Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Automatlåda för transaxel
<<   1, 2
1537 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Re:

safe skrev:
Cédric skrev:
Dök upp en 944 automatlåda på Blocket precis, nära dessutom!


Det var som tusan, men 12.000 var mycket pengar för att bara lägga på hyllan (för tillfället).


Kanske finns prutmån, är inte direkt den hetaste produkten på marknaden

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Saab 99/900?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.


Låter onödigt krångligt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.


Det var väl bara på de tidiga Triumph-motorerna väl

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20313



Re:

safe skrev:
Låter onödigt krångligt!
Ja, SAAB, ju

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Re:

beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.


Fast om man tar bort kedjedriften och driver direkt på kopplingsaxeln så får man ju en både tråkig och skör transaxel för längsmontering.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

steffe skrev:
beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.


Det var väl bara på de tidiga Triumph-motorerna väl


Nope. Alla SAAB 900og...fram till 1992. Växellådan är under motorn och "tråget" är växellådan...
Gäller både manuell och automat. Manuell är lite klen, automat vet jag inte...finns knappt några kvar.

Jag slet sönder kedjan på min.

MaZ skrev:
beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.


Fast om man tar bort kedjedriften och driver direkt på kopplingsaxeln så får man ju en både tråkig och skör transaxel för längsmontering.


Fast då skulle den snurra åt fel håll...och kopplingen sitter på motorn

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

safe skrev:

Låter onödigt krångligt!


Inte om du tar hela paketet från SAAB 900og och ploppar in den i baksätet

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Så växellådan sitter under motorn är oljetråg och drivs via kedja från motorn???

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
safe skrev:

Låter onödigt krångligt!


Inte om du tar hela paketet från SAAB 900og och ploppar in den i baksätet


Det ska bli bruks (och rödljus) vänligt därav automat! Vill dessutom ha 924 motorn kvar.

Banåka byggs det alltid för också, men det blir i andra hand, har bätte bilar för det (alltid bra att ha en backup bil).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Re:

beepbeep skrev:
steffe skrev:
beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.


Det var väl bara på de tidiga Triumph-motorerna väl


Nope. Alla SAAB 900og...fram till 1992. Växellådan är under motorn och "tråget" är växellådan...
Gäller både manuell och automat. Manuell är lite klen, automat vet jag inte...finns knappt några kvar.

Jag slet sönder kedjan på min.

MaZ skrev:
beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Saab 99/900?


Skulle säkert funka men den är lite speciellt då den monteras under motorn och agerar också oljetråg.


Fast om man tar bort kedjedriften och driver direkt på kopplingsaxeln så får man ju en både tråkig och skör transaxel för längsmontering.


Fast då skulle den snurra åt fel håll...och kopplingen sitter på motorn


Du har onekligen en poäng.
Hur sitter momentomvandlaren på automaten då?
Fast vänta lite nu, vilket håll snurrar 900 motorn? Sett från remskivan? Vill minnas att jag en gång monterade tändkablarna fel eftersom fördelaren snurrade moturs, den gick ganska dåligt på två cylindrar.

safe skrev:
Så växellådan sitter under motorn är oljetråg och drivs via kedja från motorn???


Att byta kopplingen är som att byta brödskiva i brödrosten typ.
Fast man måste ta av kylet först så man kan dra ut axeln som sitter genom kopplingen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20313



Re:

MaZ skrev:
Fast vänta lite nu, vilket håll snurrar 900 motorn? Sett från remskivan? Vill minnas att jag en gång monterade tändkablarna fel eftersom fördelaren snurrade moturs, den gick ganska dåligt på två cylindrar.
99/900 motorerna snurrar väl åt vanligt håll vill jag minnas, men de sitter ju baklänges med ettans cylinder mot torpedväggen. Så det blir ju moturs sett från kofångaren.

Jo, slavcylinder och koppling sitter ju väldigt tillgängligt. Det är krångligare att byta en glödlampa på en modernare bil

En antik men fortfarande fungerande sida thumbs up
http://popeye.rty.nu/2003/koppling.htm

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Fast vänta lite nu, vilket håll snurrar 900 motorn? Sett från remskivan? Vill minnas att jag en gång monterade tändkablarna fel eftersom fördelaren snurrade moturs, den gick ganska dåligt på två cylindrar.
99/900 motorerna snurrar väl åt vanligt håll vill jag minnas, men de sitter ju baklänges med ettans cylinder mot torpedväggen. Så det blir ju moturs sett från kofångaren.

Jo, slavcylinder och koppling sitter ju väldigt tillgängligt. Det är krångligare att byta en glödlampa på en modernare bil

En antik men fortfarande fungerande sida thumbs up
http://popeye.rty.nu/2003/koppling.htm


Fascinerande...
Ibland undrar man varför Saab inte gick i konkurs 20 år tidigare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

safe skrev:
Så växellådan sitter under motorn är oljetråg och drivs via kedja från motorn???


Exakt så! Motor -> Koppling -> kugghjul -> kedja -> kugghjul -> växellåda.
Kopplingbyte tar 30 minuter!

Ärligt talat var det en härlig motor...min gav cca 260hk på E85 och kördes mååånga varv på Gotland ring. Jag lyckades pajja kedjan till slut...

Härligt motorpaket....motor, växellåda, turbo, dubla A-armar och lättbytt koppling, vad mer kan man önska för mittmotorbygge? Motorn i bilden har någon monterat i baksätet på en liten honda:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

beepbeep skrev:
safe skrev:
Så växellådan sitter under motorn är oljetråg och drivs via kedja från motorn???


Exakt så! Motor -> Koppling -> kugghjul -> kedja -> kugghjul -> växellåda.
Kopplingbyte tar 30 minuter!

Ärligt talat var det en härlig motor...min gav cca 260hk på E85 och kördes mååånga varv på Gotland ring. Jag lyckades pajja kedjan till slut...

Härligt motorpaket....motor, växellåda, turbo, dubla A-armar och lättbytt koppling, vad mer kan man önska för mittmotorbygge? Motorn i bilden har någon monterat i baksätet på en liten honda:

[ img]https://rejsa.nu/im/user/356/2020-12-09-16-26-57_saanda-2.jpg[/img]


Med lite fix så är det ju lätt att ändra "drevning" för olika racerbanor. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:

Kopplingbyte tar 30 minuter!


Det är ju bra att det går fort var 15.000 mil man behöver byta!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Sist jag hade ur motorn ur min gamla 900 så tog det 30 minuter från att vi rullade in tills motorn var i luften.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Automatlåda för transaxel
<<   1, 2
1537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande