Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 6173 besök totalt |
Nu har jag ju kört den litegrann så det är kanske på sin plats med en liten "recension".
Den är väldigt lik Miatan att köra fast lite råare. Det sitter ju faktiskt samma växellåda och diff på dem men bakaxelkonstruktionen är helt annorlunda - RX-7-an har ju 4-länkad bakaxel med Wattlänk medan Miatan har individuell upphängning. Motorn i RX-7-an är väldigt trevlig, det är gott om kraft i den mellan 3000-7000 varv när man trampar pedalen i botten, oavsett om man ligger i tvåan i 50 knyck eller i femman i 160 och man undrar bara hur den skulle bete sig med ett par hundra kilo mindre att släpa på... Sedan har vi lite ålderstecken. Styrningen glappar lite i mittläget, bilen vibrerar lite och rutorna skallrar i farter över 170 men det är sånt man får leva med på en gammal sportbil. ![]() Men det är ganska coolt att ha en bil med en Termoreaktor ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Re:
Du får starta en omröstning ![]() Min vote faller påräser... Dom låter sååå skönt när dom plågas.. Juh mer dom plågas destå vackare sjunger dom... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Re:
Jag tror jag glömde nämna det men det vore roligast om den blev en räser. ![]() ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Re:
Hmm, du var riktigt svårövertalad. ![]() _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||
Helt rätt att låta en sån bil avsluta livet på racerbanan... "rather go out with a bang than wither away in a driveway...."
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
||||||
Re:
Hehe jag skojade faktiskt. Kanske. Tills vidare ska den köras som den är. Men vi får se, till vintern kanske det påbörjas en liten renovering och förädling ![]() Först ska den svetsas, lampan och bakdäcken ska bytas och så ska den besiktigas om inom en månad. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Glappet runt mittläget i styrningen får du leva med i någon mån , bilen har snäcka och inte kuggstång. Fast byter du bussningar och justerar styrväxeln så blir det säkert något bättre.
Bränsleförbrukningen är helt ok vid landsvägskörning. Min drog ca 0,8 liter milen även i högre farter. I stan kan det dock lätt dra iväg. I och med att den låter så trevligt och motorn varvar långt utan vibrationer eller annat otyg är det lätt hänt att man ägnar sig åt rödljusracing utan att vara riktigt medveten om det. Jag mätte upp 1,6 liter milen i stan någon gång... Efter att du kört lite med den blir du nog så bilen att du skaffar en till. En original för gata och en som du gör racebil av! ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Fin bil. för du bygger väll räcer av den va.. har för mig att om du kopplar ur egr ventilen så kan du tjäna lite effekt..
//Niklas |
||||||
Re:
Min Honda funkar ju inte så bra. Vad vill du ha för den? ![]() |
||||||
Re:
hehe, vi får väl se... |
||||||
Idag har jag spenderat pengar på bilen:
* 2 x 2 liter transmissionsolja (till diffen och växellådan) * En liter spolarvätska * Ett par 4"-högtalare (fram, jag hade redan högtalare som passade bak) * 60 kr på gör-det-själv-tvätt och dammsugning Väl investerade pengar ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Bilen är till salu. Kom och köp!
![]() Den har förresten fått ny olja i motorn också och de fula icke-fungerande dimljusen under främre stötfångaren är bortplockade. och så är den ombesiktigad och godkänd förstås ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 6173 besök totalt |