Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vilket stål tål värme & sträckning bäst?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (31988 totalt)
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Re:

Freddo skrev:
Fastlane skrev:
Titan NEJ!
Ok, varför? Du har säkert bättre koll på detta än jag, men man får väl fråga?


När titan blir varmt tar det upp syre från luften, dvs. det oxiderar och blir sprött och skört!

Varmhållfasta legeringar är t.ex. Incoloy, Inconel, Hastelloy och Waspaloy.

Edit: Inconel 718 är både kryphållfast och varmhållfast!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Finns inget att tillägga till ovanstående svar. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

Roggaman skrev:
Freddo skrev:
Fastlane skrev:
Titan NEJ!
Ok, varför? Du har säkert bättre koll på detta än jag, men man får väl fråga?


När titan blir varmt tar det upp syre från luften, dvs. det oxiderar och blir sprött och skört!
Okidoki! Googlade runt lite på ämnet och lärde mig att titan funkar fint upp till 300C och är direkt olämpligt i miljöer med temp över 500C. Passar således inte så bra för denna tillämpning. Tack för info!

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Därför skrattar jag gott när jag ser avgassystem på varma sidan i titan.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19049



Re:

Fastlane skrev:
Därför skrattar jag gott när jag ser avgassystem på varma sidan i titan.


men avgasrör på kalla sidan i titan går bra?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Tja det är väl ok med slutrör i titan, där är det inte så varmt.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8348



Re:

Fastlane skrev:
Tja det är väl ok med slutrör i titan, där är det inte så varmt.


Gör inte Acrapovic sina system i titan?, fast å andra sidan på rena rejssystem så spelar livlängden kanske mindre roll......
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Man kan göra mycket, ibland blir det rätt ibland blir det fel.

Känner inte till "Acrapovic" så jag har ingen kommentar om dem.

Hur som är det inget lämpligt material för denna trådens OP.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7253



Re:

Fastlane skrev:
Därför skrattar jag gott när jag ser avgassystem på varma sidan i titan.


Intressant, det sitter insug/avgasventiler i titan på många hojar som varvar 12-13K.
Hur går det ihop?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226



Re:

Kolja skrev:
Fastlane skrev:
Därför skrattar jag gott när jag ser avgassystem på varma sidan i titan.


Intressant, det sitter insug/avgasventiler i titan på många hojar som varvar 12-13K.
Hur går det ihop?


Satt och tänkte på det också...
Jag har titanventiler i Pontiacen också. Det rekommenderas att man kollar ventilspänningen då och då (de sträcker sig lite med åren) men där fanns inga livslängsrekommendationer.

Kompisen har acrapovic-grenrör (hela systemet egentligen) på sin hoj och det har i alla fall hållit sex års gat- och banåka.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Med lite bonnatur klarar man sig.

jag har sett saker vad det gäller material i min branch där man torkar svetten ur pannan och funderar på hur f*n har detta kunna hållt?

Bara för att det funkade för dig betyder inte att det är rätt för det. Eller hur?

Låt mig ge ett ett exempel, finns en stor svensk tillverkare av burar som kör med licenssvetsare, har bra val av material i buren men i många år kört med 48.00 / 12.64 som tillsatsmaterial. Hur f*n tänkte man då? vad kommer vara svagaste länken där? just det svetsen. en j*vla tur att folk som klotat sina bilar inte haft spräckta svetsar och buren spetsat dem.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Titan Grade 9 (Ti-3Al-2.5V) tål värme lite bättre än t.ex grade 1-4.
Den har en smälltpunkt kring 1600 grader, men rekomenderad högsta temp är strax över 400 grader.
De flesta titanlegeringar trivs inte i temperaturer över ca 370-400 grader!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
jag har talat med Harald pihl, tyvärr är minsta beloppet 2000 + moms.
För det får jag 6 meter * 6mm Inconel 600 rundstav!
Det var faktiskt prisvärt men lite mer än vad jag behöver

Inconel 600 var lämpligt tyckte dom klarar 1200 gr dock inte så styvt men det är nog inget problem.

Ingen som är sugen på några meter Inconel 600

Är det någon som har förslag på någon värmetålig rundstav 6 mm som det går att få tag på i typ 120 mm bitar?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Har massor med Inconel 718 några meter ifrån mig...

Dock är det tuber så det hjälper inte dig så mkt thumbs down

Köp hans 6m stång och sälj sen färdiga bitar till dina Porsche kompisar som har samma problem för 1000:- st så går du tom lite plus på affären. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du en bild på hur detaljen ser ut?
Jag kan eventuellt ha något liggandes som du kan använda.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Bifogar en bild på den senaste varianten från USA, den är betydligt mindre vinklad men tyvärr helgängad.

Dom har gjort det enkelt för sig genom att använda helgängat, den påminner om någon form av rostfritt men den är magnetisk, vet inte vad den är gjord av.

Den nedre bilden är en tidigare variant med betydligt vildare vinklar.

Den helgängade är den jag behöver tillverka en kopia av i Inconel 600 eller liknande.

Total längd 110mm gängad M6 ca 25mm i varje ände, jag ska kolla hur många grader den är vinklad.




_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5254



Re:

Kolja skrev:
Fastlane skrev:
Därför skrattar jag gott när jag ser avgassystem på varma sidan i titan.


Intressant, det sitter insug/avgasventiler i titan på många hojar som varvar 12-13K.
Hur går det ihop?


Om ventilen blir 600-700 grader varm har du betydligt värre problem än att ventilen blir spröd...


Och avgassystem på hojar (både 2takt och kantarellharvar) fungerar i praktiken utmärkt med titan även om det inte ska fungera.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7253



Den helgängade detaljen ser knäckt ut, dvs med för skarpa radier.

Skulle det inte gå att montera ngn värmeavskärmning runt axeln eller mellan axeln och värmekällan?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Re:

barth skrev:
Bifogar en bild på den senaste varianten från USA, den är betydligt mindre vinklad men tyvärr helgängad.

Dom har gjort det enkelt för sig genom att använda helgängat, den påminner om någon form av rostfritt men den är magnetisk, vet inte vad den är gjord av.



Man delar in Rostfritt i följande grupper:

Ferritiska
Austenitiska
Martensitiska
Ferrit-austenitiska
Martensit-austenitiska

av dessa är endast Austenitiska Rostfria ej magnetiskt.

Ett PMI-prov avslöjar innehållet om du vill...

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Har du en bild på hur detaljen ser ut?
Jag kan eventuellt ha något liggandes som du kan använda.


Hej Anton.

Hade du något som jag kan använde tror du?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Har kollat i vår matrial katalog och hittat 23 43 27 Vilket kan vara ett alternativ tror jag .

Funkar som avgasfläns på Mc

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Racetech
Vilket stål tål värme & sträckning bäst?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (31988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande