Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 80, 81, 82   >>
35 besök senaste veckan (560695 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

bjurman skrev:
Jag brukar göra en hävarm som jag kan trycka på lyftarn med och känna spelet (mot kolven) med jämna mellanrum
ca 10 grader före till 10 efter..

bra ide ! fick dock ett ännu enklare tips.

Tjockt lödtenn som man sticker ner i tändstiftshålen och sedan mäter på :-)

/B

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

Benny Steen skrev:
bjurman skrev:
Jag brukar göra en hävarm som jag kan trycka på lyftarn med och känna spelet (mot kolven) med jämna mellanrum

/B

Fungerar ju "bara" om tändstiftet sitter rakt ovanför kolven.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

j.stigson skrev:
Benny Steen skrev:
bjurman skrev:

/B

Fungerar ju "bara" om tändstiftet sitter rakt ovanför kolven.

hm. alfa har ju dubbla stift så dom sitter på var sin sida om ventilerna, nåja 2mm tenn redan inköpt. bara prova annars var Hans metod också bra.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004

Lödtenn är ok om man vill veta om det finns marginal... Vill man veta var det ligger närmast och hur mycket man kan vrida kammen så är det en bra metod med hävarmen,,

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

bjurman skrev:
Lödtenn är ok om man vill veta om det finns marginal... Vill man veta var det ligger närmast och hur mycket man kan vrida kammen så är det en bra metod med hävarmen,,

Poäng där, vore bra med en bild på din hävarm. (inte den för öl :-)

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Bild på pluggade kanaler för olja till VVT solonoiden. en är trycksatt, en går tillbaka till kammen för vidare transport till VVT och den nedersta är tillbaka till sumpen.

Upptäckte att 75'a tråget inte passar när bröstkåpan bytts. Tog ett 164 tråg som jag kapar i för att den inte skall ta i kuggstången.

close upp på oringade foder.

Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004

Re:

close upp på oringade foder.
[/quote]

Du menar ringade foder !

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

jag har haft en känsla av att glömt något vid monteringen av bröstkåpan och efter kollat i spränskisser så insåg jag att bronsbrickan glömts bort...

Så det vara bara demontera bröstkåpan och kontrollera. som tur gick den enkelt att lossa trots jag limmat toppackningen.

Mycket riktigt så saknades den...

åtgärdat.

Eftersom tråget är bytt fanns inte längre fästen för generatorn.. Men å andra sidan utan temostat kunde jag monterade generatorn högre upp och tajtare mot motorn.

hålet för oljestickan försvann också med gamla bröstkåpan, så det vara bara borra i blocket igen...

Nya Tråget fick ett nytt hål för oljereturen från turbon.

Börjar likna en motorn igen :-)

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Kul att det börjar dra ihop sig

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

skall börja med pedalstället och bromsarna snart. bromsarna räckte ju inte till ifjol och i år skall vi dessutom tävla på midlanda.där BEHÖVS bromsar!

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

pedalstället monterat i version 1. ca 30mm högre. så långt fram det gick för att slippa flytta om stol, vxspak etc... Återstår dra nya bromsrör. Jag handlar nog ett eget pressverktyg då allt skall dras om inne i bilen.

Har även monterat fast nya kuggstången. lite grann förskjuten mot förarsidan för att gå fri från motorn. skruvar den stumt istället för som tidigare med gummi imellan.

Härnäst upphängning för elservot/rattstång.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Idag var det fortsatt arbete med styrningen. Tillverkning av fästen för rattstång/el-servot.

Återstår lite svets och skaffa ett rattnav från opel + lite eljobb så är det klart :-)

Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Re:

Benny Steen skrev:
Idag var det fortsatt arbete med styrningen. Tillverkning av fästen för rattstång/el-servot.

Återstår lite svets och skaffa ett rattnav från opel + lite eljobb så är det klart :-)

Ha, ha! Det där känner jag igen! Försöker få ihop styrmotorerna till acc'n på 155q4an på liknande sätt. Sträckte mej som f.. men lyckades inte klura ut det...

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Blev lite grismekning idag ... Först en sväng på lokala skroten för att hitta en rattnav från Opel som passade. Dom flesta var för små diameter på splinsen. Sedan uppenbarade sig en opel utan ratt och med rätt storlek på axeln..

Men som tur var låg ratten kvar i baksätet ! Så slapp jag få loss den också. navet har jag kapat loss ut ratten och är en stålhylsa med splines , bultar den mot gamla rattens nav. förhoppningvis glappfritt etc...

