Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Apple Racing ljuddämpare
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (9082 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

PCR skrev:

Visst är det så att vinkelljuddämpare är en aning effektivare men det är inga remarkabla skillnader, anledningen till att man använder dem i ventilationsbranschen är i regel platsbrist.
Dessutom har vinkelljudämpare högre tryckfall än raka dito.

Tryckfallet är större är givet, dock är frågan skillnaden i tryckfall
Rör-rak dämpare
Krök-Krökt dämpare

om man ändå måste ha en krök alltså.. Jag skulle inte sätta dit krökar om jag inte var tvungen..

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Kör även jag med 2.5" Apple (samma som ILTR). Fick ett argt ljud samtidigt som det vägde betydligt mycket mindre än original. Vann även lite varvillighet.
Har inte heller märkt någon skillnad på ljudet från att den var ny. Den har bara gått 1100 mil, men det har varit några banträffar i detta också.

Har rekommenderat Apple till många som stått i ljuddämparväljartider (phew - långt ord).

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Eric Josefsson skrev:
Tryckfallet är större är givet, dock är frågan skillnaden i tryckfall
Rör-rak dämpare
Krök-Krökt dämpare

om man ändå måste ha en krök alltså.. Jag skulle inte sätta dit krökar om jag inte var tvungen..

Rör-rak dämpare= Dämparen har högre tryckfall.
Krök-krökt dämpare= Krökta dämparen har högre tryckfall om båda har lika radie osv.

Sen tror jag att du skulle få ganska stora bekymmer med att få dämpullen på yyterradien i en krökt dämpare att sitta kvar pga den höga hastigheten och temperaturen.
Ventilationsystem jobbar liksom under lite mildare omständigheter typ 3-8 m/s och snälla temperaturer...

Skänninge
Här sen Maj 2003

PCR skrev:

Rör-rak dämpare= Dämparen har högre tryckfall.
Krök-krökt dämpare= Krökta dämparen har högre tryckfall om båda har lika radie osv.

Sen tror jag att du skulle få ganska stora bekymmer med att få dämpullen på yyterradien i en krökt dämpare att sitta kvar pga den höga hastigheten och temperaturen.
Ventilationsystem jobbar liksom under lite mildare omständigheter typ 3-8 m/s och snälla temperaturer...

Temperaturen spekulerade jag också i, i ett tidigare inlägg..
Nåja ingen ide att spekulera om det inte behövs.

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Spekulera är aaaldrig fel....skulle du lyckas med att få till en vinkeldämpare med vettigt tryckfall som dessutom håller så tror jag att du har rätt stora möjligheter att dämpa bort de annars ganska svårdämpade låga frekvenserna på förhållandevis liten volym... thumbs up

Rättvik
Här sen Feb 2003

Jag har förresten just köpt ett par 3" multifrequense dämpare men jag har inte hunnit använda dom än, men enligt hemsidan ska dom dämpa ännubättre än vanliga dämpare.

http://www.nitroz.se/apple/

Jag ska rikta mina slutpipor mer i backen så det dämpar nog lite... kanske

Mina dämpare.. ganska stora

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

vinkeldämpare?

Är det något i denna stilen ni pratar om då

EDIT: eller är det bara en vanlig dämpare som är bananformad?
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Tror jag nämnt det förr men en rallyåkare jag känner tipsade om att svetsa rör i ett kors i ?slutröret? för att dämpa ljudet

Jo det funkar

Har haft dubbla rör i år och när jag svetsade i korsen sjönk det från 109 dB till 106dB så gjorde en del skillnad. Vi mäter vid 4500 rpm.

Därför har turbobilarna aldrig problem, de bara susar, men när de släpper gasen?
Undras hur mycket en avgasknack låter egentligen, med full respons.

Växjö
Här sen Jun 2003

Daniel5xQ skrev:
Eric Josefsson skrev:
Tror jag nämnt det förr men en rallyåkare jag känner tipsade om att svetsa rör i ett kors i ?slutröret? för att dämpa ljudet

Jo det funkar

Har haft dubbla rör i år och när jag svetsade i korsen sjönk det från 109 dB till 106dB så gjorde en del skillnad. Vi mäter vid 4500 rpm.

Därför har turbobilarna aldrig problem, de bara susar, men när de släpper gasen?
Undras hur mycket en avgasknack låter egentligen, med full respons.

ibland undrar man om det är älgjakt eller rallytävling....

Apple Racing ljuddämpare
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (9082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande