| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
|
180 besök senaste veckan (23712 totalt) |
|
Re:
Det känns kontraproduktivt att vrida på den vad gäller luftflöde.
Jag föredrar en lägre bil, även om det bara är en decimeter skillnad, men frågan är vad vinningen skulle vara med att resa på den? Längre slangar blir mer förluster och varmare luft, möjligtvis får man bättre flöde genom kylaren för att jämna ut detta. |
||||
|
Jag tänkte så här: rotera upp kylaren, med befintliga slanganslutningar.
Alternativet är ett scoop ovanför den liggande kylaren. Borde bli lika högt om flödet skall vara samma som en stående kylare. Jag tror inte en sekund på liggande kylare, utan scoop. Då ha du NOLL flöde genom kylaren.
_________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Uppskattar engagemanget! Du har helt rätt i att det inte alls fungerar utan scoop, det är det redan planerat för. Jag ska skissa lite på det i närtid, så får ni döma här sedan. Blir det inget vidare så är nästa alternativ att resa den som du föreslår, med scoop då med. |
||||
|
Re:
Tanken är ett scoop på vardera sida om kylaren. Främre/övre scoopet går från vindrutans ovansida, genom korset i "taket" och ned över kylaren. För att säkerställa undertryck på kylarens 'utlopp' tänkte jag även ha ett scoop som går från kylarens undersida till någonstans bakom bilen. |
||||
|
Att vrida upp kylaren 90 grader kändes plötsligt väldigt enkelt...
Jag gissar utifrån din beskrivning på tänkta dubbelscoop att det finns utrymme i dagsläget mellan IC och motor? Det borde innebära att om vi går på vägen med uppvriden IC att de vertikala slangarna idag borde kunna kortas en bit och kylaren monteras lägre. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Ja, det finns ändå lite plats kvar där. Jag ska ta och mäta och testa lite när jag kommer hem. Det blir lite underlig slangdragning då luften ska ta sig från toppen på intercoolern och gå runt scoopet, fram till spjället. Eller så gör man ett hål i scoopet där slangen kan gå. |
||||
|
|
||||
|
Re:
Tack som frågar! Full fart i tankeverksamheten men inget skruvat sedan sommaren 2024 Tillökning i familjen och bygge av campervan har tagit tid och ekonomi. Tyvärr paus ännu ett tag till.
|
||||
|
Dags att väcka denna till liv då det varit lite aktivitet.
Jag har bytt från den tidigare gräsliga intercoolern ovanpå motorn till en mycket mer elegant lösning med luft-vatten. Det blir en avsevärt mindre volym att trycksätta och jag får mer flexibilitet med placeringen av kylaren. En cylindrisk luft-vatten intercooler till var turbo gör det också enklare. Delarna återstår att beställas, men forskningsarbetet är klart. Kabelhärvan är klar sånär som på knacksensorerna och en extra lambda som behöver beställas. Sen behöver den kläs också, såklart. Jag vågade även slå på tändningen och se maxxecu'n starta upp på datorn - riktigt häftigt. DBW funkar, solenoiderna rör på sig, alla sensorer läses av fint - inga error på min modifierade startmapp. Avgassystemet (om man kan kalla det ett system, det är ju bara några korta rörstumpar och en liten ljuddämpare) är färdigskissat, beställer delar och svetsar ihop i närtid. På tur står att lyfta ur motorn och svetsa nytt fäste till växellådan, samt höja motorn några mm då tråget svävar en hårsmån över ramen idag. Bilder och fortsättning följer. |
||||
|
En liten uppdatering.
Jag har backat på intercooler-historien tillbaka dit jag började, av rent ekonomiska skäl, då jag hade allt material för detta redan. Luft-vatten får kvarstå som en framtida uppgradering. Nedan syns en 3d-printad rosa luft-vatten intercooler med slangdragning. Kompakt och vackert. Därefter följer nuvarande styggelse.
Det blev en söt liten platta att sätta startknapp och tändning på temporärt, så dessa slipper ligga på golvet.
Då provstart är nära grävde jag fram koppling, tryckplatta och svänghjul som följde med motorn. Kopplingen har lite att ge men svänghjul och tryckplatta är inga skönheter. Får duga så länge.
Jag hade lite problem med dragningen av multi(generator)-remmen då ett litet öra på tråget satt ivägen. När jag började kapa detta vart jag nervös att väggtjockleken på tråget skulle vara mindre än jag hoppats.. Att svetsa oljedränkt aluminium ligger inte på min kompenenslista. Tur nog satt det ett mindre remhjul på den gamla 2.4-motorn jag ännu har ståendes. På med hjulet och fram med snöre så kom jag fram till att en 6pk830 skulle passa tämligen väl.
Örat i fråga är fortsatt obekvämt nära remmen och ska få krympa lite nästa gång jag lyfter ur motorn. Slutligen så handbankar jag några växellådsfästen ur 3mm plåt. Dessa ska få en liten förstärkning svetsad och sedan möta gummifötter på chassit.
Motorn hittade tillbaka ned i bilen, nu med svänghjul och startmotor monterat. Jag ska på med kabelhärvan, koppla in nya knacksensorerna samt oljetryck/temp-sensorn, slänga i några dl extra olja och sen provsnurra med startmotorn. Verkar kammar och vev få schyssta signaler så blir det i med lite soppa och provstarta.
|
||||
|
Har du kvar generatorn från gamla motorn också? tänkte på att dess remhjul borde också vara mindre eftersom vevremhjulet var mindre..
Tänker på att nu kommer generatorn snurra fortare än tänkt om den var gjord för det större vevremhjulet. Samt med mindre remhjul även på generatorn så kanske du får ännu mer avstånd till örat på tråget. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Nu får du hjälpa mig tänka lite här, jag har tänkt att generatorn kommer snurra långsammare med ett mindre hjul på veven? Jag har kvar generatorn till gamla motorn, ögonmåttet sade att hjulen var samma storlek, men får mäta. Det kan mycket väl t.om. vara samma artikelnummer på generatorerna. |
||||
|
Jag tänkte lite för fort, mindre vid veven bör göra att generatorn snurrar saktare, men det kan då göra att den laddar för lite på tomgång.
Var det samma generator på den gamla och samma remhjul, vad skiljer då mellan motorerna? varvar ena motorn mer än den andra? Eller luras bilden så det inte är så stor skillnad som det ser ut i storlek? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Re:
Bilden kanske luras lite, röda cirkeln är originalhjulets storlek
|
||||
|
När du har tid så ta och mät dimension på dom 2 så går det att räkna vad skillnaden blir i varvtal på generatorn.
Sen jämför generatorerna och dess remhjul och kolla upp varför ena motorn har mindre remhjul. Goggla nr på remhjulen, tänker om den ena kommer från en lågvarvig diesel så därför storleks skillnaden. (kan ju varit bytt av tidigare ägare av motorn om bägge motorerna är samma modell) _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Re:
Yes, blir en titt på det ikväll. Det är samma familj (EA835) på motorerna men inte modell, vevremshjulet kommer från en 2.4L sug-variant, och sitter nu på en 2.7L turbomotor. Tror deras tomgångsvarv är snarlika. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
|
180 besök senaste veckan (23712 totalt) |