Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (39425 totalt) |
Tycker det låter mycket märkligt om man skulle behöva plocka isär motorn
![]() Det blir ju säkert ett jäkla pill men så länge du får bort kardan, drivknutar och eventuell subframe som kan vara ivägen så borde det räcka med att släppa på motorn och tilta den för att få ut lådan underifrån. Så brukar det vara på bilar med tvärställd motor. |
||||||
det låter bra med "relativt" billigt. Jag har hört om byten från andra som äger MPS6:or. Dom påstår iaf. att motorn måste ner/ur/rivas... Vad vet jag? Jag betalar andra skruvar....
![]() ![]() MaZ: Jag är ingen sladdare...över huvud taget så det ska nog vara lugnt, men tack för varningen!! ![]() Är vi inte alla här frälsta och djupt troende "Greppologer"..?? ![]() ![]() Ja, det skulle väl vara han ateisten Hesselmark dådå...... ![]() _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Kortfattat: Ny Turbo Garrett 2871R med turbinhus från ATP. Tänkt att vara "Bolt on" till min modell...
Tjena..!! INGET ÄR BOLT ON...jo, anslutningen till grenröret. Resten är ombyggt nu. Oljerör, vattenrör, inlopp, wastegate, fästen, anslutningen till Down Pipen, värmesköldar, insug inkl. LLM...m.m. m.m. ![]() ![]() Inloppet i turbon var 100mm..100!! Nu nersvarvat till 76mm (3"). Jaja, det är kul att man inte själv kan skruva så man låter verkstad sköta det, det blir billigare då... (IRONI) ![]() ![]() ![]() Turbocenter fick äran och har klarat av det med bravur. Allt är tipptopp efter deras jobb. Snurran går RIKTIGT fint och jobbar helt perfekt. Inget skenar och det blev snyggt gjort till på köpet. Sänkt laddtryck (till 1.1 bar) med samma effekt. Skall kollas upp bättre när vägförhållandena är bättre. ![]() _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Re:
Nu tappade du bort mig lite här.. ![]() Förklara gärna lite närmre... _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Re:
syftade mest på att jag ville varna dig för att kopplingen inte håller för utsagda Nm, till s2an har korrekt monterad SPEC koppling slirat 200Nm för tidigt. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
Ahaaaa...du var tebax på kopplingen. Då får jag ihop det. Njä asså, jag siktar inte på 700Nm utan är nöjd med runt det jag nu har. Jag är inte SÅ trimbenägen egentligen. Kopplingen som sitter original räcker nog till eftersom jag inte ämnar köra bilen på strippen eller liknande.
![]() _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Fått tillbaka bilen nu iaf.
Röken är borta!!!!!!! Det var ju huvudanledningen till att jag bytte turbo så jag är nöjd! Effekten kommer lite senare och vridet likaså. Bilen känns inte riktigt lika "krallig" på låga varv men det tar den igen genom registret sen. Den drar som FAEN lite senare och INGET tapp på slutet...det bara vill öka hela vägen. Det är inte en markant skillnad på låga varv men jag känner lite skillnad. Samma skillnad, fast åt andra hållet, känner jag på högre varv. Den går bra mycket bättre högre upp. Nu laddar bilen "bara" 1,1 så det går nog att knuffa till den rejält om man vill. Anledningen är att när dom skruvade upp den till 1,4 som den låg på innan bytet så tänds motorlampan och bilen går i felsäkert läge....typ. ![]() Det är väl inget som man inte kan lösa. Men för stunden är det samma knuff nu med det lägre laddet som det var innan med 0,3bar mer. ![]() Massor e ombyggt och bilder för den oinvigde i MPS-världen är nog ointressant, men slänger upp någon iaf. Bara för att jag kan!! ![]() ![]() ![]() Notera vevhusventilationen som går in i närheten av turbon idag. Förr var det en lång slang som ledde hela vägen fram till LLM bredvid luftburken.... Den KAN vara boven i dramat vad det gäller röken. Enl. förståsigpåare så kan en kass vevhusventilation göra att det trycks ut olja i turbin och vidare ner i down pipen. Vad vet jag...det ryker inte längre iaf. ![]() _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Re:
JAG SA JU ATT DET VAR KNAS PÅ STYRSERVOT!!!! http://www.carcity.se/275/2262/Mazda Nu gäller det bara att få tag på Mazda och förklara att jag faktiskt påtalade detta problem för c:a 4 år sedan....!!!!!!!! _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Jag mappar min hos Turbocenter i Tullinge/Stockholm. Dom har Claus där som bor i en ECU tror jag...
Piasini (Italien) och någon till har en färdig map, men Claus har jobbat mest själv med att ta fram en. Min bil har väl stått som försökskanin ganska mycket då den har varit hos Turbocenter många veckor.... Det är så att programvaran i MPS'erna verkar vara ordentligt avancerad och djup (kasnke puckad...). Men mapen innehåller allt.. Tändning, laddtryck, bränsle m.m m.m. Alltså inget "bonnmek".. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Re:
Men det är ju inte det vad som står i artikeln, din har väl inte rostat? För du påtalade ju ditt problem när bilen var ny, därför tycker jag inte att den kan ha rostat. Två skilda problem, men på samma produkt. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||||
Re:
Skrev just detta i ett annat forum...att det inte var rost...men samtidigt är det nog inte fel på servot p.g.a. rost på utsidan...utan den rost som uppstår inuti. Jag har inte påstått att min är rostig, men det är underdimensionerat på MPS original och liknande händer nu på de andra modellerna när dom fått lite rost i servot vilket då tjockar upp det hela... Har läst mig till andra användare som fått nipplar/kanalöppningar?? uppborrade och radikalt minskat problemet. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Re:
Nej då ECU'n i MPS6an är inte puckad utan som du säger väldigt avancerad. Av nyfikenhet (Det skiljer mindre än man kan tro mellan ECUn i RX-8 och MPS6, givetvis skiljer programvaran/mappen men inte sensorstyrning m.m.) hur mappar ni? direkt in i ECUn via OBD2 eller piggyback? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
Re:
Öööö....vi??! Jag mappar via mitt VISA, Claus gör säkert nå't annat...med nå'n sladd eller nå't... ![]() _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Re:
Haha ok ![]() _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (39425 totalt) |