Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928s -85 Gulfen
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
25 besök senaste veckan (39037 totalt)
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96


Trådstartare
Tjena, här kommer det första inlägget på mitt racing projekt.
Det började en ruggig natt i Helsingborg i slutet av november 2006 men vi vet inte vart det kommer att sluta.


_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du minskar ner bilden till 800x600, så slipper vi scrolla i sidledd thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96


Trådstartare
Tack för infon, som det står "ny på forumet" så det bör bli bättre !

_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Racingprojekt... det låter intressant. Ska följa det med intresse

Vad är det som planeras lite mer i detalj?


EDIT: Är den midnattsblå? Samma som min isf

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Adam928 skrev:
Racingprojekt... det låter intressant. Ska följa det med intresse

Vad är det som planeras lite mer i detalj?


EDIT: Är den midnattsblå? Samma som min isf


Jag skulle vilja säga att den är mer "mångfärgad" för tillfället :-)
I viket fall tror jag inte den kommer behålla färgen allt för länge!! :-)

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Pier är förövrigt inte direkt nån hacker så ge honom tips och råd som han blir bättre av!
Jag kan börja, bilden är fortfarande för stor

Jag är lite supporter till detta projekt som jag tycker är helkul! Det är tur att jag inte har plats för fler bilar annars kanske jag oxå hade drabbats av sinnes svaghet och också köpt mig en 928:a!


/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Pier inte agera mussla nu utan ut och skriv!!
Här finns all kunskap och uppmuntran bara du betalar i bilder och detaljerad text!!


/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96


Trådstartare
Tanken med projektet?

Ja varför köpa en Porsche 928 ja varför inte, jag tycker att det är en underskattad modell av Porsche som har en ganska stor potential, ja ja, jag vet att den väger men det positiva är att vikten är rätt bra fördelad, skälvklart skall bilen lättas.

Det första jag har på agendan är att byta en bakskärm som har varit lite smälld, men dessvärre har någon som definitivt inte kan försökt att återskapa denna till sina ursprungliga former, så istället för att ge mig på detta byter jag ut hele skärmen så det blir som man vill.





För er som inte bytt en hel bakskärm på en 928 så kan jag bara säga att den sitter rätt bra, man skall tycka om att borra punktsvetsar för det har inte Fritsen sparat på, de har även visat sin kunskap i hårdlödning!






Men efter en lång tid ser det riktigt hyfsat ut om man nu får bedöma det skälv.


och när man väl skall riva lite i bilen kan man ju samtidigt påbörja lättningen av kärran.

_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Snyggt jobbat... du fick upp "kassaskåpet"

Vikten i en 928a är eg inget problem. Det mesta ligger i inredning och annat som man enkelt kan vara utan. Det går att få bort ca 250-300kg.. Enda beskymmret jag hört folk brukar ha är att det mesta av den "nödvändiga" vikten ligger i framänden på bilen. Så när man väl har lättat bilen så är det inte direkt nån 50/50 fördelning längre:)

Här har du några "inspirationskällor"

Fries projekttråd på porsche.nu
http://forum.porsche.nu/forum/showthread.php?t=21026

På my928.kicks-ass.org
http://my928.kicks-ass.org/Fries/

Samma bil här på rejsa...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31041

Jonas räser-28a
http://www.928turbo.se/

Jonas bil på my928.kicks-ass.org
http://my928.kicks-ass.org/JonasH/

Utzons räser28a
http://www.utzon.se/gamla/928R.htm

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



928ans bakaxel är ju rätt avancerad, hur brukar man göra med alla bussningar och sån som finns där om man ska bygga race-bil?

En 928 i race-kläder med manuell låda känns helrätt! thumbs up

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96


Trådstartare
Tjena Mangan

Jag har inte bestämt mig för vad jag skall göra med bakvagnen än, den har tydligen en självstyrande effekt som man vill slippa och sedan vill man ju säkert byta till hårdare bussningar.

_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Stämmer bra.

Axeln gör att bakhjulen får något mer toe-in när den plötsligt blir lättare (hård inbromsning).

Pluset blir stabilare inbromsningar från höga farter... men framför allt så minimeras risken för lift-off-oversteer i ingången till kurvor. Det funkar rätt bra. På nyare modeller så jobbar den dessutom tillsammans med den elektroniska diffen som kan spärra 0-100 (PSD).

Nackdelen är att när man som mer avancerad förare avsiktligt försöker få styr in i en kurva med tex trailbrake-teknik eller liknande så beteer sig inte bilen riktigt som man vill. I mitt fall (med PSD) så går det lite för mycket rakt även om jag provocerar lite... Inte omöjligt att det går att kompensera lite genom att skruva på resten av chassit.

Det finns många som kör med axeln i full funktion även på bana så den är definitivt ingen katastrof. Däremot så finns det fall bla i USA där de har konstaterat att den inte funkar som den ska med däckdimensioner över 285. Förmodligen så rubbar man väl balansen mellan bussningarnas hårdhet kontra däckens grepp.

Vet själv inte exakt hur man går till väga för att "steloperera" axeln... men det ska gå att göra.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Pier:

om du vill tilltala någon direkt som har ställt en fråga kan du trycka på knappen "Citera" i den personens post..

I vilket fall vet jag att du har fler bilder och att det har hänt lite mer än du visat... Avgas tex... Fram med bildbevis

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Adam928 skrev:
Stämmer bra.

Axeln gör att bakhjulen får något mer toe-in när den plötsligt blir lättare (hård inbromsning).

Pluset blir stabilare inbromsningar från höga farter... men framför allt så minimeras risken för lift-off-oversteer i ingången till kurvor. Det funkar rätt bra. På nyare modeller så jobbar den dessutom tillsammans med den elektroniska diffen som kan spärra 0-100 (PSD).

Nackdelen är att när man som mer avancerad förare avsiktligt försöker få styr in i en kurva med tex trailbrake-teknik eller liknande så beteer sig inte bilen riktigt som man vill. I mitt fall (med PSD) så går det lite för mycket rakt även om jag provocerar lite... Inte omöjligt att det går att kompensera lite genom att skruva på resten av chassit.

Det finns många som kör med axeln i full funktion även på bana så den är definitivt ingen katastrof. Däremot så finns det fall bla i USA där de har konstaterat att den inte funkar som den ska med däckdimensioner över 285. Förmodligen så rubbar man väl balansen mellan bussningarnas hårdhet kontra däckens grepp.

Vet själv inte exakt hur man går till väga för att "steloperera" axeln... men det ska gå att göra.


om man inte har inte åkt väldigt mycket bana med sin 28:a känns det väl rimligt att ha kvar "toe-in" funktionen nåt år!

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Pier skrev:
Tjena Mangan

Jag har inte bestämt mig för vad jag skall göra med bakvagnen än, den har tydligen en självstyrande effekt som man vill slippa och sedan vill man ju säkert byta till hårdare bussningar.



Förresten bor väl inte du i Sthlm du bor väl på Singapore ;-)

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96


Trådstartare
Puppan skrev:
Pier skrev:
Tjena Mangan

Jag har inte bestämt mig för vad jag skall göra med bakvagnen än, den har tydligen en självstyrande effekt som man vill slippa och sedan vill man ju säkert byta till hårdare bussningar.



Förresten bor väl inte du i Sthlm du bor väl på Singapore ;-)

/P
Sant. nu skall jag ändra det och prova på att citera !!

_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Mera bilder och info tack!

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Puppan skrev:


om man inte har inte åkt väldigt mycket bana med sin 28:a känns det väl rimligt att ha kvar "toe-in" funktionen nåt år!

/P


Jopp.. kan nog ligga nått i det.. den blir förmodligen aningens mindre giftig i väghållningen

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96


Trådstartare
Härligt väldoftande skin med fina sömmar och den Tyska hantverkskonsten i sitt esse med passform som en handen i handsken och massa el-manövrerade lyx för att ge den bästa komforten, möjligt att det är en dröm för många även för mig, men inte i detta fallet för här skall det vara plåt, hårt, rent å inte en massa lyx.



Bland det som åkte ut inredningen, stolar, baksäten, mattor, isolermattor så var det värsta tjärisoleringsmattorna, phuu!



Det är kul att man har glada vänner som hjälper till med skitjobbet. thumbs up



Det gäller att väga det man slänger!



Ju mer man slänger desto mer plåt blir det, jag hoppas att jag inte skall in med det igen!





Nu börjar det skönjas plåtlyx i cupen!

_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96


Trådstartare
Adam928 skrev:
Snyggt jobbat... du fick upp "kassaskåpet"

Vikten i en 928a är eg inget problem. Det mesta ligger i inredning och annat som man enkelt kan vara utan. Det går att få bort ca 250-300kg.. Enda beskymmret jag hört folk brukar ha är att det mesta av den "nödvändiga" vikten ligger i framänden på bilen. Så när man väl har lättat bilen så är det inte direkt nån 50/50 fördelning längre:)

Här har du några "inspirationskällor"

Fries projekttråd på porsche.nu
http://forum.porsche.nu/forum/showthread.php?t=21026

På my928.kicks-ass.org
http://my928.kicks-ass.org/Fries/

Samma bil här på rejsa...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31041

Jonas räser-28a
http://www.928turbo.se/

Jonas bil på my928.kicks-ass.org
http://my928.kicks-ass.org/JonasH/

Utzons räser28a
http://www.utzon.se/delar/928S.htm


Tack Adan för inspirationslänkarna, jag har granskat några tidigare men inspiration är det svårt att få för mycket av!

_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Pier skrev:
Adam928 skrev:
Snyggt jobbat... du fick upp "kassaskåpet"

Vikten i en 928a är eg inget problem. Det mesta ligger i inredning och annat som man enkelt kan vara utan. Det går att få bort ca 250-300kg.. Enda beskymmret jag hört folk brukar ha är att det mesta av den "nödvändiga" vikten ligger i framänden på bilen. Så när man väl har lättat bilen så är det inte direkt nån 50/50 fördelning längre:)

Här har du några "inspirationskällor"

Fries projekttråd på porsche.nu
http://forum.porsche.nu/forum/showthread.php?t=21026

På my928.kicks-ass.org
http://my928.kicks-ass.org/Fries/

Samma bil här på rejsa...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31041

Jonas räser-28a
http://www.928turbo.se/

Jonas bil på my928.kicks-ass.org
http://my928.kicks-ass.org/JonasH/

Utzons räser28a
http://www.utzon.se/delar/928S.htm


Tack Adan för inspirationslänkarna, jag har granskat några tidigare men inspiration är det svårt att få för mycket av!



Är det bara på min dator denna länk(Jonas räser-28a
http://www.928turbo.se/ ) fungerar väldigt dålig och sidan ser hjätte underlig ut med väldigt lite info?!

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928s -85 Gulfen
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
25 besök senaste veckan (39037 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande