Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6479 besök totalt |
Re:
Fast visst kan en arg polis jävlas. Det vet jag själv efter att ha läst vägtrafikförordningen ihop med en äldre trafikpolis och överbevisat honom om att han hade fel angående avgashalter. Det slutade med en anmärkning där han påstod att mitt helljus lyste för svagt.... ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Re:
Jamen vadå, när är en bil en bil? Hur mycket får man ta bort utan att det slutar vara en bil alls. Regnumret är ju det som definierar en bil och är den i trafik ska den vara reggad. Är den inte i trafik så är den inte en bil (och får heller inte framföras). Det vore ju ruggigt trist om konstapeln hittade ett extra reservdäck i bakluckan och sätter dit mig för överlast för att jag har lastat in en 745-a till i bagaget, iofs okomplett men ändå. _________________ Arne Lindgren |
||||||
Re:
Poliser är lata ![]() Dessutom är dom flesta tävlingsbilar identitetslösa ![]() Förutom det nummer man ger dom för vagnboken. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Ja, rätt uppfattat, du kan ex.vis dra en 3 tonsvagn efter en Golf, bara bruttovikten inkl even. last inte överstiger vad denna lilla bil får dra på kulan.... Står att läsa på vägverkets hemsida www.vv.se Hittar inte länken just nu, men det gäller från 1 Jan 2007. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Re:
http://www.vv.se/templates/page3wide Men den säger annorlunda (och är uppdaterad 2007-10-26)
Men nya EUdirektiv kommer att innebära förändringar "på sikt". |
||||||
Re:
Letade runt lite men hittar inget som styrker detta. Har reglerna verkligen ändrats kan väl nå'n länka till informationen. Detta är ju ett av de vanligare "problemen" vid släpande med B-kort. Hade en diskussion med en höjdare på dåvarande länstrafikgruppen för några år sedan. Han hävdade att jag inte ens med BE-kort fick dra ett släp med högre totalvikt än bilens max tillåtna dragvikt. Vilket är ju är fel. Inte ens poliser som dagligen jobbar med de här frågorna har 100 koll på släpreglerna. |
||||||
Re:
Dvs man säger bara att det är en oregistrerad tävlingsbil ![]() ![]() ![]() Får man fästa regskyltar med Dzus fästen? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
VV brukar vara rätt snabba att ändra sina infosidor efter nya regler. De infosidor jag hittade om Släp och körkort är uppdaterade sent 2007 och borde innehålla det som skulle gällt från 1/1 2007.
Sannolikt är det en text tolkad från de nya direktiven som ligger till grund för missuppfattningen. Det kommer ta ett tag innan vi får se alla ändringarna färdiga för svenskt bruk (4250kg som max totalvikt, Körkort för "liten buss" tex). |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Ja, ni har rätt o jag har fel, läste det för ett halvårsen och mindes lite galet, i.o.m att man själv har BE så var det inget som gällde för egen del, kanske därför jag blandade ihop det hela.
Ursäkta den felande informationen ![]() ![]() ![]() Här är länken: http://www.vv.se/templates/NewsPage_ _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Var för inte regga om bilen till en lägre totalvikt????????
Vad är det för fördel att ha en högre totalvikt i regg biviset på bilen??? Vid överlast av en säpvagn, husvagn mm så måste man ta bort vikten som man har över max vikten innan man får åka vidare + att man får böter. om man har B-behörighet och har ett släp som överstiger regbevisets information om hur mycket som får framföras efter bilen med B- behörighet så får man ställa släpet och hämta annan bil eller förare som får dra kombinationen/släpet. + att man blir åtalad för ovlovlig körning. om det går så kan man öka totalvikten på släpet (och då även max lasten), många släp är nerviktade för att få dras med små bilar. Bland annat en del hyrkärror och husvagnar. _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||||
En (flyktigt) bekant till mig blev stoppad och polisen kollade via regnumret hur mycket bilen vägde och skulle ge honom böter för överlast, men han förklarade att det var en tävlingsbil och att han bytt ut karossen mot plast så den vägde mindre. Efter lite diskussion svalde de det och han fick släpa vidare sin Corvette.
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Shit!, Jag trodde detta var en enkel fråga =)
Jag är inne på Arnes resonemang, när sluter en bil vara bil och kan betraktas enbart som en hög med stål, jo när man tar av skyltarna rimligtvis? Dock känns det som att Dudes praktiska erfarenhet av detta ämne avskräcker mig en del och infriar mina fördomar om trafikpoliser, samt att sverige har skadade lagar (i usa får man fan dra typ 7 ton på b-kort)! Anledningen till att bilen inte regbesiktigas till en lägre vikt är pga att undvika problem, den skulle nog inte gå igenom. Hmm säger jag bara! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
oftast så blir man ju inte stoppad av en vanlig polis för överlast eftersom de har noll koll på reglerna.
Länstrafikgrupperna som har mobila vågar med sig brukar stoppa mistänkta släp och de kan reglerna. Har man ett schyst stort boggi släp och stor dragbil blir man sällan stoppad har jag märkt. Har man däremot liten dragbil och litet släp med stor bil (volymmässigt) på så blir man mycket oftare stoppad även fast man åker lagligt. När det gäller köp av släp så hade jag aldrig köpt ett begagnat biltransportsläp av mindre modell. De flesta av de mindre släpen kommer från mackar och där har de haft ett mycket tufft liv med mycket överlast. Större släp typ +2500kg är oftast inget problem eftersom de sällan gått med överlast. Ska man köra mycket så är det trevligt med hög egenvikt på släpet eftersom det blir stabilare på vägen. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Re:
Håller med dig till fullo. Stort tungt släp ska det vara! ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Begagnat släp kan vara farligt ja. Jag köpte ett begagnat där axeln gick av i runt 90 km/h på E18 en söndagkväll. Släpet är enkelaxlat så det vart lite intressant kan man ju säga
![]() ![]() ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Re:
Med all säkerhet så har dom kört med mycket överlast på släpet innan. En släpvagnsaxel går inte av i första taget normalt. Punka brukar inträffa före om släpet är schyst. När man hör de som kört bilar som väger 2500kg på 800kg macksläp så förstår man att det lätt kan bli axelbrott. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Re:
Det är väl vanligast på båtsläp, där man brukar doppa naven i saltvatten. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Re:
Kan ingen härinne som äger en Fiat 500 eller en Vespa400 eller en Trabbi ta ut en uppsättning skyltar som man kan låna och sätta på den lastade bilen. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6479 besök totalt |