| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp om bilval, RX7, 968 mfl.
|
<< 1, 2, 3 >> 4943 besök totalt |
Jag minns att i Automobils "Smurfen" 968 så satt jag med ratten i knät verkligen! Jag är iof ännu längre, 196. Det var dock vanliga stolar i Smurfen om jag minns rätt. Men det kändes verkligen skumt. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
om man skippar orginalratten och kör en Momo med 7 el 9 cm djup plus ett snap-off nav så får man en mycket bättre position,, jag är 189 och på detta vis fixade jag detta problem... Jag har även samma setup i min nuvarande 993:a. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
|
Jag är nog en av de som lagt flest mil i Smurfen och jag satt riktigt bra i den med Sparcostolarna och bakflyttad ratt. Jag är iofs bara 178 men har ganska korta armar.
Det tristaste med 968 är att motorn käns lastbil när man slökör. Inge inspirerande alls. Dock när man börjar vrida på lite blir det bättre, men aldrig någon riktigt själ liksom. I övrigt så är bilen supertrevlig på bana, det går att åka fort utan att ta i liksom och det känns som om man tar det lugnt med stora marginaler även när man åker relativt fort. Helt odramatisk. Mellan koner i slalom känns den lite trög, antar att det beror på motorn fram och låda-paketet bak = tröghet när man zick-zackar. På bana alltså en mycket trevlig kamrat.
En annan aspekt är att det är en kombibil som sväljer massor med prylar som man av nå'n anledning alltid släpar med sig till banan. Fett praktiskt i verkliga livet. |
||||
Låter fint, bra nybörjar och fortsättningsbil låter det som i mina öron. och ja, helt extremt vilket bagageutrymme för biltypen, speciellt när jag jämförde med min fd Citroen C1 som hade ett litet brevinkast
Tack för ett mycket bra tips där med ratten
Så behöver jag inte se det som ett problem Hoppas jag hinner kolla på RX7:an i helgen. Först efter den daten så vet jag (förhoppningsvis) svaret. Har lärt mig att man ska ha mål för att komma någonstans. Mitt mål är nordslingan senast nästa år. Men ska försöka komma ner redan i år. och tror nog att båda bilarna lämpar sig fint där. Det är nog bilen som behöver oroa sig över föraren
_________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||
|
om NS finns med i planerna så blir ju GTkvalitéer viktiga, inte bara förmågan att krångla sig runt Kinnekulle och Knutstorp med stort nöje.
Du ska ju ta dig till NS och hem på ett rimligt vis, att sitta som James May i den gula Astonen gör ju att det inte blir en så njutbar utflykt (även om en tävlingsbil säkert är skoj när man väl är framme och fått sova ut). |
||||
|
Re:
Tomas, sett att du lagt M3 E36 åt sidan. Men vill ändå slå ett slag för den. Trots banprepp är det en mkt komfortabel bil. Värt att veta om du ska leva med den även till vardags en del. Och såå skönt att åka skapligt hem från banträffen. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Jag tycker du ska titta på en Rx-8;a också. 4- sitsig och 4;a dörrar när det behövs bra bagagerum och bra banbil std. Vill du "förädla" bilen finns det idag bra utprovade kit som ger dig ytterliggare 100 + hk. Bra året runt bil.
GLÖM INTE ATT KOLLA DENNA INNAN DU VÄLJER!!!!!
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
|
Re:
Ja gt-egenskaperna tror jag duger i både 968:an och RX7:an. Överlevde 4000 mil på 1½ år i en Citroen C1 2007:a (de sista 3000 milen långfärd under knappt ett år) Det härdar för ännu tuffare tag
RX8 och M3 är jag fullt övertygad om att det är kanonbilar. RX8 är praktisk, lite därför jag sett förbi den. Vill inte ens överväga att använda banbilen som A till B bil. Om inte B står för Bana då
Men den är fin, mycket läcker, och tvivlar inte på dess banegenskaper. Dräller inte av dem på begagnatmarknaden tyvärr. Angående M3 så har jag haft ett gäng olika BMW (inte m3 dock) och vill gå vidare i livet. Och risken att bli förväxlad med en 320 med "M-optik" vill jag inte
http://www.bytbil.com/bilar/begagnad _________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||
|
Tänk på att om du ska köpa en RX-7 FD, så MÅSTE du göra något åt kylningen av motorn om du ska åka bana. Original funkar inte. Annars är det en underbar bil med grym turn in. Gör gärna ett kompressionstest av motorn med innan köp.
Angående att skämmas vid glasskiosken för att man kör Mazda, eller i detta fallet RX-7 FD, så är det många människor som kommer fram till en och frågar vad det är för bil och vilket märke. När man svarar att det är en Mazda blir de flesta mycket förvånade. Tror inte du behöver skämmas särskilt mycket. Snarare dra på smilbanden när du ser de dyrare statusmärkena i backspegeln.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
|
Re:
En bild säger mer än tusen ord.
Kanske inte helt original där men hård som få
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
ja S2000 lite över gränsen, rx8:an på den..
Iofs gör 968:an det med.. Hellre några lappar över och göra nödvändiga uppdateringar alternativt sk. läropengar om det av någon anledning skiter sig. Fastlane: Fick jag den där skulle jag inte gråta
_________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||
|
om det ær den Impreza GT:n av årsmodell 99 ni menar så har jag sett den. Verkar ruskigt fin.
Det ær mycket pengar for en Impreza av den årgången i jæmforelse med alla andra mer originalbilar. Men och andra sidan ska man inte jæmfora den med de andra originalbilarna som finns till salu heller. Tænker mest på andrahandsværdet. Men den sitter formodligen som handen i handsken
Drygt med en så kul bil på vintern... med tanke på att jag inte tænkt besværa den blivande med allt mordande salt. Hur ska jag klara det isf?
Tack for att ni væcker mig
_________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||
|
Ska du inte köra med bilen till vardags...Köp isf en färdig byggd bil med bur, upphängning och allt annat färdigbyggt.... Och kanske sikta på en bil där det finns vagnsbok klar. Kostar mer än vad det smakar att bygga om
tex den här kanske hade varit ngt? http://www.blocket.se/vi/19243781.ht Du har 50000:- över till däck belägg och soppa _________________ Pelle Persson |
||||
|
Tänk på att Mazdan är dyr i drift så det förslår. Soppa och reservdelar är hopplöst dyrt till den, försäkringen är billig för klassen, dessutom så måste du modda den en del innan den är klar för banan pga tillförlitlighet men gör du det så fy ***** vilken bil. Förbrunkning enligt Mazda: Landsväg 1,3L/mil, stad 3,5L/mil. Prestanda: 5,1 sek till 100. 5,3 för den svagare euromodellen och ca 4,9 för de lite nyare modellerna i Japan.
NY alu-kylare är ett måste för att ens prova bankörning, lägg därtill bromsklossar och vätska så är du igång. Sedan finns en miljard bra att ha o göra för bättre prestanda. Det är föraren som brister i de flesta fall ändå. Några valda fakta nedan: RX-7an väger ca 1250 KG fulltankad inkl förare, reservhjul o domkraft i orginal skick. Ca 1320 för touringmodellen som ej passar för bankörning pga endast 1 oljekylare och tunga vikt. Den har torsendiff, 50/50 viktfördelning, så gott som flackt vrid från 2500-8000 rpm med dubbelturbo. Turbon börjar ladda vid 2000 rpm o lägger ner vid 8500. Taget från wikipedia: "Handling in the FD was regarded as world-class, and it is still regarded as being one of the finest handling and best balanced cars of all time." - för de som tycker att bankörning är mer än bara motor. Citerar Howard Coleman -"The FD, due to it's double A arm front and rear suspension and attendant negative camber gain on bump, is not as effected by roll as most other cars. That is as the crucial outside wheel in a turn moves up into the fenderwell w body roll the suspension adds negative camber thus keeping the wheel properly cambered to the track." Alla stag/länkarmar i hjulupphängningen är smidd aluminium. Fälgarna ligger på 5,9 kg/st. Fram är det 4-kolv OK i alu. Högst kurvhastighet av alla japaner. (EVo, Skyline, NSX, Impreza, Supra mfl inkluderade) Ja den är inte lika pålitlig som de bilar som rekas ovan, men lika väl är den klart snabbare än alla bilar som rekas ovan i tråden. Den är klart dyr i drift och kan göras snabbare än en GT3a utan att slänga bort en allt för stor förmögenhet, så tillväxtpotentialen finns där vill jag lova. Men bilen är inte för alla då det tex inte går att lämna den till närmaste Mazda-verkstad då de troligtvis gör mer skada än de reparerar den. Provade att gå inte till dem för att få olja till lådan och de kunde inte ens få upp bilen i sitt datasystem mest bara för att kolla om det var en myt men så var icke fallet. Så räkna med att göra allt jobb på den själv eller bo nära de ytterst få wankelverkstäder som finns runt om i landet. Men för de som inte har tummen mitt i handen o gillar en exotisk bil så är FD'n så gott som 10 av 10. Ett problem är att vara lång o få plats i Mazdan då den inte har justerbar ratt i höjdled. Jag är 190 cm och går ner med ett skohorn. För gatbruk är det helt ok men när hjälmen åker på så får jag tilta stolen bakåt vilket inte är långt ifrån optimalt. En eftermarknadsstol kan nog råda bot på det om den placeras lägre. Inget att sticka under stolen med att jag är färgad av att äga en, för mer precisa frågor titta på wankelregistret. _________________ Robert Pettersson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp om bilval, RX7, 968 mfl.
|
<< 1, 2, 3 >> 4943 besök totalt |