Sedan blev det sväng utanför stan och skruva loss två främre bromskivor från alfa 164 3.0. Dom skivorna är 22 x 285mm har rätt bultdelning lämplig offset mot hjulnavet för svetsa nya fästöron för oken.

nya bromsoken bak blir orginal främre TS ok.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu är allt mekaniskt inkopplad på styrningen och man kan svänga med ratten :-)
Jag hittade några styrstag från en 164 i bra-ha lådan som passade på kuggstången och blev lagom långa. orginal hade mindre gäng så dom passade inte mot p-stagen. alfa 75 var för tok för korta. saknades ca 10cm.
Härnäst skall jag koppla in elen till elservot i helgen :-)

Sedan har jag fortsatt med bromsarna fram och bak. jag sätter dom bakom hjulaxeln bak då det passar bättre där. skall demontera hjul lager innan jag svetsar.
Fram hade jag ju 300 x 22mm bmw E46 skivor liggade . tanken var då att använda dom med orginal TS ok
i 15" skärmar. vilket precis går in. bra och enkelt modd.

Med mina GTA ok går det däremot inte med 15" fälgar, men 16" och större funkar.
Eftersom jag köpte 17" fälgar inkl 225 r-däck i veckan. så jag fick mera plats...

så jag beställde ännu större skivor BMW E46 325 x 25mm från BMW 330. Det finns finns även 325x28mm från bmw m3 CSL men då blev det dyrare...

Då kommer GTA oken 12.5mm längre ut och blir lite enklare att få dit på spindlarna.

300x22 mm BMW skivorna säljer jag till någon 75 åkare. Dom är omborrade till Alfas 5x98 bultmönster och passar bolt-on på orignal spindlarna och har samma offset så oken hamnar centrerat på skivan.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

I helgen har det varit fortsatt justeringar på styrningen, försökte få ner kuggstången absolut max för frigången mot motorn. Elservots drivbox monteras fast och potensiometer för justering av servoverkan har monteras in.

Sedan fick jag igen tråget som nu är igensvetsas. kanonjobb av palle.

helgens mest jobb har varit nya fästen för nya bromsarna bak. Jag tog ett par spindlar jag hade liggande, kapade loss fästöronen, svetsade en förstärkningsbit och sedan var det en väldigt massa mätande och vinkelslipande innan den slutgiltligen sattes på plats. lite färg på det så är det klart :-)

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Styrningen av davies craig vattenpumparna kostar ju $$$ vilket jag är för snål för.
Så jag köpte en sådan här för $12 för att styra manuellt, går ju att ersätta potten med ett NTC motstånd framöver om man vill.

fanns på:

https://dx.com/p/jtron-pwm-dc-motor-speed-controller-green-15a-6-90v-2 . . . .

Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Re:

Benny Steen skrev:

Typiskt bra grej thumbs up
Följer din tråd i det tysta. Väldigt kul att se alla mods du har på gång!

Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

Fejlep skrev:
Benny Steen skrev:

Typiskt bra grej thumbs up
Följer din tråd i det tysta. Väldigt kul att se alla mods du har på gång!

tack, fast du behöver inte vara tyst. kom gärna med frågor eller kritik. det är ju kul med respons. känns ibland som man bara har en lång monolog här :-)

jag kom förresten på en extra fördel med att välja 25mm istället för 28mm bromskivor fram . förutom lägre pris och vikt.

med 25mm skivor har man 1.5mm extra spel mellan nya belägg och skivan. det gör monteringen av oken lite mera förlåtande. skall börja med ombygget av frambromsarna så fort nya skivorna dyker upp.

planen är att hinna färdigt till 11 maj. vilket nog skall funka om motorn inte hittar på några dumheter i bromsbänken. skall provmontera motorn i bilen först och starta för att fixa ev. småläckor etc.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Återkoppling på styrningen?

Mätte ni rundhet på lagerläget efter svetsning?

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

MaZ skrev:
Återkoppling på styrningen?

Mätte ni rundhet på lagerläget efter svetsning?

Återkoppling ? menar du hur den känns med elservot. Ingen aning ännu...
Men det är bara 2 varv mellan fulla rattutslag så servot behövs nog.

Rundhet på lagerlägen :-/ Så där frågar du bara för du vet att jag inte gjort det ;-)

Jag var dock såpass smart att jag lossade först stora tunna muttern , och såg till att gamla lagret gick att lossa (har lånat en orginal avdragare för bakre hjullager till 116 bilar)

Sedan svetsade jag med gamla lagret fortfarande på plats. tog loss det helt och nu skall det nya lagret monteras.

Om allt blivit ovalt lär jag väl märka det, Men då borde gamla lagret fastnat när jag drog loss det. Det mesta av svetsen blev faktiskt under själva delen som lagret sitter i. Och jag svetsade med paus för minska upphettningen.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 80, 81, 82   >>
35 besök senaste veckan (560695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande