Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (15326 totalt) |
|
||||||||
Ja körde mot tjejens farsa igår ute vid heron (sjö någon?). Han väger väll några 40-50kilo mer än mig, jag kan säga att han definitivt inte hade någon nytta av den extra vikten ![]() |
||||||||
Nu ska vi se här...
![]() |
||||||||
För att tysta ursäkterna, givetvis. ![]() Det där med högre friktionskoefficient vid lägre vikt var nytt för mig, jag har tydligen missat en kul tråd tidigare. Jag levde fortfarande kvar i villfarelsen att högre N ger högre friktion, men däck är tydligen magiska. *går ut och bygger altare till Däcksguden* ![]() ![]() |
||||||||
Det finns minimivikter. och vi har definitivt inte sagt att det inte spelar någon roll. Men beroende av andra faktorer som t.ex. fäste så spelar det mer eller mindre roll. om det är dåligt fäste (tex. regn) så har man fördel av att man väger mer, eftersom karten trycks lättare ned i asfalten. Men det är klart att en som väger 50 kg kör fortare än en som väger 150kg, naturens lagar kan man liksom inte ändra på. Fast inom vissa gränser så spelar det inte så stor roll, där avgör körvanan mer än vikten. och i gokart där de flesta är duktiga chafförer så måste man ligga nära viktgränsen för att vara snabb. Racetown är ett sådant ställe där erfarenhet går före vikt, och visst finns det gränser där med, men de är inte lika tight emellan dem som på andra banor. _________________ Helena Lindin ![]() |
||||||||
Jo, högre friktion men inte högre friktionskoefficient. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Tidsmässigt tror jag inte att det spelar så stor roll på Racetown. Men.. Däremot när man kör race är det jäkligt jobbigt att ligga nära 100kg strecket. Fast utgångshastigheten på rakorna är betydligt högre så kommer man aldrig om utan tvingas ligga bakom och bromsa eftersom fjäderviktarna så lätt kan försvara sig på rakorna iom bättre acceleration.
Apropå tacklingar och putt och knuff på racetown så satte vi av polarens morbror som väger över 120kg på korta rakan innan mellan chikanen och start/mål. Då menar jag sätta av i den bemärkelsen att han flög över sargen och däcken. Det såg läskigt ut! ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||||
Utan att ge mig in i någon formelstinn debatt angående friktion mm tror jag att vikten har en viss betydelse - även på Racetown. Den som blivit ifrångasad av Helena på rakan efter huset vet. (för det kan väl inte bara vara så att hennes överlägsna skicklighet har gett henne mer fart i utgången?)
Men, vilket har visat sig många gånger, en tung förare kan kompensera har mer att vinna på att köra "rätt" än på att banta. När vi sedan talar RBC har hög vikt många gånger en ren fördel. När det handlar om close racing med en del kontakt är en lättviktare betydligt mer sårbar. För att göra det enkelt: sannolikheten för att Anders Y blir vänd i ett race är betydligt lägre än att Helena blir det. I begynnelsen hade hon inte roligt, men hon har ju löst problemet genom att helt enkelt köra ifrån oss andra. _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||||||||
Nej, det är det inte, för det är många fler som kommer ikapp mig än Helena. ![]() En sak i RBC som man absolut har nackdel av när man släpar på min vikt är starten. Startar jag i ytterspår är det helt kört att få en bra start, eftersom de i innerspåret har pressat ihop sig innan jag hinner över dit, inkl. de lätta yttersrpårsstartarna bakom och då får jag åka ytterspår genom första hårnålen, vilket inte går så fort. Men om jag lyckas undvika att tappa förbi alla så kan man sikta in sig på att pressa ut någon lättviktare i nästkommande vänster. Tyvärr brukar det ofta bara vara andra långsamstartande tungviktare kvar och då sluter det lika gärna med att man själv får parkera under däcksbarriären... Å andra sidan brukar jag kunna klara mig förbi en del av de storkraschar som kan ske strax bakom ledarna, genom opportunt kryssande förbi "skrotet", så det är inte alltid en nackdel att vara långsam iväg. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Intressant att läsa det ni skriver nu ska jag iallafall berätta hur det gick i racet
Eftersom Racetown har stängt på måndagar ![]() och vi var osäkra på om det var öppet i Älvsjö. så det slutade med att vi hammnade på Herons bana Vi körde ett varv för att ställa upp på "mållinjen" dum som man är väljer man att ställa sig i ytterspråret ![]() Starten går jag trycker ner gasen och tycker det tar 10min innan bilen börjar röra på sig och när jag väl kommit ur första kurvan ligger "lillen" redan i andra. Några varv går och "lillen" ökar sin ledning några meter hela tiden och jag har ingen chans ![]() Tills helst plötsligt ligger jag precis bakom honom, han "väntade" tydligen in mig ![]() Ligger bakom några kurvor och till slut åker jag om ![]() halva tiden har gått och jag och lillen har tighta fighter i varje kurva ![]() ![]() Nu märks det tydligt att vikten _verkligen_ spelar roll för på varje raksträcka hamnar han precis bakom mig men eftersom jag precis läst "Christian Merheims grundkurs i bankörning" och han inte ![]() så kan jag behålla ledningen hela vägen till mål och vinna ![]() Tack Christian Merheim _________________ Fredrik Turunen |
||||||||
![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Öh va? Utan att ha Görans bok framför mig, minns jag tydligt en bild över friktionskoefficient vs. vikt på däcket där det inte var helt rakt. Eller minns jag helt fel? Det var inga stora skillnader, men lite, som jag minns det. Jag kan kolla ikväll i boken för att verifiera mitt minne. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Anders menade att -"Jag levde fortfarande kvar i villfarelsen att högre N ger högre friktion,..." inte var en villfarelse ![]() Detta innebär att FRIKTIONEN alltså fortfarande ökar med ökat N. VÄGGREPPET MINSKAR däremot genom att relationen mellan friktionen i däcken och sidokraften (G) ändras p.g.a. viktförskjutning till ENA sidan av bilen. dvs G ökar snabbare än friktionskoeff*N med ökad vikt. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Exactemente!
Så du har fortfarande rätt, Westfield. Det enda jag skrev angående friktionskoefficienten var att den inte ökade när vikten ökar. Inte att den skulle vara konstant. Den minskar alltså, inom rimliga gränser. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
kan säga så med ganska bra käller så spelar självklart vikten roll på racetown. MEN eftersom racetown inte har asfaltsbana så är det bättre att väga lite mer. men era spekulationer och erfarenheter så bratar ni om asfaltsbanor, och det går INTE att jämföra. på bentong(som racetown har) har vikten mindre betydelse mot andra banor.
denna information kommer från någon som har betat av x antal varv och som dessutom är anställd på racetown. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (15326 totalt) |