Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3837 besök totalt |
AMEN! Satan va den bilen gick, å då va vi ju ändå 3 pers i bilen ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
min subaru kändes jättesnabb när jag precis hade köpt den, men då var det snabbaste jag hade kört någonsin en annan subaru med bara pyttelite mer effekt...
Nu känns den ganska trög vid allt annat än rivstarter, konstigt nog känns det nästan snabbare i regn då hjulspinnet blir precis sådär lagom pyttelite utan risk att riva hela drivlinan som på torr asfalt ![]() Någon snabbare bil har jag varken åkt eller kört, så den som känner sig manad får gärna bjuda på en åktur i något som är/känns snabbare. Det närmaste jag kommit i fartkänsla vid acceleration är nog Opel Speedster, jag fick åka med i en RX7 gen3 också, men i den kom kraften på ganska höga varv och den var så hård att det gjorde ont... så det är nog som ni säger, mjuka bilar med duktig turboknuff ger mest fartkänsla. _________________ Pontus Fyhr |
||||
En sak som påverkar hur "snabb" man upplever en bil vara man provkör den är hur man använder gaspedalen. När jag hade min 328i och folk skulle prova den smällde de ner pedalen i botten och acc:ade genom växlarna...
Många upplevde den som ganska snabb men sade också samtidigt att deras bilar kändes minst sagt lika pigga, speciellt trubboägare hävdade detta. Men vid "påhakningsförsök" alt. "frånkörningsförsök" visade sig detta komma ordentligt på skam. Alla sade efter dylika övningar (dvs antingen försök att hänga med alt. försök att köra ifrån) att 328:an nog gick fortare än man kunde tro och därför ville prova igen. Jag tipsade då om att följa bilens accerelation med gaspedalen (och känna motståndet i pedalen, det snabba "svaret" från motorn etc) ist. för att bara smälla fullt direkt. Genast blev upplevelsen en annan! Det visade sig att just trubboägare var de som oftast körde med pedalen i golvet. (Personerna som nu blir uthängda kör inte bana - vilket i rättvisans namn kanske skall tilläggas. ![]() Mao (och som konstaterats tidigare i den här tråden) bara för att det känns som om det är "on-the-goddam-ragged-edge" byter det inte att det är det. Men det kan göra det! Jag har fått åka med i E46 SMG II på ringen och jag höll på att stryka med! ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Har jag missat något....?? för jag har alltid smällt pedalen i botten om det nu inte är så att fästet kräver lite anpassning.... Och har inte märkt något bekymmer med accet i mina tävlingsbilar pga det.... |
||||
Anar att det är Urban "runbag"s swift turbo du menar nu? ![]() Fullkomligt överbrutal bil det. ![]() |
||||
Visst är det Urbans "lätt moddade" Swift.
Fast det är inget mot hur den ska moddas vidare nu... ![]() ![]() |
||||
_________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
Kör man fort kräver fästet alltid anpassning... ![]()
För den händelse att du missuppfattat mig ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re: Fartkänsla (omdöpt tråd)
Missade ursprungstråden... men vad är det för bil ni pratar om? ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Får jag fresta herrn med att en röd Swift 1400GTI finns hos grannen i garaget och är till salu... Bara lite fix, typ renovera golvplåten... ![]() ![]() ![]() Saab Aero, speciellt gamla 9-3orna, ger hårresande acc-känsla. Inte pga tryck i ryggen (finns lite av det oxå men...) utan pga att framvagnen inte vill åt samma håll som föraren & ratten vill... ![]() ![]() Annars är väl vägljud och motorljud två faktorer som oxå spelar in i fartkänslan... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Typisk bil vars ägare trycker ner gasen fullt redan från start.. dom kör man ifrån på strippen till runt 200m med 150hk/1200kg ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Så ingen missuppfattar något här så förtydligar jag och säger att det är ope..*host* Saab 900/9-3 av årgångar efter 94 som mest lider av denna sjuka. Gamlingarna är bättre imo. Sen handlar mkt av det där om att folk inte fattat att det är på ratten man ska händerna och inte i andningsorganets yttre extrimiteter ![]() ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
När jag provkörde M3E46 så försökte jag jämföra känslan av accelertionen med den trimmade S3 jag hade då(270 hk). M3:an upplevdes klart slöare i mellanregistret. Som alltid när man jämför en högvarvig sugmotor med en vanlig turbo. Skillnaden i knuff upplevdes som lika när man drog ur den. Men när jag kikade på hastighetesmätaren vid acc från 100-180 insåg jag att M3:an var bra mycket snabbare.
När jag senare köpte min 911:a kändes den mycket tamare än S3:an, men med vetskapen att den precis som M3:an drar stenhårt hela vägen till rödmarkeringen istället för att mattas av. Jag hade ett landsvägsrace när jag hade S3:an mot en identisk 911 som min och jag fick spö så det räckte och blev över. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
om det är i org.-utförande så är det med beröm godkänt. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag vet en 136-hästare som känns som att den går som en Gallardo och lite till, fast den egentligen inte går bättre än min Passat -98 *snegla på min 318is*. ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3837 besök totalt |