Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (39425 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Tycker det låter mycket märkligt om man skulle behöva plocka isär motorn

Det blir ju säkert ett jäkla pill men så länge du får bort kardan, drivknutar och eventuell subframe som kan vara ivägen så borde det räcka med att släppa på motorn och tilta den för att få ut lådan underifrån. Så brukar det vara på bilar med tvärställd motor.

Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
det låter bra med "relativt" billigt. Jag har hört om byten från andra som äger MPS6:or. Dom påstår iaf. att motorn måste ner/ur/rivas... Vad vet jag? Jag betalar andra skruvar....

MaZ: Jag är ingen sladdare...över huvud taget så det ska nog vara lugnt, men tack för varningen!!

Är vi inte alla här frälsta och djupt troende "Greppologer"..?? Vem vill vara utan fäste i tillvaron?
Ja, det skulle väl vara han ateisten Hesselmark dådå......

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

om jag inte missminner mig så betalade jag mazda 2500:- för kopplingsbytet men det är nog enklare på en wankel kanske, Ner med lådan sen är det fritt fram.

Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Kortfattat: Ny Turbo Garrett 2871R med turbinhus från ATP. Tänkt att vara "Bolt on" till min modell...

Tjena..!! INGET ÄR BOLT ON...jo, anslutningen till grenröret. Resten är ombyggt nu. Oljerör, vattenrör, inlopp, wastegate, fästen, anslutningen till Down Pipen, värmesköldar, insug inkl. LLM...m.m. m.m.

Inloppet i turbon var 100mm..100!! Nu nersvarvat till 76mm (3").

Jaja, det är kul att man inte själv kan skruva så man låter verkstad sköta det, det blir billigare då... (IRONI)

Turbocenter fick äran och har klarat av det med bravur. Allt är tipptopp efter deras jobb. Snurran går RIKTIGT fint och jobbar helt perfekt. Inget skenar och det blev snyggt gjort till på köpet. Sänkt laddtryck (till 1.1 bar) med samma effekt. Skall kollas upp bättre när vägförhållandena är bättre.

EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005

Ah, med andra ord när är det dags att höja laddtrycket då?

Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

kom ner till skåne. här är det torrt o fint

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Har bara hört negativt om spec när det gäller min sorts bil..

tänk på att det är 700 US Nm.

absolut inget illa menat, vill bara varna dig

Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:

Nu tappade du bort mig lite här..
Förklara gärna lite närmre...

Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

fridh skrev:
kom ner till skåne. här är det torrt o fint

Min son...det är alltid torrt på din bilbana...

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Stefan Stenbeck skrev:
Lind4hl skrev:

Nu tappade du bort mig lite här..
Förklara gärna lite närmre...

syftade mest på att jag ville varna dig för att kopplingen inte håller för utsagda Nm, till s2an har korrekt monterad SPEC koppling slirat 200Nm för tidigt.

Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ahaaaa...du var tebax på kopplingen. Då får jag ihop det. Njä asså, jag siktar inte på 700Nm utan är nöjd med runt det jag nu har. Jag är inte SÅ trimbenägen egentligen. Kopplingen som sitter original räcker nog till eftersom jag inte ämnar köra bilen på strippen eller liknande.

Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Fått tillbaka bilen nu iaf.

Röken är borta!!!!!!! Det var ju huvudanledningen till att jag bytte turbo så jag är nöjd!
Effekten kommer lite senare och vridet likaså. Bilen känns inte riktigt lika "krallig" på låga varv men det tar den igen genom registret sen.
Den drar som FAEN lite senare och INGET tapp på slutet...det bara vill öka hela vägen.

Det är inte en markant skillnad på låga varv men jag känner lite skillnad. Samma skillnad, fast åt andra hållet, känner jag på högre varv. Den går bra mycket bättre högre upp.

Nu laddar bilen "bara" 1,1 så det går nog att knuffa till den rejält om man vill. Anledningen är att när dom skruvade upp den till 1,4 som den låg på innan bytet så tänds motorlampan och bilen går i felsäkert läge....typ.

Det är väl inget som man inte kan lösa. Men för stunden är det samma knuff nu med det lägre laddet som det var innan med 0,3bar mer.

Massor e ombyggt och bilder för den oinvigde i MPS-världen är nog ointressant, men slänger upp någon iaf. Bara för att jag kan!!

Notera vevhusventilationen som går in i närheten av turbon idag. Förr var det en lång slang som ledde hela vägen fram till LLM bredvid luftburken.... Den KAN vara boven i dramat vad det gäller röken. Enl. förståsigpåare så kan en kass vevhusventilation göra att det trycks ut olja i turbin och vidare ner i down pipen. Vad vet jag...det ryker inte längre iaf.

Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Stefan Stenbeck skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Har du testat den på bana eller i slalom? Det vore kul att höra hur den går.

Bättre sent än fel.

Den går inte alls i slalom!!!!
Servot "packar ihop" som motorpressen skriver och det blir nästan stört omöjligt att svänga runt konerna.
Det verkar vara lite för trångt någonstans och Mazda är informerade. Efterforskning pågår och om inte Mazda fixar dettta, så får den lokale skruvaren fixa det.

JAG SA JU ATT DET VAR KNAS PÅ STYRSERVOT!!!!
http://www.carcity.se/275/2262/Mazda-aterkallar-200-000-bilar.html

Nu gäller det bara att få tag på Mazda och förklara att jag faktiskt påtalade detta problem för c:a 4 år sedan....!!!!!!!!

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Hur mappar ni om din MPS6?

Accessport används ju med framgång i USA (jag kör med liknande till min RX-8) och där kan du garanterat lösa LIMP-mode problemet och uppa trycket lite

Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jag mappar min hos Turbocenter i Tullinge/Stockholm. Dom har Claus där som bor i en ECU tror jag...
Piasini (Italien) och någon till har en färdig map, men Claus har jobbat mest själv med att ta fram en.
Min bil har väl stått som försökskanin ganska mycket då den har varit hos Turbocenter många veckor....

Det är så att programvaran i MPS'erna verkar vara ordentligt avancerad och djup (kasnke puckad...).
Men mapen innehåller allt.. Tändning, laddtryck, bränsle m.m m.m. Alltså inget "bonnmek"..

Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Re:

Stefan Stenbeck skrev:

Nu gäller det bara att få tag på Mazda och förklara att jag faktiskt påtalade detta problem för c:a 4 år sedan....!!!!!!!!

Men det är ju inte det vad som står i artikeln, din har väl inte rostat? För du påtalade ju ditt problem när bilen var ny, därför tycker jag inte att den kan ha rostat. Två skilda problem, men på samma produkt.

Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Fnatte skrev:
Stefan Stenbeck skrev:

Men det är ju inte det vad som står i artikeln, din har väl inte rostat? För du påtalade ju ditt problem när bilen var ny, därför tycker jag inte att den kan ha rostat. Två skilda problem, men på samma produkt.

Skrev just detta i ett annat forum...att det inte var rost...men samtidigt är det nog inte fel på servot p.g.a. rost på utsidan...utan den rost som uppstår inuti.

Jag har inte påstått att min är rostig, men det är underdimensionerat på MPS original och liknande händer nu på de andra modellerna när dom fått lite rost i servot vilket då tjockar upp det hela...
Har läst mig till andra användare som fått nipplar/kanalöppningar?? uppborrade och radikalt minskat problemet.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Stefan Stenbeck skrev:
Jag mappar min hos Turbocenter i Tullinge/Stockholm. Dom har Claus där som bor i en ECU tror jag...
Piasini (Italien) och någon till har en färdig map, men Claus har jobbat mest själv med att ta fram en.
Min bil har väl stått som försökskanin ganska mycket då den har varit hos Turbocenter många veckor....

Det är så att programvaran i MPS'erna verkar vara ordentligt avancerad och djup (kasnke puckad...).
Men mapen innehåller allt.. Tändning, laddtryck, bränsle m.m m.m. Alltså inget "bonnmek"..

Nej då ECU'n i MPS6an är inte puckad utan som du säger väldigt avancerad.

Av nyfikenhet (Det skiljer mindre än man kan tro mellan ECUn i RX-8 och MPS6, givetvis skiljer programvaran/mappen men inte sensorstyrning m.m.) hur mappar ni? direkt in i ECUn via OBD2 eller piggyback?

Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Stefan Stenbeck skrev:

Av nyfikenhet (Det skiljer mindre än man kan tro mellan ECUn i RX-8 och MPS6, givetvis skiljer programvaran/mappen men inte sensorstyrning m.m.) hur mappar ni? direkt in i ECUn via OBD2 eller piggyback?

Öööö....vi??! Jag mappar via mitt VISA, Claus gör säkert nå't annat...med nå'n sladd eller nå't...

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

Stefan Stenbeck skrev:

Öööö....vi??! Jag mappar via mitt VISA, Claus gör säkert nå't annat...med nå'n sladd eller nå't...

thumbs up
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Stefan Stenbeck skrev:
Fastlane skrev:
Stefan Stenbeck skrev:

Haha ok thumbs up

Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (39425 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande