Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5841 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
För de som missat det så har vi inte haft några som helst problem med original svänghjul i gjutjärn men då vi bytt till alu så har vi haft en del problem. Allt annat är lika.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Svänghjul i Titan - bu eller bä?

Wahlström skrev:
Göran Malmberg skrev:

Det kan även "tillverkas" vätskegas om en passage är mycket smalare på ett ställe och då fjädrar det mellan huvud och slavcylinder.
Silikonvätska ligger nära till hands smörjmässigt eftersom rörelsrna i cylindrarna blir stora. Men ligger ledningen för nära ett varmt ställe så ökar komprimerbarheten och den sista nödvändiga mm:tern går förlorad.
thumbs up thumbs up

Jag som i min enfald trodde att vätskan övergick till gas vid en rätt exakt temperatur. Men du menar att strypningen, med höga flödeshastigheter, kan skapa gasblåsor genom typ kavitation. Vilket även ökar med ökad temp.


Precis så. Jag letade efter en grafisk bild på dett fenomen men hittade tyvärr ingen.
Det kan bli sjukt varmt om man stryper för tvärt.
Man kan säga att det utformas som en gaslåga vid strypningen.

Jag har inte läst något om detta men jag har fått praktiskt erfarenhet av det i mitt jobb som reperatör.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8378



KAn det ha nåt att göra med de olika materialens värmeledning och värmekapacitet?

Alu leder väl värme bättre än gjutjärn.....? Hur det ligger till med värmekapaciteten vet jag inte...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Skall försöka beskriva symptomen utförligare.

Bilen har ny koppling och alu-svänghjul. Allt funkar utmärkt
Efter ett tag, ca 50 varv så går det öh inte att trycka ner kopplingen mer än halvvägs så växalarns är väldigt svåra att få i.
Samma beteende gäller vare sig bilen rullar eller står still.
Står man still utan motorn igång går växlarna i som vanligt
Spelar ingen roll om bilen står och svalnar över natten eller inte, utan problemet kvarstår.
Efter byte till ny koppling så funkar det igen, iaf ett tag.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
KAn det ha nåt att göra med de olika materialens värmeledning och värmekapacitet?

Alu leder väl värme bättre än gjutjärn.....? Hur det ligger till med värmekapaciteten vet jag inte...


Jag är inne på samma spår som du.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8378



Går det inte trycka ner pedalen igen när alla delar svalnat?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Går det inte trycka ner pedalen igen när alla delar svalnat?


Nej.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



johann skrev:
SciroccOMats skrev:
Går det inte trycka ner pedalen igen när alla delar svalnat?


Nej.


Min snabba lösning på detta problem: byt till de bästa fungerande konfigurationen innan detta problem dök upp?.

En annan lösning är att börja laborera med olika lösningar, det tar både tid o pengar.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8378



johann skrev:
SciroccOMats skrev:
Går det inte trycka ner pedalen igen när alla delar svalnat?


Nej.



aaaaah, mysteriet tätnar som man brukar säga...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
M3Jonas skrev:
En annan variant kan väl vara att skaffa en flerskivig koppling på tex 7 3/4 tum som då även har en fast dek som bultas mot svänghjulet. Tror att dessa är av den modellen tex: http://www.khmotorsport.se/shop/page258.htm
Då kan ni även passa på att lätta svänghjulet rejält då originalet borde vara 240mm och dessa bara är 184mm och ändå håller för massor av mer vrid. Ett svänghjul i titan låter annars rätt dyrt?!



Jo det kan vara ett alternativ.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag skulle nog satsa på en flerskivig koppling då tröghetsmomentet ökar med radien till massan i kvadrat. På en 240 mm koppling så sitter det rätt mkt vikt på tryckplattan långt ut även om hjulet inte väger så mkt. Tror knappast att det är dyrare än ett hjul i titan och som sagt går det att lätta original svänghjulet en hel del utanför kopplingen thumbs up

Bara mina

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



Micke Eriksson skrev:
Jag skulle nog satsa på en flerskivig koppling då tröghetsmomentet ökar med radien till massan i kvadrat. På en 240 mm koppling så sitter det rätt mkt vikt på tryckplattan långt ut även om hjulet inte väger så mkt. Tror knappast att det är dyrare än ett hjul i titan och som sagt går det att lätta original svänghjulet en hel del utanför kopplingen thumbs up

Bara mina


OT: men vet ngåon om det finns lameller för 2 eller 3 skiviga kopplingar med fjädade centrum?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Jag skulle nog satsa på en flerskivig koppling då tröghetsmomentet ökar med radien till massan i kvadrat. På en 240 mm koppling så sitter det rätt mkt vikt på tryckplattan långt ut även om hjulet inte väger så mkt. Tror knappast att det är dyrare än ett hjul i titan och som sagt går det att lätta original svänghjulet en hel del utanför kopplingen thumbs up

Bara mina


Precis.

Gör ett eget "fästhjul" för kopplingen och sen lägger ni en startkrans från en V8 automat mellan veven och detta lilla svänghjul så kan ni starta oxå. Lär funka bättre och kosta mindre än titanvarianten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Jag skulle nog satsa på en flerskivig koppling då tröghetsmomentet ökar med radien till massan i kvadrat. På en 240 mm koppling så sitter det rätt mkt vikt på tryckplattan långt ut även om hjulet inte väger så mkt. Tror knappast att det är dyrare än ett hjul i titan och som sagt går det att lätta original svänghjulet en hel del utanför kopplingen thumbs up

Bara mina


Inte om man får ett svänghul i titan gratis.
Sen kan man ju göra samma sak som du beskriver med ett svänghjul i titan och då blir det ännu lättare.
Så min grundfråga kvarstår, svänghjul i titan - bu eller bä?

Inte billigt eller dyrt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



johann skrev:

Inte om man får ett svänghul i titan gratis.
Sen kan man ju göra samma sak som du beskriver med ett svänghjul i titan och då blir det ännu lättare.
Så min grundfråga kvarstår, svänghjul i titan - bu eller bä?

Inte billigt eller dyrt.


Tillåt mig spåna lite. Gör man svänghjulet i titan så behövs en friktionsyta i järn. Gör man en liten flerskivskoppling så kan man använda väldigt urborrat och lättat material ut till startkransen. Eftersom titaniummaterialet bara tjänar detta syfte så är det nog inga problem involverade i att använda det.
Björn Carapi använde titan att limma friktionsmaterialet på och det funkade bra. Men här tjänade det dubbelt syfte iom att det avlastar cynkringarna och man kan växla fortare.

Fjädrade centrum är lite tunnsått med. Björn tillverkade egna sådana. Det är inte alltför knepigt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Kan inte svara på hur det funkar med titan men en sån här koppling skulle ni ha.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Skall försöka beskriva symptomen utförligare.

Bilen har ny koppling och alu-svänghjul. Allt funkar utmärkt
Efter ett tag, ca 50 varv så går det öh inte att trycka ner kopplingen mer än halvvägs så växalarns är väldigt svåra att få i.
Samma beteende gäller vare sig bilen rullar eller står still.
Står man still utan motorn igång går växlarna i som vanligt
Spelar ingen roll om bilen står och svalnar över natten eller inte, utan problemet kvarstår.
Efter byte till ny koppling så funkar det igen, iaf ett tag.


Detta innebär att ni kanske har kärvande grejjor att jämföra med mot nya? fram med mätverktygen och jämför en ny i kartong mot er gamla som kärvar (någon bira i rätt hals och ni behöver säkerligen inte ens köpa de nya grejjorna om ni redan monterat) så ni vet VAR problemet uppstår, sen kan man ju börja snacka lösningar! =)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Cobolt skrev:
johann skrev:
Skall försöka beskriva symptomen utförligare.

Bilen har ny koppling och alu-svänghjul. Allt funkar utmärkt
Efter ett tag, ca 50 varv så går det öh inte att trycka ner kopplingen mer än halvvägs så växalarns är väldigt svåra att få i.
Samma beteende gäller vare sig bilen rullar eller står still.
Står man still utan motorn igång går växlarna i som vanligt
Spelar ingen roll om bilen står och svalnar över natten eller inte, utan problemet kvarstår.
Efter byte till ny koppling så funkar det igen, iaf ett tag.


Detta innebär att ni kanske har kärvande grejjor att jämföra med mot nya? fram med mätverktygen och jämför en ny i kartong mot er gamla som kärvar (någon bira i rätt hals och ni behöver säkerligen inte ens köpa de nya grejjorna om ni redan monterat) så ni vet VAR problemet uppstår, sen kan man ju börja snacka lösningar! =)


Det är tryckplattan som mer eller mindre går i bitar. Frågan är varför det bara händer med alu-svänghjul och inte med originalsvänghjulet.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

samma vikt på svänghulen?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Cobolt skrev:
samma vikt på svänghulen?


Nej det i alu väger ca. 60% av orig. Det är ju hela meningen.
Kom just på en annan sak som kan vara av intresse, orig är tvådelat & alu är massivt.
Citera
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande