Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB:s design genom tiderna (Splittad tråd)
<<   1, 2
2545 besök totalt
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Den nerdragna huven la man av med för att den var dyr att tillverka.

Nyckeln sitter i mitten av två anledningar, att växelspaken sitter där och att den inte utgör någon fara för knäna i en krock. Porsche har ju även dem nyckeln där.

Alla biltillverkare har drag som kan hittas på många modeller, tex så har ju Mercedes gått tillbaka till de traditionella runda lysena och BMW har ju så länge man kan minnas använt sig av sina dubbla runda lysen och njurformad grill.

Saab 99 var sista modellen som ritades av Sixten Sason och den hade ju ganska annorlunda design om man jämför mot de äldre Saabarna därför utgår nog många av linjerna ifrån den eller nyare, men även från de äldre Saabarna så finns tex flygplansvingen i grillen kvar.

Det verkar också ha blivit mer och mer vanligt att gå tillbaka i tiden för att hitta nya drag, en anledning kan vara för att då bilarna blir mer och mer aerodynamiska så blir de säregna dragen mera otydliga. Man verkar också vilja göra dessa drag mer tydliga, tex Saabs nya front likväl som Volvos.

När det gäller Volkswagenkoncernen så kan jag inte påstå att jag är speciellt imponerad, jag menar, ser verkligen vanligt folk någon skillnad på en Audi eller VW?

Instrumentpanelen i 9-3ss har tydliga drag ifrån gamla 900 och placeringen av instrument har man hämtat ifrån flyget vilket man ofta försöker använda.

Sedan finns det ju också drag som inte blivit så lyckade, det enkla luftintaget framtill på 9-3ss och 9-5 kan nog räknas till den kategorin, de "avklippta" sidoblinkerserna fram på 9-3ss gör också att det hela känns lite mer Opel än Saab.

Porsche införde ju sin "badkarsdesign" med 356, och den finns ju fortfarande kvar i moderna 911:or, så alla biltillverkare försöker ju använda sig av egna drag oavsett vilken tillverkare det är.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Ser gemene man skillnad på dessa?

9-3SS

9-5

9-3

9-5

Kontra ex. VW

Bora

Passat

Golf

Lupo

eller, Mercedes-Benz

A-klass

C-klass

E-klass

SL

Nu har ju iofs SAAB ett betydligt mer begränsat sortiment än ex Mercedes (som även de är väldigt enhetliga i sin formgivning) - och i synnerhet VW - men det bör vara tydligt för vem som helst att SAAB är mer trångsynta designmässigt än merparten av sina konkurrenter. Som sagt, visst ska man tydliggöra sin märkesidentitet genom bilarnas formgivning, men det krävs väl lite nyskapande också? 9-3X var ju ett steg i den riktningen, men varför användes inte mer av de idéerna i formgivningen av 9-2?

P.S. Porsche har nyckeln till vänster om ratten.

Här sen Sep 2003

Är det ett problem med att det är svårt att skilja mellan de olika modellerna i en biltillverkares program? Det är i varje fall inte ovanligt, enligt min mening. Möter man en nyare Volvo efter vägen så har jag svårt att se om det är en S60 eller en V70. Den nyare BMW 3-serien är förvillande den förra 5-serien ( kan ej E-numren på dessa, tappade räkningen efter E-30 ) När Passat kom i sin nya skepnad -97? så tyckte folk att den såg ut som en Audi, När Mondeo -01 kom så tyckte folk att den såg ut som en Passat för att den hade så markerade skärmkanter. Det finns ganska många exempel där det det är svårt att se skillnad mellan olika modeller. Jag tycker att det är viktigare att man ser vilket märke det är. Exempelvis Saab, BMW, Porshe m.fl.

Men!! > Återigen, vart har sidobackljusen tagit vägen??

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
P.S. Porsche har nyckeln till vänster om ratten.

Har även vissa saabar.

Kungälv
Här sen Feb 2003

Personligen tycker jag att det är total sandlådenivå på såna här diskussioner men... ...alla har rätt att tycka och tänka som de vill i ett fritt land så fortsätt ni bara.

Vill bara säga att det är så många fler än Saab vars olika modeller i olika storleksklasser extremt lika varandra. Ingen nämnd, ingen glömd! Av någon anledning tycker designavdelningarna på de olika bolagen att det ska vara så för att kunden ska känna igen sig. Lite trist tycker jag personligen. Men som alltid med trender så kan det vända om bara något år.
Att ha VW som exempel på ett företag som utvecklar sin design mellan olika modeller kändes dock lite löjligt, kan exempelvis någon verkligen se skillnaden på en Golf Mk III och Mk IV?

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Designers på bilföretag designar inga bilar för vanliga dödliga människor, de designar sina bilar för att imponera på sina designerkollegor runt om i världen....
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Designers på bilföretag designar inga bilar för vanliga dödliga människor, de designar sina bilar för att imponera på sina designerkollegor runt om i världen....

Hehe! Jo det är nog faktiskt så. Jämför med kläddesign, "mode", som det heter. Det är ju en liten klick för inbördes beundran som hela tiden maniskt måste hitta på nya grejer för att impa på varandra. "I år chockade jag alla de andra på Pret a Portern.", vickning på handleden och en klunk champagne.

Fult är det för det mesta. Och det är ju bilar också!

JohanR

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Personligen tycker jag att det är total sandlådenivå på såna här diskussioner men... ...alla har rätt att tycka och tänka som de vill i ett fritt land så fortsätt ni bara.

Självfallet håller jag inte med dig om sandlådenivå. Jag försöker framhäva en av de brister som jag tror delvis bidragit (och fortsätter bidra) till SAAB:s relativt dåliga försäljningsresultat genom tiderna. Notera att jag inte kommenterar de estetiska kvalitéerna i SAAAB-designen, utan bara enhetligheten/likformigheten under en - i mitt tycke - alltför lång tid. Det är en föränderlig värld "där ute" och om man inte har för avsikt att tilltala enbart konservativa kundgrupper, så är förnyelse av stor vikt (om än kanske i måttliga doser) - något som merparten av alla framgångsrika företag insett.

Wankelsport skrev:
Att ha VW som exempel på ett företag som utvecklar sin design mellan olika modeller kändes dock lite löjligt, kan exempelvis någon verkligen se skillnaden på en Golf Mk III och Mk IV?

Visst kanske en stor del av befolkningen har svårt att se skillnad på Mk III och Mk IV, men nog ser de skillnad på en Golf-front och en Passat-, Lupo-, Beetle- eller Touareg-dito... Dvs, formspråket hos VW:s designers har inte varit "låst" på samma sätt under så lång tid som hos SAAB.

<<   1, 2
2545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande