Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fartkänsla (omdöpt tråd)
<<   1, 2, 3   >>
3837 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andreas Lidström skrev:

Annars är nog polarens Suzuki Swift 1300 Gti bland det hårigaste jag åkt. Iaf efter att han fick fäste på de högre växlarna. 285hk/301Nm i 900kg bil utan allt för avancerade chassi och bromsmodifieringar, det du Andrew.


AMEN! Satan va den bilen gick, å då va vi ju ändå 3 pers i bilen thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



min subaru kändes jättesnabb när jag precis hade köpt den, men då var det snabbaste jag hade kört någonsin en annan subaru med bara pyttelite mer effekt...

Nu känns den ganska trög vid allt annat än rivstarter, konstigt nog känns det nästan snabbare i regn då hjulspinnet blir precis sådär lagom pyttelite utan risk att riva hela drivlinan som på torr asfalt (jag tror ivf den pajjar, den har inte gjort det än dock...) Men då har jag ju både turbo och fyrhjulsdrift.

Någon snabbare bil har jag varken åkt eller kört, så den som känner sig manad får gärna bjuda på en åktur i något som är/känns snabbare. Det närmaste jag kommit i fartkänsla vid acceleration är nog Opel Speedster, jag fick åka med i en RX7 gen3 också, men i den kom kraften på ganska höga varv och den var så hård att det gjorde ont... så det är nog som ni säger, mjuka bilar med duktig turboknuff ger mest fartkänsla.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



En sak som påverkar hur "snabb" man upplever en bil vara man provkör den är hur man använder gaspedalen. När jag hade min 328i och folk skulle prova den smällde de ner pedalen i botten och acc:ade genom växlarna...
Många upplevde den som ganska snabb men sade också samtidigt att deras bilar kändes minst sagt lika pigga, speciellt trubboägare hävdade detta. Men vid "påhakningsförsök" alt. "frånkörningsförsök" visade sig detta komma ordentligt på skam. Alla sade efter dylika övningar (dvs antingen försök att hänga med alt. försök att köra ifrån) att 328:an nog gick fortare än man kunde tro och därför ville prova igen. Jag tipsade då om att följa bilens accerelation med gaspedalen (och känna motståndet i pedalen, det snabba "svaret" från motorn etc) ist. för att bara smälla fullt direkt. Genast blev upplevelsen en annan!
Det visade sig att just trubboägare var de som oftast körde med pedalen i golvet.
(Personerna som nu blir uthängda kör inte bana - vilket i rättvisans namn kanske skall tilläggas. )

Mao (och som konstaterats tidigare i den här tråden) bara för att det känns som om det är "on-the-goddam-ragged-edge" byter det inte att det är det. Men det kan göra det! Jag har fått åka med i E46 SMG II på ringen och jag höll på att stryka med!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BTG skrev:
En sak som påverkar hur "snabb" man upplever en bil vara man provkör den är hur man använder gaspedalen. När jag hade min 328i och folk skulle prova den smällde de ner pedalen i botten och acc:ade genom växlarna...
Många upplevde den som ganska snabb men sade också samtidigt att deras bilar kändes minst sagt lika pigga, speciellt trubboägare hävdade detta. Men vid "påhakningsförsök" alt. "frånkörningsförsök" visade sig detta komma ordentligt på skam. Alla sade efter dylika övningar (dvs antingen försök att hänga med alt. försök att köra ifrån) att 328:an nog gick fortare än man kunde tro och därför ville prova igen. Jag tipsade då om att följa bilens accerelation med gaspedalen (och känna motståndet i pedalen, det snabba "svaret" från motorn etc) ist. för att bara smälla fullt direkt. Genast blev upplevelsen en annan!
Det visade sig att just trubboägare var de som oftast körde med pedalen i golvet.
(Personerna som nu blir uthängda kör inte bana - vilket i rättvisans namn kanske skall tilläggas. )

Mao (och som konstaterats tidigare i den här tråden) bara för att det känns som om det är "on-the-goddam-ragged-edge" byter det inte att det är det. Men det kan göra det! Jag har fått åka med i E46 SMG II på ringen och jag höll på att stryka med!


Har jag missat något....?? för jag har alltid smällt pedalen i botten om det nu inte är så att fästet kräver lite anpassning.... Och har inte märkt något bekymmer med accet i mina tävlingsbilar pga det....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Andreas Lidström skrev:


Annars är nog polarens Suzuki Swift 1300 Gti bland det hårigaste jag åkt. Iaf efter att han fick fäste på de högre växlarna. 285hk/301Nm i 900kg bil utan allt för avancerade chassi och bromsmodifieringar, det du Andrew.


Anar att det är Urban "runbag"s swift turbo du menar nu?

Fullkomligt överbrutal bil det.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Visst är det Urbans "lätt moddade" Swift.
Fast det är inget mot hur den ska moddas vidare nu...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



här har ni eran swift http://www.straffe.nu/urban.html

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Fredrik - SLC skrev:
Har jag missat något....?? för jag har alltid smällt pedalen i botten om det nu inte är så att fästet kräver lite anpassning....

Kör man fort kräver fästet alltid anpassning...

Fredrik - SLC skrev:
Har jag missat något....?? och har inte märkt något bekymmer med accet i mina tävlingsbilar pga det....

För den händelse att du missuppfattat mig vill jag bara klarlägga att jag inte menar att bilen skulle acca bekymmersamt med pedalen i golvet.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Re: Fartkänsla (omdöpt tråd)

Elise skrev:
Trevlig bil och underbart ljud. Dock blir man alltid lika besviken på accelerationen när man provar liknade bilar.... Man tror att man ska tryckas bakåt i förarstolen och allting ska gå våldsamt till, men ack... Nu kommer jag häda rejält... den kändes faktiskt inte så väldigt mycket snabbare än min S40 T4 (235 hk). Självklart gick den snabbare, men det är känslan jag pratar om. Tror att problemet är att man har alldeles för höga förväntningar. Tyvärr blev det mest rattlåskörning då det ej var optimalt väglag med sommardäck Ljudet från motorn var härligt och växellådan (manuell) var fin.


Missade ursprungstråden... men vad är det för bil ni pratar om?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Re: Fartkänsla (omdöpt tråd)

Daniel Ekström skrev:

Missade ursprungstråden... men vad är det för bil ni pratar om?
M3 E46

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Andreas Lidström skrev:
Annars är nog polarens Suzuki Swift 1300 Gti bland det hårigaste jag åkt. Iaf efter att han fick fäste på de högre växlarna. 285hk/301Nm i 900kg bil utan allt för avancerade chassi och bromsmodifieringar, det du Andrew.

Får jag fresta herrn med att en röd Swift 1400GTI finns hos grannen i garaget och är till salu... Bara lite fix, typ renovera golvplåten... Lämpligt projekt kanske?

Saab Aero, speciellt gamla 9-3orna, ger hårresande acc-känsla. Inte pga tryck i ryggen (finns lite av det oxå men...) utan pga att framvagnen inte vill åt samma håll som föraren & ratten vill... Beskrivningar av typen "den ålar över vägen som en k*t snok" har förekommit...

Annars är väl vägljud och motorljud två faktorer som oxå spelar in i fartkänslan...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Magnus K skrev:

Saab Aero, speciellt gamla 9-3orna, ger hårresande acc-känsla. Inte pga tryck i ryggen (finns lite av det oxå men...) utan pga att framvagnen inte vill åt samma håll som föraren & ratten vill... Beskrivningar av typen "den ålar över vägen som en k*t snok" har förekommit...


Typisk bil vars ägare trycker ner gasen fullt redan från start.. dom kör man ifrån på strippen till runt 200m med 150hk/1200kg

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Magnus K skrev:

Saab Aero, speciellt gamla 9-3orna, ger hårresande acc-känsla. Inte pga tryck i ryggen (finns lite av det oxå men...) utan pga att framvagnen inte vill åt samma håll som föraren & ratten vill... Beskrivningar av typen "den ålar över vägen som en k*t snok" har förekommit...


Så ingen missuppfattar något här så förtydligar jag och säger att det är ope..*host* Saab 900/9-3 av årgångar efter 94 som mest lider av denna sjuka. Gamlingarna är bättre imo.

Sen handlar mkt av det där om att folk inte fattat att det är på ratten man ska händerna och inte i andningsorganets yttre extrimiteter

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



När jag provkörde M3E46 så försökte jag jämföra känslan av accelertionen med den trimmade S3 jag hade då(270 hk). M3:an upplevdes klart slöare i mellanregistret. Som alltid när man jämför en högvarvig sugmotor med en vanlig turbo. Skillnaden i knuff upplevdes som lika när man drog ur den. Men när jag kikade på hastighetesmätaren vid acc från 100-180 insåg jag att M3:an var bra mycket snabbare.

När jag senare köpte min 911:a kändes den mycket tamare än S3:an, men med vetskapen att den precis som M3:an drar stenhårt hela vägen till rödmarkeringen istället för att mattas av. Jag hade ett landsvägsrace när jag hade S3:an mot en identisk 911 som min och jag fick spö så det räckte och blev över.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



- Daniel.
Visst är det lite tråkigt att man inte kan få både och? Fast det man kanske kan? I Anders go-cart får jag nog påstå att jag upplevde både och.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Man kan få både bra mellanregister och en motor som inte dör en bit upp i varv. i-VTEC heter tekniken.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



ok, lite märkesfanatism.
Men nu var det väl känsla av snabb bil och att den faktiskt samtidigt är snabb som vi talade om. Gäller risbrännartipset då också?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



BTG skrev:
ok, lite märkesfanatism.
Men nu var det väl känsla av snabb bil och att den faktiskt samtidigt är snabb som vi talade om. Gäller risbrännartipset då också?
Den kan kännas hysteriskt snabb och om den är snabb beror väl på vem som bedömmer det. 8m47s på Ringen är väl ganska snabbt? För de som bedömmer snabbhet på 0-100-tider så gör en Civic TypeR av årets modell den sprinten på 6,6s.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Lennart Mäkinen skrev:
Den kan kännas hysteriskt snabb och om den är snabb beror väl på vem som bedömmer det. 8m47s på Ringen är väl ganska snabbt?


om det är i org.-utförande så är det med beröm godkänt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Erik B skrev:
Provkör Chrysler Neon på Gelleråsen om ni vill ha fartkänsla.

Sällan har 136 hk (?) känts så sportigt!


Jag vet en 136-hästare som känns som att den går som en Gallardo och lite till, fast den egentligen inte går bättre än min Passat -98 *snegla på min 318is*.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



BTG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Den kan kännas hysteriskt snabb och om den är snabb beror väl på vem som bedömmer det. 8m47s på Ringen är väl ganska snabbt?


om det är i org.-utförande så är det med beröm godkänt.
Den tiden brukar räknas som "officiell tid" för Civicen. Jag behöver ett par minuter mer än så.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Fartkänsla (omdöpt tråd)
<<   1, 2, 3   >>
3837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande