Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köra bana med "finbil"/bruksbil, kalla fötter...
<<   1, 2, 3   >>
6506 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



poh99 skrev:
porschedriver skrev:
En billig bil är ändå dyr att rikta......
Jag vet för våran 944 hade gått 21.000 mil (eller var det 31???) och den har säkert kostat 70-80.000 i reservdelar.

Vad har ni lagt dom pengarna på?


Bromsskivor
Bromsslangar
bussnigar
bussningar
bussningar
repsatser ok
gummislangar
gummislangar
gummislangar
packboxar
packboxar
packboxar
packningar
packningar
packninga
slangklämmor
skruvar
skruvar
skruvar
skruvar
sopparör
kylare
bärarmar bak
växellänkage bussningar
generator
kablar
repplåt och svets (rost eter tidigare dålig lagning)
1 st motorrenovering
1 st bättre begagnad motor
etc. etc.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Att lägga halva slanten på inköp av bil brukar vara rätt lagom.

50 000 tycker jag är rätt lagom pengar att börja med. Är vad jag rekommenderar kompisar som börjar tävla. Det är lite smärtgränsen för vad man har råd att krascha och det är ändå så mycket så att det blir lönt att laga. En billig bil som Christian säger kostar oxå att laga. Kanske tom lika mycket som du gav för den.

Kunna mecka med bilen själv är lite av ett krav. Pengarna tar slut ändå.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Johan K
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 23



Ja att sätta bilen i ett räcke är ju en riktig mardröm... Men låt inte rädslan för detta hindra dig från bankörning. Sjukt kul

_________________
/Johan Kolmodin

Porsche 964 RS 92
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Johan K skrev:
Ja att sätta bilen i ett räcke är ju en riktig mardröm... Men låt inte rädslan för detta hindra dig från bankörning. Sjukt kul


Man bestämmer själv marginalerna

_________________
Daniel Steiner
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Some recomandations to you

1 - Before you buy a car specifically for trackdays, take a track course somewhere. It doesn't matter where or what you drive but it will tell you right away if track driving is something for you or not. I have seen a lot of newbies that show up for a track day for the 1st time, drive 2 stints drive back home and never show up again. You never know it can be more scarry than you think

2 - Follow the general advice here. Buy a car you can afford to crash without destroying your economy. If you know you can afford to loose the car then you will drive without holding back and you will enjoy it much more and learn faster.

3 - Keep / build a buffer for maintenance and crash. Same here if you know you have enough secured you will just concentrate on driving and stop thinking about taking the "kvarn" bend at Kinekulle slowly just to save tires

4 - Be prepared for the worst Someday something will happen, either your car brakes down (I am amazed to see how little tech problem the cars in PCS have at the track days thumbs up ) or you end up with something bent. Just be ready for it, track driving is never risk free (you may even get hurt )

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Johan K
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 23



Daniel7xQ skrev:
Johan K skrev:
Ja att sätta bilen i ett räcke är ju en riktig mardröm... Men låt inte rädslan för detta hindra dig från bankörning. Sjukt kul


Man bestämmer själv marginalerna


Marginalen kanske inte alltid är lika stor som ambitionen...

_________________
/Johan Kolmodin

Porsche 964 RS 92
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Johan K skrev:
Daniel7xQ skrev:
Johan K skrev:
Ja att sätta bilen i ett räcke är ju en riktig mardröm... Men låt inte rädslan för detta hindra dig från bankörning. Sjukt kul


Man bestämmer själv marginalerna


Marginalen kanske inte alltid är lika stor som ambitionen...


Nä det är ju sant. Har ju själv kraschat ett par gånger och landat på taket så jag vet.
Som Vincent skriver så har man roligare om man har råd att köra fullt, men vet man med sig att man inte har råd med en smäll så får man backa av lite.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



VincentM skrev:
Some recomandations to you

1 - Before you buy a car specifically for trackdays, take a track course somewhere. It doesn't matter where or what you drive but it will tell you right away if track driving is something for you or not. I have seen a lot of newbies that show up for a track day for the 1st time, drive 2 stints drive back home and never show up again. You never know it can be more scarry than you think

2 - Follow the general advice here. Buy a car you can afford to crash without destroying your economy. If you know you can afford to loose the car then you will drive without holding back and you will enjoy it much more and learn faster.

3 - Keep / build a buffer for maintenance and crash. Same here if you know you have enough secured you will just concentrate on driving and stop thinking about taking the "kvarn" bend at Kinekulle slowly just to save tires

4 - Be prepared for the worst Someday something will happen, either your car brakes down (I am amazed to see how little tech problem the cars in PCS have at the track days thumbs up ) or you end up with something bent. Just be ready for it, track driving is never risk free (you may even get hurt )


Jag håller med Vincent om att det nog är bra att testa att köra bana först så att man inte bara inbillat sig att man gillar att köra bana men risken är stor att man fastnar i banåkarträsket

Min största utgift är nog däck och det är ju inte billig direkt men om man tänker på hur kul man har per krona så är det svårt att överträff

om valet faller på en Porsche av något slag så kan du ju gå med i PCS som jag tycker är en fantastisk organisation och man känner sig säker på banmötena tack vare fantastiska instruktörer thumbs up

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



porschedriver skrev:

Bromsskivor
Bromsslangar
bussnigar
bussningar
bussningar
repsatser ok
gummislangar
gummislangar
gummislangar
packboxar
packboxar
packboxar
packningar
packningar
packninga
slangklämmor
skruvar
skruvar
skruvar
skruvar
sopparör
kylare
bärarmar bak
växellänkage bussningar
generator
kablar
repplåt och svets (rost eter tidigare dålig lagning)
1 st motorrenovering
1 st bättre begagnad motor
etc. etc.


Du glömde olja
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Hej, egentligen så bör jag inte yttra mej då jag aldrig kört bana någon gång...ännu..
Men jag tror att man kan ha ruskigt kul med en 911 så väl som en Fiat Uno 45 med urdubbade vinterdäck.
Det är min tro iaf..
Bara man gillar att köra så..

_________________
Pontus Bergström
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



poppe skrev:
Hej, egentligen så bör jag inte yttra mej då jag aldrig kört bana någon gång...ännu..
Men jag tror att man kan ha ruskigt kul med en 911 så väl som en Fiat Uno 45 med urdubbade vinterdäck.
Det är min tro iaf..
Bara man gillar att köra så..


Håller med till 100%! Det är bara nivån på hobbyn som ska väljas thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Gillar man att köra bil, så kan man ha kul med vad som helst!

OK, det bör väl vara hyffsat fräscht mekaniskt, så att sk-ten håller ihop.
Nu så här 20 efteråt är det väl preskriberat, men jag började min banåkar karriär med "rent a wreck".

Det kostade ett par hundra och jag vill minnas att jag nämnde något om att bromsarna lät konstigt när jag lämnade tillbaks bilen till hyrfirman.
Beläggen tog nämligen helt slut på Mantorp och jag körde tillbaks till Stockholm, metall mot metall och det lät faktiskt lite skumt!

Däremot rekomenderar jag att inte satsa 110 % över sin förmåga!!!
Det räcker gott och väl med 99,9 %, så att man håller sig borta från räckena.
Man har faktiskt roligare, när man kan åka hem från banträffen med ett leende på läpparna istället för ett stort hål i plånboken!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Dan Hovang skrev:
Du glömde olja


Tydligen...

porschedriver skrev:
1 st motorrenovering
1 st bättre begagnad motor



_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Jag verkar vara den enda här som är helt inne på 7-11:s linje. Köp drömbilen och kör med rätt marginaler. Om drömbilen dessutom har fantastisk väghållning så kommer du garanterat ha roligt och kunna köra fort även om du kör med goda marginaler.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20243



Du är inte ensam. Men när hjärnan är kokt är det lätt att marginalerna blir små (eller negativa). Då funderar man ett tag på varför man leker som man gör.
Sen kommer man på varför och lovar sig själv att skippa sista passet nästa gång. Teflonminnet och självförnekelsen fixar resten.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



NiklasFalk skrev:
Teflonminnet och självförnekelsen fixar resten.


thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

meldert skrev:
Jag verkar vara den enda här som är helt inne på 7-11:s linje. Köp drömbilen och kör med rätt marginaler. Om drömbilen dessutom har fantastisk väghållning så kommer du garanterat ha roligt och kunna köra fort även om du kör med goda marginaler.


Den stora tjusningen för mig är just att ligga på gränsen. Därför hellre på 2 hjul genom kurvorna i 150 000 än på alla 4 i 250 000

_________________
Daniel Steiner
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



meldert skrev:
Jag verkar vara den enda här som är helt inne på 7-11:s linje. Köp drömbilen och kör med rätt marginaler. Om drömbilen dessutom har fantastisk väghållning så kommer du garanterat ha roligt och kunna köra fort även om du kör med goda marginaler.


Det är huvudtemat för mig i alla fall. Men om man känner att hornen växer (jag vacklar ibland kring detta), köp drömbilen, men i ett prisläge som gör att du har råd med något bra busobjekt också. Jag kan vara helt inne på en Escort, Cortina GT eller en Koja som banbil. Och det behöver inte vara dyrt, men samtidigt extremt skoj, och hanterbart om man bänder till en framskärm. Och så kan du åka finbil, bling-bling, de andra helgerna. Totalkostnaden behöver inte ligga mil ifrån. Okej då, garage, försäkring mm

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Daniel -> ...men du kör 'la rally, och är således diskvalificerad pga brist på vad vi vanliga människor kallar "sunt förnuft".

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Daniel7xQ skrev:
meldert skrev:
Jag verkar vara den enda här som är helt inne på 7-11:s linje. Köp drömbilen och kör med rätt marginaler. Om drömbilen dessutom har fantastisk väghållning så kommer du garanterat ha roligt och kunna köra fort även om du kör med goda marginaler.


Den stora tjusningen för mig är just att ligga på gränsen. Därför hellre på 2 hjul genom kurvorna i 150 000 än på alla 4 i 250 000


Har inte du passerat den....

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

SecretAgentMan skrev:
Daniel -> ...men du kör 'la rally, och är således diskvalificerad pga brist på vad vi vanliga människor kallar "sunt förnuft".

/J


Hjälmen på huvet och hjärnan i handskfacket

Fredrik C skrev:


Har inte du passerat den....


Man måste över för att veta var den är.

http://www.motorsport4sale.com/bilder_2004/0406/040612_karlskronapokal . . . .
http://www.motorsport4sale.com/bilder_2004/0406/040612_karlskronapokal . . . .

Den är strax innan det där. Men plåt är till för att bytas, annars hade inte svetsen uppfunnits.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Köra bana med "finbil"/bruksbil, kalla fötter...
<<   1, 2, 3   >>
6506 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande