Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13814 besök totalt |
Re:
Jodå, det går framåt! I Lördags körde vi ett långt pass med 5 medlemmar. På morgonen såg det ut som på bilderna i första inlägget. Men när kvällen kom stod den på egna hjul med stötdämpare och bromsar monterat. Motor och växellåda monterat, toppen dragen och kamremmen är på plats. Per skulle köra ett race på Söndagen också, plus att han tog en massa bilder..... Som vi väntar med spänning på..... ![]() /Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Som sagt så körde vi ett långt maratonpass i helgen och fick massor gjort.
Johan börjar med att montera spindlarna på bilen så vi kan få ner den på hjul. ![]() Under tiden så mekar David bakbromsar. ![]() ![]() Stötdämpare och spindlar på plats! Hjulsen skruvades snabbt dit så man kunde få en känsla för ride height:en... SUV är väl det minsta man kan säga ![]() ![]() Bakbromsar och dämpare på plats, snart stod den på hjul igen. ![]() ![]() Hmm går det att använda den här lamellen eller ska vi köra på någon annan? ![]() Vi valde att köra på den lamellen trots att den var lite sliten, då kan vi lägga pengarna på annat, Redbull eller nåt ![]() ![]() _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Några av däcken som har letats fram från diverse gömmor
![]() ![]() Toppen får sig en översyn ![]() Översiktsbild hur mekarlägret såg ut precis innan vi tog ner bilen från trailern. ![]() Bilen nere från trailern och vänds så vi kan börja med motorutrymmet. ![]() ![]() Motorn ses över, självklart är allt i prima skick ![]() ![]() _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Solfilm monterades istället för dom två remsorna silvertejp som satt där innan...
![]() En växellåda fiskades fram, den ser ut att ha varit med ett tag men lovade att hålla ihop hela rejset utan att gnälla. ![]() ![]() "Hmm saknas det inte nåt här?" ![]() Motorn på väg i! Helt klart ett stort steg på vägen mot en äkta 5papp fullblodsrejser! ![]() "inredningen" inte mycket kvar att lätta här ![]() ![]() Toppen hann dit och kamremmen ställdes in innan det var dags att ge upp för denna gången. ![]() _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
|
||||
ordentlig växellådsolja beställt, ska hämtas imorgon.
I övrigt så var jag och köpte mig en ordentlig FIA godkänd hjälm idag. Vi söker efter framfjädrar till Golf Mk1, någon som sitter på såna? _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Har grävt fram Göran Malmbergs "Väghållningsboken" och laddat ner Fulings exelark med massa bra att ha formler.
Har hittills konstaterat att orginalfjädrar ligger på ~12Nm/mm, kapar vi av två varv hamnar vi på ~18Nm/mm. Frågan är ju hur mycket stötdämparna klarar av innan det blir pannkaka av allt ihop. Skall försöka räkna på vilket Hz tal vi ligger nu, och vad som krävs för att komma upp i nått vettigt som 2 - 2.5 Hz. Även kollat runt vad Biltema har för fjädrar som passar, bak finns det Mercedes fjädrar som passar och fram verkar det finns Ford fjädrar som passar. Men dessa fjädrar går det att komma upp i betydligt högre fjäder konstanter. Återkommer med resultat. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Re:
Ja vi siktar på att få ihop bilen i helgen, det borde inte vara något problem om ingenting oförutsett inträffar.. Trist att du inte hinner få ihop bilen, det hade varit kul med fler riktiga bilar på banan (Golfar)! ![]() _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Re:
Ja det är lite dumt. Mer VW på banorna nu när VW satsar på STCC ![]() Även om detta är en lite lägre nivå. Men tjejen har häst och den är trasig. Så pengarna får gå dit denna gång. Jag siktar på en senare 5papp+ tävling. Nya tag , bättre att sikta på Bug Run istället. Så har man ett nytt mål att hinna klart till. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
Tjohoo, är väldigt intresserad av vad för artikelnummer det är på fjädrarna som kan passa.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Här finns en sammanställning av några av Biltemas fjädrar med mått och fjäderkonstanter: http://hoftware.com/erally/btfjad.ph De jag tänkte på fram som skulle kunna funka var Ford Scorpio (67-329) som skulle ge ~64 Nm/mm. Och bak funderade jag på Mercedes (t.ex 67-507) som skulle ge ~55Nm/mm. Klickar man på artikelnummren får man upp en bild på fjädern på sidan ovan. Har inte kollat om det verkligen passar i verkligheten, bara kollat på bilderna och uppskattat att det borde passa. Men efter att jag läst på och räknat lite, inser jag att just denna kombination skulle antagligen blivit knasigt. Då den skulle ha haft högre Hz tal bak än fram. Så man behöver räkna lite mer, men det finns ju en massa fler fjädrar som passar. Jag håller på och sätter mig in hur man räknar på detta, och resulat kommer här. Och i min egen biltråd, då jag skall räkna på den också. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Har räknat lite och kommit fram till följande:
Med orginalfjädrar (12Nm/mm) och uppskattad vikt fram på 650kg och 200kg bak, skulle Hz talet fram bli: 0.93Hz (inte speciellt manligt....) Skulle man kapa fjädrarna fram två varv får man 18Nm/mm istället och ett Hz tal på: 1.14Hz. För att komma upp i lite bättre 2Hz, behövs ~60Nm/mm fram. Bak har jag inte kommit fram till hur man skall räkna ännu (MR som jag inte vet hur man räknar på den bakaxeln som Golfen har). Så långt har jag kommit hittills, mer kommer bara bitarna faller på plats...... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Dags för en uppdatering igen, den här gången med helgens slit.
Vad kan vara på gång här? den roströda grundfärgen blir nedslipad... ![]() Nya färgen läggs på, det blir fullack på bilen bara för att slippa se det roströda. ![]() Så här blev det.. ![]() Sidorna är lite buliga men vad gör väl det ![]() Minimalt med arbete lades ned på underarbete/lack. ![]() Montering av rutor mm påbörjat ![]() Ett stort glapp i växellådan/drivknuten upptäcktes, drivaxlarna togs ned och gicks igenom. ![]() ![]() Medbringaren togs bort och packades om, nu försvann glappet! ![]() ![]() Huven på plats med tillhörande sprintar ![]() ![]() En bild på vårt eminenta fläktsystem, vi vill inte ta luft från motorrummet då "badbaljan" är kapad. Det fick bli en sån här lösning istället. ![]() ![]() Så här såg det ut i lördagskväll precis innan uppstart. ![]() och så här såg det ut på söndagmorgon efter uppstartsförsöken ![]() Motor nr1 fick lämna båset då den hade sagt upp sig utan att meddela oss.... ![]() Som tur är hittades en avbytare och den monterades illa kvickt men vi kom inte längre än så. ![]() ![]() _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13814 besök totalt |