Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2483 besök totalt |
Tyckte det var likabra att bygga på ett befintligt Kränghämmarämne som att starta ett nytt.
Finns det nått skäl att använda bussningar istället för lagerbockar av typen upp till vänster för att fästa hämmaren? Det borde juh klara alla leder, helt utan flex? ![]() |
||
Jag tror det är "overkill"...........och onödigt dyrt. Hydraulrörsfästen som brukar användas, kostar bara några kronor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
hur ser sådana ut? ![]() |
||
En tvådelad, grön plastbit.....med hål i _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
Jag vet....bra beskrivning... ![]() Jag hade inte tid att leta rätt på någon på netet........men den har varit uppe till diskusion förut...så jag tänkte någon skulle hänvisa till den tråden.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Här är tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
Jag försöker ligga lite lågt med "rätt eller fel" tanken. Inte vad gäller fysiska förhållanden, men vad gäller specifika inställningar. Vi har olika bilar och olika körbetingelser. Tanken bakom K-fjädern är att kunna balansera bilen för olika förutsättningar. Våra bilar har olika tyngdpunkter och rollaxlar, vilket belastar vertikal resp sidofjädringen olika mycket. En mjukare fjädring ger ökat grepp samtidigt som ökat grepp belastar fjädersystemet hårdare varför hårdare fjädrar måste användas. RUNDGÅNG! Det hela antar filosofiska proportioner. Det är så pass komplicerat att man, trots att det är fågan om fysiska lagar, måste använda förmågan att koppla ihop alla parametrar till nån sorts känslomässig förståelse i rätt riktning. I annat fall krävs oerhörda beräkningar, och väldigt konsekvent körning. Med ett ord, MOTORSPORT. Ställ in alla möjliga inställningar. Ut å kör. Ändra, ut igen. Skriv upp, man glömmer! Kolla hur många mm bilen fjädrar resprktive kränger. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2483 besök totalt |