Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Erfarenhet av H&R Grupp G
<<   1, 2
5711 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Re:

BTG skrev:

Jepp, Forza är några kronor billigare än Stötdämparverkstan.
Utan någon större eftertanke bakom och med tanke på att det är ganska begränsade val du har att göra så kanske 70 fram och 100 lr. 120 bak vore rätt? Vad väger bilen?

Tänk på att du (tyvärr = ) bör göra något åt dämparna samtidigt...


Ja han sa det att dämparna måste byggas om för att passa ihop med fjädrarna, och det skulle nog kosta runt 2500kr/dämpare.

Blir ju inte billigt det här men ställbara ben med racefjädrar kostar ju ännu mer så detta kanske är en lagom medelväg att ta.

70N/mm fram blir ju ungefär dubbel så hårt som sänktsatsen som sitter på nu, frågan är ju om det räcker, steget upp till 140N/mm är ju ganska långt.

Bilen kommer att väga ungefär 1250kg, lite tyngre i fram än bak.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

BTG skrev:
Lars Falk skrev:
Skulle vara intressant att veta hur de löst detta utan hjälpfjädrar.


På min bil är H&R-fjäderna 185 mm i höjd. Originalfjäderna var 205 mm. Eftersom den nya fjädern är hårdare måste den vara kortare för att placera bilen i samma höjd då den inte komprimeras lika mycket.

Detta är ju inte direkt rocket science. Att den "effektiva" delen av fjädern är kortare, så långt är jag med.
Vad händer då fjäderbenet fjädrar ut helt och hållet på din bil? Menar du att i ditt fall är 185mm är långt nog.
om vi tar vår ShoppingClio som exempel... De fjädrarna som jag har fram idag skulle inte kunna vara kortare än de är. De har precis en gnutta inspänning i utfjädrat läge. Det har man löst genom att linda ihop några "döda varv" som spacer i ena änden. Skulle fjädern vara hårdare skulle bilen beroende på hur man lindar de "döda varven" antingen bli högre, eller så skulle fjäden skramla lös i utfjädrat läge med oförändrad slaglängd på fjäderbenet om bilens höjd bibehålls. (Clion är inte "sänkt") Lösningen vore att korta kolvstången eller montera begränsare "drop stops". Alternativet vore hjälpfjädrar som tar hand om "glappet".

Det kanske är så att fjädrarna har en himla massa täta varv som bottnar omgående och bara några få glesa varv som agerar egentlig fjäder. Samma idé som på de fjädrar jag har idag fast mycket extremare? Fast det funkar ju bara till en viss gräns om man ska ha någon fjädringsväg kvar. Hela fjädern får ju inte bottna.


Edit: Läste just att Calle fått info om att dämparna måste byggas om. Det förklarar saken... Det kanske blir till att rota i Biltemas hyllor. Eller köpa ett kit med "ställbar höjd" och speca fjädrarna själv.

_________________

Rice and shine
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152



Re:

Lars Falk skrev:
Jag får inte upp hela fjäderbenet i min svarv...

Kan det finnas någon som kan fixa detta tro? Kanske någon som har gjort det?

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re:

Lars Falk skrev:
Menar du att i ditt fall är 185mm är långt nog.
Det har man löst genom att linda ihop några "döda varv" som spacer i ena änden.


Njae, egentligen inte. Sannolikt kommer jag sätta dit någon form av failsafe-grej.
Men på min bil sitter gummin i båda ändar av fjädern mot karossen som man klämmer fast i bilen. Inåt i fjädern sitter sedan en lång strut som då låser så att den inte trillar loss. Man kan det räcka.

Bilder på gamla och nya fjädrar finns i min tråd för jämförelse.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Det är ju ganska enkelt om man har en dämpare som tål att agera dropstop.
Du kortar dämparstången så att fjädern precis ligger an vid lämplig rideheight.
Visst kan man ha åsikter om dropstops men hjälpfjädrar är ju inte mycket bättre (så länge som man inte vill påstå att man använder den "progressiviteten" i balansberäkningarna).
Dvs är ett jättemjukt avfjädrat och överdämpat hjul i backen bättre än ett i luften (dvs lägen där det kan bli ett hjul i luften)?

Att korta dämparstången är nog den billigaste dämparändringen som kan göras. Men detta skall naturligtvis inte göras förrän man fått till lämplig fjädringsväg genom val av dämparkroppslängd mm mm.

Edit: Att använda fjädern som dropstop är förmodligen rätt smart om man kan fästa fjädern på vettigt sätt i bägge ändar. Hur det fungerar avstämningsmässigt kan man säkert räkna på (ungefär som gummibussningar med fjäderkonstanter åt båda håll ).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Största anledningen till att stötdämparen måste byggas om var för att fjädrarna är så mycket hårdare att en vanlig dämpare inte skulle funka tillsammans med med dessa fjädrar. Att ta en redan kort dämpare tex bilsteins kortaste variant hjälpte tydligen inte heller. Dämparen skulle dessutom ställas in olika beroende på vilken hårdhet man valde på fjädern.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Calle gsi skrev:
Största anledningen till att stötdämparen måste byggas om var för att fjädrarna är så mycket hårdare att en vanlig dämpare inte skulle funka tillsammans med med dessa fjädrar. Att ta en redan kort dämpare tex bilsteins kortaste variant hjälpte tydligen inte heller. Dämparen skulle dessutom ställas in olika beroende på vilken hårdhet man valde på fjädern.

Jo visst ligger det nå't i det...
Johan "fuling" och jag spånade lite om det häromsistens. Så länge man håller sig på asfalt så tål originaldämparna ofta betydligt tuffare fjädrar utan att det blir katastrof. På CliOSporten (jag fortsätter att tjata om den ) är dämparsättningen lite fastare än på en vanlig komfortsvenssonbil så vi gissar att där skulle man kunna gå upp till kanske 70-80-90N/mm fram med std-dämparna så länge man håller sig på någorlunda jämn asfalt med acceptabelt resultat.
För jämförelsens skull, standardfjädern fram ligger på 22N/mm, H&R's kit på 70N/mm och CliOCup räserbilarna på 175N/mm om jag minns rätt.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi skrev:
Drop stops...
På Hånglian gjorde jag så här.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=479159#479159

_________________

Rice and shine
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ett tips kan vara Sellholm som också säljer Bilstein och kan ändra
dämpsetup och slaglängd på dämparen. Påslaget för det jobbet var
humant prissatt tycker jag.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152



Ska försöka hinna med att åka förbi sellholms när tiden finns. De kanske kan korta orginal fjäderben också...

Hur ställer sig SBP till denna lösning med vajer? Gör man ett fint jobb kanske det kan gå

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Joel Pennerborn skrev:
lösning med vajer

En liknande lösning användes ju redan på 1900-talet bak på Volvo Amazon, tror jag. Ett par remmar som såg till att bakaxeln inte ramlade ner för långt. Fanns kanske även på gamla Saabar när jag tänker efter...

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re:

Lars Falk skrev:
Joel Pennerborn skrev:
lösning med vajer

En liknande lösning användes ju redan på 1900-talet bak på Volvo Amazon, tror jag. Ett par remmar som såg till att bakaxeln inte ramlade ner för långt. Fanns kanske även på gamla Saabar när jag tänker efter...


Någonting i den stilen hade jag också tänkt mig. Fast jag kanske tar en rem av något slag och fäster i stötdämparbulten och en ögla i karossen som E30:n är std.utrustad med. Jag har sett det på en annan E30 och det blev bra:


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Calle gsi skrev:
Största anledningen till att stötdämparen måste byggas om var för att fjädrarna är så mycket hårdare att en vanlig dämpare inte skulle funka tillsammans med med dessa fjädrar. Att ta en redan kort dämpare tex bilsteins kortaste variant hjälpte tydligen inte heller. Dämparen skulle dessutom ställas in olika beroende på vilken hårdhet man valde på fjädern.

Jo visst ligger det nå't i det...
Johan "fuling" och jag spånade lite om det häromsistens. Så länge man håller sig på asfalt så tål originaldämparna ofta betydligt tuffare fjädrar utan att det blir katastrof. På CliOSporten (jag fortsätter att tjata om den ) är dämparsättningen lite fastare än på en vanlig komfortsvenssonbil så vi gissar att där skulle man kunna gå upp till kanske 70-80-90N/mm fram med std-dämparna så länge man håller sig på någorlunda jämn asfalt med acceptabelt resultat.
För jämförelsens skull, standardfjädern fram ligger på 22N/mm, H&R's kit på 70N/mm och CliOCup räserbilarna på 175N/mm om jag minns rätt.


Då kanske man kan provköra lite iaf med vanliga dämpare iaf då.

Vad är det egentligen som gör att "vanliga" dämpare inte funkar tillsammans med hårdare fjädrar. Är dom för långsamma i reaktionerna eller vad är det som händer? Eller är det så att dom inte orkar hålla emot fjädern när den vill fjädra ut igen så bilen blir stuttsig?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Det där med inte funkar är relatift.

Har åkt med dämpare för avsädda för ca 1,5ggr, 1=std, så hårda fjädar med 6ggr så hårda fjädar.
Började på 3ggr och sen dubblade jag.
Klart lyft med 6ggr.

Men det blev gungit i vissa fall, med andra ord man kände att man åkte underdämpat.

Så har man FRISKA std eller sportdämpare kan man gå upp duktigt i fjäderhårhet utan att det spårar ut fullständigt. Optimalt?? Svar NEJ men det funkar drägligt.

Dämpare är SKI............ SVÅRT och det finns bara ett FÅTAL som verkligen vet vad de snackar om.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re:

Calle gsi skrev:
Då kanske man kan provköra lite iaf med vanliga dämpare iaf då.

Vad är det egentligen som gör att "vanliga" dämpare inte funkar tillsammans med hårdare fjädrar. Är dom för långsamma i reaktionerna eller vad är det som händer? Eller är det så att dom inte orkar hålla emot fjädern när den vill fjädra ut igen så bilen blir stuttsig?


Ja.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152



Fick svar från forza:
Dom kostar 1795:- /st och sänker bilen ca: 50mm
Dom finns i 110/130/160 N/mm fram och 160/200/240 N/mm bak

Men fick inget svar om fjädrarna kommer att hänga lös vid full utfjädring.

Pratade även med Sellholm och frågade om att korta orginal fjäderben och han trodde att det inte skulle va några problem att fixat.

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Re:

Joel Pennerborn skrev:
Fick svar från forza:
Dom kostar 1795:- /st och sänker bilen ca: 50mm
Dom finns i 110/130/160 N/mm fram och 160/200/240 N/mm bak

Men fick inget svar om fjädrarna kommer att hänga lös vid full utfjädring.

Pratade även med Sellholm och frågade om att korta orginal fjäderben och han trodde att det inte skulle va några problem att fixat.


okejsan, samma pris som för mina då, men det fanns inte lika mycket olika hårdheter att välja på till min. Tänkte jag skulle slå en signal till stötdämparexperten och sellholm också.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re:

Calle gsi skrev:
Tänkte jag skulle slå en signal till stötdämparexperten också.

om du ändå skall handla häruppe så rekommenderar jag en koll med stötdämparverkstan också. Ganska lika namn på två ganska olika inrättningar inte alltför långt ifrån varandra.
(Trp. hem till Västergötland kan säkert ordnas om det sedan skulle slumpa sig så då jag ofta åker "hem".)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12248



Nu har jag inte läst allt i tråden jättenoga (men kommer att göra när jag har tid... ), men borde det inte att gå att få tag i något liknande detta: http://www.millway.se/catalog/product_info.php?cPath=22_28&product . . . .

Vill minnas att Calibrans fjäderben är 53-54mm i diameter så det skiljer ju några millimeter... Fördelen med att hitta något sådant till Calibran är ju att man får mycket större valfrihet på fjädrar fram, fast då återstår ju frågan hur man skall göra bak.

Edit: Carl, har du möjlighet att mäta omkretsen på ett fjäderben till calibra med lite större noggranhet än jag gjorde? Min fjäderben är 45 mil hemifrån...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Calle gsi skrev:
Tänkte jag skulle slå en signal till stötdämparexperten också.

om du ändå skall handla häruppe så rekommenderar jag en koll med stötdämparverkstan också. Ganska lika namn på två ganska olika inrättningar inte alltför långt ifrån varandra.
(Trp. hem till Västergötland kan säkert ordnas om det sedan skulle slumpa sig så då jag ofta åker "hem".)


Ringde och pratade med stötdämparverkstaden idag och dom verkade riktigt bra. Dom hade lite olika idéer på hur man skulle få till ett riktigt bra chassi och dom var klart billigare än Forza. Om man nu kan kalla 20K billigt Skulle inte vara några problem att bygga om originalfjäderbenen fram till ställbara coilovers heller. Bak kommer det nog bli ett nytt fjäderben istället för använda original upphängningen med vassare delar. Skulle återkomma när jag mätt lite närmare på hur långa ben jag behöver.

Tackar, var i VG är du ifrån?

Marcus Gustafsson skrev:
Nu har jag inte läst allt i tråden jättenoga (men kommer att göra när jag har tid... ), men borde det inte att gå att få tag i något liknande detta: http://www.millway.se/catalog/product_info.php?cPath=22_28&product . . . .

Vill minnas att Calibrans fjäderben är 53-54mm i diameter så det skiljer ju några millimeter... Fördelen med att hitta något sådant till Calibran är ju att man får mycket större valfrihet på fjädrar fram, fast då återstår ju frågan hur man skall göra bak.

Edit: Carl, har du möjlighet att mäta omkretsen på ett fjäderben till calibra med lite större noggranhet än jag gjorde? Min fjäderben är 45 mil hemifrån...


Ja det kommer nog bli någon variant av ombyggda originalben fram, verkar vara den smidigaste och billigaste lösningen att få till bra fjädring fram.
Kan mäta nästa gång jag åker till garaget.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re:

Calle gsi skrev:
Tackar, var i VG är du ifrån?

Alingsås, Vårgårda och numera ligger basen i Habo. Men försänkningar ligger över hela slätten så en trp. vidare från Habo skall nog också kunna ordna sig om det inte är tiden det hänger på.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Erfarenhet av H&R Grupp G
<<   1, 2
5711 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande