| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
För mycket övestyrnig.....
|
<< 1, 2, 3 >> 4962 besök totalt |
|
Har du en grövre krängre?
Har du det skulle jag smaska dit den. Hmm lite svårt att se på bilden hur krängarn ser ut
Men ger du mig 3st mått kan vi försöka göra ett överslag. 1. a till d 2. b till c 3. a till e
Hur hård fram fjädar har du? (i N/mm) _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Hur mycket är din bil sänk?
Snabbt överslag kräning säg 3grd och spårvidd på 1400 --> ca 73mm Dela 73 med 2 för att få per sida --> ca 37mm om vi antar -35mm staiskt --> -0,45grd Vid -70mm --> 0grd Allså tuggat bort -0,45grd camber, hmm inget man önskar sig
om vi hadde -2grd staisk cammber ---> -2+3+0,45 --> +1,45grd På TT-spindlarna tappat vi 0,15grd i camber. Kurvan ser trevlig ut från +30 -30 men då är det SUV-varing
[/quote]
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
tyvärr inte....
70N/mm
Jag ska mäta upp den så fort som möjligt. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
Når man samma effekt om man bara förlänger fjäderbenet?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Nu förstår jag nog inte riktigt hur du menar... Men det man måste göra/vill åstakomma är att flytta ner ledpunkten. Förlänga avståndet mellan hjulaxeln och ledpunkten. Ändrar man på benet ändras höjden och ingen vinst blir av... Eller missuppfattade jag dig nu? |
||||||||||
|
Doh....det var jag som tänkte korkat....får skylla på att det är fredag eftermiddag...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Då har jag mätt lite.... a till d 1200mm b till c 950mm e till a 200mm Så här:
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
Johan? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Då går vi hit:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och tankar hem "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare" Bara att stoppa in siffrona Hmm a till d 1200mm b till c 950mm e till a 200mm b->c=L e->a=R och a->d får man fixa med vinkel "alfa L" så mått "CC" blir ca lika med a->d (1200mm) Glöm inte att sätta i diametern på stången och hävarmen, den är lika. För massiv stång sätt innerdiametern till 0. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Jag hade helt missat dina fina formler....
Såååå.... Det ger ~42N/mm för min 22mm och ~81N/mm för en 26mm. och huvudfjädern är 70N/mm.... kan man dra några slutsatser av det? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Hjulkonstenen för krängran blir (2/3)^2 --> 0,44*karb
42*0,44-->18,5N/mm 81*0,44-->35,6N/mm Hmm Macpestonben ger MR^2 på ca 0,9 0,9*70-->63 tot 2*63+18,5-->144,5 ger ca 18,5/144,5*100-->12,8% krängare 2*63+35,6-->161,6 ger ca 35,6/161,6*100-->22% krängare Hmm känns ynkligt särskilt som rc ligger under backen. En VILD gissing är att ca 30-40% vore bra. 40% 0,4=karb/2*63+karb --> karb=2*63*0,4/0,6 --> karb=84N/mm ger på krängarn 84/0,44 --> 190N/mm ooooOJJJJJ 30% 0,3=karb/2*63+karb --> karb=2*63*0,3/0,7 --> karb=54N/mm ger på krängarn 54/0,44 --> 123N/mm ojj Eller kan man säga 50-100% av en fjäder skall/borde/kanske krängan ha. 63*0,5 --> 31,5N/mm 63*1 ---> 63N/mm Nu borde vi även titta bak, men den där halvstela mojen är rätt lurig. Så jag skulle moja fram till jag hittar balans igen. Hmm kan du komma över en 26-krängre skulle jag testa, men jag TROR det blir för lite. Skulle också kunna testa att ta bort krängran bak för att se om balansen återfinns. Gör den det skulle jag stoppa tillbaka den och skaffa en krängre fram som motvikt. Funkar det så kan man räkan på bakkrängre och se vad man behöver lägga på fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Någon 26mm krängare lär jag inte trilla över...
Men att koppla ur bakkrängare går ju, jag ska testa lite på nästa träff(Mantorp 11-12/6 och Lunda 18/6). MEN, hårdare framfjädrar hjälper alltså inte?
Jo den är lite jobbig å få koll på, men så här ser den ut:
||||||||||
|
Ett steg är att gå upp i framfjädrar också, det är iof ingen nackdel då bilen inte kommer niga lika mycket vid broms. Men det är i rollled bilen behöver mer igenligen. Men är det en lätt lösing gå då upp i framfjädrar.
om jag tar min egna bil som likhetstäcken så åkte jag 1,7Hz fram och 2,2Hz bak. Jag gick upp i framfjädar för att bilen inte skulle bottna i böjarna, bottana den slår det bort greppet. Med nya fjädrar fram gav ca 2,4Hz och 2,2Hz bak, bilen vart mer lättkörd och släppte inte lika brutalt fram längre. Förmodligen pga att den ej bottna. Så åkte jag på Sviestad. Sen när jag även kapade bakfjädrana för att bilen inte skulle se ut som en raggarbil så steg frekvensen till ca 2,6Hz bak. Årdingen återstäld, bilen lite hårdare i den ände med mäst grepp. Igenligen inte riktigt bra igenligen utan jag behöver krängre också för att hålla tillbaka krängningen. Om nu mina beräknar stämmer med verklighten så kränger bilen lite mindre än 3grd nu och ca en bit över 4 förut. om jag så säger har jag ingen konforträser men fult åkbart på gatan om man inte är så chinkig
Ingen plåga men kletig och pletig skulle nog klaga på stötigheten. Din bakaxel: problemet med bakaxen är att försöka räkna på kringsstyvheten i själva axen. Den öppna profilen som går tvärs. Jag har tittat på det förut och det gå men inte lätt
Kan du mäta upp bakkrängarn också? Bara för att se hur mycket tillskått den ger. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Kanske läge att göra en enkel gigg i vinter för att mäta upp krängmotståndet i bakaxeln?
Kul vinterprojekt. I en RCE för nga nummer sedan tog man upp en liknande axel som sitter på en Opel/Vauxhall i BTCC. MYCKET avancerad konstruktion enbart upphängd i originalinfästningarna. |
||||||||||
|
Re: Krängare
Har inte du en Quattro? Jag tror din hämmare är fäst i fjäderbenet istället för på bärarmen som på min. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
om man får håll i i grövre så kanske man bara kan byta länk från ben till bärarm...om man inte kan göra som Johan säger, det vore perfa.
|
||||||||||
Byta framfjädrar går ju alltid, frågan är till vad? Framfjädern är 60N/mm och inte 70 som jag skrev tidigare. 60N/mm -> 1.77Hz 70N/mm -> 1.92Hz 80N/mm -> 2.05Hz 90N/mm -> 2.18Hz 100N/mm -> 2.29Hz
Jag mäter upp bakkrängaren på lördag, då ska jag ändå ligga under bakändan på bilen å bygga om lite å sänka lite... OM man mäter upp mitt-biten på bak axeln, så man vet hur "U'et" ser ut är det fortfarand svårt å räkna?
Skulle kanske kunna sätta dit något stag typ så här:
||||||||||
|
citat:
OM man mäter upp mitt-biten på bak axeln, så man vet hur "U'et" ser ut är det fortfarand svårt å räkna? Lika lurigt även med mått. Citat: Byta framfjädrar går ju alltid? När man är på tunn is så gör stora förändringar, sen kan man köra med halverings metoden. Ta du 100N/mm eller tom 120N/mm Då ligger du i häraden av den förändring jag gjorde
Hmm jag skulle vilja se junket, det blivande staget, i verkligheten. Tycker även du kan kolla upp om A3an krängare går dit, KANSKE bättre om man skall köra med stag. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
För mycket övestyrnig.....
|
<< 1, 2, 3 >> 4962 besök totalt |