Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vikter och bilsläp!
<<   1, 2
6479 besök totalt
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Westfield skrev:
Dude skrev:
2. Ta bort regskylten på bilen innan avfärd, så dom inte kan kolla vikten på VV.

Hur skulle det hjälpa, kan de inte mer eller mindre tvinga dig uppge reg-nummer eller hävda att den är stulen och beslagta för att senare kolla chassinummer och därmed ta reda på identiteten?
Det kan de knappast kräva utan en verklig misstanke om brott (dvs att de har en rimlig anledning att misstänka att man stulit bilen). Att man bara kör omkring med ett släp där det står en bil utan skyltar på lär knappast hålla som skälig orsak för en en sån misstanke. Möjligen kan det väl kunna göra det om just en sån bil skulle ha amnälts stulen i samma område inom någon timmas tid men inte rent allmänt. Jag tror inte det håller...

Fast visst kan en arg polis jävlas. Det vet jag själv efter att ha läst vägtrafikförordningen ihop med en äldre trafikpolis och överbevisat honom om att han hade fel angående avgashalter. Det slutade med en anmärkning där han påstod att mitt helljus lyste för svagt.... Något som bilprovningen sen fann mycket lustigt eftersom de inte kunde hitta något fel på ljuset.

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

Westfield skrev:
Dude skrev:
2. Ta bort regskylten på bilen innan avfärd, så dom inte kan kolla vikten på VV.

Hur skulle det hjälpa, kan de inte mer eller mindre tvinga dig uppge reg-nummer eller hävda att den är stulen och beslagta för att senare kolla chassinummer och därmed ta reda på identiteten?

Jamen vadå, när är en bil en bil? Hur mycket får man ta bort utan att det slutar vara en bil alls.
Regnumret är ju det som definierar en bil och är den i trafik ska den vara reggad.
Är den inte i trafik så är den inte en bil (och får heller inte framföras).
Det vore ju ruggigt trist om konstapeln hittade ett extra reservdäck i bakluckan och sätter dit mig för överlast för att jag har lastat in en 745-a till i bagaget, iofs okomplett men ändå.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Westfield skrev:
Dude skrev:

Poliser är lata
Dessutom är dom flesta tävlingsbilar identitetslösa thumbs up
Förutom det nummer man ger dom för vagnboken.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

MaZ skrev:
E21 Racing skrev:
Fr.o.m 2007 gäller nya regler för B-kort, det är lika som för BE-kort att det är bruttovikten (bruttovikten=tjänstevikt släp + lastens vikt) som räknas, inte totalvikten.
Går alltså att (på B-kort) köra ett större släp med last efter en dragbil som inte för dra släpets totalvikt bara bruttovikten på släpet inte överstiger bilens max dragvikt för B-kort.
Hur dom (poilsen) ska få reda på bruttovikten borde endast kunna ske vid vägning isåfall.
Gör en egen vägning på krönt våg, så får man en vågsedel med gällande bruttovikt.

om jag fattar dig rätt så säger du att om man har en bil som har släpvikt på 1450 så kan man dra en 1500 kärra om man inte lastar den till över 1450?

Ja, rätt uppfattat, du kan ex.vis dra en 3 tonsvagn efter en Golf, bara bruttovikten inkl even. last inte överstiger vad denna lilla bil får dra på kulan....
Står att läsa på vägverkets hemsida www.vv.se
Hittar inte länken just nu, men det gäller från 1 Jan 2007.

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

E21 Racing skrev:
Det borde väl täckas av denna:
http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx
Men den säger annorlunda (och är uppdaterad 2007-10-26)
Citat:
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.
dvs samma gamla text som förr.

Men nya EUdirektiv kommer att innebära förändringar "på sikt".

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

E21 Racing skrev:
Ja, rätt uppfattat, du kan ex.vis dra en 3 tonsvagn efter en Golf, bara bruttovikten inkl even. last inte överstiger vad denna lilla bil får dra på kulan....

Letade runt lite men hittar inget som styrker detta. Har reglerna verkligen ändrats kan väl nå'n länka till informationen.
Detta är ju ett av de vanligare "problemen" vid släpande med B-kort. Hade en diskussion med en höjdare på dåvarande länstrafikgruppen för några år sedan. Han hävdade att jag inte ens med BE-kort fick dra ett släp med högre totalvikt än bilens max tillåtna dragvikt. Vilket är ju är fel.
Inte ens poliser som dagligen jobbar med de här frågorna har 100 koll på släpreglerna.

Rice and shine
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dude skrev:
Westfield skrev:
Dude skrev:

Poliser är lata
Dessutom är dom flesta tävlingsbilar identitetslösa thumbs up
Förutom det nummer man ger dom för vagnboken.

Dvs man säger bara att det är en oregistrerad tävlingsbil thumbs up thumbs up

Får man fästa regskyltar med Dzus fästen?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

VV brukar vara rätt snabba att ändra sina infosidor efter nya regler. De infosidor jag hittade om Släp och körkort är uppdaterade sent 2007 och borde innehålla det som skulle gällt från 1/1 2007.

Sannolikt är det en text tolkad från de nya direktiven som ligger till grund för missuppfattningen. Det kommer ta ett tag innan vi får se alla ändringarna färdiga för svenskt bruk (4250kg som max totalvikt, Körkort för "liten buss" tex).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Westfield skrev:
Dvs man säger bara att det är en oregistrerad tävlingsbil thumbs up thumbs up

Får man fästa regskyltar med Dzus fästen?
Min sitter med kardborre

E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Ja, ni har rätt o jag har fel, läste det för ett halvårsen och mindes lite galet, i.o.m att man själv har BE så var det inget som gällde för egen del, kanske därför jag blandade ihop det hela.
Ursäkta den felande informationen (.....men på sikt så kanske det blir verklighet iallafall... )

Här är länken: http://www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005

Var för inte regga om bilen till en lägre totalvikt????????
Vad är det för fördel att ha en högre totalvikt i regg biviset på bilen???

Vid överlast av en säpvagn, husvagn mm så måste man ta bort vikten som man har över max vikten innan man får åka vidare + att man får böter.

om man har B-behörighet och har ett släp som överstiger regbevisets information om hur mycket som får framföras efter bilen med B- behörighet så får man ställa släpet och hämta annan bil eller förare som får dra kombinationen/släpet. + att man blir åtalad för ovlovlig körning.

om det går så kan man öka totalvikten på släpet (och då även max lasten), många släp är nerviktade för att få dras med små bilar. Bland annat en del hyrkärror och husvagnar.

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

En (flyktigt) bekant till mig blev stoppad och polisen kollade via regnumret hur mycket bilen vägde och skulle ge honom böter för överlast, men han förklarade att det var en tävlingsbil och att han bytt ut karossen mot plast så den vägde mindre. Efter lite diskussion svalde de det och han fick släpa vidare sin Corvette.

Uppsala
Här sen Okt 2004

Summan är alltså att en bil utan skyltar som ser ut som en racebil borde vara lungt?

Skyltarna är ju bortskruvade på någon minut.

Att det ska vara sånt jävla pussel med att dra bilar efter andra bilar.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Shit!, Jag trodde detta var en enkel fråga =)

Jag är inne på Arnes resonemang, när sluter en bil vara bil och kan betraktas enbart som en hög med stål, jo när man tar av skyltarna rimligtvis?

Dock känns det som att Dudes praktiska erfarenhet av detta ämne avskräcker mig en del och infriar mina fördomar om trafikpoliser, samt att sverige har skadade lagar (i usa får man fan dra typ 7 ton på b-kort)!

Anledningen till att bilen inte regbesiktigas till en lägre vikt är pga att undvika problem, den skulle nog inte gå igenom.

Hmm säger jag bara! > > >

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

oftast så blir man ju inte stoppad av en vanlig polis för överlast eftersom de har noll koll på reglerna.
Länstrafikgrupperna som har mobila vågar med sig brukar stoppa mistänkta släp och de kan reglerna.

Har man ett schyst stort boggi släp och stor dragbil blir man sällan stoppad har jag märkt. Har man däremot liten dragbil och litet släp med stor bil (volymmässigt) på så blir man mycket oftare stoppad även fast man åker lagligt.

När det gäller köp av släp så hade jag aldrig köpt ett begagnat biltransportsläp av mindre modell. De flesta av de mindre släpen kommer från mackar och där har de haft ett mycket tufft liv med mycket överlast. Större släp typ +2500kg är oftast inget problem eftersom de sällan gått med överlast.
Ska man köra mycket så är det trevligt med hög egenvikt på släpet eftersom det blir stabilare på vägen.

Honda SC CC Elise S2
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

JBT skrev:
oftast så blir man ju inte stoppad av en vanlig polis för överlast eftersom de har noll koll på reglerna.
Länstrafikgrupperna som har mobila vågar med sig brukar stoppa mistänkta släp och de kan reglerna.

Har man ett schyst stort boggi släp och stor dragbil blir man sällan stoppad har jag märkt. Har man däremot liten dragbil och litet släp med stor bil (volymmässigt) på så blir man mycket oftare stoppad även fast man åker lagligt.

När det gäller köp av släp så hade jag aldrig köpt ett begagnat biltransportsläp av mindre modell. De flesta av de mindre släpen kommer från mackar och där har de haft ett mycket tufft liv med mycket överlast. Större släp typ +2500kg är oftast inget problem eftersom de sällan gått med överlast.
Ska man köra mycket så är det trevligt med hög egenvikt på släpet eftersom det blir stabilare på vägen.

Håller med dig till fullo.
Stort tungt släp ska det vara!

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Begagnat släp kan vara farligt ja. Jag köpte ett begagnat där axeln gick av i runt 90 km/h på E18 en söndagkväll. Släpet är enkelaxlat så det vart lite intressant kan man ju säga . Det var inte överlast och det var bra surrat. Min kadett stod på släpet men klarade sig. Gungade till en del i dragbilen och turligt nog fanns en fick på sidan av E18 bara runt 50m fram. Annars hade jag nog spärrat E18 ett tag . Det var nämligen bara en fil och wireräcke thumbs down

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Re:

Jonas Jonsson skrev:
Begagnat släp kan vara farligt ja. Jag köpte ett begagnat där axeln gick av i runt 90 km/h på E18 en söndagkväll. Släpet är enkelaxlat så det vart lite intressant kan man ju säga . Det var inte överlast och det var bra surrat. Min kadett stod på släpet men klarade sig. Gungade till en del i dragbilen och turligt nog fanns en fick på sidan av E18 bara runt 50m fram. Annars hade jag nog spärrat E18 ett tag . Det var nämligen bara en fil och wireräcke thumbs down

Med all säkerhet så har dom kört med mycket överlast på släpet innan. En släpvagnsaxel går inte av i första taget normalt. Punka brukar inträffa före om släpet är schyst.

När man hör de som kört bilar som väger 2500kg på 800kg macksläp så förstår man att det lätt kan bli axelbrott.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Är inte så ovanligt att naven rostar av på axlarna tydligen. Finns tom företag som säljer massiva axlar för att komma runt bekymret.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Re:

Jonas Jonsson skrev:
Är inte så ovanligt att naven rostar av på axlarna tydligen. Finns tom företag som säljer massiva axlar för att komma runt bekymret.

Det är väl vanligast på båtsläp, där man brukar doppa naven i saltvatten.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

Lennart Hall skrev:
En (flyktigt) bekant till mig blev stoppad och polisen kollade via regnumret hur mycket bilen vägde och skulle ge honom böter för överlast, men han förklarade att det var en tävlingsbil och att han bytt ut karossen mot plast så den vägde mindre. Efter lite diskussion svalde de det och han fick släpa vidare sin Corvette.

Kan ingen härinne som äger en Fiat 500 eller en Vespa400 eller en Trabbi ta ut en uppsättning skyltar som man kan låna och sätta på den lastade bilen.

Vikter och bilsläp!
<<   1, 2
6479 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande