Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinge på M3 E46?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
11550 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
johann skrev:
Jan Nagy skrev:
Johan.
Finns det inget "balanserat o klart" till bilen. Verkar vara lite överkurs
att göra samma jobb som någon annan säkert redan har gjort.

Absolut.

Absolut inte

Jobb = Fakturering = (Förhoppningsvis) Vinst (Går just nu Kristians industriskola. )

Så vad var det du ville ha gjort Johan...

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kristian Larsson skrev:
johann skrev:
Jan Nagy skrev:
Johan.
Finns det inget "balanserat o klart" till bilen. Verkar vara lite överkurs
att göra samma jobb som någon annan säkert redan har gjort.

Absolut.

Absolut inte

Jobb = Fakturering = (Förhoppningsvis) Vinst (Går just nu Kristians industriskola. )

Så vad var det du ville ha gjort Johan...

Jag vill ha en bil som ger bättre grepp bak framförallt i högfartsböjar men även överlag och fortfarande ha bilen neutralstyrd. Helst skall det inte synas och vara gratis också.

Tar du fram en tilltalande lösning så kan jag dock betala för den.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

*tänker tänker tänker*

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

om man kollar på bilderna från senaste VLN-racet och de E46:or som går där verkar ju den "lilla" av de två vingar di visar vara väldigt poppis.

Nu gillar jag inte att köpa saker bara för att "alla andra har det", men du har väl snackat en del med dom som raceat E46. Kan du inte hör dig för lite vad dom säger. Spontant är dock mina pengar på den.

Sen dethär att inte rubba balansen... Det kommer du att göra med varje förändring du gör, åt ena eller andra hållet. Därför finns det inget stopp på denhär modifieringssagan.

Vet att det kan bli svårt för dig, men jag skulle absolut försöka få till så att bara en sak ändras i taget.

Skeppa på en ngt sådär moderat vinge och kolla vad som händer. Lek lite med vinklar och kanske höjd.

Då märker du ju oxå om du skulle gå ner på fjädrar.

Kanske du skulle få till bilens mekaniska grepp mer optimalt först genom att låta ngn räkna lite på den, byta till denna setup, testa och ev. korrigera. Sen vore det ju inte så jobbigt att få dit vingen. Och allt börjar om igen...

Efter detta anser jag att undersidan vore mest intressant att se över. den gör massor, som redan påpekats i denna tråd.

Det är detta som är så kul! Man lär sig saker och bilen blir förhoppningsvis snabbare och snabbare.

Börjar lukta som om du får sätta ihop ett välavlönat testsquad som kan hjälpa dig med bokföring av intryck, inställningar, mekande osv...

"Team rejsa.nu"

AL - Egenutnämnd aerodynamiker.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
om man kollar på bilderna från senaste VLN-racet och de E46:or som går där verkar ju den "lilla" av de två vingar di visar vara väldigt poppis.

Nu gillar jag inte att köpa saker bara för att "alla andra har det", men du har väl snackat en del med dom som raceat E46. Kan du inte hör dig för lite vad dom säger. Spontant är dock mina pengar på den.

Jag lutar åt det hållet också men den är inte vacker

Andreas Lidström skrev:
Sen dethär att inte rubba balansen... Det kommer du att göra med varje förändring du gör, åt ena eller andra hållet. Därför finns det inget stopp på denhär modifieringssagan.

Vet att det kan bli svårt för dig, men jag skulle absolut försöka få till så att bara en sak ändras i taget.

Just nu har jag problem med grepp bak ut ur långsammare böjar och den är väl orolig bak i snabba partier speciellt i de snabbaste kurvorna. Det senare borde en vinge lösa. I de långsamma böjarna är den inte överstyrd i sig utan jag vill helt enkelt kunna gå på mer, lösningen kanske är bredare och bättre däck både fram och bak eller kanske ngt annat?

Andreas Lidström skrev:
Skeppa på en ngt sådär moderat vinge och kolla vad som händer. Lek lite med vinklar och kanske höjd.

Då märker du ju oxå om du skulle gå ner på fjädrar.

En sån vinge löser säkert oroligheten i bakändan i höga farter och vad gäller fjädrarna tänkte jag gå ner i mjukhet, för nu är det för hårt. Frågan är hur hårda som blir bra.

Andreas Lidström skrev:
Kanske du skulle få till bilens mekaniska grepp mer optimalt först genom att låta ngn räkna lite på den, byta till denna setup, testa och ev. korrigera. Sen vore det ju inte så jobbigt att få dit vingen. Och allt börjar om igen...

Jag kommer försöka få till en bättre setup utan vinge redan nästa helg men mer marktryck behövs bal så man kanske inte skall jobba så mkt med inställning utan vinge elker annan lösning?

Andreas Lidström skrev:
Efter detta anser jag att undersidan vore mest intressant att se över. den gör massor, som redan påpekats i denna tråd.

Eller kanske före vingen, det är ju inte alls lika anskrämligt.

Andreas Lidström skrev:
Det är detta som är så kul! Man lär sig saker och bilen blir förhoppningsvis snabbare och snabbare.

Börjar lukta som om du får sätta ihop ett välavlönat testsquad som kan hjälpa dig med bokföring av intryck, inställningar, mekande osv...

"Team rejsa.nu"

Räcker det om jag bjuder på öl?
Bara att säga till om du vill med ner.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tror det borde gå att få så mkt fakta på en E46 att man iaf skulle kunna göra lite seriösa frekvensberäkningar, även med de förändringar du gjort nu.

Då vet du lite mer om den verkliga hårdheten iaf.

Mer fäste ut ur långsammare kurvor får du ju med mjukare fjädrar. Men däck vore kanske inte heller dumt.
Aeropaketet borde hjälpa dig i högfartsditona, så där tror jag du tänker rätt.

Att börja med undersidan vore faktiskt mer intressant då detta är lite outforskat för de flesta "clubräsers". Sen som du säger, det vore kul att få till en färbättring som inte syns. thumbs up

*ngn med en bra ide på hur man fäster stoooooora flak av CFRP/Alu/Playwood under en bil utan att sabba den helt med en massa småhål*

Detdär var ett lockande erbjudande kan jag lova, men det är en "långloppsarrangör" som "bestämt" att jag (Med team) ska infinna mig på Berns, hämta ett pris och äta trerätters kommande helg...

Men första resan till våren, om du inte åker i Tenta-P, då är jag på! Fast du åker ju iofs ganska ofta så det borde ju gå att få till. Kan ju inte säga att man blir urfattig på att flyga ner från Nyköping ens. thumbs up

Du skulle få hem bilen över vintern, finns ju massor med kunniga personer bla här på rejsa som skulle kunna hjälpa till.

Sälj ideén till en tidning. "rejsa.nu bevisar sin kunskap inte bara på nätet, dom har nu tagit sig an en M3:a som med relativt enkla medel ska bli en konkurenskraftig bil i Tyska Castrol Cup ( På Ringen)...är det tänkt. Såhär modifierades och räknades det på bilen."

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

johann skrev:

Jag lutar åt det hållet också men den är inte vacker

Den här ser bättre ut än dubbel varianten som var uppe på förslag förut. Men den kanske är för liten?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Jag vill ha en bil som ger bättre grepp bak framförallt i högfartsböjar men även överlag och fortfarande ha bilen neutralstyrd. Helst skall det inte synas och vara gratis också.

Tar du fram en tilltalande lösning så kan jag dock betala för den.

Jag håller på att utveckla ställbara asfaltsmagneter som drivs av knappcellsbatterier, du kanske vill vara testpilot?

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Den vinge som visades senast är en sk Sport 2000-vinge.

Den är faktiskt mer show än go, arrangörerna ville ha tuffare look men så låga utv.kostnader som möjligt. Därför har man tagit fram en vingprofil som alla måste använda sig av.

Ngn som vill ha profilen så har jag måtten/ritning.

Lite nytta gör den iofs, men inte på långa vägar så mkt som de andra som visats.

Allmänt banåkaforum
Vinge på M3 E46?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
11550 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande