Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 11550 besök totalt |
Jobb = Fakturering = (Förhoppningsvis) Vinst (Går just nu Kristians industriskola. ![]() Så vad var det du ville ha gjort Johan... ![]() |
||||||||||||
Jag vill ha en bil som ger bättre grepp bak framförallt i högfartsböjar men även överlag och fortfarande ha bilen neutralstyrd. Helst skall det inte synas och vara gratis också. ![]() Tar du fram en tilltalande lösning så kan jag dock betala för den. |
||||||||||||
|
||||||||||||
om man kollar på bilderna från senaste VLN-racet och de E46:or som går där verkar ju den "lilla" av de två vingar di visar vara väldigt poppis.
Nu gillar jag inte att köpa saker bara för att "alla andra har det", men du har väl snackat en del med dom som raceat E46. Kan du inte hör dig för lite vad dom säger. Spontant är dock mina pengar på den. Sen dethär att inte rubba balansen... Det kommer du att göra med varje förändring du gör, åt ena eller andra hållet. Därför finns det inget stopp på denhär modifieringssagan. ![]() Vet att det kan bli svårt för dig, men jag skulle absolut försöka få till så att bara en sak ändras i taget. Skeppa på en ngt sådär moderat vinge och kolla vad som händer. Lek lite med vinklar och kanske höjd. Då märker du ju oxå om du skulle gå ner på fjädrar. Kanske du skulle få till bilens mekaniska grepp mer optimalt först genom att låta ngn räkna lite på den, byta till denna setup, testa och ev. korrigera. Sen vore det ju inte så jobbigt att få dit vingen. Och allt börjar om igen... Efter detta anser jag att undersidan vore mest intressant att se över. den gör massor, som redan påpekats i denna tråd. Det är detta som är så kul! Man lär sig saker och bilen blir förhoppningsvis snabbare och snabbare. ![]() Börjar lukta som om du får sätta ihop ett välavlönat testsquad som kan hjälpa dig med bokföring av intryck, inställningar, mekande osv... ![]() "Team rejsa.nu" ![]() AL - Egenutnämnd aerodynamiker. ![]() |
||||||||||||
Jag lutar åt det hållet också men den är inte vacker
Just nu har jag problem med grepp bak ut ur långsammare böjar och den är väl orolig bak i snabba partier speciellt i de snabbaste kurvorna. Det senare borde en vinge lösa. I de långsamma böjarna är den inte överstyrd i sig utan jag vill helt enkelt kunna gå på mer, lösningen kanske är bredare och bättre däck både fram och bak eller kanske ngt annat?
En sån vinge löser säkert oroligheten i bakändan i höga farter och vad gäller fjädrarna tänkte jag gå ner i mjukhet, för nu är det för hårt. Frågan är hur hårda som blir bra.
Jag kommer försöka få till en bättre setup utan vinge redan nästa helg men mer marktryck behövs bal så man kanske inte skall jobba så mkt med inställning utan vinge elker annan lösning?
Eller kanske före vingen, det är ju inte alls lika anskrämligt.
Räcker det om jag bjuder på öl? ![]() Bara att säga till om du vill med ner. |
||||||||||||
Tror det borde gå att få så mkt fakta på en E46 att man iaf skulle kunna göra lite seriösa frekvensberäkningar, även med de förändringar du gjort nu.
Då vet du lite mer om den verkliga hårdheten iaf. Mer fäste ut ur långsammare kurvor får du ju med mjukare fjädrar. Men däck vore kanske inte heller dumt. Aeropaketet borde hjälpa dig i högfartsditona, så där tror jag du tänker rätt. Att börja med undersidan vore faktiskt mer intressant då detta är lite outforskat för de flesta "clubräsers". Sen som du säger, det vore kul att få till en färbättring som inte syns. ![]() *ngn med en bra ide på hur man fäster stoooooora flak av CFRP/Alu/Playwood under en bil utan att sabba den helt med en massa småhål* Detdär var ett lockande erbjudande kan jag lova, men det är en "långloppsarrangör" som "bestämt" att jag (Med team) ska infinna mig på Berns, hämta ett pris och äta trerätters kommande helg... ![]() Men första resan till våren, om du inte åker i Tenta-P, då är jag på! Fast du åker ju iofs ganska ofta så det borde ju gå att få till. Kan ju inte säga att man blir urfattig på att flyga ner från Nyköping ens. ![]() Du skulle få hem bilen över vintern, finns ju massor med kunniga personer bla här på rejsa som skulle kunna hjälpa till. Sälj ideén till en tidning. "rejsa.nu bevisar sin kunskap inte bara på nätet, dom har nu tagit sig an en M3:a som med relativt enkla medel ska bli en konkurenskraftig bil i Tyska Castrol Cup ( På Ringen)...är det tänkt. Såhär modifierades och räknades det på bilen." ![]() ![]() |
||||||||||||
Den här ser bättre ut än dubbel varianten som var uppe på förslag förut. Men den kanske är för liten? ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||||
Jag håller på att utveckla ställbara asfaltsmagneter som drivs av knappcellsbatterier, du kanske vill vara testpilot? ![]() ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Den vinge som visades senast är en sk Sport 2000-vinge.
Den är faktiskt mer show än go, arrangörerna ville ha tuffare look men så låga utv.kostnader som möjligt. Därför har man tagit fram en vingprofil som alla måste använda sig av. Ngn som vill ha profilen så har jag måtten/ritning. Lite nytta gör den iofs, men inte på långa vägar så mkt som de andra som visats. |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 11550 besök totalt |