Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sporthoj i Superstage?
<<   1, 2
3862 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



PCR skrev:
Andreas Millbro skrev:
Motorcyklar är inte så snabba som många tror.
En Sporthoj (tror att det var Yamaha R1) mot en Porsche (993 C4 har jag för mig att det var eller 996).


Jo det är dom...iaf om man räknar lite på fart per krona. Då blir inte jämförelsen särskilt rolig för en stackars bilentusiast...

Yamaha R1: Sisådär 120 000:- tror jag....
Porsche: Inte en aning, men en räcker väl inte idag va?


Det beror ju lite på hur man tänker. Går ju att köpa snabb bil för 120" också men inte en ny. Sen är det ju inte direkt billigt att försäkra en MC heller.
Men i fart per kr så är nog bågen svårslagen. Vet dock om aldeles för mycket folk som har förolyckats på MC för att jag ska köpa en egen...

Jag syftade mest på att dom flesta tror att MC är helt oslagbara och så är ju inte fallet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Andreas Millbro skrev:
Motorcyklar är inte så snabba som många tror.

I tex Jeremy Clarksson filmen Head to Head så kör dom ett varv runt någon engelsk bana.
En Sporthoj (tror att det var Yamaha R1) mot en Porsche (993 C4 har jag för mig att det var eller 996).

Porschen är lite snabbare runt p.g.a. att den kan bromsa senare och har bättre grepp i kurvorna å kan accelerera hårdare ut ur böjarna. Rakt fram är doch MC:n snabbare. Men livet är ju ingen raksträcka

Skulle förvåna mig mycket om någon MC skulle ta Radicalens tid i SS! Men det vore kul att låta några duktiga förare med MC testa SS. Ser fram emot det reportaget men någon ny rekordtid kommer det inte att bli!


Kan ta fram ett reportage där en GSXR kör SKITEN ur en Corvette C6.
Det intressanta är att C6 är en krym kurvtagare och att hojen är snabbare i alla kurvor. 7.8 sekunder snabbare per varv är ganska grov utklassning.

http://mattias.no-ip.com/dump/Bilder/Zatzy/Bil_vs_MC/
Läsvärt. Ska bli kul att se om det finns nån bil som matchar nya R1an över huvud taget.

Låt bortförklaringarna börja..... nu!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Tänk om MC:n varit långsammare än bilen, undrar om reportaget publicerats i en MC-tidning då?
För övrigt lite krystad förklaring til att det blev Corvetten. Så det är farligare att testa en Viper än en MC...

Vad det gäller pengar för att åka runt en bana så kan man kanske få en gammal F3:a för samma pengar (åtminstone i inköp) som en ny sporthoj och då kan nog hojen få det svårt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Min bortförklaring blir att det verkar va MC-föraren som kör corvetten, iallafall har han ju skinnställ på sig. Och det vet ju alla hur snabba Mcåkare är i en bil.

Jag tycker dom ska göra om testet och låta en räserförare som aldrig kört hoj innan testa.

Nä seriöst så är det klart att en hoj är snabbare. Men att jämföra med en C6:a med gatdäck va ju lite dåligt. Jag tycker en GT2:a med r-däck vore bättre

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Se och njut. Förövrigt en mycket slö porsche dom jämförde med.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5276

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag anser att hojen är chanslöe i SS.
Att hojarna inte är snabbare än stcc-bilarna är ett hån.
Dom snabbaste bilarna i SLC.......är snabbare än stcc-bilarna...

och vi som håller på med raktfram-åka, både på gata och bana........vet att en hoj är bara en liten mumsbit...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Hmm, det ska liksom till ganska så mkt bil (antingen i form av extremt högt inköpspris eller väldigt seriösa modifieringar) för att både klara av kvartsmilen på 10 sekunder blankt, och att vara kompetitiv på bana...

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



André V skrev:
Hmm, det ska liksom till ganska så mkt bil (antingen i form av extremt högt inköpspris eller väldigt seriösa modifieringar) för att både klara av kvartsmilen på 10 sekunder blankt, och att vara kompetitiv på bana...


om man tar det värsta som finns i hojväg .......så kan man ju inte gjämföra det med en Volvo 244.........
I filmklippet nedan...förklaras ju på ett bra sätt vad mc-folk är för sort....."efter som jag inte gillar gummitrosor, så överlåter jag körningen till.......osv"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har fått för mig att sporthojar (typ R1) är närmare rejshojar än vad sportbilar är nära rejsbilar....

Men i upplevelse per kr så bör ju hojen vara överlägsen i alla lägen, fast jag skulle aldrig våga prova en hoj på bana....

_________________
Pär Hylander
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



ButterflyRacing skrev:
André V skrev:
Hmm, det ska liksom till ganska så mkt bil (antingen i form av extremt högt inköpspris eller väldigt seriösa modifieringar) för att både klara av kvartsmilen på 10 sekunder blankt, och att vara kompetitiv på bana...


om man tar det värsta som finns i hojväg .......så kan man ju inte gjämföra det med en Volvo 244.........
I filmklippet nedan...förklaras ju på ett bra sätt vad mc-folk är för sort....."efter som jag inte gillar gummitrosor, så överlåter jag körningen till.......osv"


Nej, självklart ska värstinghojarna inte jämföras med Volvo 244. De ska jämföras med Enzo eller McLaren F1 eller liknande, och då står såklart hojarna sig slätt.

Däremot är det odiskutabelt att man får väldigt mkt prestanda och väghållning för relativt lite pengar. En vanlig knegare kan gå ut och köpa prestanda som motsvarande bilköpare får betala över miljonen för.
Själv har jag däremot blivit för gammal och feg för hoj. Känns tryggare att köra bil numer.

