Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (16115 totalt) |
Det är inte riktigt så enkelt med oljeförsörjning som att kolla oljetrycket. Vi hade en åsikt att man vill veta läget INNAN det är för lågt tryck, läs försent. Den tanken bränns lite grand. Men man fixar det inte genom att titta på en avancerad oljetrycksutrustning.
om oljan kastas ifrån picuppen så suger motorn LUFT, vilket betyder att oljetrycket försvinner direkt. Inte ens oljetrycksmätaren hinner läsa ner trycket. Trycket är bortacentrifugerad från vevlagren innan det hinner sjunka vid oljetrycksgivaren, beroende på hur den sitter monterad. Vi kan alltså ha ett aldeles perfekt oljetryck men för snålt med olja i tråget för att klara hård kurvtagning. Man kan heller inte sitta å titta på en mätare när man kör. En annan sak som är nästan lika viktig är att vi kan ha rätt mängd olja i tråget, och inga problem med att det suger luft i kurvorna. Men av 5 liters olja som skall vara i tråget har 3 liter slängts upp till vevaxeln och blivit till skum vid 8000 rpm. Vilket inte heller syns på oljetrycksmätaren. Fullständigt förkastligt i en banbil. Luftbubblor i oljan smörjer dåligt och är en procedur som ger högre oljetemperatur. Hur får vi reda på om det slängs runt olja i motorn om det inte syns på mätaren? Vi måste helt enkelt mäta oljenivån i tråget. Om oljevolymen sjunker med mer än 1 liter, under körning, måste tråget byggas om. Hur, är en ingenjörskonst. Men det är tal om vindplåtar, bafflingar, dörrar o.s.v. Problemet är att dessa anordningar även hindrar olja att rinna tillbaka till tråget, varför dom måste vara extra listigt uträknade. Till syvende och sist gäller därför torrsump, som åtminsone reducerar en del av de värsta problemen utom själva "avhyvlingen" av aljan från veven. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() eller finns det någon här som kan komma på nackdelar med den konstruktionen? |
||||||||
Tips på lämplig gummiduk någon?
Eller är min "egna" ide med gångjärn bättre? Har man alutråg, som jag, får man tex TIG:a ihop det. Men principen är den samma. |
||||||||
ituklippt cykelslang? väldigt tunn o flexibel...?? ![]() inte den blekaste om den pallar värme eller oljan.... ![]() |
||||||||
Ja.
På min bil reagerar inte oljetryckslampan då pumpen suger luft. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
En kompis till mig räknade ut, att under den tid man befinner sig i Kvarnkurvan, hinner oljepumpen pumpa 8 liter. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Det här går stick i stäv med mina erfarenheter. På min bil är oljetrycksmätaren snabbar än lampan. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Statiskt har du rätt, men du har glömt att ta hänsyn till de dynamiska effekterna (skvalpet). En bil som kränger 15° vid 1g bör dock inte lämna depån. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
I vilket fall så är storsta vinsten att man slipper sitta och stirra på en mätare... En lysande lampa syns direkt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
Det här visar att oljan (8 liter) måste kunna komma NER i tråget även under sidokrafter. Inte bara hållas på plats väl nere. De som studerat det här med genoskinliga tråg och kameror menar att dom flesta skulle bli förvånade om man såg hur det såg ut. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
ok. Mitt resonemang är bristfälligt, det vet jag, därför skrev jag "teoretiskt" eftersom jag har begränsad erfarenhet. Vad är ditt resonemang och dina erfarenheter? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Nåt i linje med:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Halloj! Skönt att Nisse & Thomas la upp en bilder så slapp jag ![]() ![]() Hur som helst, har fått idén från rallyfolket och det skall fungera bra. Dock kan jag tänka mig(efter att ha läst Görans kapitel i hans bok) att det kan skilja mycket från motor till motor. Jag åker med tvärställd maskin, en längsmonterad kanske skall se helt annorlund ut. Den gula plåten är en VW orginaldel som hämtas från dieslarna. Duken som jag använder heter Vitongummi (Flourgummi) och beskrivs som "utmärkt beständighet mot oljor och kemikalier i kombination med hög temperatur. Arbetsområde: -40graderC till +260 Grader C. Nackdelen är att den är dyr som tusan, 3500:-/kvm i 0,5mm tjocklek. Men det går inte åt så mycket och en gummiklump i Pickupen känns ännu dyrare. ThomasT skrev: om du ska visa Carls tråg så borde du visa det lackat..... Ice:Man lackar väl inte insidan på tråget. -Helt rätt,jag lackade bara utsidan! _________________ /Calle |
||||||||
om man utformar tråget efter en tumregel som säger att intaget inte ska vara i luften vid 60° lutning (dvs med lite marginal) och man dessutom ser till att hålla tillräckligt hög oljenivå, borde väl sannolikheten för att klara oljeförsörjningen vara väldigt stor? Sen får den kvarvarande sannolikheten för haveri hanteras av en individuell riskbedömning.
Ibland får jag känslan av att man överhuvudtaget inte borde bry sig om att ge sig ut på en bana om man inte har ett F1-labb hemma. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Jo, det där är ju troligtvis sant. Lösningen är ju givetvis torrsump med rejäl reservoar. Men eftersom jag spelar djävulens advokat, måste jag ju konstatera att på många bilar funkar det ju ändå jäkligt väl, och då är inte sumpen bafflad på något speciellt vis - lysande exempel är ju Miatan där mig veterligen man kör med originalsump även på högt modifierade tävlingsbilar med breda slicks. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (16115 totalt) |