Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Corvette Z06 "regerar" del 2
<<   1, 2
5584 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

sweanders skrev:
Jag köpte tidningen idag och har precis läst artikeln om Z06. Tycker nästan att det är lite väl mycket Bilsportstuk över den.

Vad menar du med "Bilsportstuk"?
Det var länge sedan jag läste en Bilsport ingående och av omslagen trodde jag "Bilsportstuk" mest handlade om Bling-Bling-hyllningar nu för tiden, så handlade artikeln mest om olika bling-bling-detaljer på bilen?

#24, #64, #88
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

AndersY skrev:
sweanders skrev:
Jag köpte tidningen idag och har precis läst artikeln om Z06. Tycker nästan att det är lite väl mycket Bilsportstuk över den.

Det var länge sedan jag läste en Bilsport ingående och av omslagen trodde jag "Bilsportstuk" mest handlade om Bling-Bling-hyllningar nu för tiden, så handlade artikeln mest om olika bling-bling-detaljer på bilen?

En artikel som mestadels citerar information från fabrikskällor utan att göra några direkta värderingar av fakta som presenteras.

Här sen Jan 2005

Erik B skrev:
Jag fick nya Automobil (nr 4) i min hand vid lunch.

Ett kanonintressant nummer! Layouten kring A-Testet blir bara bättre och bättre (ni har laborerat lite över tiden tror jag), och jag tror att ni har hittat ett bra koncept iom detta nummer.
Tydligt, överskådlig och intressant!
Audi RS4:an är imponerande och jag är säkert lite färgad också, men till och med jag blev imponerad och överraskad över hur bra den placerar sig på era topplistor.
Fina fotografier som vanligt! thumbs up

Ska läsa "varenda rad" och ser fram emot nr 5, Porschenumret

Kan inte annat än instämma, killarna på automobil gör ett mkt bra jobb thumbs up Med reservation för att vissa i redaktionen är väl insnöade på gammla Porschar och dess överlägsenhet kontra andra gammelbilar.

Insjön
Här sen Dec 2002

Avregistrerad anv. skrev:

Kan inte annat än instämma, killarna på automobil gör ett mkt bra jobb thumbs up Med reservation för att vissa i redaktionen är väl insnöade på gammla Porschar och dess överlägsenhet kontra andra gammelbilar.

Är inte det ett faktum att gammelporscharna var riktigt snabba jämfört med samtida bilar?
Tänk på att RS och RSR modellerna av 911 var inte så radikalt ombyggda jämfört med 911 orna på samma tid.
Kanske därför de var så snabba, riktigt bra bil out of box?

917 är en annan historia men en av dom bilar som är riktigt snabba och håller.
http://www.imca-slotracing.com/Porsche917-1970.htm

Kolla på Nordschleife varvtiderna, vilket märke förekommer oftast och gärna modell på topplistorna?
Jag gissar på Porsche och sedan 911.
http://20832.com/?rubrik=rekorde&;order=Average

Motbevisa gärna om jag har fel men faktum är att med en liten ombyggnad av chassit så är en 70-80 tals 911 väldigt konkurrenskraftig, givetvis gäller det att föraren kan sin sak.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag har lite svårt att se vad gamla tyska småbilar har i en tråd om nya amerikanska bilar att göra. Vänligen håll er inom rätt ämne!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag tyckte det var ganska intressant läsning om Z06an i senaste EVo's test "Fast Club" (maj-numret).

Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

Nån som har en aning om hur många C6 Z06er som finns/beställda i Sverige överhuvudtaget !?

Mvh Mats

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Steff
Luleå
Här sen Jul 2004

Mats Ahlgren skrev:
Nån som har en aning om hur många C6 Z06er som finns/beställda i Sverige överhuvudtaget !?

Mvh Mats

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag stod bredvid en person som beställde en Z06 på bilsalongen och försäljaren sa att den kan levereras först efter sommaren... Ouch.. Halva nöjet är ju att få den innan sommaren!

Provsatt och klämde och kände på Z06:an på salongen på pressvisningsdagen, då man fortfarande fick klämma och känna, och jag måste säga att diskutionen om tvivelaktig kvalitet är tämligen löjlig. Känns precis som vilken ny bil som helst idag för en lekman som mig själv!

Hade jag haft stålarna idag så hade jag lätt lagt de pengar den kostar - snuskigt prisvärd bil!

/Stefan
(Som tycker jänks och porsches är trevliga val båda två!)

Pontiac Trans Am -94 med diverse godis
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Mats Ahlgren skrev:

Mvh Mats

Det ska tydligen vara 47 bilar beställt och väntetiderna är nu leverans nästa år dock vet jag inget om 'kvaliten' på min källa som hade hört det i montern sista dan på mässan.

Corvetteclubben ska ha en aktivitet med GM på Gotlandring i 12-13maj där man dag 1 får provköra C6'an(vanliga tyvärr) och åka med i en C6 Z06 om man har tur. Dag två är körning med egna bilen.

Jag får nöja mig med min C5'a som sannolikt fortfarande är sveriges snabbaste gatcorvette dock har inte Automobil vågat testa den trots att jag erbjudit dem .......

Se http://www.clubcorvette.se/Clubfakta/ccsrace/events/gotland.html för Gotlandsaktiviteten.

Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
sweanders skrev:
AndersY skrev:
sweanders skrev:

En artikel som mestadels citerar information från fabrikskällor utan att göra några direkta värderingar av fakta som presenteras.

Mja, inte helt sant, på Automobil anser vi inte att citerande av tillverkarens påståenden eller översättningar av pressreleaser är journalistik. Andra biltidningar får sköta sådant.

Min artikel byggde på en provkörning av bilen och en ganska lång intevju med Tadge Juetcher, utvecklingschef, vid sidan av ett naket chassie. Frågorna gick i stil med "varför har ni inte gjort det här", "har ni tänkt på att detta blir fel om ni inte gör si eller så", "smart av er att lösa det här problemet så här" och en rätt hård frågestund kring PR-folkets jidder-jadder i brochyrerna. Som tur var förstod han nog att jag inte var den genomsnittlige biljournalisten och han var väldigt ärlig med uttalanden som "nej, det har vi struntat i för det blev för dyrt" alternativt "i efterhand kanske man inte skulle gjort si eller så", "raceteamet alternativt marknad tryckte på för att få det så här" och "vi på utveckling ville si, men produktion ville såhär"

Sedan har jag silat ut de viktiga detaljerna för att få en bättre bil av C6:an och detta blev en artikel på ett begränsat antal sidor. Därför står det tex. inte ett ord om inredningen. Den är inte ändrad från C6 och den bidrar inte till att göra Z06 till en bättre eller sämre bil. Vinklingen av artikeln "ur Tadges ögon" var mest för att kunna lägga ett ingenjörsperspektiv på saker och ting.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kika gärna på det senaste avsnittet av TopGear [S08E02]. Där testas Z06an. Den får mycket bra betyg. Det är en snuskigt prisvärd bil tycker de. De gjorde en kanonjämförelse mellan en Ferrari för 160.000 pund och Z06an för 60.000 pund. De kunde inte förstå prisskillnaden.

Bilen var suverän på bana, men lite bullrig etc på vanlig landsväg. Där var den "vanliga" Corvetten bättre.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Gräver upp en gammal tråd för att citera Ekblom efter test mot Porsche 911 Turbo på Mantorp:
Fredrik Ekblom (AMS 15 -06) skrev:
Det här kanske ni inte ska ha med i tidningen, men Corvetten pissar på Porschen, i alla fall här idag på Mantorp. Z06 är verkligen en överraskande bra banbil och den tål hård behandling också. I med en bur och på med slicks, sen är det bara att rejsa. En liten uppdatering på bromsarna också, men mer behövs absolut inte för att tävla.
Ekblom körde Z06an på 1,27,5 medan Porschen klarade 1,30,1 (bäst tid med full tank).

Allmänt banåkaforum
Corvette Z06 "regerar" del 2
<<   1, 2
5584 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande