Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i Alpina -89
<<   1, 2, 3, 4   >>
48337 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Re:

Kul att ni äntligen lagt upp bilen här på rejsa! Den är verkligen så snygg och genomarbetad!

Johan Tryggvesson skrev:

Käferbromsar (Tack Nicke för tipsen...):


och jag i min tur fick tipset ang Porschebromsarna utav Samuel och Mattias Becker här på forumet.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&postdays=0&postor . . . .

Jag har kört med "Tarox Sport 0861-88" skivor från Forza (avsedda för Ford Escort Cosworth) ett par år, men det verkar som att original Cosworth skivorna från Ford håller bättre.
(se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&postdays=0&postor . . . . )
De är dessutom mycket billigare.
Får se om det går att pilla ihop en variant med AP-racing skivor och egentillverkade bellys - dyrare, men förhoppningsvis hållbarare! Ses på Gelleråsen hoppas jag!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Re:

Johan Tryggvesson skrev:
Då var den besiktad och godkänd av alla instanser.

SFRo + SBP ger thumbs up


Härligt! Grattis!

Kan ni inte kortfattat berätta om receptet på hur ni fått den godkänd!?

_________________
L-P Johnsson
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 395


Trådstartare
Re:

elpe300 skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Då var den besiktad och godkänd av alla instanser.

SFRo + SBP ger thumbs up


Härligt! Grattis!

Kan ni inte kortfattat berätta om receptet på hur ni fått den godkänd!?


Tack!

Det är inte så "svårt".

Vi har bytat hela bromssystemet, chassi, styrning och drivlina.

SFRo bedömmer att helheten fungerar.
Det räcker alltså inte med Porschebromsar, Bilstein Coilovers och M5 V8 om bilen sedan uppför sig som Morris Marina med diagonal däck.

1. Välj lämplig bil. Utgå från den med störst motor i original utförande.
2. Planera planera planera...
3. Ta kontakt med din SFRo besiktningsman och förklara din "spec".
4. Stoppa i motorn som SKA vara i originalutförande.
5. Bygg ordentliga bromsar och bra (ändamålsriktigt!) väghållning.
6. Ställ in bilen så den uppför sig snyggt när den pressas.
7. SFRo besikta.
7b. Åtgärda eventuella anmärkningar.
8. SBP besikta.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 395


Trådstartare
Re:

Nicke_1 skrev:
Kul att ni äntligen lagt upp bilen här på rejsa! Den är verkligen så snygg och genomarbetad!

Johan Tryggvesson skrev:

Käferbromsar (Tack Nicke för tipsen...):


och jag i min tur fick tipset ang Porschebromsarna utav Samuel och Mattias Becker här på forumet.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&postdays=0&postor . . . .

Jag har kört med "Tarox Sport 0861-88" skivor från Forza (avsedda för Ford Escort Cosworth) ett par år, men det verkar som att original Cosworth skivorna från Ford håller bättre.
(se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&postdays=0&postor . . . . )
De är dessutom mycket billigare.
Får se om det går att pilla ihop en variant med AP-racing skivor och egentillverkade bellys - dyrare, men förhoppningsvis hållbarare! Ses på Gelleråsen hoppas jag!


Tack tack!

Dina problem med Tarox skivorna avskräckte oss och gjorde att det fick bli Ford skivor. Att de dessutom är billigare och lätta att få tag i är bara ett plus!

Vi får se om det spårar ur med AP-racing grejor... Nu stannar det trots allt ganska bra!
Förmodligen ska det bli Porsche/Brembo ok från Boxter även bak.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

Hur gjordes bedömningen/intyget ifrån vilken bil motorn kom ifrån samt att den var "original"?

Johan Tryggvesson skrev:

Förmodligen ska det bli Porsche/Brembo ok från Boxter även bak.


Kan rekommenderas

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Re:

Johan Tryggvesson skrev:

Det är inte så "svårt".


Inte om man bygger med samma kvalité och "finish" som Tryggvessons thumbs up
Inte för att det ska ha något med ett ev. godkännande att göra, men varken SFRo eller SBP kunde omöjligen ha hittat ett dammkorn.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 395


Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Johan Tryggvesson skrev:

Det är inte så "svårt".


Inte om man bygger med samma kvalité och "finish" som Tryggvessons thumbs up
Inte för att det ska ha något med ett ev. godkännande att göra, men varken SFRo eller SBP kunde omöjligen ha hittat ett dammkorn.


Man bugar och bockar!

Damsög motorrummet efter Knutstorp.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3754



Re:

[quote="Johan Tryggvesson"]
Måns Ulveståhl skrev:
Johan Tryggvesson skrev:

Det är inte så "svårt".




Damsög motorrummet efter Knutstorp.


Antigen är du galen eller så har du för mycket fritid!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

Micke Eriksson skrev:
Hur gjordes bedömningen/intyget ifrån vilken bil motorn kom ifrån samt att den var "original"?


Är detta något som ni vill dela med er av?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 395


Trådstartare
Re:

Micke Eriksson skrev:
Micke Eriksson skrev:
Hur gjordes bedömningen/intyget ifrån vilken bil motorn kom ifrån samt att den var "original"?


Är detta något som ni vill dela med er av?


oj då. Missade nog trycka på "Skicka" igår

Bedömningen i vårt fall var rent visuell och på "heder och samvete".
Ger visst ett pålitligt intryck

Högst personligt så tror jag så länge motorn ser ut och går som den ska (i originalutförande alltså...) så frågar ingen.

Sitter det en massa bling bling dumpventiler, tonårsblå siliconslangar, rödsprayat insug samtidigt som motorljudet orsakar utslag på seismograferna tror jag frågorna blir desto mer.

Däremot så tror jag man skall kunna visa upp något slags papper om det frågas efter det? I mitt fall hade jag gaderat mig med kvitto på inköpet samt möjlighet att visa bilder på min egen original B6 3.5.
Dock frågades det inte efter det.

Hur mycket "bättre" blir det med Boxter bromsar även bak?
Nu kör vi med M3 e30 original.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 395


Trådstartare
Re:

[quote="Abbe o"]
Johan Tryggvesson skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Johan Tryggvesson skrev:

Det är inte så "svårt".




Damsög motorrummet efter Knutstorp.


Antigen är du galen eller så har du för mycket fritid!


Tror mer på det förstnämnda

En viss Sjöström påpekade att det var dammigt vid spolvätskebehållaren. Sådant tas på största allvar!

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

Johan Tryggvesson skrev:


oj då. Missade nog trycka på "Skicka" igår

Bedömningen i vårt fall var rent visuell och på "heder och samvete".
Ger visst ett pålitligt intryck

Högst personligt så tror jag så länge motorn ser ut och går som den ska (i originalutförande alltså...) så frågar ingen.

Sitter det en massa bling bling dumpventiler, tonårsblå siliconslangar, rödsprayat insug samtidigt som motorljudet orsakar utslag på seismograferna tror jag frågorna blir desto mer.

Däremot så tror jag man skall kunna visa upp något slags papper om det frågas efter det? I mitt fall hade jag gaderat mig med kvitto på inköpet samt möjlighet att visa bilder på min egen original B6 3.5.
Dock frågades det inte efter det.

Hur mycket "bättre" blir det med Boxter bromsar även bak?
Nu kör vi med M3 e30 original.


ok det är på den nivån det ligger, har hört liknande från annat håll men då gällde det en Volvomotor och den är ju lite vanligare i besiktningsmannens ögon misstänker jag. Skönt att det verkar funka på lite mer "exotiska motorer" också.
Jo jag tror också att dom blir lite mer misstänksamma om motorutrymmet ser ut som du säger, gäller att få OEM-looken

Svårt att säga, har inte hunnit testa bromsarna på bana än, men dom känns synnerligen stabila. Hade ju en M3E30 förut och jag upplever det som att dom bromsar jag har nu bromsar bättre. (Konstigt vore väl annars då jag både har större skivor och beläggarea) Men det där är ju också svårt att säga utan att ha mätt upp stoppsträckan under samma förhållanden etc

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Micke Eriksson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:


oj då. Missade nog trycka på "Skicka" igår

Bedömningen i vårt fall var rent visuell och på "heder och samvete".
Ger visst ett pålitligt intryck

Högst personligt så tror jag så länge motorn ser ut och går som den ska (i originalutförande alltså...) så frågar ingen.

Sitter det en massa bling bling dumpventiler, tonårsblå siliconslangar, rödsprayat insug samtidigt som motorljudet orsakar utslag på seismograferna tror jag frågorna blir desto mer.

Däremot så tror jag man skall kunna visa upp något slags papper om det frågas efter det? I mitt fall hade jag gaderat mig med kvitto på inköpet samt möjlighet att visa bilder på min egen original B6 3.5.
Dock frågades det inte efter det.

Hur mycket "bättre" blir det med Boxter bromsar även bak?
Nu kör vi med M3 e30 original.


ok det är på den nivån det ligger, har hört liknande från annat håll men då gällde det en Volvomotor och den är ju lite vanligare i besiktningsmannens ögon misstänker jag. Skönt att det verkar funka på lite mer "exotiska motorer" också.
Jo jag tror också att dom blir lite mer misstänksamma om motorutrymmet ser ut som du säger, gäller att få OEM-looken

Svårt att säga, har inte hunnit testa bromsarna på bana än, men dom känns synnerligen stabila. Hade ju en M3E30 förut och jag upplever det som att dom bromsar jag har nu bromsar bättre. (Konstigt vore väl annars då jag både har större skivor och beläggarea) Men det där är ju också svårt att säga utan att ha mätt upp stoppsträckan under samma förhållanden etc


Soppsträckan lär nog inte skilja nått mellan orginal & dina nya bromsar då den är beroende av den friktion som
däcken ger. Du kan ju inte bromsa mer än vad däcken klarar av att ge fäste för.
Dock så ger ju större skivor mer utrymme för att klara av den momentana värme som alstras som man
inte hinner kyla bort just under inbromsningen. Det har att göra med massan i skivan är större.

Skillnaden blir ju om man upplevar att bromsarna mattas vid upprepade inbromsningar trots kylning då är det dax att gå på "större bromsar"
Upplever man inte detta då adderar man bara mer ofjädrad vikt till bilen.
Undantaget är väl om man hittar fina prylar som är lättare än orginal men samtidigt ger större
skivor & bättre ok thumbs up

Som exempel kan nämnas att jag lyckadse låsa upp mina bromsar på knutan senast med varma r-däck
i ca 165 km/h detta med orginal skivor/ok & utan bromsservo. Så stoppförmåga finns även i orginalprylarna.

Sen att större bromsar både är snyggare & ger mera känsla av säkerhet är ju en annan sak

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 504



Det var lika för mig då jag reggade, bara muntligt. Jag hade inga papper på motorn med mig då jag inte fick kvitto på den utan det var bara att tala om vilken bil den suttit i.
Överlag så gick allting väldigt smärtfritt och besöket hos bilprovningen då allt var klart var rekordsnabbt avklarat.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 395


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Micke Eriksson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:


oj då. Missade nog trycka på "Skicka" igår

Bedömningen i vårt fall var rent visuell och på "heder och samvete".
Ger visst ett pålitligt intryck

Högst personligt så tror jag så länge motorn ser ut och går som den ska (i originalutförande alltså...) så frågar ingen.

Sitter det en massa bling bling dumpventiler, tonårsblå siliconslangar, rödsprayat insug samtidigt som motorljudet orsakar utslag på seismograferna tror jag frågorna blir desto mer.

Däremot så tror jag man skall kunna visa upp något slags papper om det frågas efter det? I mitt fall hade jag gaderat mig med kvitto på inköpet samt möjlighet att visa bilder på min egen original B6 3.5.
Dock frågades det inte efter det.

Hur mycket "bättre" blir det med Boxter bromsar även bak?
Nu kör vi med M3 e30 original.


ok det är på den nivån det ligger, har hört liknande från annat håll men då gällde det en Volvomotor och den är ju lite vanligare i besiktningsmannens ögon misstänker jag. Skönt att det verkar funka på lite mer "exotiska motorer" också.
Jo jag tror också att dom blir lite mer misstänksamma om motorutrymmet ser ut som du säger, gäller att få OEM-looken

Svårt att säga, har inte hunnit testa bromsarna på bana än, men dom känns synnerligen stabila. Hade ju en M3E30 förut och jag upplever det som att dom bromsar jag har nu bromsar bättre. (Konstigt vore väl annars då jag både har större skivor och beläggarea) Men det där är ju också svårt att säga utan att ha mätt upp stoppsträckan under samma förhållanden etc


Soppsträckan lär nog inte skilja nått mellan orginal & dina nya bromsar då den är beroende av den friktion som
däcken ger. Du kan ju inte bromsa mer än vad däcken klarar av att ge fäste för.
Dock så ger ju större skivor mer utrymme för att klara av den momentana värme som alstras som man
inte hinner kyla bort just under inbromsningen. Det har att göra med massan i skivan är större.

Skillnaden blir ju om man upplevar att bromsarna mattas vid upprepade inbromsningar trots kylning då är det dax att gå på "större bromsar"
Upplever man inte detta då adderar man bara mer ofjädrad vikt till bilen.
Undantaget är väl om man hittar fina prylar som är lättare än orginal men samtidigt ger större
skivor & bättre ok thumbs up

Som exempel kan nämnas att jag lyckadse låsa upp mina bromsar på knutan senast med varma r-däck
i ca 165 km/h detta med orginal skivor/ok & utan bromsservo. Så stoppförmåga finns även i orginalprylarna.

Sen att större bromsar både är snyggare & ger mera känsla av säkerhet är ju en annan sak


Det vet jag

Inga problem att få ABS:en att jobba med gatdäck. Däremot R-däck så är det lite tyngre.
original M3 beläggen smetar också och få till vettig kylning bak är lite knepigt om man inte vill såga i bilen.

Dessutom vill vi ha större cylinder volym bak för bättre matchning mot huvudcylindern (nej inte byta huvudcylinder igen...). Som det är nu verkar huvudcylindern vara lite för stor mot bakbromsarna.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Johan Tryggvesson skrev:
Michael Bäck skrev:
Micke Eriksson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:


oj då. Missade nog trycka på "Skicka" igår

Bedömningen i vårt fall var rent visuell och på "heder och samvete".
Ger visst ett pålitligt intryck

Högst personligt så tror jag så länge motorn ser ut och går som den ska (i originalutförande alltså...) så frågar ingen.

Sitter det en massa bling bling dumpventiler, tonårsblå siliconslangar, rödsprayat insug samtidigt som motorljudet orsakar utslag på seismograferna tror jag frågorna blir desto mer.

Däremot så tror jag man skall kunna visa upp något slags papper om det frågas efter det? I mitt fall hade jag gaderat mig med kvitto på inköpet samt möjlighet att visa bilder på min egen original B6 3.5.
Dock frågades det inte efter det.

Hur mycket "bättre" blir det med Boxter bromsar även bak?
Nu kör vi med M3 e30 original.


ok det är på den nivån det ligger, har hört liknande från annat håll men då gällde det en Volvomotor och den är ju lite vanligare i besiktningsmannens ögon misstänker jag. Skönt att det verkar funka på lite mer "exotiska motorer" också.
Jo jag tror också att dom blir lite mer misstänksamma om motorutrymmet ser ut som du säger, gäller att få OEM-looken

Svårt att säga, har inte hunnit testa bromsarna på bana än, men dom känns synnerligen stabila. Hade ju en M3E30 förut och jag upplever det som att dom bromsar jag har nu bromsar bättre. (Konstigt vore väl annars då jag både har större skivor och beläggarea) Men det där är ju också svårt att säga utan att ha mätt upp stoppsträckan under samma förhållanden etc


Soppsträckan lär nog inte skilja nått mellan orginal & dina nya bromsar då den är beroende av den friktion som
däcken ger. Du kan ju inte bromsa mer än vad däcken klarar av att ge fäste för.
Dock så ger ju större skivor mer utrymme för att klara av den momentana värme som alstras som man
inte hinner kyla bort just under inbromsningen. Det har att göra med massan i skivan är större.

Skillnaden blir ju om man upplevar att bromsarna mattas vid upprepade inbromsningar trots kylning då är det dax att gå på "större bromsar"
Upplever man inte detta då adderar man bara mer ofjädrad vikt till bilen.
Undantaget är väl om man hittar fina prylar som är lättare än orginal men samtidigt ger större
skivor & bättre ok thumbs up

Som exempel kan nämnas att jag lyckadse låsa upp mina bromsar på knutan senast med varma r-däck
i ca 165 km/h detta med orginal skivor/ok & utan bromsservo. Så stoppförmåga finns även i orginalprylarna.

Sen att större bromsar både är snyggare & ger mera känsla av säkerhet är ju en annan sak


Det vet jag

Inga problem att få ABS:en att jobba med gatdäck. Däremot R-däck så är det lite tyngre.
original M3 beläggen smetar också och få till vettig kylning bak är lite knepigt om man inte vill såga i bilen.

Dessutom vill vi ha större cylinder volym bak för bättre matchning mot huvudcylindern (nej inte byta huvudcylinder igen...). Som det är nu verkar huvudcylindern vara lite för stor mot bakbromsarna.


Ni har väl Z1 bromsar bak 280*10 om ni behver kylning där bak hade det inte varit bättre med 325ixT skivor bak
på 258*19 då är dom ju ventilerade i alla fall.
Men som sagt ett super snyggt bygge thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 212



Skull man kunna få se lite bilder på grenrör och avgassystem?
Jag är lite av en extraktorrörsfetischist;-)

_________________
Jon Lund
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 395


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Michael Bäck skrev:
Micke Eriksson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:


oj då. Missade nog trycka på "Skicka" igår

Bedömningen i vårt fall var rent visuell och på "heder och samvete".
Ger visst ett pålitligt intryck

Högst personligt så tror jag så länge motorn ser ut och går som den ska (i originalutförande alltså...) så frågar ingen.

Sitter det en massa bling bling dumpventiler, tonårsblå siliconslangar, rödsprayat insug samtidigt som motorljudet orsakar utslag på seismograferna tror jag frågorna blir desto mer.

Däremot så tror jag man skall kunna visa upp något slags papper om det frågas efter det? I mitt fall hade jag gaderat mig med kvitto på inköpet samt möjlighet att visa bilder på min egen original B6 3.5.
Dock frågades det inte efter det.

Hur mycket "bättre" blir det med Boxter bromsar även bak?
Nu kör vi med M3 e30 original.


ok det är på den nivån det ligger, har hört liknande från annat håll men då gällde det en Volvomotor och den är ju lite vanligare i besiktningsmannens ögon misstänker jag. Skönt att det verkar funka på lite mer "exotiska motorer" också.
Jo jag tror också att dom blir lite mer misstänksamma om motorutrymmet ser ut som du säger, gäller att få OEM-looken

Svårt att säga, har inte hunnit testa bromsarna på bana än, men dom känns synnerligen stabila. Hade ju en M3E30 förut och jag upplever det som att dom bromsar jag har nu bromsar bättre. (Konstigt vore väl annars då jag både har större skivor och beläggarea) Men det där är ju också svårt att säga utan att ha mätt upp stoppsträckan under samma förhållanden etc


Soppsträckan lär nog inte skilja nått mellan orginal & dina nya bromsar då den är beroende av den friktion som
däcken ger. Du kan ju inte bromsa mer än vad däcken klarar av att ge fäste för.
Dock så ger ju större skivor mer utrymme för att klara av den momentana värme som alstras som man
inte hinner kyla bort just under inbromsningen. Det har att göra med massan i skivan är större.

Skillnaden blir ju om man upplevar att bromsarna mattas vid upprepade inbromsningar trots kylning då är det dax att gå på "större bromsar"
Upplever man inte detta då adderar man bara mer ofjädrad vikt till bilen.
Undantaget är väl om man hittar fina prylar som är lättare än orginal men samtidigt ger större
skivor & bättre ok thumbs up

Som exempel kan nämnas att jag lyckadse låsa upp mina bromsar på knutan senast med varma r-däck
i ca 165 km/h detta med orginal skivor/ok & utan bromsservo. Så stoppförmåga finns även i orginalprylarna.

Sen att större bromsar både är snyggare & ger mera känsla av säkerhet är ju en annan sak


Det vet jag

Inga problem att få ABS:en att jobba med gatdäck. Däremot R-däck så är det lite tyngre.
original M3 beläggen smetar också och få till vettig kylning bak är lite knepigt om man inte vill såga i bilen.

Dessutom vill vi ha större cylinder volym bak för bättre matchning mot huvudcylindern (nej inte byta huvudcylinder igen...). Som det är nu verkar huvudcylindern vara lite för stor mot bakbromsarna.


Ni har väl Z1 bromsar bak 280*10 om ni behver kylning där bak hade det inte varit bättre med 325ixT skivor bak
på 258*19 då är dom ju ventilerade i alla fall.
Men som sagt ett super snyggt bygge thumbs up


Ja, fast då passar inte M3 oken och 325ix Touring ok växer inte på träd. Med kylning menar jag luftblås mot skivan likt fram.

Vi får pröva!

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Visst är det så att däcken sätter den yttersta begränsningen, får skylla på att jag inte hade hunnit få i mig morgonkaffet Men att hålla nere temperaturen på bromskomponenterna ger större säkerhetsmarginaler och med lite bättre grepp, mer effekt och olättad bil så är det inte helt fel Eventuellt klarar man sig dessutom utan dyra racebelägg så finns det lite pengar att spara i ett längre perspektiv. Break-even beror ju såklart på hur billigt/dyrt man fått dom större bromsarna.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Micke Eriksson skrev:
Visst är det så att däcken sätter den yttersta begränsningen, får skylla på att jag inte hade hunnit få i mig morgonkaffet Men att hålla nere temperaturen på bromskomponenterna ger större säkerhetsmarginaler och med lite bättre grepp, mer effekt och olättad bil så är det inte helt fel Eventuellt klarar man sig dessutom utan dyra racebelägg så finns det lite pengar att spara i ett längre perspektiv. Break-even beror ju såklart på hur billigt/dyrt man fått dom större bromsarna.


Jo självklart är det så att med en tygre bil än min flugviktare med mer effekt dessutom
så är det trevligt med bättre skerhetsmariginaler. Att köra utan race belägg på om man kör hårt på
banan vet jag inte om det skulle vara så kul när man testat riktiga lite svårt att gå tillbaka till orginal då

Ang varma bromsar så eldare brosan upp sina orginalbromsar på sin E36.a förra året.
1380kg E36 med 175 hk då, fick orginal bromsarna att lysa klarrött så att de stålomspunna
slagarna smälte på ena sidan & stålplattan på carbotech beläggen böjdes där blev det varmt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Mors!
Något nytt på gång? I det amerikanska forumet skrivs det om 300mm skivor fram och 294mm bak. Från vilken bil tar ni skivorna? Bilder?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i Alpina -89
<<   1, 2, 3, 4   >>
48337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande