Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 25675 besök totalt |
Har fått tillbaka delarna som varit bortlämnade och det blev kanonfint!
Har börjat montera ihop motorn igen men väntar fortfarande på vissa delar. Fick tyvärr besked om att kolvringarna jag hade beställt skulle komma först i Augusti! ![]() Så länge vill jag inte vänta så nu letar jag efter kolvringar någon annanstans. Tips? ![]() _________________ Wilhelm Darke |
||||
Påbörjat monteringen av motorn samt beställt större kylare lite installations material mm.
MEN! det visar sig att toppen är krokig... kammarna kärvar så det inte går att dra runt dom.. Har ringt och pratat med en motorrenoverare och fått beskedet att det enda vettiga är att skaffa ny topp..... så nu letar jag med ljus och lykta efter en rak och fin topp. Är det någon som har en i gömmorna som har lust att sälja?? _________________ Wilhelm Darke |
||||
En liten update:
Toppen som jag trodde va krokig visade sig vara rak. Motorn monterades ihop utan turbo och bilen kördes hela hösten utan problem. Trots att den va lågkompad tyckte jag att den gick helt ok. Väghållningen blev också riktig fin med konidämparna och fjädrarna. Nu är bilen på pallbockar igen och turboinstallationen är i full gång. Grenröret är helsvetsat, blästerat och planat. Va ett litet helvete att plana grenröret som hade slagit sig en hel del. Bild på riggningen i gammelfräsen ![]() Resultatet blev helt ok, plant och hyfsad yta. Lite framsteg iaf ![]() _________________ Wilhelm Darke |
||||
Ser riktigt bra ut. Kul o se när den går sen.
Håller på uppdatera motorn med men utan stressfläkt ![]() Är det gen 2 msnpnp du har beställt? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Kul att det uppskattas! har tyvärr bilen på ett ställe och verkstan på ett annat så det blir en hel del resor fram och tillbaka när man ska tillverka en downpipe tex.
Nej det är en sån här: http://www.diyautotune.com/catalog/d Har du någon projekttråd på din bil? _________________ Wilhelm Darke |
||||
Har varit dålig på att uppdatera men det har hänt lite iaf.
Har kört bilen i två veckor som sugmotor vilket har fungerat bra till och med ekonomiskt när man jämför med min bmw 735 jag har som bruksbil. Halva soppa förbrukningen och en riktigt rolig bil är inte fel. Jag har häng av remmen till servopumpen och ska ikväll tömma styrväxeln på olja, montera av pumpen och modda växeln enligt detta: http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1 Ska göra det betydligt mer lättrattat när man slipper pumpa runt en massa olja. Lyckades skada förardörren när jag skulle backa ut bilen också... ![]() Backa aldrig med dörren öppen! _________________ Wilhelm Darke |
||||
Tråkigt med dörren, roligare att bilen är igång!
Får reta med att min är igång nu ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=W7Wqm Och min "project tråd", jag är ur kass på dokumentera. http://www.mx5racingclub.se/forum/vi Är turbon och all kring utrustning färdig att sätta på plats nu? Säsongen börjar! do88 känner du till om inte annat så är de billiga på silikon slang som du kommer behöva ett gäng av till turbon. Kommer du köra E85 som är betydligt snällare gällande spikningar, lite billigare mil kostnad och tacksamt med laddtryck? Du får återkomma med betyg om styrservon. Men på sista sidan benämner de adjusting cover, man kan inte med denna ändra "trögheten" i styrningen? Tänkte innan du river ner allt ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Trevlig Miata! Måste låta gott vid 9000 rpm ![]() Det mesta till turbon är klart men det är rätt mycket finlir kvar. Kommer inte att köra e85 till att örja med. Det låga kompet jag har med nersvarvade kolvar, tjockare topplockspackning & uppfrästa förbränningsrum borde ge mig en bra marginal mot spikningar till det relativt låga effektuttaget jag tänkt mig. Styrservomodden funkar riktigt bra tycker jag! Blev stor skillnad mot att bara hänga av remmen. Den justeringsskruven som finns är till för att ta bort glappet i kuggstången och ska inte ändra trögheten märkbart om den är rätt justerad. Min satt hopplöst fast så jag fick shimsa in den. Bild på moddningen av kuggstången ![]() Det hela gick ganska lätt men tog sin tid och va kladdigt. _________________ Wilhelm Darke |
||||
Har varit dålig på att uppdatera men det har hänt en del så jag slänger upp lite bilder.
Kortade vattenröret för att få lite mer frigång mot turbon. ![]() För att få plats med oljeadaptern fick jag karva lite i stödet under insuget. ![]() Monterat ARP pinnbultar till toppen och tjockare topplockspackning (2mm) ![]() Har plockat bort EGR ventilen och allt runt den så två plattor fick tillverkas för att plugga hålen i insuget. ![]() Hjälpte en polare att bygga en aluminiumstol till hans båt. Utgick från ritningar från rotary design och gjorde en variant på den ![]() Till sist en bild som bevisar att bilen iaf är körbar (även om det saknas turbo just nu) ![]() _________________ Wilhelm Darke |
||||
Hur känns det att köra utan servo? Bättre feedback, löjligt trögt när man kör sakta
![]() E85 kostar 9.50 litern och om du optimerar för det blir inte bilen bara billgare och snabbare utan snäll mot miljön och såklart luktar den gott ![]() Jag ångrar att jag inte gjorde coolant reroute medans jag hadde ute allting på min bil, visst man kan inte göra allt heller men bara ett tipps för turbo brukar vara duktigt på skapa värme ![]() ![]() Jag har börjat labba med med knacksensorn på min megasquirt, såg att din också hadde knock control. Allt står så kryptiskt på nätet att det skall vara knack sensot med omvandlare till megasquirt, men på våra har jag tolkat att det är bara att ansluta själva knacksensorn för det finns filtrering i boxen ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Angående att köra utan servo. Det är såklart trögt när man står still och att fickparkera är ingen kul övning. Men så fort du kommer lite i rullning är det inga som helst problem. Det är oavsett hastighet trögare än med servo men jag inbillar mig att man får lite mer känsla för vad som händer med styrningen i kurvorna. Jag ångrar mig inte men jag skulle aldrig ha gjort det om fickparkering va något jag gjorde varje dag. E85 verkar trevligt på många sätt men det ställer större krav på bränslesystemet. - Det går åt mer bränsle till samma effekt som på bensin. ca 20% extra tror jag. - Mer bränsle betyder större spridare & kanske uppgraderad pump = Ganska stor kostnad. - E85 är inte så snällt mot slangar och packningar samt att det lämnar avlagringar. Vet inte hur bra Miatans slangar och packningar klarar E85, det kanske inte är ett problem? Är absolut ingen expert på E85 eller bensin heller för den delen men jag tror jag håller mig till bensin till att börja med iaf. Jag försökte få till en coolant reroute men träffade på lite för mkt patrull så jag la ner det så länge. Men planen är att genomföra det i samband med turboinstallationen. Kommer att köra på detta konceptet http://www.youtube.com/watch?v=mRharubfD1E Krävs dock lite moddning av vatten-ut anslutningen för att det ska funka på min bil. Har också investerat i ett alukyl. Original är verkligen tunt! Jag har inte kommit så långt med Megasquirt'et. Har bara provat att koppla in det men fick ingen varvtalssignal så jag la ner det för tillfället ![]() ![]() _________________ Wilhelm Darke |
||||
Håller på och försöker få ordning på mitt Megasquirt men det går inte så bra.
Får igång bilen och försöker ställa base timing men får inte riktigt till det. Någon som har några erfarenheter om i vilket område Trigger angle / offset ska befinna sig i på en MX-5? Såg när jag gick igenom parametrarna att spark hardware latency var satt till 40 kan det verkligen stämma? Har utgått från en startup map från DIYAutotune som är för en USDM miata. _________________ Wilhelm Darke |
||||
Fick ordning på ms'et och har börjat mappa.
Ingen framgång utan lite motgång. Batteriet laddades ur när jag körde med ms'et och efter lite googlande, visade det sig att Miata NB har spänningsregulatorn inbyggd i styrsystemet.... Vet inte riktigt hur jag ska lösa det på enklast sätt, man kanske kan få dit en extern voltregulator. _________________ Wilhelm Darke |
||||
Re:
En generator från en NA borde passa och fungera fint då spänningsregulatorn sitter på generatorn? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Ja det är kanske enklaste vägen att gå. Verkar vara olika remhjul på NA och NB men kanske går att byta? _________________ Wilhelm Darke |
||||
Re:
Det borde det göra. Jag har en NB 2001 med all elektronik, spjäll gerator m.m från en NA -95. Detta för att ha Megasquirt till bilen som passar båda motorer ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Bilen körbar med turbo!
Va ett tag sen jag uppdaterade men har gjort ett ryck under ett par veckor och fått bilen körbar med turbon. Såhär ser det ut under huven just nu. måste städa upp lite bland alla kablar. ![]() Bilen går bra och laddar 0,5 bar men jag har en laddtrycksstyrning jag ännu inte har installerat och då har jag tänkt ladda lite till. Det finns ett problem, jag får resonans i avgassystemet mellan 2500-3500 varv vilket är rätt irriterande. Funderar på att ersätta mellandämparen med ett rör alternativt göra någon form av resonanskammare efter downpipen. om man tar bort mellandämparen, ändrar man avstämningen på avgassystemet då? _________________ Wilhelm Darke |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 25675 besök totalt |