Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (128591 totalt) |
Inget köra och inget meka, tiden är ur led!
Tur man fortfarande kan köpa prylar, hittade ett par Evo framskärmar i Frankrike, hoppas som är fjäderlätt så det kompenserar vikten på elservot som jag ska få monteringshjälp med om ett par veckor. Har varit handikappad fyraveckor nu, men det är bättre. Så jag hoppas jag kan köra avslutningen på Mantorp i mitten av September, börjar få lite abstinens. ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Opel Corsa C, lika som Bennys tror jag, har en potensometer så man ska kunna reglera styrkan från panelen. Verkar smidigt, men den sitter inte där än. Tittade även på en anpassad för GTV, samma funktion fast bult on i alla fästen. Jag har haft problem med att knyta skorna sista tiden så inte ens den skulle jag fått dit själv sen skilde det runt 15000kr i pris med. _________________ Patrik Hermansson |
||
Den ser likadan ut. Dom finns både med och utan tiltbar rattstång. Splines på opel rattstången passade direkt mot alfan 75 styrväxelled om man vände på på den.
Jag bytte också till en alfa 155WB kuggstång för snabbare utväxling och svetsade axlarna imellan. Funkar bra på bana. lite sämre känsla, men det tar man igen på slippa brottas med ratten. Elmotorn skall avsäkras till 50A (Jag kör med 30A) så bra generator/batteri behövs nog. ![]() ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Hmm, jag har ju pillat en del tidigare med kort styrväxel från Jarmo, sitter i ett hus från en GTV
Behövde moddas (läs splinesbyte) mot alfa 75 rattstång. Om jag minns rätt. Då bör ju Alfa 75 nedre splines passa mot Opel splinesen och den nedre är ju klar som den är. Coolt, bara fästena på själva stången att få till då. _________________ Patrik Hermansson |
||
Jag vände min så elmotorn sitter mot höger. och skruvade fast den uppåt med två bitar fyrkantsrör med insvetsade muttrar på sidorna. Sedan sitter det ett avgasklämma framtilltill mellan rattstång och orginalfästet för stången. blev lite redneck men stadigt och enkelt demonterbart vid behov. finns bilder på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Så har man för första gången på evigheter gjort nåt vettigt, skruvat Räserbil.
Fick problem bara av att backa av den från trailern där den stått sen 8e Juli om jag minns rätt. Det är fortfarande så och så med händerna men ändå betydligt bättre. Men satan så tungstyrd bil, men fick in den i Olles garage till slut. Anpassade den nedre ledade delen mot Opel splinesen, var enkelt när Benny berättat att org, Alfa 75 servo nederdel passade, svårast vara att hitta just den leden som jag tog bort 2014 men den återfanns. Vi strippade en massa onödigt trams från Opel doningen och provade lite positioner, blir inte som Bennys då jag insåg att jag har orginal pedalställ i vägen, med vi menar jag Olle och jag men det är mest Olle ![]() Fortsättning följer nån kväll så fort lite vitala delar behagar dyka upp. ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Igårkväll när vi måttade in rattstången blev det uppenbart vad bra det blir med ratten i anständig position,
Har alltid tyckt den suttit för högt men detta borde varit prio 1 från första början. Satt kvar en stund i stolen utan ratt och insåg hur illa jag sitter, man kan ju inte köra sittandes som på en pall. Måste ordna det i vinter, känns som man kan spara typ en eftermiddag per varav på den modden ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
överväg extra jobbet med golvmonterat pedalställl. då kan du flytta stol och ratt betydligt längre bakåt. bättre viktfördelning och säkrare för dig.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Sköna Söndag.
Borde naturligtvis struntat i det här nu, hålla på när det inte ens är körbart till helgen, då tänker jag mest på vänster hand. Borde rivit ur rubbet och gjort på riktigt med stående pedalställ, nytt stols position m,m. Men nu är det som det är, Olle gjorde klar alla fästen i Fredags och idag smackade vi ihop det, mest jag faktiskt men det känns. Bra blev det otroligt vad bra, den är lättare att styra nu även utan servo eller kanske positione gör det. Lite bilder såklart, nedre fäste och övre fäste mot orginal montage och det översta från buren som stabiliserarar och sköter rattvinkeln som är justerbar. Är otroligt nöjd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Jajjamen då har man varit och medverkat på sesongs avslutningen på Mantorp, blev väl närmast idiotförklarad av släkt och vänner när jag påtalade det och var väl rätt tvivlande på om det skulle funka men det gjorde det.
El servot är kanske det bästa som hänt min bil, åtminstone tillsammans med den bättre ratt positionen. Var rätt spännande att provköra bitarna på bana. Skulle strömmen räcka till med mitt lilla batteri och min lilla generator, det gjorde det. Startmotorn som jag fortfarande inte bytt verkade gilla läget och funkade hela dagen. Med potensometern inställd på ca 15% var styrningen väldigt behaglig. Det som inte var behagligt var bromsarna, dom har varit kanon två sesonger men nu var det slut på det svampiga och oprecisa. Tyckte även väghållningen var lite konstig när jag försökte ta i lite mer men trodde det berodde på ovanhet. Jätte kul var hela dagen, körde allt och tycker bilen börjar bli riktigt kul att köra. När jag sen lastade bilen så satte jag spännbanden runt Däckena och inte som jag brukar runt ekrarna såg då att framhjulen stog olika på höger och vänster vid en snabb mätning från bak fälgarna skilde ca 2 cm! Får kolla upp vad det beror på, bra är det såklart inte. Klämmer med en bild jag knyckte av Mange ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Det är väl själva f..n efter att ha ställt undan ekipaget från Mantorp (tänkte låta den stå länge)
Kunde jag inte hålla mig, hem med den. På lyften konstaterades att diffen mellan vänster och höger var 2,2 cm! Och varför då? Har heltklart varit så sen Maj. Skruvade ut på högersidan så det blev lika. Kan inte smälta det ändå Idag ringde jag verkstan som naturligtvis inte kom ihåg, ringde meken som låg hemma sjuk. Jo det var nåt där men var ju tvungen att ta nästa bil! Jo tack för det. Jag som tyckt den gått rätt bra i år, men med 2,2cm lika borde det märkas skillnad till ännu bättre. Så i morgon blir det hjulinställning på annan verkstad och på Lördag EM körning på Gelleråsen. Ska bli väldigt intressant ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Nix inte toe, men caster. Höger hjul satt 2,2 cm längre fram. Nu sket det sig idag. Dom ringde från verkstan och sa det var nåt galet med vänster bak och det är det Något har hänt med coilover fästet vänster upptill. Praktiskt nog ligger mitt förvaringsgarage kvarteret bredvid verkstan så jag körde dit mitt på blanka eftermiddagen. Tyckte nog att mötande trafik stirrade rätt mycket. Ska riva ikväll o de om det är lätt fixat. _________________ Patrik Hermansson |
||
Slutkört för i år.
Kom hem från jobet och blev upplyst om att det var bröllopsdag! = inte läge för något mek! Smet iväg en stund när jag ändå gick med hunden. Får ta och göra om dom övre coil fästena, det vänstra är lite mört inget värre men som sagt inte läge nu. ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Nu är jag ganska säker på vad som hände fästet.
Har kollat på bilderna som togs på Mantorp, man ser den är klart högre vänster bak tidigt på dagen. Tränings pass 2 körde jag med kamera på taket (bra kännetecken) Manges bild här ovan är från eftermiddagen (tror jag) Kollade även på filmerna och sent på träningspass 2 får jag en skaplig sladd efter parisern över kurbsen på vänstersidan var väl där det bände till. Kommer ihåg jag var lite skeptisk till hållbarheten på fästena när dom blev till, nu höll dom rätt länge ändå. Får göra om, stabilare och sen återgå till hjulinställning. _________________ Patrik Hermansson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (128591 totalt) |