Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
111627 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



OJ
Sjuka prestanda du måste ha i den där. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Trevligt Trevligt. Hoppas den bli klar till 1maj så man få uppleva den på Skokloster i alla fall

_________________
Philipp Klement
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Snyggt jobbat, lite nyfiken bara, vad är det som gör att det skiljer 20 kg hö/vä bak?

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

Pajen skrev:
Snyggt jobbat, lite nyfiken bara, vad är det som gör att det skiljer 20 kg hö/vä bak?


Måhända ett försök att kompensera lite för förarens vikt som ju hamnar på vänstersidan?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

Pajen skrev:
Snyggt jobbat, lite nyfiken bara, vad är det som gör att det skiljer 20 kg hö/vä bak?

Jag gjorde bara en första snabbvägning för att jag var nyfiken var det låg. Vågarna står inte på golvmarkeringen där det är i våg. Det var mest totalen jag ville se.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

Fuchs skrev:
Trevligt Trevligt. Hoppas den bli klar till 1maj så man få uppleva den på Skokloster i alla fall

Det hoppas jag med.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
OJ
Sjuka prestanda du måste ha i den där. thumbs up

Hoppas man får en adrenalinkick, det skulle sitta bra efter allt jobb.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Jag trodde den skulle väga iaf runt 1400 kg..

Wow säger jag bara.

Vad är effekten på en sådan motor mellan tummen och pekfingret.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Jag trodde den skulle väga iaf runt 1400 kg..

Wow säger jag bara.

Vad är effekten på en sådan motor mellan tummen och pekfingret.


800 hkr kan vara rimligt. Det är 9,4 liter och varvar 7000.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 466



Re:

Göran Malmberg skrev:
Nikel skrev:
Jag trodde den skulle väga iaf runt 1400 kg..

Wow säger jag bara.

Vad är effekten på en sådan motor mellan tummen och pekfingret.


800 hkr kan vara rimligt. Det är 9,4 liter och varvar 7000.


Låter som en mycket trevlig kombination av vikt/effekt
Kör du något "aktivt" med bilen, testar den på bana eller dyl ibland? Vore kul att se lite filmer om det finns?

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 659



Skulle vara en dröm att få åka med i bilen någongång, ser snyggt ut som vanligt när du gör något!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1446



60/40

Viktfördelningen låter helrätt väl?
Jag skulle själv behöva 3 st maskiner för att ha samma storlek.
Coolt bygge.
/H thumbs up

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re: 60/40

hox skrev:
Viktfördelningen låter helrätt väl?
Jag skulle själv behöva 3 st maskiner för att ha samma storlek.
Coolt bygge.
/H thumbs up


Viktfördelningen är bra, bilen har ju hyffsat med effekt så vikt över bakhjulen gör att det kan nyttjas bättre. Som dubbel vinst är att det går att bromsa bättre också då vikt flyttas fram utan att helt lämna bakhjulen. 50-50 har den fördelen att det är lättare att tuna in i kurvorna så en mer modest viktförflyttning kan vara ide på en mindre motorstark bil.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

Kalle_alfaturbo skrev:

Låter som en mycket trevlig kombination av vikt/effekt
Kör du något "aktivt" med bilen, testar den på bana eller dyl ibland? Vore kul att se lite filmer om det finns?

I somras så sålde jag motorn i början av augusti men hann ändå ed 350 mil på vägarna, dock ingen bana det året. Året innan blev det en heldag på Mantorp på grund av fotografering för några tidningar. Inga fartrekord bara olika snabba kurvor och planåkning både med o motsols. Annars blir det mest bantest av inställningar o stötdämpare och förr mycket olika A-armar. Testkörning av den typen går ut på att köra så likadant som möjligt hela tiden och det kräver att man är ensam på banan. När det gäller lägga varvtider så är inte min bil optimal den har ju inte någon downforce värd namnet. För ändamålet har jag ritat Speedlab Corvetten vilket är roligare ur den synvinkeln. Man kan säga att den innehåller alla de olika komponenter som jag testat på Panteran under åren. Men Panteran är en riktigt kul bil som även om den inte gör snabbaste tiden på Mantorp så är den ofantlig att köra.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8054



Grymt snyggt maskinen sitter i motorrummet!

Du måste prova lite diverse 0-100. 50-250. 100-200 tider med bilen, det vore väldigt intressant att se vad den presterar!

Skulle även vara skoj och få se den på björkvik ring nångång , slakta lite diverse dyrbilar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Numera säkert tio år sedan hade jag förmånen att bli skjutsad "runt kvarteret" av Göran. Accelerationen inom lagens gränser var något ofattbart, jag tror inte dt gick att sätta plattan i mattan utan att riskera fängelse. Det var rått och metallisk ljudkuliss med motorn 15cm bakom ryggen och det gick av bara f...n!

Bilen upplevdes inte då som kraschig, utan bara väldigt stum. Inte helt oliken modern 911 Gt3 eller motavarande, har nog mest med känslan av tung vikt bakom en kanske, men det jag avser är känslan av stumt, men nte hårt och "stelt".

Både motor och väghållnng har ju putsats sen dess...

Att få Göran att berätta är som en uppslagsbok i praktisk engineering. Jag är ju "skolad" och visst kan man härleda formlerna men han har en underbart praktiskt perspektiv som är oslagbart.

Väldigt roligt att ta del av dina erfarenheter och dina steg Göran! Alltid roligt att titta in i din tråd thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Alltid roligt att titta in i din tråd thumbs up

Mycket värmande ord!!!
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Härligt att se att du varit sysselsatt medan jag varit på Sportlov!

Ser fantastiskt ut! Kommer förbi i början på veckan och spanar in läget!

MVH/ MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Grym vikt. Avis

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 659



Hur går det?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

ZVR skrev:
Hur går det?

Startmotorn måste bytas. Stor motor med mycket komp ger för låg och ryckigt startvarv, ecu:n ger felangivelse.
Nu får jag bygga ihop en växlad 3 hästars startmotor, jag hittar ingen som passar rakt av. Så det blir att sätta hop från olika startmotorer. Antagligen får jag en passande "gavel" med inslagsdrev i dag.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
111627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande