Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Öppen vevhusventilation?
<<   1, 2
21 besök senaste veckan (33386 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Freppazz skrev:

okej, låter bra det! Hur bör jag göra för att den ska bli perfekt? Endast dra en slang från ventilkåpa till insug? (utan att "lufta av") Tackar för svaret!

Bara som en enkel upplysning på ett problem som kan verka banalt vid första påseendet.
Man använder sig av e separat remdriven vevhus vacuumpump. Det ger vacuum i alla lägen i vevhuset, vilket är vad som gagnar effekten. För det är ju på fullgas man tänker sig få mer effekt. Men rtt riktigt vevhus ventilationssystem behöver man nästan rita upp på ett papper.
mvh
Göran

Vagnhärad
Här sen Feb 2008

Trådstartare
okej, tack för tankegångarna alla!
Tror det lutar åt att jag bygger den varianten jag nämnde tidigare; slang från ventilkåpa till "catchtank" m. filter, retur från "catchtank" m. filter till insug. Tror det borde funka helt ok?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Freppazz skrev:

okej, låter bra det! Hur bör jag göra för att den ska bli perfekt? Endast dra en slang från ventilkåpa till insug? (utan att "lufta av") Tackar för svaret!

Bara som en enkel upplysning på ett problem som kan verka banalt vid första påseendet.
Man använder sig av e separat remdriven vevhus vacuumpump. Det ger vacuum i alla lägen i vevhuset, vilket är vad som gagnar effekten. För det är ju på fullgas man tänker sig få mer effekt. Men rtt riktigt vevhus ventilationssystem behöver man nästan rita upp på ett papper.
mvh
Göran

Lite avikande OT men hur har du gjort på din torrsumpsmotor? Jag har pluggat orginal fram, sen har jag monterat en breather tank ansluten i toppen på torrsumpstanken. Är detta rätt väg att gå? Tanken är att vevshusgaserna ska följa med i ledningarna till tanken och ut där.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Karlsson skrev:
Lite avikande OT men hur har du gjort på din torrsumpsmotor? Jag har pluggat orginal fram, sen har jag monterat en breather tank ansluten i toppen på torrsumpstanken. Är detta rätt väg att gå? Tanken är att vevshusgaserna ska följa med i ledningarna till tanken och ut där.

Jag är inte med på vad "orginal fram är", men "breather tank" till torrsumpstanken är rätt. Man bör hålla ca 2-3 hg vacuum, inte mer eftersom vacuum även har nackdelar vad gäller oljecirkulationen. Egentligen skulle oljetank o sump-motor vara ett slutet system med samma lufttryck, men då faller trixet med att används oljepumpen som vacuum pump. Sen miljömässigt så måste för banbilar. Men man kan ju känna ett eget ansvar.
mvh
Göran

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Karlsson skrev:

Jag är inte med på vad "orginal fram är", men "breather tank" till torrsumpstanken är rätt. Man bör hålla ca 2-3 hg vacuum, inte mer eftersom vacuum även har nackdelar vad gäller oljecirkulationen. Egentligen skulle oljetank o sump-motor vara ett slutet system med samma lufttryck, men då faller trixet med att används oljepumpen som vacuum pump. Sen miljömässigt så måste för banbilar. Men man kan ju känna ett eget ansvar.
mvh
Göran

"orginal fram" syftar på ex uttagt i ventilkåpan för vevhusventilation till insuget orginal, den är helt pluggad nu så motorn kan bara andas genom oljetanken via pumpen. Mäter med mappsensor i ventilkåpan vilket tryck/undertryck motorn har, har dock inte kollat på värdena nu när motorn är i gång, ännu.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Karlsson skrev:

Sen miljömässigt så måste för banbilar. Men man kan ju känna ett eget ansvar.
mvh
Göran

"orginal fram" syftar på ex uttagt i ventilkåpan för vevhusventilation till insuget orginal, den är helt pluggad nu så motorn kan bara andas genom oljetanken via pumpen. Mäter med mappsensor i ventilkåpan vilket tryck/undertryck motorn har, har dock inte kollat på värdena nu när motorn är i gång, ännu.[/quote]
Låter bra. Raportera gärna vilka undertryck du får, vid olika varvtal och framför allt under belastning.
Ser att det blev en konstig mening här, men för banbilar kollar säkert ingen hur breathertanken ventileras.
mvh
Göran

Bollnäs
Här sen Dec 2004

Jag har utan att funderat speciellt mycket tillverkat en burk för att ta hand om ev. Olja från
motorn. Förutom att ta hand om oljan vid körning borde man väl fundera på vad som händer om
man lägger bilen på taket

Finns det inte nån regel hos SBF som säger hur stor en "catchtank" ska vara ?
(har kollat, hittar inte nu)

En bild på min oljeburk......bu eller bä ??

/S

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Snyggt thumbs up Ser så fräscht ut med blåa slangar..

Hur är slangarna dragna, ventilkåpa till burk, burk till insug/tratt(?) , och den sista (långa) slangen, var går den?

Ska nog börja snida på min burk imorgon thumbs up lite 3" rör ska få sätta livet till

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

stalle skrev:
Finns det inte nån regel hos SBF som säger hur stor en "catchtank" ska vara ?
(har kollat, hittar inte nu)

SBF Tekniska regler skrev:
TR 5.18 oljeuppsamlare
om motorn är försedd med öppen vevhusventilation ska den vara utrustad på ett sådant sätt att olja som läcker ut fångas upp i en behållare. Den måste ha en kapacitet på 2 liter för motorer med en cylindervolym upp till 2000cc och 3 liter om cylindervolymen överstiger 2000cc. Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå.

Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

Tack för det !

Humm, fredagskväll och man kollar på SBF TR istället för att rave:a nånstans på stan... succc....

hursomhellst......så här säger TR om uppsamlingstank.

TR 5.18 oljeuppsamlare
om motorn är försedd med öppen vevhusventilation ska den vara utrustad på ett sådant sätt att olja som läcker ut fångas upp i en behållare. Den måste ha en kapacitet på 2 liter för motorer med en cylindervolym upp till 2000cc och 3 liter om cylindervolymen överstiger 2000cc. Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå.

Häpp ! thumbs up

Heja Nicklas !
Förmodligen både snabbare både på bana & rejsa thumbs up

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

stalle skrev:

TR 5.18 oljeuppsamlare
........Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå.

Undrar vad syftet är.. Om man har en svart ogenomskinlig plastdunk behöver man aldrig kolla nivån?
Anordning? oljesticka eller nivån synlig utifrån?

När ska dom lära sig att låta nån som inte varit med och skrivit korrekturläsa?

Trosa
Här sen Okt 2008

Nu kanske jag har missat någon vital detajl men, Varför ska man envisas med att dra in en returslang från en catchtank? Borde väl räcka geggan samlas där och sen har man en liten kran för att tömma...

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:

Låter bra. Raportera gärna vilka undertryck du får, vid olika varvtal och framför allt under belastning.

Gjorde ett enkelt test idag bara för att se om det verkar fungera alls.
Bilen står still och bygger mao inte upp något vidare laddtryck, lite blir det nog kanske.
Har då atmosfärstryck i ventilhuset vid tomgångsvarv 1000rpm (500 på pumpe)
Varvar man 4000rpm med varm motor blir det ett undertryck på -0,2bar. (linjärt mot varvtalet ungefär)

När det blir laddtryck kommer de ju troligen bli mindre undertryck och kanske ett lätt övertryck.

Skruva banåkabil
Öppen vevhusventilation?
<<   1, 2
21 besök senaste veckan (33386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande