Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9679 besök totalt |
Förutom att fundera över hur mycket pengar man har att göra av med så skall man även se till att man köper en godkänd gokart-typ innan man handlar. SBF:s motortävlingsförsäkring gäller nämligen enbart för i Sverige klassade kartar, varför man inte får köra på banorna om man inte har en sån, om inte klubben är dum. Man kan ju förstås alltid hyra banan själv och köra på egen risk, men det verkar ju både dyrt och krångligt.
En annan sak kan ju vara att kolla vilka klasser som är vanligast på de banor du tänker köra på. Om man t.ex. vill köra klubbtävlingar, eller bara ha någon att köra emot så är det ju bra om det finns fler med likadana. Kan även vara bra om man vill ha meka-tips. Formel A, ICA och ICAj är svindyrt och förbrukar motorer samt däck i en rasande takt, så det är nog inte att tänka på om man enbart vill hobbyköra. Så jag tycker att det återstår Yamaha, Sport2000(inkl. Rotax) och ICC. Yamaha är billigast i inköp och även relativt billig att köra, med sina hyfsat hårda däck och relativt lågtrimmade motor. Men motorn håller inte lika länge mellan översynerna som Sport2000-varianterna. Är på 15 hk och minimivikt 140 kg. Sport2000 är dyrare i inköp samt har en undre åldersgräns på 22-23 år eller nåt sånt (brukar dra sig nedåt varje år), om man vill tävla. Motorn håller dock längre, men däcken slits mer p.g.a. mjukare gummi. Har ca 30 hk och minimivikt 165 kg, inkl. förare. Elektrisk startmotor och slungkoppling gör att det är väldigt mycket enklare att sköta själv. Annars skall man helst ha någon som hjälper till, plus att det är krångligt om man får stopp ute på banan. Då är det betydligt enklare att trycka på en knapp... ICC är dyrast i främst inköp och tillåter trimning, varför det även kan bli dyrt med motorer. Men kör man otrimmat så verkar motorerna hålla relativt länge, även om de inte håller lika länge som Sport2000. Är sexväxlade och har bromsar fram. Se tidigare posts för minimivikt och hk. om man väger lite mer, så är nog Sport2000 den klass som det är lättast att vara i närheten av minimivikten. Min kart väger 82 kg utan mig, men med allt annat på. Så jag med utrustning skall alltså helst väga 83 kg. Nu är det ett ganska kraftigt chassi, med 50 mm axel, kraftiga ramrör med relativt mycket inställningsmöjligheter, etc.. Ett ICC-chassi väger säkert mer eftersom det har frambromsar men är annars inte direkt kraftigare, plus att motorn väger mer p.g.a. växellådan, så jag gissar att de kanske är i klassen 90 kg. Måste vara några kg lättare alltså. En Yamaha väger kanske 70 kg(?) eller nåt sånt, så där är det ännu värre. Det är förstås olika på olika banor, men de jag pratat med som har testat med olika vikter i Sport2000 säger att det gör ca 1% per 10 kg, eller 0.4 s per varv, på Järfällabanan. Jag valde Sport2000 främst p.g.a. ekonomiska skäl och att det relativt Yamaha är så pass mycket snabbare. Dessutom kul att köra mot/med kompisar och andra i relativt lika ålder. Eftersom jag var nybörjare så tyckte jag även att det var tillräckligt krångligt att ta sig runt utan att behöva växla också. En fördel med växlandet är dock att misstag inte är lika tidsmässigt kostsamma. En lite för långsam kurvtagning kan kosta mycket i oväxlade klasser då man hamnar för långt ned i varvregistret ut ur kurvan. Men även jag som inte tillhör de snabbaste kör ifrån vissa ICC-åkare, så karten är inte allt. Det är inte helt lätt att köra snabbt med en tävlingskart. om man köper ett årsgammalt toppchassi av någon ICA-åkare för ca 10 000:- och en ny Sport2000-motor för knappt 20 000:- så har man en kart för 30 000:- som det går att vara i Sverigetoppen med. Rotax-motorn har dessutom 6 mån garanti. Det går att få tag i ett sämre chassi och en beg. motor för totalt kanske 15 000:- också. En Superkart tror jag får framföras på gokartbanor, men den är knappast snabbare än en ICC. De körs mest på vanliga racingbanor och då kanske helst en kurvig med jämn asfalt. Till skillnad ifrån vanlig kart känns det inte helt ofarligt heller, med farter uppemot 250 km/h i en öppen kart utan fjädring, bälte, bur eller annat. Man skall nog helst testa om man verkligen behärskar det också. Av de jag hört som testat så säger de att det är en tämligen skrämmande upplevelse att köra fort med och det absolut värsta de kört. Det var en artikel i nån engelsk motorsporttidning för några år sedan där David Coulthard testade en och han tyckte det var det mest skrämmande han kört och värre än en F1:a. Om man inte skall tävla i en serie och har långt till närmaste lämplig bana att träna på så tycker inte jag att en Superkart verkar vara det bästa för pengarna. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Kolla på den här! Denna slår nog alla kartar på en lång raksträcka med max grepp på bak däcken ! 115HP , 135KG ,1100cc
![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
japp
![]() ![]() dessutom om man vill spara lite vikt, kan man ju köpa kolfiberdelar till karten, o titanskruvar m.m... men det kostar ju så mycket ![]() och så måste man ändå ha tillägsvikt i tävlingarna om man väger för lite men o andra sidan kan man ju lägga vikten där den gör nytta då =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
btw, superkart körs inte på gokart-banor, de körs på mc-banor eller vanliga banor för bilar. (vad jag har sett)
Gixxerkarten var ju med i gokart-rallyt på nurburgring (ja de anordnar sånt ![]() fast då hade den fått vinge bak _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
rally är kanske en överdrift, men kolla in bilderna iaf
http://www.nurburgring.de/event.php3 _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
om man nu har tänkt köra ica eller liknande klass alltså inte dom värsta vad får man räkna i runda slängar på underhåll per år?
om man nu låt oss säga ställer upp i 4tävlingar? Är det mycke dyrare och tävla i klassen med växellåda? tänkte att motorerna varvar ju mer och borde slitas lite mera. _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
faktiskt aldig fått chansen att provsitta en gocart...
Jag är 2meter... hur bra får jag plats i den? (antagligen inte alls... ![]() |
||||
Jag är 187cm och väger 95kg, ändå så rymms jag i Birels korta chassi.
Finns längre chassin som passar 195+ människor. Så ut o provsitt ![]() Icc kartarna blir lite trängre beroende på att man ska komma åt att växla men funkar nog ändå. _________________ Andreas Zolnir |
||||
4-hjulsbroms vs bakbroms - gör man helt annorlunda setup pga av det? Föreställer mig att man har Tp längre bak om man bara har bakbroms.
Vad kan man ställa på sådana chassi? "Bakvagnen" är väl bara en stel kombinerad drivande och bärande axel, så där kan man väl inte göra så mycket. Antar man kan labba med spårvidder och däckbredder och tryck. Vad kan man göra fram? Något annat man labbar med? _________________ Pär Hylander |
||||
Förrutom att man kan ha olika chassin beroende på bana och förarstil så kan man ändra på följande saker på tävlingsbanan. Diametern på bakaxeln, helt klart väldigt viktig del. Spårvidd både bak och fram stolshöjd och i längdriktning (längst ner är inte alltid bäst) torsionsstag (har vissa kartar bak och några fram med) släppa på nästan alla bultar vid regn för att få så mjuk som möljigt vid regn. Så var det iallafall på min tid och tror väl det är ungefär samma nu... Vi hade då 3 olika sorters ramar och 5 olika bakaxlar att välja på vid varje tävling när jag körde som fabriksförare för Swiss Hutless -82 |
||||
Aha, smart tänkte inte på det med bakaxeln! Men får man inte problem med utmattningsbrott på tunna axlar? Hur är torsionsstag monterade, kan inte se det framför mig? Släppa på bultar? Alltså vanliga skruvaihopbultar här och där? Låter skumt! Kan man inte ställa framvagnen? Toe måste väl gå att ställa! Men dom andra vinklarna? _________________ Pär Hylander |
||||
Förutom det Fredrik sagt så kan man ställa in Caster och Camber och dessutom brukar det labbas en del med stolstagen. Halva vikten sitter ju i stolen, så det har viss betydelse för chassits vridstyvhet hur många stag man har och var de är placerade. Vissa klasser har en begränsning av antalet stag, men på min kart har jag 8 stag, vilket jag tror är ganska normalt.
Jag har 3 torsionsstag, eller böjstag snarare. Två går mellan de längsgånde ramrören, varav ett strax bakom bakaxeln och det andra vid infästena till spindlarna fram. Det tredje röret sitter i längsled till vänster om stolen(motorn sitter på höger sida). Det är runda rör som är tillplattade på mitten och genom att vrida dem kan man ändra böjmotståndet. Eftersom jag inte kör tillräckligt fort samt har en ganska styv 50mm axel, så behöver jag inte alla stagen utan kör enbart med det främre ditsatt. Beror även på att däcken inte ger mer grepp än så. Så ställa in en tävlingskart är ren hokus-pokus eftersom det finns så mycket att ändra på, som dessutom inte ger enbart en effekt. Gäller att ha en bra och jämn chaffis också som kan ge bra respons, så att man vet om det går fortare eller inte och vad som ändrades. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jo vinklar i framvagnen kan ändras.... man har distanser vid navet som gör att man höja och sänka spindeln och toe är såklart viktigt.... t.ex i regn så körde vi med 4-5 mm toe-out eftersom det var så taskigt fäste då i regndäcken..... numera är det stor skillnad eftersom regndäcken är betydligt bättre mot när jag var aktiv....... ungefär som att jämföra slicks mot polska regummeringar.... ![]() Finns massor av saker som sitter med skruvaihopbultar.... typ frontbåge, bakbåge, sidobågar, STOL (gör en hel del i styvheten) och dom släppte vi på så bultarna satt ihop men med glapp.... numera vet jag inte om dom behöver göra det lika mycket eftersom regndäcken är så mycket bättre..... |
||||
Här är en film på mej när jag kör i lazzats RS bana i bromma.
Karten jag kör är en birel mini -02 med 8 hk och väger 110 kg https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php http://w1.887.telia.com/~u88704925/f _________________ ![]() |
||||
Här är en bildförklaring till var de där böjstagen sitter (utmärkt med text):
![]() De sitter alltså med en klämhylsa i varje ände. Man kan även se några av stagen till stolen. Två blanka stag på vänster sida går till bakaxellagerhållaren, ett dubbelstag av V-typ går till de längsgående ramrören och de främre stagen som går till ett tvärramrör ser man skruvhuvudena på inuti stolen. Här är en närbild på det bakre staget ditmonterat i sitt minsta böjmotståndsläge: ![]() Ett av ljuddämparfästena sitter monterat i den ena klämhylsan. om ni vill veta i mer detalj hur och vad man ställer in så får nog Stefan Irlander titta in och förklara, men översiktligt så är det så det går till. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
En tävling med inkörning av motorer och viss testning innan går väl på 15 000 - 50 000 kr totalt, beroende på hur seriöst man satsar. Man får ha tre motorer och åtminstone för de hårdsatsande i FA så går det nog tre motorer, men annars verkar det ligga på 1-2 motorer per tävling i ICA, om jag förstått det rätt(?). Klarar man sig på en motor och ett par omgångar däck, samt inte har några höga kostnader för resa och uppehälle så borde det väl gå att komma under 10 000:- om man äger ett chassi redan och klarar sig med det. Man skall förresten fråga den som betalar och inte föraren vad det kostar - om de inte är samma person så brukar uppfattningen om kostnaden ofta skilja sig åt. ![]() ICC är billigare, då en motor räcker mycket längre. Men exakt vad det kostar i ICC vet jag inte. Angående motorförbrukning så har jag för mig att Fredrik berättade att i forntiden(20 år sedan) fick de ha och behövde ännu fler motorer en racehelg. Så det går kanske framåt... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
I ICC kan man rejsa hyfsat billigt. Det är IMo den klass för vuxna som är mest pang för pengarna. Rejsingkänslan slår det mesta.
![]() ![]() Jag gubb-åkte NC "National C", som ICC hette tidigare, under ett par år. 94-95 tror jag det var. Jag körde 7-8 rejs/år och tränade rätt flitigt. En begagnad kart, några uppsättningar fälgar och däck, ett par motorrenoveringar + driftskostnader. Slutnotan hamnade väl kanske runt 50kkr för två säsonger allt inräknat, efter försäljning av karten. Skulle tro att ICC på samma gubbnivå kanske kostar bortåt det dubbla idag om man nöjer sig med begagnade men fräscha grejer. Det går åt mer däck nu eftersom man åker på mjukare däck som slits fortare. |
||||
hittade denna annons på blocket
http://www2.blocket.se/view/1724115. tycker det var ett bra pris. Finns det någon bra sida där man kan se hur dom olika klasserna skiljer sig och hur mycke dom olika klasserna skiljer sig i varvtider osv.. en sak jag undrat över är varför dom stoppar fingrarna för luftburken vid inbromsning.. är det för att feta motor lite så dom inte ska skära efter en lång fullgasrepa eller är det för att få en liten effektkick i utgång av en kurva? lägger till en fråga... vad kostar däcken till en gokart och hur pass länge håller dom? _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9679 besök totalt |