Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 156, 157, 158   >>
19 besök idag (669496 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Liten sammanställning för att kolla att jag tänkt rätt

Hur bilen beter sig idag:
- Motorn går generellt väldigt bra
- Möjligt att jag har längre laddtid och lite lägre laddtryck när motorn är varm, dock inte säker, kändes som att turbon laddar långsammare (eventuellt också lägre laddtryck, men jag är dock inte säker, hade pillat på min boost controller)
- Ingen rök när motorn är kall
- Blå rök både ur avgasrör och från wastegaten vid höga varv när motorn är varm
- Jag upplever det som att det blir mer och mer rök om jag kör med bibehållet högt varvtal
- När jag gör gasuppsläpp blir det ett moln (en rökpuff) bakom bilen
- Bilen skjuter eldsflammor, vet dock inte ur vilket rör och jag vet inte om den gjort det tidigare (inte omöjligt)

Det jag gjort med bilen strax innan problemet uppstod:
- Fyllt olja, dock är oljenivån enligt spec nu, var lägre tidigare
- Ställt vänstersidans avgasventiler i väldigt "fältmässiga" förhållanden
- Monterat bort intercoolern (Edit: och stoppat tillbaka den )
- Plockat ur och i fördelardosan

Saker jag kan konstatera som inte är riktigt som dom ska vara:
- Har tryckt ut mycket olja i motorrummet på högerssidan, iofs ett gammalt problem men det såg ut att vara mer än vanligt
- Det fanns olja i luftburken innan luftfiltret (sitter på högersidan), ser ut att ha kommit från motorrummet (har gjort rent luftfiltret)
- oljereturen till turbon har en spricka där troligtvis luft kan komma in

Möjliga orsaker:
- Skadad motor, läckande kolvringar, ventiler, ventilstyrning
- Skadad turbo, olja läcker in i kompressorn och/eller turbinen
- Igentäppt luftfilter, kompressorn suger upp olja från oljekylningen genom packningen (inte så troligt)
- oljan evakueras inte från oljereturen på ett bra sätt, oljan stiger i oljereturen och trycks in i kompressorn:
___* Hål i oljereturen så att oljan inte kan sugas in i motorn av turbons oljepump (vet inte om det funkar så)
___* Trasig oljeturbopump, suger inte ut oljan ur oljereturen
___* Dålig vevhusventilation, övertryck i vevhuset så att oljan inte kan evakueras från oljereturen
- Någon eller några avgasventiler dåligt ställda

Fundering/Frågor/Resonemang:
1. Sprickan i röret på turbons oljeretur är ju något väldigt konkret, men kan det verkligen göra så att oljan inte evakueras, oljereturen som jag hade orginal var ju ventilerad till insuget för att minska skumbildning av olja?

2. Om nu oljan i oljereturen inte evakueras ordentligt (trasig turbopump, hål i oljereturen, övertryck i ventilhuset), borde inte bilen fortsätta att ryka efter en växling, oljenivån i oljereturen borde ju finnas kvar efter att jag har växlat?

3. Borde jag inte kunna eliminera att det är taskigt ställda ventiler, då borde väl bilen gå dåligt och det borde väl inte ge gigantiska mängder blå rök?

Teorin:
Jag tror att det är taskiga packningar i turbon (det som talar för +, det som talar emot -):
+ Mängden rök verkar vara kopplat till temperaturen på turbon
+ Problemet uppstod "från en dag till en annan" (har iofs haft "rökpuffar" tidigare)
+ Det är en tunn oljefilm i kompressorhuset och lite oljeavlagringar på väggarna
- Det är inte mer olja än det brukar vara (en tunn film) i röret mellan kompressor och intercooler
- Intercoolern verkar inte ha någon olja i sig

Saker att göra nu:
- "Leak down" test eller kompressionstest (Ring Assistans)
- Ev kontrollera att turbons oljepump fungerar i samband med motortest (Ring Assistans)
- Renovera turbon
- Svetsa om oljereturen (lämna in)
- Göra rent K&N luftfiltret (ta med spray)

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Vad gäller Turbo Tech så har jag erfarenheter från dom sen tidigare, dom liknar dina erfarenheter med Kevin-fast tvärtom sas. Några jag kommit i kontakt med på Nordic Audi har haft dåliga erfarenhetr av dom, minns inte i dagsläget vad problemet "satt i", men jag har odelat positvia erfarenheter av dom!
Förra turbon jag hade i S2an var milt sagt slut, dessutom var den enbart oljekyld. Efter ett samtal med TurbOTech med en beskrivning på turbons skick samt att jag ville konvertera den till vattenkyld fick jag ett fast pris på nånstans runt 6500:- om jag minns rätt. Leveranstid 7-10 arbetsdagar. Jag skickade iväg turbon, och efter två dagar ringer dom och frågar: "vad kör du med för laddtryck i bilen?" Tja, runt 1.8 svarar jag, hurså?
Precis ALLT var slut inne i turbon, det var i stort sätt ingenting som gick att rädda...

Men OK, du fick ju ett pris, så vi kör på det säger dom till slut, och jag fick tillbaka en renoverad och konverterad turbo i nyskick efter 7 dagar.

Till saken hör att jag pratade även med Svensk Turboservice, och enligt dom var det inte ens lönt att renovera/konvertera en gammal oljekyld turbo, det var bara at kasta bort och köpa en ny av dom till en kostnad av 17000:-, dom ville inte ens ha in min gamla till inbyte-och då hade jag kört ungefär 300mil sen DOM renoverat den turbon....

"I rest my case"

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Tobbe... skrev:
Vad gäller Turbo Tech så har jag erfarenheter från dom sen tidigare, dom liknar dina erfarenheter med Kevin-fast tvärtom sas. Några jag kommit i kontakt med på Nordic Audi har haft dåliga erfarenhetr av dom, minns inte i dagsläget vad problemet "satt i", men jag har odelat positvia erfarenheter av dom!
Förra turbon jag hade i S2an var milt sagt slut, dessutom var den enbart oljekyld. Efter ett samtal med TurbOTech med en beskrivning på turbons skick samt att jag ville konvertera den till vattenkyld fick jag ett fast pris på nånstans runt 6500:- om jag minns rätt. Leveranstid 7-10 arbetsdagar. Jag skickade iväg turbon, och efter två dagar ringer dom och frågar: "vad kör du med för laddtryck i bilen?" Tja, runt 1.8 svarar jag, hurså?
Precis ALLT var slut inne i turbon, det var i stort sätt ingenting som gick att rädda...

Men OK, du fick ju ett pris, så vi kör på det säger dom till slut, och jag fick tillbaka en renoverad och konverterad turbo i nyskick efter 7 dagar.

Till saken hör att jag pratade även med Svensk Turboservice, och enligt dom var det inte ens lönt att renovera/konvertera en gammal oljekyld turbo, det var bara at kasta bort och köpa en ny av dom till en kostnad av 17000:-, dom ville inte ens ha in min gamla till inbyte-och då hade jag kört ungefär 300mil sen DOM renoverat den turbon....

"I rest my case"

Tack Tobbe!
Jag tog idag och skickade iväg turbon till Turbo Tech, dom tror att dom ska kunna renovera den vi får se.
om det nu inte funkar så kanske jag biter i det extremt sura äpplet och skicka den till Mr. Kevin i USA, bara portot dit är 785:-, säkert det dubbla tillbaka och jag kommer att få det riktigt skojj med tullen när den är tillbaka. Kanske blir så dyrt att det blir billigare att köpa en ny.

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Staffan Bergholm skrev:
sweanders skrev:

Har också köpt en magisk turbo, får se hur länge den varar.

Vad har du köpt för turbo?

En Vitesse steg 3, kom över den beggad (monterad men inte körd) tillsammans med ett gäng andra grejer.

Fick förresten ett mail från Porsche idag om att alla packningar och annat pilleri som jag beställt kommit in. Så nu är min enda ursäkt för att inte bilen igång tiden det tar att sätta ihop den.

Kanske blir det lite kört i år trots allt. Hoppas på mer effekt än i din kärra i en 944:a.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re: Ringen rapport

Staffan Bergholm skrev:
Jag hann med att köra in bromsarna ordentligt innan kvällskörningen startade.

Hej Staffan, då jag själv monterade (ööh, lät montera... ) nya bromsar igår kväll så undrar jag vad du menar är ordentlig inkörning. Det verkar ju finnas hur många teorier som helst om detta, allt från 100 mil normal körning innan man ens får röra bromsen till de som anser att det räcker att stampa på ordentligt ett par gånger. Eftersom du bevisligen körde in dem bra, hur gjorde du? och kan det tänkas finnas olika behov på olika bromsar/belägg?

och grattis till en fin tid!

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Staffan Bergholm skrev:

Du kan hälsa Martin att hans bil stod på lyften hos Ring-Assist med bortplockade bakhjul igår. Kan ju vara skönt att veta att det jobbas med grejerna! thumbs up

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Christian Eick skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Du kan hälsa Martin att hans bil stod på lyften hos Ring-Assist med bortplockade bakhjul igår. Kan ju vara skönt att veta att det jobbas med grejerna! thumbs up

Hade de tvättat den??

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Qvisfr skrev:
Hade de tvättat den??

Nog för att grabbarna gett ett mycket kompetent intryck hittills, men tror du verkligen att de ror i land ett sådant projekt?

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Christian Eick skrev:
Qvisfr skrev:
Hade de tvättat den??

Nog för att grabbarna gett ett mycket kompetent intryck hittills, men tror du verkligen att de ror i land ett sådant projekt?

Tänkte mer på MArtins image!

Sorry för OT Staffan!

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Christian Eick skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Hej Staffan, då jag själv monterade (ööh, lät montera... ) nya bromsar igår kväll så undrar jag vad du menar är ordentlig inkörning. Det verkar ju finnas hur många teorier som helst om detta, allt från 100 mil normal körning innan man ens får röra bromsen till de som anser att det räcker att stampa på ordentligt ett par gånger. Eftersom du bevisligen körde in dem bra, hur gjorde du? och kan det tänkas finnas olika behov på olika bromsar/belägg?

och grattis till en fin tid!

Tack Christian!
Det finns nog många som kan det här med inkörning av bromsar bättre.
Jag gör först korta inbromsningar (100-50 km/h), inte full bromskraft.
Kör sen lite fortare och bromsar till stillstående, inte heller då full bromskraft.
Avslutar med 3-4st fulla inbromsningar till stillastående, ska då bli riktigt varma (dock inte tokvarma).
Sen rör jag inte bromsen tills bromsarna svalnat (minst 20 min).

Edit:
Såg instruktionen från Carbo tech, för banbilar rekommenderar dom 10-15 min på bana med 60-70% bromskraft, sen 2 minuter (ett varv) i rejstempo för att sen låta bromsarna svalna i 30 min.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Staffan Bergholm skrev:
sweanders skrev:

Har också köpt en magisk turbo, får se hur länge den varar.

Vad har du köpt för turbo?

En Vitesse steg 3, kom över den beggad (monterad men inte körd) tillsammans med ett gäng andra grejer.

Fick förresten ett mail från Porsche idag om att alla packningar och annat pilleri som jag beställt kommit in. Så nu är min enda ursäkt för att inte bilen igång tiden det tar att sätta ihop den.

Kanske blir det lite kört i år trots allt. Hoppas på mer effekt än i din kärra i en 944:a.

okej, intressant.
Det var någon som hette John från Vitesse som gav mig ett väldigt bra svar på Rennlist om mina frågor kring blåröken.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Christian Eick skrev:
Qvisfr skrev:
Hade de tvättat den??

Tänkte mer på MArtins image!

Sorry för OT Staffan!

Lol, jo Martin kommer nog inte känna sig riktigt komfortabel innan bilen blir skitig igen.
Tack Christian, jag messar Martin om att dom jobbar med bilen.

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Staffan Bergholm skrev:

okej, intressant.
Det var någon som hette John från Vitesse som gav mig ett väldigt bra svar på Rennlist om mina frågor kring blåröken.

Det är just John som är Vitesse, enmansshow om jag förstått det rätt. Han är väldigt trevlig och har bevisligen bra produkter. De grejer jag kommit i kontakt med har varit kanonprylar och det är ju aldrig fel att få support direkt från tillverkaren.

Men han håller också på recepten till sina grejer, kan förstå det då allt kopieras friskt.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Staffan Bergholm skrev:
J
Det var väldigt glest med bilar på banan så mot mina egna principer så övertygade jag mig själv om att det skulle va säkert att ta tid. Klockade 3 varv med varierande trafik, den bästa tiden var 8.11 och då kändes det inte som att jag tryckte på (men det är kanske då det går snabbt), hade bra flyt med trafiken men fick ändå bromsa ordentligt i Keschelschen. Tror att bilen har prestanda att köras under 8 minuter utan att behöva trycka på ordentligt, inte illa för en 16 år gammal bil

To be continued.....

Hittade ditt inlägg i min biltråd, Staffan!
skönt och se att vi alla kan ändra oss-------

PS.
Fredrik, fattar inte att klarar av att ta tid när du kör på den här banan.
Jag "bestämde" mig för att inte ta några tider och påminner alla om att jag sagt det, får se hur länge det håller.
Nackdelen är att jag är sugen på att veta vad jag kör på "varje dag", fördelen är att jag inte behöver "trycka på" för att förbättra något som är "mätbart".
Du får ursäkta, men jag tror att jag är äldre än dig, så jag tar mig friheten....
DS.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Qvisfr skrev:
Staffan Bergholm skrev:
J
Det var väldigt glest med bilar på banan så mot mina egna principer så övertygade jag mig själv om att det skulle va säkert att ta tid. Klockade 3 varv med varierande trafik, den bästa tiden var 8.11 och då kändes det inte som att jag tryckte på (men det är kanske då det går snabbt), hade bra flyt med trafiken men fick ändå bromsa ordentligt i Keschelschen. Tror att bilen har prestanda att köras under 8 minuter utan att behöva trycka på ordentligt, inte illa för en 16 år gammal bil

To be continued.....

Hittade ditt inlägg i min biltråd, Staffan!
skönt och se att vi alla kan ändra oss-------

PS.
Fredrik, fattar inte att klarar av att ta tid när du kör på den här banan.
Jag "bestämde" mig för att inte ta några tider och påminner alla om att jag sagt det, får se hur länge det håller.
Nackdelen är att jag är sugen på att veta vad jag kör på "varje dag", fördelen är att jag inte behöver "trycka på" för att förbättra något som är "mätbart".
Du får ursäkta, men jag tror att jag är äldre än dig, så jag tar mig friheten....
DS.

Shit, här får man sig en redig pungspark tror jag bestämt
Ja, tar den Fredrik och gör en liten minnesanteckning om vilket väderstreck den kom från

Hela idén med att inte ta tid kom från Ben Lovejoys hemsida, han hade gjort sin egen "spaning" och kommit fram till att dom som hela tiden snackar om sina tider är dom som kraschar, läste om det inför mitt första Ringenbesök för 4 år sedan och bestämde mig för att inte ta tid.

Måste erkänna att jag inte är riktigt nöjd med att jag gjorde det här. När jag tog tid så gjorde jag en omkörning i Füchsröre där jag normalt hade väntat lite innan jag körde om. Samma sak hände när jag hade Janko i backspegeln, gjorde en tajt omkörning i Füchsröre (föraren bytte spår efter att ha blinkat höger) och hade lite ställ ut ur Ex-Mühle.

Det är tydligt att jag tar större risker när jag känner mig "jagad", inte stora risker men jag gör saker som jag normalt inte gör vilket irriterar mig. Frågan är också vad jag ska göra "när" jag har klockat 7:58, 7:47 vad händer sen? Nej, jag hoppas att jag kan fokusera på att ett bra spårval och glömma tidtagningar, men frestande är det.

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Staffan Bergholm skrev:

Shit, här får man sig en redig pungspark tror jag bestämt
Ja, tar den Fredrik och gör en liten minnesanteckning om vilket väderstreck den kom från

Hela idén med att inte ta tid kom från Ben Lovejoys hemsida, han hade gjort sin egen "spaning" och kommit fram till att dom som hela tiden snackar om sina tider är dom som kraschar, läste om det inför mitt första Ringenbesök för 4 år sedan och bestämde mig för att inte ta tid.

Det är tydligt att jag tar större risker när jag känner mig "jagad", inte stora risker men jag gör saker som jag normalt inte gör vilket irriterar mig. Frågan är också vad jag ska göra "när" jag har klockat 7:58, 7:47 vad händer sen? Nej, jag hoppas att jag kan fokusera på att ett bra spårval och glömma tidtagningar, men frestande är det.

Det var bara en liten lampa som tändes när jag kollade igenom min tråd! Inge allvarligt!
Jag försökte bara va lite dryg...men jag log allt lite när jag läste det, för jag kommer ihåg hur bestämd du var på denna punkten och sen kröp det fram för nån vecka sen att du hade klockat
Jag hukar mig redan......

Det kan nog vara klokt att inte ta tid, speciellt om man känner sig påverkad och stressad av det. Min klocka går jämt, så jag tänker inte mkt på den faktiskt. Men vi är alla olika och den här diskussionen ska vi nog inte ge oss in i igen.....
Ibland är det bara skönt att ge sig ut i lite trafik och stå på och njuta när man får ett sånt där riktigt flyt hela varvet, och då kan tiden ju vara ointressant.

Visst är det kul att köra "stereo" med en kompis? Dels jämföra spårval, se hur bilen uppför sig ur ett annat perspektiv etc!!
Det ser jag fram emot att göra när vi ses därnere nästa gång!

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
"Holy Smoke", spana in 07:00 in i filmen
Röken ligger tät i Pflanzgarten (stavning)...
http://youtube.com/watch?v=vRh_7SKeBc4

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Staffan Bergholm skrev:

Nog för att filmen inte höll högsta kvalitet men det blev bra dimmigt där runt Pflanzgarten (inget fel på den stavningen fö )
Mitt i röken tyckte jag mig urskönja något rött, undrar vad det var Såg ut att gå undan.... thumbs up

Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Re:

Staffan Bergholm skrev:

Det är bara manligt när det ryker om allt med motor (kanske i manligaste laget från din )
Men vart tar Mc:n vägen ca: 4.40 i Bergwerk? Som uppslukad av asfalten
/Magnus
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

You just smoked them maaaan

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Kan det inte vara så att du kör så fort att allt i din hastighet ser ut att vara suddigt i konturen och grått till färgen.

Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 156, 157, 158   >>
19 besök idag (669496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande