|
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354

31 Maj 2007 20:20
Re:
Magnus Svensson skrev: | Min 993:a väger 1290 med 40-50 liter soppa
|
Är det Jannis gamla?
_________________ Lasse Alfons
|
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216

31 Maj 2007 20:41
Re:
Alfons skrev: | Magnus Svensson skrev: | Min 993:a väger 1290 med 40-50 liter soppa
|
Är det Jannis gamla?  |
Japp det stämmer bra det
_________________ Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
|
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918

31 Maj 2007 21:49
Min väger 1150 utan soppa
964 RS N-GT[/img]
|
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217

01 Jun 2007 10:58
Min har vägt in på 1360kg, utan förare, halv tank, racestolar och halvbur.
det är en -94 Carrera (C2).
Den känns definitivt lättare än polarens C2a och C4a men jag undrar om inte en hel del beror på chassi etc som får bilen att kännas mycket kvickare.
Framtida planer innefattar kanske/antagligen/gärna...
- plasthuv och framskärmar
- plasruta bak , bakrute torkare ut
- Lättare fälgar
Steg 2
Plastrutor sidor
A/C ut
Stelopererad taklucka i kolfiber (ja jag vet borde inte vatt där alls...), elmotor ut
Fönsterhissar ut
rensa ut ljudisoleringsmattor men behålla inredningen.
Hade man klippt 150-200kg så hade man fått ett riktigt vasst racejärn, men då snackar vi plåtrent och ut med varje skruv som inte VERKLIGEN behövs.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216

01 Jun 2007 12:07
Re:
porschedriver skrev: | Min har vägt in på 1360kg, utan förare, halv tank, racestolar och halvbur.
det är en -94 Carrera (C2).
Den känns definitivt lättare än polarens C2a och C4a men jag undrar om inte en hel del beror på chassi etc som får bilen att kännas mycket kvickare.
Framtida planer innefattar kanske/antagligen/gärna...
- plasthuv och framskärmar
- plasruta bak , bakrute torkare ut
- Lättare fälgar
Steg 2
Plastrutor sidor
A/C ut
Stelopererad taklucka i kolfiber (ja jag vet borde inte vatt där alls...), elmotor ut
Fönsterhissar ut
rensa ut ljudisoleringsmattor men behålla inredningen.
Hade man klippt 150-200kg så hade man fått ett riktigt vasst racejärn, men då snackar vi plåtrent och ut med varje skruv som inte VERKLIGEN behövs. |
Jag har helbur i min och jag tror att byter man båda dörrarna till plast så sparar man nog runt 50 KG där.
Har någon koll på vad bakrutan väger?
_________________ Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
|
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151

01 Jun 2007 13:00
Nu när tråden blev full med Porschekunskap kan jag passa på och lufta lite hemliga drömmar jag har ...
En 928S är ju inte världens lättaste bil, men hur mycket lättare skulle den bli om man rev ut inredning/isolering, bytte stolar, tog bort AC och elfönsterhissar, bytte till plastrutor osv? Misstänker att det finns en hel del lättningspotential!
_________________ Vincent Wong
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014

01 Jun 2007 13:04
Re:
SlimVince skrev: | Nu när tråden blev full med Porschekunskap kan jag passa på och lufta lite hemliga drömmar jag har ...
En 928S är ju inte världens lättaste bil, men hur mycket lättare skulle den bli om man rev ut inredning/isolering, bytte stolar, tog bort AC och elfönsterhissar, bytte till plastrutor osv? Misstänker att det finns en hel del lättningspotential! |
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35631
_________________ Martin Öberg
|
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396

01 Jun 2007 15:42
Re:
Magnus Lohm skrev: | Särås skrev: | Nu ska vi på peka att jag är väldigt skeptiskt till vikten på min egen bil...
Samt att den inte är orginal vikt längre heller (stolar & lite annat)...
Men tror att realistiskt så väger den i krokarna runt 1300-1400kilo iaf(?)...
Vägde den på hjulstakorsets våg, och alla bilar jag vägt där senaste året har visat för lite med ca 50-120 kilo beroende på bil...
Lättast är ju faktiskt att få reda på en exakt vikt av nån som vägt in bilen, vem vet min pjäs kanske väger bly!?
Hur som helst så känns den relativt lätt, dock tyngre än Lupon men ändå som typ min f.d S2000...
Så ingen tror att jag verkligen är säker på vikten, men som sagt mot Magnus M3 & min RS4 är den iaf lätt... Så pass säker är jag iaf...
Angående tjänste vikt hade jag och Magnus en diskusion, hur vida är det tjänstevikt tom bil?
Har för mig att det är med typ 2 personer i bilen (a ca 80 kilo) och viss bensin och pakning?
Eller hur var det!
För övrigt Magnus, jag har inte en Porsche, det är en Bubbla 993 4S...
/Jimmy
Typ 1250 på vågen i hjulsta var det när jag stanade där en väldigt tidig morgon på väg till Stockholm sör övrigt...
Så inte tjänstevikt enligt reg papper... |
Hej,
Jag åker oxå 993 4s fast min är en Porsche och den har fyrkrafset kvar, den vägdes in hos Levin med halvtank till 1417kg efter en rätt skaplig lättning förra året. Största bantningen var orginalstolarna som väger bly, sen åkte resten av inredningen och lite annat krafs. Jag vill påstå att det är en rejäl pjäs man baxar runt på banorna med moderata 285hk, ytterligare lättning skulle inte skada men det börjar bli svårt nu.
/Magnus |
Är Du riktigt säker på att det inte är en Bubbla??
Min har ju som sagt fyrkrafs oxå...
Stolarna är det ända som åkt ut ur min bil än så länge typ, funderar på det där läder skiten som ska föreställa baksäte, troligen slänger jag ur det i helgen...
Vad har Du gjort mer med Din bil?
mvh Jimmy Särås
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se
Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
|
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896

03 Jun 2007 22:06
Re:
Samuel Lindkvist skrev: |
(bensin väger ungefär 0.76kg/liter) |
Nja... bensinen väger nästan som vatten. Skulle gissa på typ 0.95kg/liter
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883
Moderator

03 Jun 2007 22:23
_________________ /Anton Lillsund
|
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896

04 Jun 2007 11:44
Re:
Förlåt! Jag kom ihåg att jag vägt 80 liter bränsle till ca. 76 kg, men jag räknade inte bort dunkarna...
|
Bengt Johansson
Hindås/Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 6

04 Jun 2007 20:01
EU borde kräva att tillverkarna anger hur många kg/hk bilen har i annonserna (tillsammans med Co utsläpp och förbrukning).
Helt klart förmedlar en lätt bil en sportigare känsla (utan att det behöver gå speciellt fort).
Dock är en tung, motorstark bil (typ M3a), betydligt mer lättkörd och förlåtande än en lätt, "motorsvag" seven...
_________________ Bengt Johansson
Westfield BRG
|
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498

05 Jun 2007 08:18
Re:
Särås skrev: | Magnus Lohm skrev: | Särås skrev: | Nu ska vi på peka att jag är väldigt skeptiskt till vikten på min egen bil...
Samt att den inte är orginal vikt längre heller (stolar & lite annat)...
Men tror att realistiskt så väger den i krokarna runt 1300-1400kilo iaf(?)...
Vägde den på hjulstakorsets våg, och alla bilar jag vägt där senaste året har visat för lite med ca 50-120 kilo beroende på bil...
Lättast är ju faktiskt att få reda på en exakt vikt av nån som vägt in bilen, vem vet min pjäs kanske väger bly!?
Hur som helst så känns den relativt lätt, dock tyngre än Lupon men ändå som typ min f.d S2000...
Så ingen tror att jag verkligen är säker på vikten, men som sagt mot Magnus M3 & min RS4 är den iaf lätt... Så pass säker är jag iaf...
Angående tjänste vikt hade jag och Magnus en diskusion, hur vida är det tjänstevikt tom bil?
Har för mig att det är med typ 2 personer i bilen (a ca 80 kilo) och viss bensin och pakning?
Eller hur var det!
För övrigt Magnus, jag har inte en Porsche, det är en Bubbla 993 4S...
/Jimmy
Typ 1250 på vågen i hjulsta var det när jag stanade där en väldigt tidig morgon på väg till Stockholm sör övrigt...
Så inte tjänstevikt enligt reg papper... |
Hej,
Jag åker oxå 993 4s fast min är en Porsche och den har fyrkrafset kvar, den vägdes in hos Levin med halvtank till 1417kg efter en rätt skaplig lättning förra året. Största bantningen var orginalstolarna som väger bly, sen åkte resten av inredningen och lite annat krafs. Jag vill påstå att det är en rejäl pjäs man baxar runt på banorna med moderata 285hk, ytterligare lättning skulle inte skada men det börjar bli svårt nu.
/Magnus |
Är Du riktigt säker på att det inte är en Bubbla??
Min har ju som sagt fyrkrafs oxå...
Stolarna är det ända som åkt ut ur min bil än så länge typ, funderar på det där läder skiten som ska föreställa baksäte, troligen slänger jag ur det i helgen...
Vad har Du gjort mer med Din bil?
mvh Jimmy Särås |
om trådskaparen misstycker så får vi bryta ut den har 4s diskussionen till en egen tråd!
Jimmy, jag har gjort massor (det ekar i plånboken) och det mesta har jag gjort själv vilket varit mkt kul.
Jag är helt såld på 993 GT2 modellen och ville ha en "look alike" men när skärmbreddarna skulle skruvas fast i orginal skärmarna så bangade jag där.
Annars har jag byggt om fronten till en GT2 , satt i bromsscoop med kylning, bytt fronthuv till en 2,8kg lätt i kolfiber, dörrsidor i kolfiber med RS detaljer, GT2 vinge med bananvinge i kolfiber. BBS sport fälgar. Monterat 6polig huvudbrytare och brandsläckare. Nytt H&R chassie ( clubsport, NS edition), bytt bussningar, m,m.
Inne har jag fixat Heigobur, bälten , stolar, ratt med förlängare och snappoff. Men, jag har baktorkaren kvar, den måste bort, omg.
Så nu har jag en mkt trevlig men lite väl tung bil att baxa runt på banorna.
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217

05 Jun 2007 09:04
Nice foto Magnus, HDR?
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498

05 Jun 2007 09:20
Re:
porschedriver skrev: | Nice foto Magnus, HDR? |
Tack!
HDR? Vad är det? Kan säga att det inte är jag som tagit bilden, jag sitter faktiskt i bilen "ready to race".
/Magnus
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217

05 Jun 2007 09:28
Re:
Magnus Lohm skrev: | porschedriver skrev: | Nice foto Magnus, HDR? |
Tack!
HDR? Vad är det? Kan säga att det inte är jag som tagit bilden, jag sitter faktiskt i bilen "ready to race".
/Magnus |
High dynamic range.
Man tar t.ex. fotot i RAW, då har man en mycket högre dynamiskt omfång (ljust-mörkt)Sedan kör man det genom ett speciellt filter som gör att mörka delar ser ljusare ut (man efterliknar hur ögat fungerar).
Annars har hantroligtvis anvämnt blixt till bilden eller råkat ha turen att ett stort vitt hus stått till höger precis utanför bilden. Kan även vara perfekta ljusförhållanden och bar fotograf=)
Trevlig bild i alla fall.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498

05 Jun 2007 09:34
Re:
porschedriver skrev: | Magnus Lohm skrev: | porschedriver skrev: | Nice foto Magnus, HDR? |
Tack!
HDR? Vad är det? Kan säga att det inte är jag som tagit bilden, jag sitter faktiskt i bilen "ready to race".
/Magnus |
High dynamic range.
Man tar t.ex. fotot i RAW, då har man en mycket högre dynamiskt omfång (ljust-mörkt)Sedan kör man det genom ett speciellt filter som gör att mörka delar ser ljusare ut (man efterliknar hur ögat fungerar).
Annars har hantroligtvis anvämnt blixt till bilden eller råkat ha turen att ett stort vitt hus stått till höger precis utanför bilden. Kan även vara perfekta ljusförhållanden och bar fotograf=)
Trevlig bild i alla fall. |
Ett stort vitt hus kan vi utesluta (finns inte på Mantorp). Det är Daniel Ahlin som finns här på rejsa som tagit bilden, han kanske kan avslöja hur han gjort
|
|