| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Öppen vevhusventilation?
|
21 besök senaste veckan (33386 totalt) |
|
Re:
Bara som en enkel upplysning på ett problem som kan verka banalt vid första påseendet. Man använder sig av e separat remdriven vevhus vacuumpump. Det ger vacuum i alla lägen i vevhuset, vilket är vad som gagnar effekten. För det är ju på fullgas man tänker sig få mer effekt. Men rtt riktigt vevhus ventilationssystem behöver man nästan rita upp på ett papper. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
okej, tack för tankegångarna alla!
Tror det lutar åt att jag bygger den varianten jag nämnde tidigare; slang från ventilkåpa till "catchtank" m. filter, retur från "catchtank" m. filter till insug. Tror det borde funka helt ok?
_________________ Fredrik Ånestrand |
||||
|
Re:
Lite avikande OT men hur har du gjort på din torrsumpsmotor? Jag har pluggat orginal fram, sen har jag monterat en breather tank ansluten i toppen på torrsumpstanken. Är detta rätt väg att gå? Tanken är att vevshusgaserna ska följa med i ledningarna till tanken och ut där. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Re:
Jag är inte med på vad "orginal fram är", men "breather tank" till torrsumpstanken är rätt. Man bör hålla ca 2-3 hg vacuum, inte mer eftersom vacuum även har nackdelar vad gäller oljecirkulationen. Egentligen skulle oljetank o sump-motor vara ett slutet system med samma lufttryck, men då faller trixet med att används oljepumpen som vacuum pump. Sen miljömässigt så måste för banbilar. Men man kan ju känna ett eget ansvar. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
"orginal fram" syftar på ex uttagt i ventilkåpan för vevhusventilation till insuget orginal, den är helt pluggad nu så motorn kan bara andas genom oljetanken via pumpen. Mäter med mappsensor i ventilkåpan vilket tryck/undertryck motorn har, har dock inte kollat på värdena nu när motorn är i gång, ännu. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Re:
"orginal fram" syftar på ex uttagt i ventilkåpan för vevhusventilation till insuget orginal, den är helt pluggad nu så motorn kan bara andas genom oljetanken via pumpen. Mäter med mappsensor i ventilkåpan vilket tryck/undertryck motorn har, har dock inte kollat på värdena nu när motorn är i gång, ännu.[/quote] Låter bra. Raportera gärna vilka undertryck du får, vid olika varvtal och framför allt under belastning. Ser att det blev en konstig mening här, men för banbilar kollar säkert ingen hur breathertanken ventileras. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Jag har utan att funderat speciellt mycket tillverkat en burk för att ta hand om ev. Olja från
motorn. Förutom att ta hand om oljan vid körning borde man väl fundera på vad som händer om man lägger bilen på taket
Finns det inte nån regel hos SBF som säger hur stor en "catchtank" ska vara ? (har kollat, hittar inte nu) En bild på min oljeburk......bu eller bä ??
/S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
|
Snyggt
Hur är slangarna dragna, ventilkåpa till burk, burk till insug/tratt(?) , och den sista (långa) slangen, var går den?
Ska nog börja snida på min burk imorgon
_________________ Fredrik Ånestrand |
||||
|
Re:
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Tack för det !
Humm, fredagskväll och man kollar på SBF TR istället för att rave:a nånstans på stan... succc....
hursomhellst......så här säger TR om uppsamlingstank. TR 5.18 oljeuppsamlare om motorn är försedd med öppen vevhusventilation ska den vara utrustad på ett sådant sätt att olja som läcker ut fångas upp i en behållare. Den måste ha en kapacitet på 2 liter för motorer med en cylindervolym upp till 2000cc och 3 liter om cylindervolymen överstiger 2000cc. Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå. Häpp ! Heja Nicklas ! Förmodligen både snabbare både på bana & rejsa _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
|
Re:
Undrar vad syftet är.. Om man har en svart ogenomskinlig plastdunk behöver man aldrig kolla nivån? Anordning? oljesticka eller nivån synlig utifrån? När ska dom lära sig att låta nån som inte varit med och skrivit korrekturläsa? _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Gjorde ett enkelt test idag bara för att se om det verkar fungera alls. Bilen står still och bygger mao inte upp något vidare laddtryck, lite blir det nog kanske. Har då atmosfärstryck i ventilhuset vid tomgångsvarv 1000rpm (500 på pumpe) Varvar man 4000rpm med varm motor blir det ett undertryck på -0,2bar. (linjärt mot varvtalet ungefär) När det blir laddtryck kommer de ju troligen bli mindre undertryck och kanske ett lätt övertryck. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Öppen vevhusventilation?
|
21 besök senaste veckan (33386 totalt) |