EDIT: och jag känner igen resonemanget från klippet. Många hojåkare verkar bara ute efter rakt-fram-prestandan och vågar inte när det väl gäller. Kycklingar.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



André V skrev:
[EDIT: och jag känner igen resonemanget från klippet. Många hojåkare verkar bara ute efter rakt-fram-prestandan och vågar inte när det väl gäller. Kycklingar.


hehe, det gäller väl för en väldig massa bilförare oxo.....

_________________
Pär Hylander
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Dagens hojar klarar sidoacceleration på 1.1-1.2G och gör 0-200 på 7,5 sekunder och 402m på höga nior.
Visa den fabriksnya otrimmade bilen som klarar det, som dessutom kostar 130.000, har vikte/effekt-förhållande som är bättre än 1:1, har ett sjysst servcenät, kommer gå så fort i 10 år, har tre års garanti.
...så köper köper jag en imorrn.

Nä men seriöst så är det kanske en handfull gatåkare som klarar av att utnyttja en modern sporthoj till hojens gränser.
De som kan det... kör ifrån er.


/Mattias som siktar på att köra en '04 R1 när försäkringen inte kostar mer än min bruksbil per år.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Spectre skrev:
Dagens hojar klarar sidoacceleration på 1.1-1.2G och gör 0-200 på 7,5 sekunder och 402m på höga nior.
Visa den fabriksnya otrimmade bilen som klarar det, som dessutom kostar 130.000, har vikte/effekt-förhållande som är bättre än 1:1, har ett sjysst servcenät, kommer gå så fort i 10 år, har tre års garanti.
...så köper köper jag en imorrn.

Nä men seriöst så är det kanske en handfull gatåkare som klarar av att utnyttja en modern sporthoj till hojens gränser.
De som kan det... kör ifrån er.


/Mattias som siktar på att köra en '04 R1 när försäkringen inte kostar mer än min bruksbil per år.


Jag håller med om att nya sporthojar är grymma. Pärs inledande förklaring håller jag med om:

Pär Hylander skrev:

Jag har fått för mig att sporthojar (typ R1) är närmare rejshojar än vad sportbilar är nära rejsbilar....


Sen har jag svårt att se att en hoj är så himla mycket billigare. Man kan ju inte säga att inköpspriset bestämmer vad det kostar.

Jag tror att det inte är ett dugg dyrare att äga och köra t.ex en Porsche 993RS än en Yamha R1. Då syftar jag på att 993RS går att entusiastförsäkra, vet inte om detta går med en R1:a, men misstänker att det inte går. Men visst måste man ha en viss likviditet för att kunna köpa en RS.

Ytterligare en grej. Det finns ingen sporthoj för gatbruk som har effektförhållande 1:1. För jag misstänker att du syftar på nya R1:an och med fulltank och förare snackar vi ca 280kg, lite beroende på förarens vikt.

Sen håller jag med Samuel om däcken. MC-däck till moderna sporthojar är som R-däck för bilar.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



AndersY skrev:
Tänk om MC:n varit långsammare än bilen, undrar om reportaget publicerats i en MC-tidning då?
För övrigt lite krystad förklaring til att det blev Corvetten. Så det är farligare att testa en Viper än en MC...

Vad det gäller pengar för att åka runt en bana så kan man kanske få en gammal F3:a för samma pengar (åtminstone i inköp) som en ny sporthoj och då kan nog hojen få det svårt.


Samma tidning gjorde för ett antal år sedan en jämförelse mellan en FZR 1000 och en Lamborghini...då vann bilen

Att jämföra en gatregistrerad sporthoj med en F3:a är väl inte riktigt relevant. Vad jag vet så är det inte helt lätt att packa F3:an för europasemester med passagerare...

_________________
Karl Brag
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Nej, men jag skrev ju "Vad det gäller pengar för att åka runt en bana", så det var inte tal om någon europasemester. Å andra sidan kan man få en gammal RR-hoj för ganska lite pengar om man enbart vill åka på bana. Med nya dämpare går nog den ganska fort...

Jag åkte sporthoj i drygt 10 år och av alla de fordon jag kört var det helt klart det som jag sämst behärskade rent körmässigt trots tuesntals mil i rätt högt tempo, och då var det många som var åtskilligt sämre när det gällde att köra fort. Visserligen en hel del som var bättre också. Så problemet när folk har kört ifrån en modern sporthoj med bil är att chaffisen inte klarar av att köra i närheten av vad hojen klarar.

Jag vet förstås inte hur långt ifrån en toppförare jag är i en touringbil, men med lite tillvänjning vid bilen och nån dags övande så borde väl en genomsnittlig entusiast som mig kanske komma lite drygt 5% efter Ekblom och de andra i STCC-toppen, så typ 4-5 sek på en bana som tar en stund över minuten att köra runt. Det är väl realistiskt, eller?

Trots att jag har åtskilligt större vana ifrån att köra MC fort så skulle jag inte vara i närheten av att åka på tider kring 5% långsammare än toppförarna i roadracing. Där är det väl snarare 20% eller nåt liknande som gäller.

Det är t.ex. inte särskilt svårt att häva en hyfsat mjuk sladd när du kör bil, om det inte blir nåt plötsligt tvärsläpp, eller liknande och om man inte lyckas så är det inte så farligt utan oftast snurrar man runt eller också åker man ut i gruset. Men på en hoj är det inte lika kul att leta reda på gränsen, eftersom sladden är betydligt värre att balansera och om det går åt pipan gör det alltid ont. Frågan är bara hur ont det gör. Dessutom går det nästan alltid sönder nåt på hojen...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Sporthoj i Superstage?
<<   1, 2
3862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande