Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3862 besök totalt |
Det beror ju lite på hur man tänker. Går ju att köpa snabb bil för 120" också men inte en ny. Sen är det ju inte direkt billigt att försäkra en MC heller. Men i fart per kr så är nog bågen svårslagen. Vet dock om aldeles för mycket folk som har förolyckats på MC för att jag ska köpa en egen... Jag syftade mest på att dom flesta tror att MC är helt oslagbara och så är ju inte fallet. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Kan ta fram ett reportage där en GSXR kör SKITEN ur en Corvette C6. Det intressanta är att C6 är en krym kurvtagare och att hojen är snabbare i alla kurvor. ![]() ![]() http://mattias.no-ip.com/dump/Bilder Läsvärt. Ska bli kul att se om det finns nån bil som matchar nya R1an över huvud taget. Låt bortförklaringarna börja..... nu! ![]() |
||||
Tänk om MC:n varit långsammare än bilen, undrar om reportaget publicerats i en MC-tidning då?
![]() För övrigt lite krystad förklaring til att det blev Corvetten. Så det är farligare att testa en Viper än en MC... ![]() Vad det gäller pengar för att åka runt en bana så kan man kanske få en gammal F3:a för samma pengar (åtminstone i inköp) som en ny sporthoj och då kan nog hojen få det svårt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Min bortförklaring blir att det verkar va MC-föraren som kör corvetten, iallafall har han ju skinnställ på sig. Och det vet ju alla hur snabba Mcåkare är i en bil.
![]() Jag tycker dom ska göra om testet och låta en räserförare som aldrig kört hoj innan testa. ![]() Nä seriöst så är det klart att en hoj är snabbare. Men att jämföra med en C6:a med gatdäck va ju lite dåligt. Jag tycker en GT2:a med r-däck vore bättre ![]() |
||||
Se och njut.
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Jag anser att hojen är chanslöe i SS.
Att hojarna inte är snabbare än stcc-bilarna är ett hån. Dom snabbaste bilarna i SLC.......är snabbare än stcc-bilarna... och vi som håller på med raktfram-åka, både på gata och bana........vet att en hoj är bara en liten mumsbit... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hmm, det ska liksom till ganska så mkt bil (antingen i form av extremt högt inköpspris eller väldigt seriösa modifieringar) för att både klara av kvartsmilen på 10 sekunder blankt, och att vara kompetitiv på bana...
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
om man tar det värsta som finns i hojväg .......så kan man ju inte gjämföra det med en Volvo 244......... I filmklippet nedan...förklaras ju på ett bra sätt vad mc-folk är för sort....."efter som jag inte gillar gummitrosor, så överlåter jag körningen till.......osv" ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har fått för mig att sporthojar (typ R1) är närmare rejshojar än vad sportbilar är nära rejsbilar....
Men i upplevelse per kr så bör ju hojen vara överlägsen i alla lägen, fast jag skulle aldrig våga prova en hoj på bana.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Nej, självklart ska värstinghojarna inte jämföras med Volvo 244. De ska jämföras med Enzo eller McLaren F1 eller liknande, och då står såklart hojarna sig slätt. Däremot är det odiskutabelt att man får väldigt mkt prestanda och väghållning för relativt lite pengar. En vanlig knegare kan gå ut och köpa prestanda som motsvarande bilköpare får betala över miljonen för. Själv har jag däremot blivit för gammal och feg för hoj. Känns tryggare att köra bil numer. ![]() EDIT: och jag känner igen resonemanget från klippet. Många hojåkare verkar bara ute efter rakt-fram-prestandan och vågar inte när det väl gäller. Kycklingar. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
hehe, det gäller väl för en väldig massa bilförare oxo..... _________________ Pär Hylander |
||||
Dagens hojar klarar sidoacceleration på 1.1-1.2G och gör 0-200 på 7,5 sekunder och 402m på höga nior.
Visa den fabriksnya otrimmade bilen som klarar det, som dessutom kostar 130.000, har vikte/effekt-förhållande som är bättre än 1:1, har ett sjysst servcenät, kommer gå så fort i 10 år, har tre års garanti. ...så köper köper jag en imorrn. ![]() Nä men seriöst så är det kanske en handfull gatåkare som klarar av att utnyttja en modern sporthoj till hojens gränser. De som kan det... kör ifrån er. ![]() /Mattias som siktar på att köra en '04 R1 när försäkringen inte kostar mer än min bruksbil per år. ![]() ![]() |
||||
Jag håller med om att nya sporthojar är grymma. Pärs inledande förklaring håller jag med om:
Sen har jag svårt att se att en hoj är så himla mycket billigare. Man kan ju inte säga att inköpspriset bestämmer vad det kostar. Jag tror att det inte är ett dugg dyrare att äga och köra t.ex en Porsche 993RS än en Yamha R1. Då syftar jag på att 993RS går att entusiastförsäkra, vet inte om detta går med en R1:a, men misstänker att det inte går. Men visst måste man ha en viss likviditet för att kunna köpa en RS. Ytterligare en grej. Det finns ingen sporthoj för gatbruk som har effektförhållande 1:1. För jag misstänker att du syftar på nya R1:an och med fulltank och förare snackar vi ca 280kg, lite beroende på förarens vikt. Sen håller jag med Samuel om däcken. MC-däck till moderna sporthojar är som R-däck för bilar. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Samma tidning gjorde för ett antal år sedan en jämförelse mellan en FZR 1000 och en Lamborghini...då vann bilen ![]() Att jämföra en gatregistrerad sporthoj med en F3:a är väl inte riktigt relevant. Vad jag vet så är det inte helt lätt att packa F3:an för europasemester med passagerare... _________________ Karl Brag |
||||
Nej, men jag skrev ju "Vad det gäller pengar för att åka runt en bana", så det var inte tal om någon europasemester.
![]() Jag åkte sporthoj i drygt 10 år och av alla de fordon jag kört var det helt klart det som jag sämst behärskade rent körmässigt trots tuesntals mil i rätt högt tempo, och då var det många som var åtskilligt sämre när det gällde att köra fort. Visserligen en hel del som var bättre också. Så problemet när folk har kört ifrån en modern sporthoj med bil är att chaffisen inte klarar av att köra i närheten av vad hojen klarar. Jag vet förstås inte hur långt ifrån en toppförare jag är i en touringbil, men med lite tillvänjning vid bilen och nån dags övande så borde väl en genomsnittlig entusiast som mig kanske komma lite drygt 5% efter Ekblom och de andra i STCC-toppen, så typ 4-5 sek på en bana som tar en stund över minuten att köra runt. Det är väl realistiskt, eller? Trots att jag har åtskilligt större vana ifrån att köra MC fort så skulle jag inte vara i närheten av att åka på tider kring 5% långsammare än toppförarna i roadracing. Där är det väl snarare 20% eller nåt liknande som gäller. Det är t.ex. inte särskilt svårt att häva en hyfsat mjuk sladd när du kör bil, om det inte blir nåt plötsligt tvärsläpp, eller liknande och om man inte lyckas så är det inte så farligt utan oftast snurrar man runt eller också åker man ut i gruset. Men på en hoj är det inte lika kul att leta reda på gränsen, eftersom sladden är betydligt värre att balansera och om det går åt pipan gör det alltid ont. Frågan är bara hur ont det gör. Dessutom går det nästan alltid sönder nåt på hojen... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3862 besök totalt |