Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -83 5papp+
<<   1, 2, 3, 4   >>
13814 besök totalt
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 838



Re:

A944T skrev:
Hur går det, märkerskollegor?


Jodå, det går framåt! I Lördags körde vi ett långt pass med 5 medlemmar. På morgonen såg det ut som på bilderna i första inlägget. Men när kvällen kom stod den på egna hjul med stötdämpare och bromsar monterat. Motor och växellåda monterat, toppen dragen och kamremmen är på plats. Per skulle köra ett race på Söndagen också, plus att han tog en massa bilder..... Som vi väntar med spänning på.....

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil"

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Som sagt så körde vi ett långt maratonpass i helgen och fick massor gjort.

Johan börjar med att montera spindlarna på bilen så vi kan få ner den på hjul.


Under tiden så mekar David bakbromsar.


Stötdämpare och spindlar på plats!
Hjulsen skruvades snabbt dit så man kunde få en känsla för ride height:en... SUV är väl det minsta man kan säga



Bakbromsar och dämpare på plats, snart stod den på hjul igen.





Hmm går det att använda den här lamellen eller ska vi köra på någon annan?
Vi valde att köra på den lamellen trots att den var lite sliten, då kan vi lägga pengarna på annat, Redbull eller nåt

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Några av däcken som har letats fram från diverse gömmor thumbs up


Toppen får sig en översyn


Översiktsbild hur mekarlägret såg ut precis innan vi tog ner bilen från trailern.


Bilen nere från trailern och vänds så vi kan börja med motorutrymmet.


Motorn ses över, självklart är allt i prima skick

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Solfilm monterades istället för dom två remsorna silvertejp som satt där innan...


En växellåda fiskades fram, den ser ut att ha varit med ett tag men lovade att hålla ihop hela rejset utan att gnälla.


"Hmm saknas det inte nåt här?"


Motorn på väg i! Helt klart ett stort steg på vägen mot en äkta 5papp fullblodsrejser!


"inredningen" inte mycket kvar att lätta här


Toppen hann dit och kamremmen ställdes in innan det var dags att ge upp för denna gången.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
På söndagen fixade jag stolsfästen.


Stolen på plats




Kylare, oljekylare och luftburk monterades


Så här såg det ut när jag lämnade bilarna i söndags.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
snart har vi tre kompletta uppsättningar däck, vi ska bara kränga över den sista uppsättningen däck på fälgarna som jag hittade i källaren.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Ser riktigt coolt ut , synd att jag inte kunde vara med !

Lycka till

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97



Hej!

Jag känner igen den bilen. Körde samtidigt som den då motorn rasade under en HT2 tävling på sturup. Vad jag kommer ihåg så gick den inte så dåligt.

Lycka till.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
ordentlig växellådsolja beställt, ska hämtas imorgon.

I övrigt så var jag och köpte mig en ordentlig FIA godkänd hjälm idag.


Vi söker efter framfjädrar till Golf Mk1, någon som sitter på såna?

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 838



Har grävt fram Göran Malmbergs "Väghållningsboken" och laddat ner Fulings exelark med massa bra att ha formler.

Har hittills konstaterat att orginalfjädrar ligger på ~12Nm/mm, kapar vi av två varv hamnar vi på ~18Nm/mm. Frågan är ju hur mycket stötdämparna klarar av innan det blir pannkaka av allt ihop.

Skall försöka räkna på vilket Hz tal vi ligger nu, och vad som krävs för att komma upp i nått vettigt som 2 - 2.5 Hz.

Även kollat runt vad Biltema har för fjädrar som passar, bak finns det Mercedes fjädrar som passar och fram verkar det finns Ford fjädrar som passar. Men dessa fjädrar går det att komma upp i betydligt högre fjäder konstanter.

Återkommer med resultat.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil"

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Härligt grabbar.
Hoppas ni får ihop allt.

Personligen tror jag inte att jag hinner få klar min bil.
Siktar på någon av de andra tävlingarna! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Härligt grabbar.
Hoppas ni får ihop allt.

Personligen tror jag inte att jag hinner få klar min bil.
Siktar på någon av de andra tävlingarna! thumbs up


Ja vi siktar på att få ihop bilen i helgen, det borde inte vara något problem om ingenting oförutsett inträffar..

Trist att du inte hinner få ihop bilen, det hade varit kul med fler riktiga bilar på banan (Golfar)!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Raz skrev:
Lillen skrev:
Härligt grabbar.
Hoppas ni får ihop allt.

Personligen tror jag inte att jag hinner få klar min bil.
Siktar på någon av de andra tävlingarna! thumbs up


Ja vi siktar på att få ihop bilen i helgen, det borde inte vara något problem om ingenting oförutsett inträffar..

Trist att du inte hinner få ihop bilen, det hade varit kul med fler riktiga bilar på banan (Golfar)!


Ja det är lite dumt.
Mer VW på banorna nu när VW satsar på STCC
Även om detta är en lite lägre nivå.

Men tjejen har häst och den är trasig.
Så pengarna får gå dit denna gång.
Jag siktar på en senare 5papp+ tävling.

Nya tag , bättre att sikta på Bug Run istället.
Så har man ett nytt mål att hinna klart till.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Idag hämtades växellådsoljan från Mekonomen.

Införskaffade även ett fönsternät så vi slipper bullshitpoäng för det

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8340



Re:

SixPs skrev:
Har grävt fram Göran Malmbergs "Väghållningsboken" och laddat ner Fulings exelark med massa bra att ha formler.

Har hittills konstaterat att orginalfjädrar ligger på ~12Nm/mm, kapar vi av två varv hamnar vi på ~18Nm/mm. Frågan är ju hur mycket stötdämparna klarar av innan det blir pannkaka av allt ihop.

Skall försöka räkna på vilket Hz tal vi ligger nu, och vad som krävs för att komma upp i nått vettigt som 2 - 2.5 Hz.

Även kollat runt vad Biltema har för fjädrar som passar, bak finns det Mercedes fjädrar som passar och fram verkar det finns Ford fjädrar som passar. Men dessa fjädrar går det att komma upp i betydligt högre fjäder konstanter.

Återkommer med resultat.


Tjohoo, är väldigt intresserad av vad för artikelnummer det är på fjädrarna som kan passa....
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 838



Re:

Mats Karlsson skrev:
SixPs skrev:
Har grävt fram Göran Malmbergs "Väghållningsboken" och laddat ner Fulings exelark med massa bra att ha formler.

Har hittills konstaterat att orginalfjädrar ligger på ~12Nm/mm, kapar vi av två varv hamnar vi på ~18Nm/mm. Frågan är ju hur mycket stötdämparna klarar av innan det blir pannkaka av allt ihop.

Skall försöka räkna på vilket Hz tal vi ligger nu, och vad som krävs för att komma upp i nått vettigt som 2 - 2.5 Hz.

Även kollat runt vad Biltema har för fjädrar som passar, bak finns det Mercedes fjädrar som passar och fram verkar det finns Ford fjädrar som passar. Men dessa fjädrar går det att komma upp i betydligt högre fjäder konstanter.

Återkommer med resultat.


Tjohoo, är väldigt intresserad av vad för artikelnummer det är på fjädrarna som kan passa....


Här finns en sammanställning av några av Biltemas fjädrar med mått och fjäderkonstanter:

http://hoftware.com/erally/btfjad.php?avdel=s&sprak=s

De jag tänkte på fram som skulle kunna funka var Ford Scorpio (67-329) som skulle ge ~64 Nm/mm. Och bak funderade jag på Mercedes (t.ex 67-507) som skulle ge ~55Nm/mm. Klickar man på artikelnummren får man upp en bild på fjädern på sidan ovan. Har inte kollat om det verkligen passar i verkligheten, bara kollat på bilderna och uppskattat att det borde passa.

Men efter att jag läst på och räknat lite, inser jag att just denna kombination skulle antagligen blivit knasigt. Då den skulle ha haft högre Hz tal bak än fram. Så man behöver räkna lite mer, men det finns ju en massa fler fjädrar som passar.

Jag håller på och sätter mig in hur man räknar på detta, och resulat kommer här. Och i min egen biltråd, då jag skall räkna på den också.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil"

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 838



Har räknat lite och kommit fram till följande:

Med orginalfjädrar (12Nm/mm) och uppskattad vikt fram på 650kg och 200kg bak, skulle Hz talet fram bli: 0.93Hz (inte speciellt manligt....) Skulle man kapa fjädrarna fram två varv får man 18Nm/mm istället och ett Hz tal på: 1.14Hz.

För att komma upp i lite bättre 2Hz, behövs ~60Nm/mm fram.

Bak har jag inte kommit fram till hur man skall räkna ännu (MR som jag inte vet hur man räknar på den bakaxeln som Golfen har).

Så långt har jag kommit hittills, mer kommer bara bitarna faller på plats......

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil"

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
x3mvw
Huddinge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 7



Jag har lagt på däcken å balanserat dem.
Ligger i en trave på jobbet å väntar på att få bli slut körda

_________________
Leo Sandberg
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 809


Trådstartare
Dags för en uppdatering igen, den här gången med helgens slit.

Vad kan vara på gång här?
den roströda grundfärgen blir nedslipad...


Nya färgen läggs på, det blir fullack på bilen bara för att slippa se det roströda.


Så här blev det..


Sidorna är lite buliga men vad gör väl det
Minimalt med arbete lades ned på underarbete/lack.


Montering av rutor mm påbörjat


Ett stort glapp i växellådan/drivknuten upptäcktes, drivaxlarna togs ned och gicks igenom.





Medbringaren togs bort och packades om, nu försvann glappet!


Huven på plats med tillhörande sprintar


En bild på vårt eminenta fläktsystem, vi vill inte ta luft från motorrummet då "badbaljan" är kapad.
Det fick bli en sån här lösning istället.


Så här såg det ut i lördagskväll precis innan uppstart.


och så här såg det ut på söndagmorgon efter uppstartsförsöken
Motor nr1 fick lämna båset då den hade sagt upp sig utan att meddela oss....


Som tur är hittades en avbytare och den monterades illa kvickt men vi kom inte längre än så.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Skärmkanter breddade medelst rörtång?
Bör gå fritt iaf.

Tycker ni verkar ha allt under kontroll.
Seriöst med färgen och allt runt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
x3mvw
Huddinge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 7



Har vi någon tidsplan för när bilen kommer Huddinge?
Måste planera lite på jobbet så fyrhjulsmätarn är ledig.

_________________
Leo Sandberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -83 5papp+
<<   1, 2, 3, 4   >>
13814 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande