| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 9261 besök totalt |
|
Re:
ja i en FWD bil behöver man inte se till att bakänden stannar där den skall vara dvs bakom i en RWD får man se till att man inte blir omkörd av bakänden. så visst det kan ju vara kul, själv tycker jag det är roligare att köra ifrån bilar som har fullt upp med att hålla bakänden bakom sig
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
|
Re:
Det har berättats för mig att det var tillval med broms på E30 318is. Tydligen inte allt för vanligt att bilarna beställdes med diffbroms... Det borde ju finnas nå'n tabellbitare här som har koll på hur det låg/ligger till...
|
||||||||
|
Re:
[Inte tillförlitligt] Vad jag förstår är det endast M-modellerna som har riktiga diffbromsar, och de nyare har i vissa fall e-LSD, men inte E30. [/Inte tillförlitligt] 200SX S13 fanns med viskodiff i vissa utföranden på vissa marknader (osäker på vilka, men det kan du kolla upp), och S14 har viskodiff som standard alltid. Nackdelen med en S14 är att den är helbilsgodkänd i Sverige så i så fall lär du satsa på japsimport. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Yeah man!
Felhjulsdrift hade man redan på T-Fordar
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Re:
De diffbromsar som fanns att få i E30 är riktiga lamelldiffbromsar dock så hade E30 ix (4-hjuldrift) viscodiffbroms _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Så det fanns icke-M E30 med lamelldiffbromsar? _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Japp det finns nog bra många fler vanliga E30 som haft lamell diff än E30 M bilar som haft det. Till E30 fanns både lilla slutväxeln(168) & stora slutväxeln(188) att få med diffbroms. Lilla huset satt i 316,318,318is,320 & tidiga 323 Stora huset att i sena 323,325 & M3 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
En volvo FH16 är också bakhulsdriven och ungefär lika kul som en E36
Skämt åsido trådskapren satte ju rwd som ett av sina kriterier. Alfan låter roligast bland förslagen. E30 är väl lika vanlig på trackdays som V70 på Ikeaparkeringen. Frånsett det motsvarar väl kriterierna rätt väl? E36 låter som en för tung pjäs i mina ögon, sett till kriterierna. Miata har jag personligen aldrig fallit i farstun för. Trots ett antal lånemil i en sådan. Men det kanske är ett alternativ, de som åker den på bana är väl nöjda med allt utom en lite tunn motor? om man kan tillåta sig något äldre bas för bygget, så är ju Kadett C, Ascona A och B gnaska lätta och trevliga bilar som det går att få rimlig fart i liksom Escort Mk1&2 och Capri Mk 1-3 Men dessa kanske är för mycket oldshool med allt vad det för med sig? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Re: Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
Utan tvekan en e30. Vikten i nosen på bilarna med sexa....behöver du inte oroa dej för. Det ser helt fel ut.....men dom funkar bra. God tillgång på delar. Lättskruvat. Ska du bygga......så har vi bil att bygga på till rimliga pengar. M20 eller M50-motor...mm. Det du behöver köpa till....är stötdämpare/fjädrar och störtbåge. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Att e36 skulle vara bättre, kan jag inte förstå. Tyngre och dyrare och istort sätt samma grundkonstruktion som e30. 200 sx är bra...men också den är dyrare i inköp. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Bättre vet jag ej men nyare & mindre rostiga samt starkare orginal motor om man inte vill trimma. Dock är ju en rejält lättad E30 med M52B28 (328 motorn) en myckt trevlig & snabb combo då hamnar man lätt i krokarna av 1000kg ink bur(med förare & full tank) & ca220 hk Det är ca 4,5 kg /hk inte illa & hyfsat billigt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
+1 - solid, lätt, mkt bra viktfördelning, beprövad i banrejsing (dvs mycket kunskap finns, mycket åka fort grejjer finns).... Tråkigt dock att motorn är lika inspirerande som kvarskatt ungefär. Det gör väl sitt jobb, men det är ju inte direkt så att den låter som en rak 6:a. Det går att skrämma upp dem - men så fort du frågar hur kommer du få svaret att "man gör inte så, man sätter i en S2-motor" - och den är ju lika inspirerande som en lite lägre kvarskatt... Den räknas också som "sportbil" enligt diverse reglementen och det kan ju vara bra beroende på vad man tänkt göra. Dessutom är den en Porsche så det finns ju mycket events med PCS och PCSR som man kan åka... Summering: Solid, stabil, bra bil men ganska tråkig karaktär - välbeprövad och lättskruvad. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||||
|
Jo, 944 är ett fint banalternativ fast nu har jag ju redan en 968CS så...
200SX vore kul då det där med japs är obruten mark för mig och det skulle vara kul att bygga en budgeträser på japansk basis utan neon och Fast and...-tendenser. E30 känns bättre än E36 tack vare den låga vikten. Att det går tretton på dussinet på banträffarna gör mig inget, mångfald är snarare ett plus vad gäller tillgången på delar till rätt pris. Gammelbil hade också varit kul, hade i mitt förra liv en B-Ascona som gick som ett skållat troll (enligt mina dåtida preferenser). Jag har inte studerat chassigeometri med mera men konstruktionen är inte precis modern och tillgången på delar blir ju inte precis bättre med åren. Ett annat fränt alternativ hade varit 240Z men det faller bort av samma skäl som Asconan. Miata är uteslutet men inte på grund av att det är en dålig bil utan av andra orsaker. Bakhjulsdrivet är ett krav hugget i sten av den enkla anledningen att jag föredrar det. Kanhända att jag i framtiden, när jag blir gammal och reflexerna blir långsamma och synen grumlas, väljer att åka framhjulsdrivet med de extra marginaler det ger i stället för att köra bakhjulsdrivet.
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||||
|
En 200sx sx. som man byter vevlager på och lättar allt som går. Sen kostar man på sig en Bur ifrån Finess och köper ett Pro handling packing ifrån Driftworks. Så har man fixat väghållningen med riktig bra grejor. Och man håller sig under 50k. Sen byter man diff till en ifrån S14 eller ännu bätter s15. i med stol bälte så har man riktigt potent bil och åka fort med
_________________ Magnus Björling |
||||||||
|
200sx fungerar bra!
Kompisen har en sådan, som han jobbat på i 3-4 år snart. Ingen lättning då bilen används dagligen, men coilovers och lite bussningar, bra sitta-still-stol. R-däck nästa sommar blir det nog. Han åkte dock på vevlagerras nästan direkt, så sånt bör du kolla om du ska köpa en sådan. Ett minus kan vara det dåliga vridmomentet vid låga varv. Ketchup-effekten är inte direkt optimal på banan. Men en mkt potent bil om man gör rätt saker.. Finns en uppsjö av reservdelar också! _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||||
|
Ja, Wankel är ruggigt fränt. Går det att få en realistisk driftsekonomi med en sådan?
Samma fråga gäller för en s13 med allt vad lagerhaverier med mera innebär. Tanken med hela "projektet" är att ha en bil som är drivlinemässigt original (läs driftsäker) som en normalbegåvad bilintresserad person skall kunna småpilla med och framför allt köra på lite banträffar med mera. Bilen ska bra prestanda per krona, ha utvecklingspotential och bjuda på lite körglädje. PM:a gärna om du har en specifik bil som är lämplig att sälja. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 9261 besök totalt |
