Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW e36 M3 diff uppgradering.
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9934 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
ice skrev:

Med spel i lamellpaketet; 'blir det ingen förspänning.

Det va inget svar på min fråga hur ni har fått högre spärrverkan. Vilket ni måste ha provat eftersom ni visste att bilen blev understyrd. Men om det är jobbigt att svara med hela meningar så kan vi hoppa över det.

Patrik: Vet du om 188-dreven passar till E36:ans diff? Borde väl passa 3.0:an va? Vad jag förstått så har 3.2:an en annan diff. Frågan är vilken diff jag kan ta drev från till min 3.2:a.

188 dreven passar i E36:ans 188 hus, 3.0:an har dock grövre bultar (M14) som håller kronhjulet. Till 3.2:an (210) var det visst riktigt svårt att hitta utväxlingar enligt Mobimech.

Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005

Re:

Samuel Lindkvist skrev:

Patrik: Vet du om 188-dreven passar till E36:ans diff? Borde väl passa 3.0:an va? Vad jag förstått så har 3.2:an en annan diff. Frågan är vilken diff jag kan ta drev från till min 3.2:a.

Hej Samuel,
Jag heter inte Patrik men jag tar mig friheten att svara ändå

E36 M3 3,0 har 188mm, alltså samma som många E34, E32 och E30. Finns gott om begagnat att hitta på skrotar att ta utv. i från. Finns allt mellan 2,93 upp till 4,45.
E36 M3 3,2 har den större 210mm diffen som inte är lika vanlig och framförallt med färre alt på utväxling. M5 & vissa 540 E34, 740 & 750 E32 &E38, M3 E46 är de jag kan komma på har 210 diffen. Alla dessa har mellan 2,93 och 3,64 förutom M5 E34 som har 3,91.

mvh

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Jag har då aldrig upplevt att det ändrats från gris understyrt till överstyrt. Då är det nåt fel på diffen.
Ökad förspänning ger nästan alltid understyrning. Men bygger man om diffen rätt som Per nu tänkt göra kommer det inte blir nåt problem. Hur bygger ni om på alforna när ni fått dessa problem?

om man har en 75% ramplamelldiff som är trevligt neutral om man inte gasar så kommer den understyra som en gris om man börjar man gasa i en kurva tills den använder all tillgängligt grepp på innerhjuler och då kommer den passera neutral och gå till överstyrd. Har man inte effekt nog att bryta traction på innerhjulet så kommer den alltid att understyra så fort man gasar.

Jag själv har enligt Alfas spec. 25% broms och upplever aldrig att det är nåt jag behöver öka på.

BMW 330i -05
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Till 210-diffen finns det motorsportutväxlingar att få från BMW med en veckas leveranstid.

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re:

triss skrev:
Till 210-diffen finns det motorsportutväxlingar att få från BMW med en veckas leveranstid.

Jo det har jag sett sedan tidigare. Jag tyckte knappt det va ens lönt att kolla vad det kostar. Men nu har jag begärt pris iallafall så får vi se vad det blir.

Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Kostar ca 13000:- för drevsatsen och 15000:- för 75% spärr...
Kollade i veckan som gick

Mvh / Pär

Här sen Apr 2005

Re:

Samuel Lindkvist skrev:

Armskogh var snabb där
Favorit i repris: http://www.metricmechanic.com/pdfs/Differentials.pdf
Det brukar dyka upp lite diffar på ebay.de samt http://www.bildelsbasen.se/ (&liknande). Växjö har ju en bra skrot där det brukar dyka upp lite 540 E34 210 diffar då & då. Ett stenkast från dig ju. 4000:- har de velat ha för en 210 diff, billigare än Köhler eller Motorsport...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Putrix skrev:
...Favorit i repris: http://www.metricmechanic.com/pdfs/Differentials.pdf...

thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
BMW e36 M3 diff uppgradering.
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9934 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande