Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 3 besök senaste veckan (53787 totalt) |
Åter på banan
Efter allt för många månaders stillestånd så är bilen åter på banan! Varför det tagit så lång tid behöver vi inte gå in på, det viktiga är att bilen till slut hamnade hos Sandén som gjorde i ordning motorn. Som nämnts tidigare (och en del gissat) så var det tvåvans lager som satt sig på veven. Veven krokig och en stake lika så. Dessa byttes och nya lager med förbättrad smörjning monterades. ![]() ![]() Toppen fick sig en omgång med lätt portning, planslipning, nya ventilsäten byte av avgasstyrningar o.s.v. Växellådsfästet byttes till ett "förstärkt" samt fronten fick en splitter. AC'n togs bort och lite annat fixades till. ![]() ![]() Efter lite provkörning har det upptäckts att turbon inte laddar fullt. Närmare 0,4 än 1 som den bör ladda. Bilen går inte dåligt, den saknar bara det där "extra" som man väntar sig av en turbo. Hur som helst så Sanden titta på den igen när tid ges. Vi kunde inte hålla oss utan begav oss till Knutan för testkörning med MS racing. En liten film från körningen http://www.youtube.com/watch?v=NuJPKyeN3bA&feature=youtu.be ![]() Förutom att det känns som motorn går otroligt varm (dock inte enligt tempmätaren) så gick motorn fint och allt lirade. Vi tappade bromsverkan en gång, men det berodde förmodligen på dålig luftning från min sida. Nu hoppas vi att Sanden får tid till att kolla på bilen igen innan de återstående körningarna på året. _________________ ![]() Porsche 964 |
||
Har ni/sanden kikat något på vad oljeförbrukningen beror på?
Drar bilen fortfarande mycket olja vid bankörning? (Jag hade slitna vändpunkter i cylindrarna vilket jag tror var orsaken för oljeförbrukningen på min fd bil.) Lurigt att den laddar 0.4bar, om något är fel brukar boxen begränsa laddtrycket till 0.2bar. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Re:
Sanden konstaterade mycket stort spel på kolvringarna (dessa byttes). Om detta kan förklara oljeförbrukningen vet jag inte men under körningen i helgen drack den inget alls vilket vi är mycket glada för. När jag skriver 0,4bar så är det enligt mätaren i instrumentbrädan - mao mycket stor osäkerhet. Men ser man till hur pass jämnt den gick med den vita 944t i filmen ovan så måste den ha laddat en smula iaf. _________________ ![]() Porsche 964 |
||
Fullt tryck!
Då var bilen hämtad från Sanden. Han skulle jaga rätt på orsaken till det låga turbotrycket. Felet visade sig vara taktventilen. En annan typ är nu monterad (kommer tydligen från en grupp B rallybil). Nu är laddtrycket ca 1 bar upp till 5" varv därefter 0,8 bar. Med den förbättrade ventilen behöver vi inte heller byta fjäder i WG utan nu kan vi ladda på fullt i alla växlar utan risk för överladdning. Sanden kollade alla remmar och vätskor, allt såg bra ut. Ut på banan igen! :-) _________________ ![]() Porsche 964 |
||
Kul att du fått ordning på bilen!
Vad blev det för tider på knutstorp nu då ![]() /Chriss _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Efter montering av de bredare fälgarna fram (10") fick vi svårt att undvika skärmskrap. Då vi visste att vi förmodligen även behövde öka cambern något för att minimera understyrning beställde vi topplagringar från Sandén. Röda, fina och lätta att montera
![]() ![]() Efter justering av toe så var det dags att testa den nya konfigurationen på Anderstorp. Konklusionen är att det blev precis så bra som vi hoppats (eller kanske ännu bättre!). Bilen är trygg i sitt uppförande och understyr hellre än överstyr vid optimistisk kurvtagning, men för vår erfarenhetsnivå så känns det bra. Här är en liten film från R2 gruppen. http://www.youtube.com/watch?v=DCctr _________________ ![]() Porsche 964 |
||
Bra dag i Anderstorp
![]() Körde inte du i R1 också? jag tror jag blev omkörd av dig vid något tillfälle, eller så såg jag fel. Ha det gött Janne _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Re:
Johan körde R1, så det stämmer bra det! Magnus (jag) körde R2 ![]() _________________ ![]() Porsche 964 |
||
Superbra kört Magnus!
Tyvärr såg jag inte Johan, men han var väl för snabb för mig när jag var ute och körde i R1, eller så snackade vi för mycket Magnus ![]() Det var ju synd att vi inte synkade in Johan så vi fick honom på film. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Re:
Vi får planera körningen bättre nästa gång - filmningen är ju viktig, det är ju materialet vi lever på under vinterhalvåret, eller hur? ![]() _________________ ![]() Porsche 964 |
||
Johan fastnade under några sekunder på min film, dock var han lite oförskämd och körde ifrån mig...
![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 3 besök senaste veckan (53787 totalt) |