| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (5841 totalt) |
|
Re: Svänghjul i Titan - bu eller bä?
Precis så. Jag letade efter en grafisk bild på dett fenomen men hittade tyvärr ingen. Det kan bli sjukt varmt om man stryper för tvärt. Man kan säga att det utformas som en gaslåga vid strypningen. Jag har inte läst något om detta men jag har fått praktiskt erfarenhet av det i mitt jobb som reperatör. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
KAn det ha nåt att göra med de olika materialens värmeledning och värmekapacitet?
Alu leder väl värme bättre än gjutjärn.....? Hur det ligger till med värmekapaciteten vet jag inte... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Skall försöka beskriva symptomen utförligare.
Bilen har ny koppling och alu-svänghjul. Allt funkar utmärkt Efter ett tag, ca 50 varv så går det öh inte att trycka ner kopplingen mer än halvvägs så växalarns är väldigt svåra att få i. Samma beteende gäller vare sig bilen rullar eller står still. Står man still utan motorn igång går växlarna i som vanligt Spelar ingen roll om bilen står och svalnar över natten eller inte, utan problemet kvarstår. Efter byte till ny koppling så funkar det igen, iaf ett tag. |
||||
Jag är inne på samma spår som du. |
||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Min snabba lösning på detta problem: byt till de bästa fungerande konfigurationen innan detta problem dök upp?. En annan lösning är att börja laborera med olika lösningar, det tar både tid o pengar. _________________ Kör cheva numer. |
||||
aaaaah, mysteriet tätnar som man brukar säga...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jo det kan vara ett alternativ. |
||||
|
Jag skulle nog satsa på en flerskivig koppling då tröghetsmomentet ökar med radien till massan i kvadrat. På en 240 mm koppling så sitter det rätt mkt vikt på tryckplattan långt ut även om hjulet inte väger så mkt. Tror knappast att det är dyrare än ett hjul i titan och som sagt går det att lätta original svänghjulet en hel del utanför kopplingen
Bara mina
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
OT: men vet ngåon om det finns lameller för 2 eller 3 skiviga kopplingar med fjädade centrum? |
||||
Precis. Gör ett eget "fästhjul" för kopplingen och sen lägger ni en startkrans från en V8 automat mellan veven och detta lilla svänghjul så kan ni starta oxå. Lär funka bättre och kosta mindre än titanvarianten.
|
||||
Inte om man får ett svänghul i titan gratis. Sen kan man ju göra samma sak som du beskriver med ett svänghjul i titan och då blir det ännu lättare. Så min grundfråga kvarstår, svänghjul i titan - bu eller bä? Inte billigt eller dyrt.
|
||||
Tillåt mig spåna lite. Gör man svänghjulet i titan så behövs en friktionsyta i järn. Gör man en liten flerskivskoppling så kan man använda väldigt urborrat och lättat material ut till startkransen. Eftersom titaniummaterialet bara tjänar detta syfte så är det nog inga problem involverade i att använda det. Björn Carapi använde titan att limma friktionsmaterialet på och det funkade bra. Men här tjänade det dubbelt syfte iom att det avlastar cynkringarna och man kan växla fortare. Fjädrade centrum är lite tunnsått med. Björn tillverkade egna sådana. Det är inte alltför knepigt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Eller en sån här:
http://www.turnermotorsport.com/html Fast till en S54 då. |
||||
Detta innebär att ni kanske har kärvande grejjor att jämföra med mot nya? fram med mätverktygen och jämför en ny i kartong mot er gamla som kärvar (någon bira i rätt hals och ni behöver säkerligen inte ens köpa de nya grejjorna om ni redan monterat) så ni vet VAR problemet uppstår, sen kan man ju börja snacka lösningar! =) _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Det är tryckplattan som mer eller mindre går i bitar. Frågan är varför det bara händer med alu-svänghjul och inte med originalsvänghjulet. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (5841 totalt) |

