Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-10-15 Bandag Sviesta
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36283 besök totalt
forever_skyline
Norrköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 46



2fast4u skrev:
Sitter och hoppas på att ngn som filmat ska lägga ut sina produktioner


tjatar på min kompis varje dag att han ska lägga ut lite av materialet han filma.. men han e liiite

_________________
Mvh
Martin Nilsson
Mazda 6 MPS
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Måste ha lite krängning så man kan visa upp ett rostfritt GTV underede, dom är inte så vanliga längre.

Inner bakhjul stannar gärna till något när man svänger bromsar max samt växlar ?

Björn GTV6-85 orginale (EXU850).

thumbs up Måste för övrigt tacka för de fantastiska bilderna, det var en härlig dag att minnas i vinter.
Citera
anders-f
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 9



Perra H skrev:
2fast4u skrev:
Citat:



Det ser aldrig ut att gå fort när jag fotar den här. Det rör sig ju inte i någon ledd.


Den verkar ju rolla hela två grader (snabb mätning direkt på skärmen), räcker inte det?

Tackar för stiliga bilder! Kommer att komma till nytta när man sitter i vintermörkret och drömmer om den vår som komma skall.

Sitter och hoppas på att ngn som filmat ska lägga ut sina produktioner. Är mkt nyfiken på att få höra hur det låter när jag gasar runt. Ljudet i bilen är lite skramligt av karaktären i och med att isolering/klädsel saknas och golv etc är i tunn aluminium. Hoppas den låter snyggare utifrån.


Den låter för j-vla bra!
Det värsta är att hinna se dig i backspegeln. Dels ligger du lågt (möh), dels dyker du bara upp helt plötsligt



Jag håller med Perra: Fint ljud. Vad finns där under huven, egentligen? Fö får du väl sätta upp en liten mast med orange vimpel på, så vi andra ser dej......

Tack PP för ytterligare, fina bilder

Trevlig helg, alla!

Anders

_________________
Anders H Falkman
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6180



Citat:
Fö får du väl sätta upp en liten mast med orange vimpel på, så vi andra ser dej......


En sån där vimpel som det är på barnkundvagnarna i varuhusen kanske? Får lov att säga att alla har varit väldigt uppmärksamma när jag kört om, har inte varit med om någon incident när någon inte sett mig och försökt köra över mig av misstag. Körde själv en Fiat Coupe i Roadsport för några år sen och minns hur man tittade i backspeglarna för att försöka få en skymt av "dom där jävla sjuorna" som kom farande som bålgetingar och körde om. Man såg dom i backspegeln och nästa gång man såg dom var när dom redan var förbi...

Bilen är ett väldigt lätt bygge, 450kg, med stort sett allt hembyggt. Enda donatordelar som använts är stort sett motor och diff. Motorn är en Yamaha R1 98, nuförtiden med insprutning. Insprutningssystemet kom på helgen innan Sviesta och mappades upp på ett par kvällar under lite körande på vägen, därav den obefintliga tomgången och att den var lite lurig att starta. Återstår en del mappande innan det går som det ska i hela registret, dock gick det ganska rätt i de områden som används på bana så jag får säga att jag är väldigt nöjd.

Karrossen är baserad på en gjutning från Uno Skoghs formar. Var dom formarna egentligen härstammar ifrån är inte lätt att reda ut, Uno avled 2002. Enligt vad Uno sa till mig så var hans formar tagna från en originalbil, vilket skulle innebära att det har gjorts två avgjutningar av Ferrari 500 mondial i Sverige (en släkting till Uno påstår att det var en 750 monza som gjöts av, men det tror jag inte på för dom ser annorlunda ut). Både Uno och Erik "ockelbo" Lundgren ska i så fall ha gjort avgjutningar av Ferrari. I Automobil #5 94 är en artikel med bilder på Eriks egna "ockelbo". På de bilderna så ser man att Unos karross skiljer sig i nosen, sittbrunnen, lite i nederkant på sidorna och större delen av bakpartiet vilket skulle kunna tyda på att det faktiskt är en annan bil som är avgjuten. Originalbilarna var försedda med handbyggda karrosser från Scaglietti och dessa skilde sig en hel del från varann.

Paganos karross verkar förresten åxå vara baserad på Unos formar. Jag känner igen ett par ställen som Unos karros är osymmetrisk på, men en del småändringar verkar vara infört med försänkta baklampor och annat smått.

Min karross är en del modifierad med nytt mittparti och lite ändringar i nosen, igenlagd motorhuv, flipfront annorlunda hjulhusöppningar etc.

Sålunda:
-Visst är det Ferrari i basen, Ferrari 500 mondial ca 1956 från Carozzeria Scaglietti
-Fan vet formarnas verkliga historia

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
anders-f
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 9



Du får inte ta't på allvar....Vi håller nog utkik....
F ö kändes det som formen på din bil är lite mer slimmad och lägre än ockelbo`s, som jag har direkta minnen av ( en kompis hade en med Alfa Romeo inälvor ) Bellander på Guss Motor renoverade för många år sedan en Ferrari 750 ( eller 500) och körde med på SSK race. Den var också lite biffigare, som jag minns det.
Men din version syns gå bra mycket snabbare, med, som det låter, dubbla varvtalet, ungefär!!!

Keep up the good work!
anders

_________________
Anders H Falkman
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
Tobbe Holst skrev:
Ickad skrev:
P.P. skrev:


Det fanns nog ungefär lika många spårval igenom Torparen som det fanns träffbesökare, och de 4-hjulsdrivna skillde sig tydligen rätt markant ifrån de övriga. I alla fall enl. Rikard som höll koll på det. Snabbast var däremot den vita GTV:n.


jo jag tyckte de 4-hjulsdrivna bilarna hade ett lite speciellt spårval. Mycket tajtare än alla andra.... Kan man köra så med 4-krafsare?

/Richard


Jepp, ibland är kortaste vägen den snabbaste
Skämt åsido så är min erfarenhet att man ligger lite tajtare eftersom det ändå är lätt att få bra driv ut ur kurvorna jmf bakhjulsdrivet som jag körde tidigare. Lancian driver 53% bak, 47% fram. Men jag håller fortfarande på att lära mig bilen.
/Tobbe

Edit: nu såg jag att det var Torparn som nämndes. Där förstår jag inte varför just 4WD skulle skilja sig mot övriga. Mitt resonemang gäller långsammare kurvor.


Nu tror jag inte du hade detta spåret men flera av evosarna och subbarna åkte innern i den..... Mycket konstigt om du frågar mig. Men, vad vet jag.......

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



forever_skyline skrev:
2fast4u skrev:
Sitter och hoppas på att ngn som filmat ska lägga ut sina produktioner


tjatar på min kompis varje dag att han ska lägga ut lite av materialet han filma.. men han e liiite


Ja ! Lite film vill vi se thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273



Mycket film vill vi se heter det väl?

Ersättning utgår om jag får tillgång till eventuellt material där den gröne E30'in figurerar.
Är väldigt nyfiken på hur min bil låter och ser ut.

_________________
/Per
Citera
Jappe
Skövde
Här sen Sep 2005
Inlägg: 7



En trevlig dag på Sviesta, men nästa år blir det R-däck.
Ni får ursäkta att det blev många Porschebilder.










_________________
Ronnie
968 CS
944 S
PCS 6888
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



En bil med lite patina:

P.P. skrev:
...

...

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
airwalk
Linköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 192



P.P. skrev:


Notera världens mest oblingiga slutrör


Du har inte sett mitt slutrör då tror jag P.P... det där ser ju ut att nästan vara blankt... [/quote]

Vad är fel med min slutrör? :'(.. jag kommer att byta till nästa gång

_________________
Steve Jenkins
LMS Racingsektion
Subaru Impreza USDM WRX++ JDM
Mini 1975
E36 BMW Coupé- SÅLD
Subaru Impreza Spec C - SÅLD
Subaru Impreza STi 555 - SÅLD
Citera
Speedsterspeed
Älta
Här sen Aug 2006
Inlägg: 194



Bilder på Speedstern

Hej
Det var en härlig avslutning, efter ett flertal besök till Sviesta i år (första säsongen), jag vill tacka arrangörerna för engagemang, glada tillrop och okomplicerade sätt. Jag tror att det är en av orsakerna bakom att så många sökte sig till banan denna gång. Klassindelning är nog ngt att fundera på vid tillfällen som detta med så många olika bilar. Tack också till dem som tar fotografierna som är så kul att ta del av efter varje möte! thumbs up
Finns det möjligen nga fler bilder på den röda Speedstern?

Hälsningar
Mikael

_________________
Mikael Ankler
M3 Touring 2024, Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Bra timing med vädret oxå, kan man säga. Nu är det skitväder och kallt!

En värdig avslutning på säsongen!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Jappe skrev:





Se där, här står ju jag och Ickad och tittar på när Björn river Novan eller något sånt.

Airwalk: Jag GILLAR ditt slutrör Själv körde jag med Dieselkrök på min Alfa bara för att jävlas med "4-tums blånerad titankopia"-ligan. Jag har sett något liknande på en bil tidigare, och det var på en WRC-Imprezza thumbs up







Notera grönskan på spoilern...





Apropå krängande 944:or, det var alltså INTE den här som efterfrågades.











M5-fälg fram?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator



Klart ballast i depån.





Hårdast av alla laddade nog den här 535(?):an och std-164:an. Det måste gått åt ett par års däcksförbrukning den här dagen. Underhållande att se på thumbs up



t.o.m. lite hjullyft.



Där med, om tittar noga.






_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13345

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

P.P. skrev:



t.o.m. lite hjullyft.


Det är lugnt, Clion brukar alltid lyfta på bakhjulet i rondellen.

Kolla här bara:






_________________

Rice and shine
Citera
Peder 996 MK1
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 5



Jo, vi var två röda 944Turbo.

Det var inte jag som lutade
Min tar iofs hårt på bromsarna och brukar skrika högt vid slutet på dagen.

Det är Peders som lutar så illa. Dax för uppgradering? [/quote]


Lutar illa? Jag tycker jag bjöd till lite eller ?
Nej det är väl dags för att se vad man kan göra över vintern.

Är precis hemkommen från en sista körning på Gotland Ring, så kullllll!
Passade på att byta brombelägg innan, sätta in en skalstol samt skaffa r-däck.
Kan säga att det blev en skillnad trots blöt underlag.
Nu får man sitta hemma, kolla bilder och gå i ide. Känns långt till våren.

_________________
Peder Nilsson
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



P.P. skrev:




Peter, skall inte en Escort vara en aning längre? och var har du och Eskil hållit hus hela året? Jag tror det här var första gången jag såg dig köra?



Hej Patrik!

Joooo , de ska den la .Bidde påkörd > i påskas så det är ju dags å ta tag i de där nu när meksäsongen drar igång.

De har vart liite dåligt med åkat i sommar , ska se om de inte kan bli bättre nästa säsong.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator














_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



P.P. skrev:



oj, vad lite det kränger! Tänkte ev. styva upp med kränghämmare fram i vinter, men det går nog öka farten med befintliga prylar.... thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Nu finns det ett litet referat på www.ssij.nu

Skulle gärna vilja veta lite mer om den seven som åkte wankel!

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Eftersnack
2006-10-15 Bandag Sviesta
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36283 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande