Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5731 besök totalt |
Det är ingen risk att du blir äldst. En av våra medlemmar är 78 år och kör en -01 CTR.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Du har nog valt rätt bil, Lennart.
I senaste numret av anrika "Autocar" har man "Best drivers car under £15000:-". Tiff Needell är inblandad och det körs på bana. CTR rankas tvåa efter Miata och är klart snabbast på banan! Klart man måste lita på motorjournalister när dom har så rätt ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Med dagens pundkurs så betalar jag tyvärr mer än £15000. Tråkigt nog har jag ingen valutaklausul i kontraktet heller, men det kanske hinner svänga åt andra hållet också.
De kanske inte ens köper in dem i GBP... I "Banzai" fick den pisk av både Focus RS och Golf GTi Anniversary på nån bana. evo verkar inte heller lika övertygade om Civicens förträfflighet, men jag får väl se till hösten. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
M Scotte: RA Motor i Uppsala säger att dom inte vet nåt om nå camberbultar...
![]() Finns det nån som kanske vet ett artikel nummer? Skulle hjälpa fint nu när det ska monteras! ![]() /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
De funkar rakt fram också. En kille härifrån (Piteå alltså) vann ratlåsrallyt på Emmaboda i lördags med en inte speciellt trimmad CTR. 14,027 eller nära däromkring. Om jag fattat saken rätt så är det snabbast i Sverige i klassen FWD utan överladdning. Inte illa i vilket fall.
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Hur jag en har letat så finner jag inga orginal camber bultar hos RA Motor i Uppsala...
![]() Vad gör jag för fel? Anders Lundgren: Kan du hjälp mig på traven? /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Gammal tråd, men rätt kul läsning. Bara en liten rättning, som vi diskuterat i tusen andra trådar, men som tål att sägas igen: om länkarmen ligger horisontellt har inte så stor betydelse. Det är vinkeln mellan KPI och länkarmen som är intressant. Är den större än 90 grader blir det positiv camberutveckling vid hopfjädring + att rollcentra hoppar i läge. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Man lär sig något nytt varje dag, tillbaka till skrivbordet och göra nya uträkningar på CTR.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Daniel du har alldeles rätt.
Tack för rättningen. Enligt min mkt knapphändiga uträkning inträffar dock positiv camberutveckling redan efter ca 7.5cm av komprimering av stötdämparen. Detta borde betyda att sänka en CTR inte alltid ger bättre väghållning. Dock är det mkt möjligt att den lägre tyngdpunkten ger en övervägande positiv effekt? Ca 7.5cm verkar dock stämma ganska bra eftersom som jag sett en 100mm sänkt CTR som hade snudd på positiv camber. Dock vet jag inte vad den statiska cambern är just på dom fjäderbenen osänkta (coilovers) men en standard CTR har ca -0.5 grader statisk camber. Särås -> tyvärr är jag ytterligare skyldig till att sprida fel information. Camber-bultarna ifråga är avsedda till alla Civic 01- förutom CTR. Att dessa bultar inte är ämnade för CTR är något som jag absolut inte kunde drömma om. Men om dom passar vet jag inte. Dock finns där en viss justermån i fjäderbensbultarna. Lossa dom och tryck in dämparen så långt det går, spänn åt och mät cambern mellan höger och vänster hjul. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
tyvärr är det så att civic fåt stryka på foten med sin främre upphänging. Accorden har dock fortfarande triangellänk. CTR är fin på alla sätt men mackpersson är en av de stora anledningarna att jag inte vill ha en.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Jag grät i 2 månader när jag fick reda på att Honda skulle använda Mack pärsson
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() och Hade en Camberkurva och Toe kurva som ser ut så här: ![]() ![]() Dock måste jag erkänna att Hondas Mac Persson på CTRen funkar över min förväntan förutom det förbannade studsandet vid stillastående start ![]() ![]() ![]() ![]() Den gröna linjen är CTR -01 , den svarta är CTR 98-00 och den gråa en "vanlig" Micke P. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5731 besök totalt |