| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Automatlåda för transaxel
		 | 
		<< 1, 2 1537 besök totalt | 
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Kanske finns prutmån, är inte direkt den hetaste produkten på marknaden  
						_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Låter onödigt krångligt! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Det var väl bara på de tidiga Triumph-motorerna väl  
						_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare  | 
	||||||||||||||||
| 
			 | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Fast om man tar bort kedjedriften och driver direkt på kopplingsaxeln så får man ju en både tråkig och skör transaxel för längsmontering.  
						_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Nope. Alla SAAB 900og...fram till 1992. Växellådan är under motorn och "tråget" är växellådan... Gäller både manuell och automat. Manuell är lite klen, automat vet jag inte...finns knappt några kvar. Jag slet sönder kedjan på min. 
 Fast då skulle den snurra åt fel håll...och kopplingen sitter på motorn  
 
						_________________ G o r a n A m c o f f  | 
	||||||||||||||||
| 
			 _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Det ska bli bruks (och rödljus) vänligt därav automat! Vill dessutom ha 924 motorn kvar.   
Banåka byggs det alltid för också, men det blir i andra hand, har bätte bilar för det (alltid bra att ha en backup bil). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Du har onekligen en poäng.   
Hur sitter momentomvandlaren på automaten då? Fast vänta lite nu, vilket håll snurrar 900 motorn? Sett från remskivan? Vill minnas att jag en gång monterade tändkablarna fel eftersom fördelaren snurrade moturs, den gick ganska dåligt på två cylindrar.   
 Att byta kopplingen är som att byta brödskiva i brödrosten typ.   
Fast man måste ta av kylet först så man kan dra ut axeln som sitter genom kopplingen...  
						_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
  
Jo, slavcylinder och koppling sitter ju väldigt tillgängligt. Det är krångligare att byta en glödlampa på en modernare bil  
En antik men fortfarande fungerande sida http://popeye.rty.nu/2003/koppling.h  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Fascinerande... Ibland undrar man varför Saab inte gick i konkurs 20 år tidigare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Exakt så! Motor -> Koppling -> kugghjul -> kedja -> kugghjul -> växellåda. Kopplingbyte tar 30 minuter!  
Ärligt talat var det en härlig motor...min gav cca 260hk på E85 och kördes mååånga varv på Gotland ring. Jag lyckades pajja kedjan till slut... Härligt motorpaket....motor, växellåda, turbo, dubla A-armar och lättbytt koppling, vad mer kan man önska för mittmotorbygge? Motorn i bilden har någon monterat i baksätet på en liten honda:  
						_________________ G o r a n A m c o f f  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Med lite fix så är det ju lätt att ändra "drevning" för olika racerbanor. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare  | 
	||||||||||||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Det är ju bra att det går fort var 15.000 mil man behöver byta!  
						_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||||||||||||||
![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Automatlåda för transaxel
		 | 
		<< 1, 2 1537 besök totalt | 

