Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86 - pcsr 8B #924
<<   1, 2
826 besök senaste veckan (2806 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

Nyfiken fråga.

Hur är tanken att rutan ska fästas i den här ruttamen?

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

sletet

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

J.Schuman skrev:
Nyfiken fråga.

Hur är tanken att rutan ska fästas i den här ruttamen?

Rutan blir bara 2mm. Då ska den kunna monteras utan böjning/värmning, och man passar "bara" in den allteftersom. Jag tänker limma med typ sikaflex som på min andra bakruta men innan klämmor/tvingar tas bort tänker jag säkra den (kanske var 15-20cm) med samma skruvar som jag använt till dörr-rutor och sidorutor men med skruven inåt och kupolmuttern utåt. Det finns ändå rätt mycket material kvar i ramen för det.

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Räcker det inte med enbart skruv? För man vill ju inte att plasten blåser av under pågående race, och eventuellt träffa nån annan bil.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

J.Schuman skrev:
Räcker det inte med enbart skruv? För man vill ju inte att plasten blåser av under pågående race, och eventuellt träffa nån annan bil.

Jag vill absolut inte att den blåser av och tänker att lite lim kan inte skada ...typ hängslen och livrem till priset av max 50gram i extra vikt, jag får titta närmare på det när skivan 1600x1200 väl kommit hem.

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Det där med att svetsa plåtbitar mellan bur och kaross - hur tänker du kring vagnbok där? Det kanske inte behövs nån vagnbok för det du tänkt göra med bilen men SBF säger väl strikt nej till det där - eller är reglerna ändrade?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Det där med att svetsa plåtbitar mellan bur och kaross - hur tänker du kring vagnbok där? Det kanske inte behövs nån vagnbok för det du tänkt göra med bilen men SBF säger väl strikt nej till det där - eller är reglerna ändrade?

Hjälp!
Vad jag läst så fanns det inget med det i pcsr's reglemente, hoppas att jag inte har fel där ...då blir det till att kapa/såga

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Det är intressant att åka med i "gammelbil" med bur och hålla en hand mot bur och kaross och känna hur mycket det flexar mellan dem.

Att sätta fast buren mot A och B stolpe måste göra jätteskillnad!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera 2
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Re:

gtBen skrev:
SevenEight skrev:

Hjälp!
Vad jag läst så fanns det inget med det i pcsr's reglemente, hoppas att jag inte har fel där ...då blir det till att kapa/såga

Reglemente 2026 SBF gem tekn - 5.8.3.2.6

"Som tillägg till ovanstående krav på fastsättning av skyddsbur i kaross/chassi får fastsättningsfoten fästas med fler bultar, fastsättningsfoten svetsas till förstärkningsplattorna och skyddsburen i grundutförande enligt 5.8.3.1 svetsas till kaross/chassi utan tillägg av material. " - just slutklämmen "utan tillägg av mtrl" betyder nog att man inte får sätta plåtbitar mellan...utan att fråga en tekniker iaf.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
gtBen skrev:
SevenEight skrev:

Hjälp!

Reglemente 2026 SBF gem tekn - 5.8.3.2.6

"Som tillägg till ovanstående krav på fastsättning av skyddsbur i kaross/chassi får fastsättningsfoten fästas med fler bultar, fastsättningsfoten svetsas till förstärkningsplattorna och skyddsburen i grundutförande enligt 5.8.3.1 svetsas till kaross/chassi utan tillägg av material. " - just slutklämmen "utan tillägg av mtrl" betyder nog att man inte får sätta plåtbitar mellan...utan att fråga en tekniker iaf.

Så långt in i det Tekniska Reglementet har jag inte läst, jag får hoppas på att det går igenom ändå då jag följer Pcsr's minimi-krav för "5.1 Skyddsbur" ;

det 1:a kravet TR 5.8.3.1
det 2:a kravet TR 5.8.3.2.1.1 är för diagonalsträvor och det 3:e kravet TR 5.8.3.2.1.2 är för dörrsträvor - så det är inte aktuellt vad gäller mina förstärkningar.

Jag får hoppas att vagnboks-besiktningsmannen går på samma linje, det får bli att ha en utskrift av pcsr's reglement med mig ...och så får jag hålla tummarna

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86 - pcsr 8B #924
<<   1, 2
826 besök senaste veckan (2806 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande