Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (3888 totalt) |
Snälla nån... Om man följer samma resonemang så borde man ju köra utan bälte i öppna bilar eftersom man då kastas ur bilen om det smäller. Då slipper man ju att sitta i en bil som krossas. Vad tycker ni skall jag montera ur bältena helt i bilen? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Den diskussionen fick till följd att racing först på slutet av 60 talet började med bälten. finns också bilder på folkj som kastar sig ur bilen vid en krasch. kollapsar taket är det nog inte troligt att man orkar hålla sig undan.... Hur många olyckor med kollapsade tak finns det där folk hunnit undan? JMF med krockar där folk klarat sig bättre pga att de sitter ordentligt fast? Var och en till sitt men i min nästa Marcos blir det båge + 4 eller 6 punktsbälte! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Men asså. Jag har en tvådörrars bil som jag trycker in en bur i, har rallystolar och 4p bälten. Baksäte har jag inte ens tänkt tanken på att ha kvar, för där e det bara en massa rör. Blir det problem för mig att regbes den bilen? Har självklart kvar orgbälten för användning på allmän väg... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||||
Hej
Nej, så länge buren är skyddad mot islag (stoppad) och du har vanliga trepunktsbälten kvar är det inga problem. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Nu gör jag det knivigare.
Hur ställer det sig om man har en bil som är -68 eller äldre = en bil som inte behöver bälte över huvud taget om det inte är eftermonterat i denna. I bilen har man 4 eller 6 punktsbälte och man är fastspänd med detta. Åker man dit då om farbror blå stannar en? |
||||||
1985? var det en AC cobra förare (jo en riktig) som körde sin cobra i historisk och i modsport. stack ut och körde en sväng mellan träningarna... Vips var farbror blå ute och sa till honom att använda bältena (4punkt). Frågan är skulle samma sak hända idag? Ingen polis här på forumet? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Poliser finns det här men kanske ingen riktig ![]() |
||||||
Det finns riktiga poliser på forumet... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
En stor anledning till att man inte får åka fastspänd med sport 4/6pkt bälten på gatan är att dom är direkt tokstumma inte töjbara det minsta råkar du ut för en frontalkrock eller att bilen voltar och landar på nosen så kommer whiplash skada och inre organ benstomme att drabbas mycket värre än om man bara har 3pkt bälte som är original i bilen,dessa är nämligen lite elastiska,det här var något som jag fick höra när jag tog dragraceliscens allt enligt Lelle som är från Stockholms bilsportförbund(en annan deltagare var dessutom besiktningstekniker på SBP sa samma sak)jag tyckte det här lät konstigt varför har man då överhuvudtaget dessa bälten men så var tydligen förklaringen i alla fall(vid rullning så måste 4/6pkt vara överlägsna i alla fall).
Att ha båda typerna monterade i bilen vid besiktning är inget som helst problem däremot. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||||
Kvivigt värre men säger inte lagen att finns det bälten så ska dom banne mig användas ![]() _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||||
Vad händer om man har båda då?
Alltså man sitter i sin bil med buri och har 4 punkts bältet på sig och sedan 3 punktsbältet över det? Blir det aja baja eller inte om far4bror blå kommer?? Man tycker ju att eftersom man sitter ordentligt fast med 4 punkt så borde ju 3 punkts bältet inte spela någon roll men om det får polisen o bli glada så varför inte? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Totalstumma ![]() ![]() ![]() Racebälten är även de elastiska När det gäller whiplash skador inre organs, benstommes acc etc så krävs det mer vetenskaplig tyngd än Lelle från stockholms bilsportsförbund och tekniker från SBP ( här på FORAT finns det väl?) för att jag ska ta det som evangelium. ![]() Så din stilla undran var nog helt korrekt ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Bältesförsträckaren tar bort det "slack" som finns i bältet. I händelse av en krock gör slacket att man flyger fritt i ett ögonblick innan man fångas upp av bältet. Uppfångningen blir snärtig och ger stora påkänningar på den åkande. Har man en bältesförsträckare som äter upp slacket så kan bältena börja bromsa kroppen direkt och utan det ryck som annars uppkommer.
Personligen så förstår jag inte riktigt varför 4/6p bälten inte är tillåtna men jag har svårt att tänka mig att det är pga att de är för stumma. Jag tror snarare på andra alternativ som: Att många använder bälterna för löst spännda i vardagstrafik ![]() Att folk skiter i att ta på dem vid kortare resor för att det är besvärligt ![]() Räddningstjänsten inte gillar att klippa en hel hög men bältesband istf bara ett som vid 3p bälten ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Ett stort problem med 4-6 p bälten i vardagstrafik är att det blir svårare att vrida kroppen för att kolla av döda vinkeln vid filbyten. Jag tror det är den huvudakliga anledningen till att det inte är tillåtet + de anledningar gripenland skrev.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (3888 totalt) |