Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Under 95dB med V8 TwinTurbo
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (7007 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Re:

robber skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det gör mycket nytta för ljudnivån, om man drar ihop rören till ett rör. Utminstome som en x-pipe.
Helst så tidigt som möjligt.


Läst om detta pulsutjämning eller vad fina ordet var och det hade ingen betydelse på turbomotor var svaret jag hittade då.


Att dra ihop rören med ett x rör gör ingen skillnad för motoreffekten på en turbomotor, däremot stor skillnad för ljudnivån.

Blir ett jämnt ljud då en cylinder öppnar sin avgasventil var 90 vevvinkelgrad om man kopplar ihop bankarna. Istället för att ha två separerade rör från varje cylinderbank som har en cylinder med 90 grader, två med 180 grader och en med 270 grader. Den odjämna avgasventilöppningen skapar ett lågfrekvent ljud som brukar kallas för v8 muller, detta är svårt att dämpa bort utan stor dämparvolym, även på en turbomotor.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
robber skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det gör mycket nytta för ljudnivån, om man drar ihop rören till ett rör. Utminstome som en x-pipe.
Helst så tidigt som möjligt.


Läst om detta pulsutjämning eller vad fina ordet var och det hade ingen betydelse på turbomotor var svaret jag hittade då.


Att dra ihop rören med ett x rör gör ingen skillnad för motoreffekten på en turbomotor, däremot stor skillnad för ljudnivån.

Blir ett jämnt ljud då en cylinder öppnar sin avgasventil var 90 vevvinkelgrad om man kopplar ihop bankarna. Istället för att ha två separerade rör från varje cylinderbank som har en cylinder med 90 grader, två med 180 grader och en med 270 grader. Den odjämna avgasventilöppningen skapar ett lågfrekvent ljud som brukar kallas för v8 muller, detta är svårt att dämpa bort utan stor dämparvolym, även på en turbomotor.


Tack för informationen!

X-rör låter som något jag vill ha då.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:

Effektmässigt tror jag inte att det är något större problem...det du förlorar kan du vinna tillbaka genom att flytta filtren till turbosarna (det ser ut att vara "varmluftsinsug" just nu )


Har du något gott tips på vart filtrerna ska sitta?

Har tanke på att byta ut lamporna mot runda diton som ger plats så dubbelkonisktfilter attt husera brevid.
Dvs får in kallluft rakt framifrån.

Tror du det är ett bättre alternativ?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Skruva banåkabil
Under 95dB med V8 TwinTurbo
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (7007 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande