Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fyrpunktbälte VS Bilprovningen
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (3888 totalt)
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Johan Söderberg skrev:

Personligen kör jag nog hellre med trepunkt utan bur - med bur däremot...

Snälla nån... Om man följer samma resonemang så borde man ju köra utan bälte i öppna bilar eftersom man då kastas ur bilen om det smäller. Då slipper man ju att sitta i en bil som krossas. Vad tycker ni skall jag montera ur bältena helt i bilen?

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Peter S skrev:
Johan Söderberg skrev:

Personligen kör jag nog hellre med trepunkt utan bur - med bur däremot...

Snälla nån... Om man följer samma resonemang så borde man ju köra utan bälte i öppna bilar eftersom man då kastas ur bilen om det smäller. Då slipper man ju att sitta i en bil som krossas. Vad tycker ni skall jag montera ur bältena helt i bilen?

Den diskussionen fick till följd att racing först på slutet av 60 talet började med bälten. finns också bilder på folkj som kastar sig ur bilen vid en krasch.
kollapsar taket är det nog inte troligt att man orkar hålla sig undan....

Hur många olyckor med kollapsade tak finns det där folk hunnit undan?
JMF med krockar där folk klarat sig bättre pga att de sitter ordentligt fast?

Var och en till sitt men i min nästa Marcos blir det båge + 4 eller 6 punktsbälte!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003

Magnus Lundberg skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Vem som kom på att det skulle vara farligt att köra med en bil som är otrimmad men man har tagit ur baksätet från förstår jag inte. >

Jag har fått för mig att anledningen till att baksätet ska vara kvar är att man ska kunna nyttja rallybilen som bruksbil och att detta ska göra att man kan spara pengar

Skulle vilja se den som lyckas ta sig in till mitt baksäte (om bilen blir klar någon gång), tvådörrars med icke fällbara stolar samt en massa rör och bälten

Men asså. Jag har en tvådörrars bil som jag trycker in en bur i, har rallystolar och 4p bälten. Baksäte har jag inte ens tänkt tanken på att ha kvar, för där e det bara en massa rör. Blir det problem för mig att regbes den bilen? Har självklart kvar orgbälten för användning på allmän väg...

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

MrTurbo skrev:

Men asså. Jag har en tvådörrars bil som jag trycker in en bur i, har rallystolar och 4p bälten. Baksäte har jag inte ens tänkt tanken på att ha kvar, för där e det bara en massa rör. Blir det problem för mig att regbes den bilen? Har självklart kvar orgbälten för användning på allmän väg...

Nej, så länge buren är skyddad mot islag (stoppad) och du har vanliga trepunktsbälten kvar är det inga problem.

/Gustaf

Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

Nu gör jag det knivigare.
Hur ställer det sig om man har en bil som är -68 eller äldre = en bil som inte behöver bälte över huvud taget om det inte är eftermonterat i denna.
I bilen har man 4 eller 6 punktsbälte och man är fastspänd med detta.

Åker man dit då om farbror blå stannar en?

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

skruffse racing skrev:
Hur ställer det sig om man har en bil som är -68 eller äldre = en bil som inte behöver bälte över huvud taget om det inte är eftermonterat i denna.

1985? var det en AC cobra förare (jo en riktig) som körde sin cobra i historisk och i modsport. stack ut och körde en sväng mellan träningarna...
Vips var farbror blå ute och sa till honom att använda bältena (4punkt).

Frågan är skulle samma sak hända idag?
Ingen polis här på forumet?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

cat7even skrev:
skruffse racing skrev:

1985? var det en AC cobra förare (jo en riktig) som körde sin cobra i historisk och i modsport. stack ut och körde en sväng mellan träningarna...

Poliser finns det här men kanske ingen riktig

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

skruffse racing skrev:
cat7even skrev:
skruffse racing skrev:

Poliser finns det här men kanske ingen riktig

Det finns riktiga poliser på forumet...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

En stor anledning till att man inte får åka fastspänd med sport 4/6pkt bälten på gatan är att dom är direkt tokstumma inte töjbara det minsta råkar du ut för en frontalkrock eller att bilen voltar och landar på nosen så kommer whiplash skada och inre organ benstomme att drabbas mycket värre än om man bara har 3pkt bälte som är original i bilen,dessa är nämligen lite elastiska,det här var något som jag fick höra när jag tog dragraceliscens allt enligt Lelle som är från Stockholms bilsportförbund(en annan deltagare var dessutom besiktningstekniker på SBP sa samma sak)jag tyckte det här lät konstigt varför har man då överhuvudtaget dessa bälten men så var tydligen förklaringen i alla fall(vid rullning så måste 4/6pkt vara överlägsna i alla fall).
Att ha båda typerna monterade i bilen vid besiktning är inget som helst problem däremot.

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

skruffse racing skrev:

Kvivigt värre men säger inte lagen att finns det bälten så ska dom banne mig användas

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Vad händer om man har båda då?

Alltså man sitter i sin bil med buri och har 4 punkts bältet på sig och sedan 3 punktsbältet över det?

Blir det aja baja eller inte om far4bror blå kommer??
Man tycker ju att eftersom man sitter ordentligt fast med 4 punkt så borde ju 3 punkts bältet inte spela någon roll men om det får polisen o bli glada så varför inte?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Mats Ahlgren skrev:
En stor anledning till att man inte får åka fastspänd med sport 4/6pkt bälten på gatan är att dom är direkt tokstumma inte töjbara det minsta råkar du ut för en frontalkrock eller att bilen voltar och landar på nosen så kommer whiplash skada och inre organ benstomme att drabbas mycket värre än om man bara har 3pkt bälte som är original i bilen,dessa är nämligen lite elastiska,det här var något som jag fick höra när jag tog dragraceliscens allt enligt Lelle som är från Stockholms bilsportförbund(en annan deltagare var dessutom besiktningstekniker på SBP sa samma sak)jag tyckte det här lät konstigt varför har man då överhuvudtaget dessa bälten men så var tydligen förklaringen i alla fall(vid rullning så måste 4/6pkt vara överlägsna i alla fall).
Att ha båda typerna monterade i bilen vid besiktning är inget som helst problem däremot.

Totalstumma jojo mycket skall man höra säj det till Mika Häkkinen efter australien 199x efter rattkontakt (bältenas elasticitet höll på att ta död på honom) och om elasticitet elle eftergivlighet i bältena är så bra förklara ngn för mig hur en del fabrikanter kan ha krutladdningar som spänner bältena vid krock?
Racebälten är även de elastiska När det gäller whiplash skador inre organs, benstommes acc etc så krävs det mer vetenskaplig tyngd än Lelle från stockholms bilsportsförbund och tekniker från SBP ( här på FORAT finns det väl?) för att jag ska ta det som evangelium.

Så din stilla undran var nog helt korrekt

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

cat7even skrev:

Totalstumma jojo mycket skall man höra säj det till Mika Häkkinen efter australien 199x efter rattkontakt (bältenas elasticitet höll på att ta död på honom) och om elasticitet elle eftergivlighet i bältena är så bra förklara ngn för mig hur en del fabrikanter kan ha krutladdningar som spänner bältena vid krock?

Bältesförsträckaren tar bort det "slack" som finns i bältet. I händelse av en krock gör slacket att man flyger fritt i ett ögonblick innan man fångas upp av bältet. Uppfångningen blir snärtig och ger stora påkänningar på den åkande. Har man en bältesförsträckare som äter upp slacket så kan bältena börja bromsa kroppen direkt och utan det ryck som annars uppkommer.

cat7even skrev:

Racebälten är även de elastiska När det gäller whiplash skador inre organs, benstommes acc etc så krävs det mer vetenskaplig tyngd än Lelle från stockholms bilsportsförbund och tekniker från SBP ( här på FORAT finns det väl?) för att jag ska ta det som evangelium.

Så din stilla undran var nog helt korrekt

Personligen så förstår jag inte riktigt varför 4/6p bälten inte är tillåtna men jag har svårt att tänka mig att det är pga att de är för stumma. Jag tror snarare på andra alternativ som:
Att många använder bälterna för löst spännda i vardagstrafik thumbs down
Att folk skiter i att ta på dem vid kortare resor för att det är besvärligt thumbs down
Räddningstjänsten inte gillar att klippa en hel hög men bältesband istf bara ett som vid 3p bälten

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ett stort problem med 4-6 p bälten i vardagstrafik är att det blir svårare att vrida kroppen för att kolla av döda vinkeln vid filbyten. Jag tror det är den huvudakliga anledningen till att det inte är tillåtet + de anledningar gripenland skrev.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Fyrpunktbälte VS Bilprovningen
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (3888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande