Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fjäderbensstag, trycka eller dra?
<<   1, 2, 3   >>
8165 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Nicke_1 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ang. E36 så kan jag bara hålla med! Den gör klart kännbar skillnad! Glöm inte att beställa den lilla gummiklossen med!
https://rejsa.nu/m3


Vilken gummikloss avses?


http://www.uucmotorwerks.com/html_techtip/techtips/e36_xbrace_buffer.h . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

om man har mjuka fjädrar o dämpare måste det ju vara overkill på de flesta bilar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Anders Bj skrev:
Fjäderbensstaget är reglerbart i längd och skall sitta tight och inte flexa på en M3. På en Volvo V70 T går fjäderbensstaget däremot att böja lite framåt/bakåt, vilket fick mig fundersam i början. Detta skall dock vara i sin ordning.

Det beror på att det inte är ett fjäderbensstag på Volvon utan ett "motorfäste".

Personligen tror jag att stagen varken ska för-tryckas eller för-dras alls. Syftet är att förstärka karossen beträffande både drag och tryck så staget ska vara stumt monterat och kunna uppta både drag och tryck.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Ett stag ska (vad jag vet) monteras när bilen står i våg och inte
förspännas. Lossar jag staget på min bil när den är upplyft fram
så ökar bredden mellan tornen 4-5 mm.

_________________


Jan Nagy
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anton Lillsund skrev:


Jag vet iaf att AL har varit av den bestämda övertygelsen att fjäderbenstag inte behövs. Så vida inte bilen i fråga är trött i karossen.


ojdå, har jag sagt så...

Man kan väl säga såhär.

På en racebil med bur: Nja, troligvis ingen effekt.

På en gatbil med massa gummibussningar: Kanske hjälper till endel, men jag skulle inte lägga penbgarna där förän man har R-däck, stummare bussningar och ett bra chassikit. Men det är jag då...

Har man gjort allt det så kan man säkert känna en viss skillnad med ett stag. Men då är jag oxå ganska övertygad om att man inte ska spänna det på ngt håll.

Vore intressant att göra ett blindtest med en förare som kan sin bil och låta honom åka nga varv med och utan. Klocka tiderna och lyssna hur det känns. Sen även mäta flex i olika ledder vid körning på bana, med och utan stag.

För som sagts. det är två olika typer av fall på bana och som "rallyamatör".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:


Jag vet iaf att AL har varit av den bestämda övertygelsen att fjäderbenstag inte behövs. Så vida inte bilen i fråga är trött i karossen.


ojdå, har jag sagt så...


Jo, det var under disskusionen som uppstod i Enköping under väghållnings/chassi seminariumet. Fick en flashback av det när jag läste denna tråd.
Vi spårade inte in så fasligt på ämnet men du var fast besluten att så var fallet..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anton Lillsund skrev:
Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:


Jag vet iaf att AL har varit av den bestämda övertygelsen att fjäderbenstag inte behövs. Så vida inte bilen i fråga är trött i karossen.


ojdå, har jag sagt så...


Jo, det var under disskusionen som uppstod i Enköping under väghållnings/chassi seminariumet. Fick en flashback av det när jag läste denna tråd.
Vi spårade inte in så fasligt på ämnet men du var fast besluten att så var fallet..


Nja, det jag var fast besluten om var att det drog i staget. Sen kanske det kom ngn groda ur min mun om att det var mer "bling bling" för de flesta än ngn verklig förtjänst...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Har funderat varför vissa stag är sjusterbara , är den enkla lösningen att det ska vara lätt att montera dom , med tanke på att bilarna sätter sig lite , man har vissa toleranser från fabrik ,

Bara en tanke ........

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



krister Andersson skrev:
Har funderat varför vissa stag är sjusterbara , är den enkla lösningen att det ska vara lätt att montera dom , med tanke på att bilarna sätter sig lite , man har vissa toleranser från fabrik ,

Bara en tanke ........


Skulle gissa så...

Sen kaaaan det ju tänkas att det är ett plus i marknadsföringen oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Andreas Lidström skrev:
krister Andersson skrev:
Har funderat varför vissa stag är sjusterbara , är den enkla lösningen att det ska vara lätt att montera dom , med tanke på att bilarna sätter sig lite , man har vissa toleranser från fabrik ,

Bara en tanke ........


Skulle gissa så...

Sen kaaaan det ju tänkas att det är ett plus i marknadsföringen oxå...


Den tanken ska man inte förkasta , styling marknaden är stor

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



krister Andersson skrev:

Den tanken ska man inte förkasta , styling marknaden är stor


Ja det är en fin kassako... *nu måste jag fundera på vad jag ska tillverka billigt som alla vill ha*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Andreas Lidström skrev:
krister Andersson skrev:

Den tanken ska man inte förkasta , styling marknaden är stor


Ja det är en fin kassako... *nu måste jag fundera på vad jag ska tillverka billigt som alla vill ha*


Hm behövs inte funderas på , en gummi anka med BMW emblem , vi BMW nissar köper ju allt ............

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



angående stagets vara eller icke :

det vet väl alla att ett fjäderbensstag gör minst en halv sekund på strippen eller upp till en minut på valfri motorbana i Sverige !!??

Fråga bara i forumet på Zatzy.com

Själv ska jag bygga ett eget mest för att se hur det ser ut när det är färdigt ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus Thomé skrev:
.... friktionen ska hålla det på plats, så där kan det ju röra sig rent teoretiskt...


Alla korrekt utformade skruvförband fungerar med bara friktion!!!

om man låter skruven ta belastningen i skjuvning så får man mycket mindre hållfasthet!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Jet skrev:
En annan fråga, när vi ändå är inne på ämnet: Är det någon som mätt hur
mycket det rör sig på platsen för ett ev. stag (utan stag alltså)?


Vet ej hur mycket det rör sej vid körning, men på min 944turbo så ökar avståndet 2mm vid fjäderbensstaget om bilen är upphissad,
jag monterade mao staget med bilen stående på hjul

om staget är tillräckligt kraftigt så bör väl inte inspänningen spela någon roll?

_________________
Andreas Zolnir
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Janne N skrev:
...Lossar jag staget på min bil när den är upplyft fram
så ökar bredden mellan tornen 4-5 mm.

Vilket ger en camberförändring på, i värsta fall, 0.6 grader.

Nog visste jag att BMWsar var mjuka, men det här är ju löjligt!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



ice skrev:
Janne N skrev:
...Lossar jag staget på min bil när den är upplyft fram
så ökar bredden mellan tornen 4-5 mm.

Vilket ger en camberförändring på, i värsta fall, 0.6 grader.

Nog visste jag att BMWsar var mjuka, men det här är ju löjligt!


Pratade med JürgenWeiseRacing i Tyresö om lämpligt fjäderbensstag. Han berättade att man ibland måste bända in fjäderbensstag med järnspett för att få dem på plats. Detta gällde just E36 modellen...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Nicke_1 skrev:
ice skrev:
Janne N skrev:
...Lossar jag staget på min bil när den är upplyft fram
så ökar bredden mellan tornen 4-5 mm.

Vilket ger en camberförändring på, i värsta fall, 0.6 grader.

Nog visste jag att BMWsar var mjuka, men det här är ju löjligt!


Pratade med JürgenWeiseRacing i Tyresö om lämpligt fjäderbensstag. Han berättade att man ibland måste bända in fjäderbensstag med järnspett för att få dem på plats. Detta gällde just E36 modellen...


Stämmer bra det , jag får först dela mitt från plattorna på tornet , för att demontera .

Men den här mjukheten är nog på många bilar och det heter nog deformations zoner , för att få ett gött betyg i krock test , så gäller det att vara mjuk fram , annars får dockan för många G på sig .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



krister Andersson skrev:
Nicke_1 skrev:
ice skrev:
Janne N skrev:
...Lossar jag staget på min bil när den är upplyft fram
så ökar bredden mellan tornen 4-5 mm.

Vilket ger en camberförändring på, i värsta fall, 0.6 grader.

Nog visste jag att BMWsar var mjuka, men det här är ju löjligt!


Pratade med JürgenWeiseRacing i Tyresö om lämpligt fjäderbensstag. Han berättade att man ibland måste bända in fjäderbensstag med järnspett för att få dem på plats. Detta gällde just E36 modellen...


Stämmer bra det , jag får först dela mitt från plattorna på tornet , för att demontera .

Men den här mjukheten är nog på många bilar och det heter nog deformations zoner , för att få ett gött betyg i krock test , så gäller det att vara mjuk fram , annars får dockan för många G på sig .

Mjukhet i längsled och mjukhet i tvärsled har ingen stark koppling.
om bilen är hård mellan fjäderbenstornen; är det motorn, och inte dockan, som får det jobbigt i händelse av en påkörning från sidan.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Andreas Lidström skrev:
På en bil med McPherson, som är de enda? som drar nytta av ett stag..


Jag har faktiskt noterat skillnad på Miatan (ganska flexibel iofs) som har dubbla a-armar med "fjäderbensstag". Påverkar inte kurvtagande något, men minskar det vi kallar för "scuttle shake" över rulor i vägen. Så det gör skillnad även där, men givetvis mindre.

Finns det några riktiga sportbilar med McPherson?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Westfield skrev:
Andreas Lidström skrev:
På en bil med McPherson, som är de enda? som drar nytta av ett stag..


Jag har faktiskt noterat skillnad på Miatan (ganska flexibel iofs) som har dubbla a-armar med "fjäderbensstag". Påverkar inte kurvtagande något, men minskar det vi kallar för "scuttle shake" över rulor i vägen. Så det gör skillnad även där, men givetvis mindre.

Sidokrafterna på McPhersons övre infästning, är mindre än sidokrafterna på övre bärarmens infästning (dubbla A-armar).

Westfield skrev:

Finns det några riktiga sportbilar med McPherson?

Ja, FIAT X1/9.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Fjäderbensstag, trycka eller dra?
<<   1, 2, 3   >>
8165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande