Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian". | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 21, 22, 23 >> 5 besök senaste veckan (135115 totalt) |
Jag hittade en bild på en plastmodell av en Hånglia i en tidning, men det var en Allardette.
Sydney Allard gjorde tydligen anglior med både kompressormatade originalmotorer och med 1500cc-motorer. Hittade lite när jag gjorde en googling på +Allardette +anglia -ebay (för alla plastmodellers skull). Det kan ju finnas homologeringshandlingar att ladda ner eftersom den tävlades med, och ioch mde det byggtips på förbättringar. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
Varit förhållandevis flitig idag. (Allt är ju relativt.)
Under tiden resten av "crewet" har söndagspetat sig i näsan har jag justerat rideheighten fram på Hånglian. Ett och ett kvarts varv åkte bort på framfjädrarna. Hoppas det blir lagom. Var tvungen att fabricera dropstops för att få det att lira. Har aldrig gjort en så'n operation på mcPärssonben förut. Gjorde det simpelt med lite wire. Svetsade små öglor på övre tallriken och drog wiren runt och upp igen. Låste med vanliga wirelås. Vad tror ni, är det ok? Ytterligare ett och kvarts varv, bye bye... Hoppas det blir lagom... Quick & dirty... Migade dit små fästen för wiren... Fjäderbenen är Capriben som är modifierade för att passa på Hånglian. Vi kör med omålade Saabfjädrar ur Fulings sortiment. |
||||||||
Ser seriöst ut...för att vara oseriös lösning...men som funkar...och vet man bara vad man oseriösar med är det såklart inräknat under "smart, billig lösning som kommer dräpa massa dyrare, sämre, lösningar för vi tänker ju så himmla rätt"...typ.
Mao |
||||||||
Samma princip kör jag med på min posörgolf, på den fick jag dock köra en wire till på andra sidan för fjädrarna ville gärna åka ut lätt annars, tog aldrig några bilder på operationen men det ser väldigt likt ut er variant. Funkar än så länge alldeles utmärkt. Frågan är väl om man vågar åka till besiktningen med denna varianten bara för dom kan ju ha synpunkter på det mesta, men så kan man ju inte tänka.
_________________ Peter Karlsson |
||||||||
Hur menar du då, räckte det inte med två "diametralt motsatta" vajrar? Har du tre vajrar på varje ben? Edit: fjädrarna är styrda både uppe och nere så att de inte kan hamna alltför snett. Besiktningen blir nog inte något problem... Hoppas jag. |
||||||||
om det vore så väl. Näspetning har inte behövts för min del, jag har varit fullt sysselsatt med efterhängsen hosta och halsont, dock utan snuva. Glädjer mig storligen att se att flitens lampa lyser på sina håll ändå! _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Var nere en stund och hängde dit ena benet... Visade sig att det blir lite tajt med wirelåsen mot förstärkningarna i innerskärmen.
Man får vända muttrarna på låsen inåt fjädern så går det bra. |
||||||||
Ähh, du skulle ha ringt så hade jag hängt på och hostat lite på dig, tittat på, kommenterat och stört dig medans du försökte få nåt gjort. (som vanligt alltså) _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Försökte ringa. Du borde ha två obesvarade på din lur... Jag vara bara där en kortis, hade lite körigt. Andra benet nå'n annan kväll i veckan kanske. Är nyfiken på att se hur det blev. Så kör vi lite slalom i garaget och kollar om den styr in bra med den nya setupen. |
||||||||
|
||||||||
oops! Såg visst att ni hade gjort precis likadant som jag hade gjort nu, missade wiren som gick på baksidan av dämparen på sista dämparbilden. Det blir kanon det här. _________________ Peter Karlsson |
||||||||
Ahh, okej då hajjar jag vad du menar. Ska bli intressant att se hur det funkar. |
||||||||
Tisdag? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Ser jag ut som en snubbe som skulle ha nå'n större nytta av en hårtork? Lånad bild |
||||||||
frågan är nog riktad till mig _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Jag har ingen hårtork, men jag drar till garaget och är nog där före 5 i eftermiddag (har ingen arbetsmoral för mitt jobb för tillfället) _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Det blev lite skruvande efter jobbet i går. Vi fick dit även det andra benet.
Höjden blev perfekt, precis som beräknat. Tord justerar spindeltappslutningsvinkeln till optimala 7°. Framhjulen når precis lagom ner till garagegolvet efter att vi lyft ner Hånglian från garagedomkraften i dess lägsta läge. Edit: bilderna med mobilen blev ju rätt ok... |
||||||||
Ja...det är väldigt retligt när man kapat fjädrarna...så inte hjulen når till glovet... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian". | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 21, 22, 23 >> 5 besök senaste veckan (135115 totalt) |