| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsservot hänger inte med... (dvs saknar ingenting!)
|
<< 1, 2, 3 >> 16894 besök totalt |
|
följer tråden då jag själv har haft strul med att ingenting ibland bara försvinner & ibland har jag ingenting...så man blir lite spak när det inte beter sig likadant varje gång
Det slog mig ju dock nu att Audi, som någon nämnt, har dessa Michelingubbeformade gröna plastbehållare fram i hjulhuset för ...ingenting. Sen har dom också en hel del små vacuumpumpar till centrallås osv... Så jag kommer själv besöka skroten när jag kommer hem för att kika pumpar & dyligt. Mao så kan ni kika samtliga Audibilar från 80-tal & kanske även 90-tal med Power Lock & gröna michelinbehållare i hjulhusen Kan ni andra rabbla upp från vilka bilar man kan plocka prylar till ingenting så tages detta tacksamt emot
Förstod någon någonting, eller börjar det bli för mycket av ingenting nu...eller kan det verkligen bli för mycket av ingenting
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Uppdatera gärna hur det går - jag har så att säga fått tillbaka problemet.
Löste det förra gången med att montera ett hydrauliskt servo men är nu tillbaka på ingenting-servo... |
||||
|
|
||||
|
Re:
Ahaa! Det är smart! Egentligen kan man parallelkoppla ingetingbehållare på bromsservot! Att man inte tänkte på det! P.S. OBS! "Stora" Audis (som min S4:a) har ingetingservo ersätt med hydraulservo...vilket är också ypperlig lösning om man har servopump, vilket riktiga bilar naturligtvis inte har
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Jag tänkte också på centrallåspump till volkswagen/Audi.. likadana... är en vingpump som tar relativt liten plats om man plockar bort den ut lådan den sitter i.
Jamen.. börja med tank och se till att ha grov slang (o backventil förståss) till tanken för att snabbt tömma den när trycket i insuget är lägre än i tanken och se hur långt det räcker. Att börja med hydroboost kostar pengar o blir bök med slangar/remmar..... om inte förståss de små hydraulpumpar som sitter ihopbyggda med generatorn på dieslar är till för sånt och kan anpassas smidigt _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
Tyvärr är det ingen ingetingbehållare. När jag slog hål på min kom det ut massvis med pyttesmå kolkulor. Dvs. det är kolkanistern för tankavluftning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Hej jag tror vi har missuppfattat varandra. Jag syftar på den som sitter i höger (höger om man sitter i bilen) innerskärm, i bakkant mot passagerarutrymmet. Kolkanistern sitter i vänster innerskärm i framkant. Denna sitter även på bilar som saknar kolkanister, exempelvis min 84a. _________________ Mattias Broberg |
||||
|
Vacuumbehållaren i SAAB 900 förser väl ventilationssystemet med vacuum?
På tal om ingenting...
Det sitter en lite mindre vacuumbehållare i Opel Omega 2,6 -91 till -93. Den försörjer det avancerade variabla insugningssystemet Dual-Ram. Samma behållare sitter i Omega 3000 24V och Senator B 24V. Skulle tro att det finns nån liknande liten tank i Omega B med V6, dessa har en utvecklad variant som kallas Multi-Ram. Men det är klart, om man ska hjälpa bromsservot med vacuum så behövs det nog större volym, Opeltankarna är nog på max 0,5 l. För egen del har jag inte tänkt på om servot försvunnit när jag kör bana, jag kanske släpper gasen först och bromsar sen? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Jag har köpt en elektrisk Vakuum pump från en Volvo V50 och kopplat in på bromsservot.
Det blev klart igår och när vi provkörde en stund så blev pumpen "stekhet" vi pratar 100C eller mer... Pumpen hade ju bara två kablar så har satt den på tändningen, mao går den hela tiden. Pumpen sitter ju i ett slutet system med slang direkt till servot.. Kan det vara problemet? Måste det flöda luft igenom för kylning elller har ni några andra ideer om vad som kan vara fel? /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Pumpen är nog inte gjord för att gå 100% av tiden. Tror den är behovsstyrd och bara går enstaka sekunder åt gången i orginalinstallationen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Jag har besiktat någon/några elbilar med motsvarande vakuumpump och de har alla haft en tryckstyrning, så att pumpen går när det behövs för att hålla rätt undertryck. Byggarna har hittat spec på vilket tryck det ska hålla, eftersom några besiktningsorgan krävt det.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Ok tack!! _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Finns det inte nån vacuumpump med intern reglering? Har nåt svagt minne av SaabDiesel men varit för lat att köpa en för en 3hundring och prova. Trots allt ger min motor lite ingenting vid motorbroms, så det är inte så akut.
Modernt junk är ju garanterat sladdminimerat och ECUstyrt (tex PWMreglerat). |
||||
|
Re:
Har du nån aning om vilken modell på Saab? Artikelnummer kanske tom!! :-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Re:
Jag frågade en vän som jobbar på gamla Ana-skroten (numera Bildelslagret i Trollhättan) och fick tips om pump från 9-5 automat (art.nr. 4646220) som kopplas ihop med tryckvakt (art.nr. 4692802). Dessa delar var vanliga, sedan fanns det en nyare variant som satt på 9-3 med V6 turbo, men kanske lite svårare att få tag på. Dessa två kopplas med relä, schematisk bild från SAAB här: Del 28 samt 39 är det i nedanstående skiss:
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Re:
Men ibland kan man trigga fram kunskaper från de som kan.
Saab eftersom de alltid gjorde allt annorlunda och omvänt, bara för att det går. Funkar det inte generellt kan man alltid testa nåt från Saab.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsservot hänger inte med... (dvs saknar ingenting!)
|
<< 1, 2, 3 >> 16894 besök totalt |