Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (31988 totalt) |
Re:
När titan blir varmt tar det upp syre från luften, dvs. det oxiderar och blir sprött och skört! Varmhållfasta legeringar är t.ex. Incoloy, Inconel, Hastelloy och Waspaloy. Edit: Inconel 718 är både kryphållfast och varmhållfast! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Re:
![]() _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||||
Re:
Gör inte Acrapovic sina system i titan?, fast å andra sidan på rena rejssystem så spelar livlängden kanske mindre roll...... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Re:
Intressant, det sitter insug/avgasventiler i titan på många hojar som varvar 12-13K. Hur går det ihop? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
Satt och tänkte på det också... Jag har titanventiler i Pontiacen också. Det rekommenderas att man kollar ventilspänningen då och då (de sträcker sig lite med åren) men där fanns inga livslängsrekommendationer. Kompisen har acrapovic-grenrör (hela systemet egentligen) på sin hoj och det har i alla fall hållit sex års gat- och banåka. |
||||||
Med lite bonnatur klarar man sig.
jag har sett saker vad det gäller material i min branch där man torkar svetten ur pannan och funderar på hur f*n har detta kunna hållt? Bara för att det funkade för dig betyder inte att det är rätt för det. Eller hur? Låt mig ge ett ett exempel, finns en stor svensk tillverkare av burar som kör med licenssvetsare, har bra val av material i buren men i många år kört med 48.00 / 12.64 som tillsatsmaterial. Hur f*n tänkte man då? vad kommer vara svagaste länken där? just det svetsen. en j*vla tur att folk som klotat sina bilar inte haft spräckta svetsar och buren spetsat dem. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
Titan Grade 9 (Ti-3Al-2.5V) tål värme lite bättre än t.ex grade 1-4.
Den har en smälltpunkt kring 1600 grader, men rekomenderad högsta temp är strax över 400 grader. De flesta titanlegeringar trivs inte i temperaturer över ca 370-400 grader! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
jag har talat med Harald pihl, tyvärr är minsta beloppet 2000 + moms.
För det får jag 6 meter * 6mm Inconel 600 rundstav! Det var faktiskt prisvärt men lite mer än vad jag behöver ![]() Inconel 600 var lämpligt tyckte dom klarar 1200 gr dock inte så styvt men det är nog inget problem. Ingen som är sugen på några meter Inconel 600 ![]() Är det någon som har förslag på någon värmetålig rundstav 6 mm som det går att få tag på i typ 120 mm bitar? |
||||||
Har massor med Inconel 718 några meter ifrån mig...
Dock är det tuber så det hjälper inte dig så mkt ![]() Köp hans 6m stång och sälj sen färdiga bitar till dina Porsche kompisar som har samma problem för 1000:- st så går du tom lite plus på affären. ![]() _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
Bifogar en bild på den senaste varianten från USA, den är betydligt mindre vinklad men tyvärr helgängad.
Dom har gjort det enkelt för sig genom att använda helgängat, den påminner om någon form av rostfritt men den är magnetisk, vet inte vad den är gjord av. Den nedre bilden är en tidigare variant med betydligt vildare vinklar. Den helgängade är den jag behöver tillverka en kopia av i Inconel 600 eller liknande. Total längd 110mm gängad M6 ca 25mm i varje ände, jag ska kolla hur många grader den är vinklad. ![]() ![]() |
||||||
Re:
Om ventilen blir 600-700 grader varm har du betydligt värre problem än att ventilen blir spröd... Och avgassystem på hojar (både 2takt och kantarellharvar) fungerar i praktiken utmärkt med titan även om det inte ska fungera. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Man delar in Rostfritt i följande grupper: Ferritiska Austenitiska Martensitiska Ferrit-austenitiska Martensit-austenitiska av dessa är endast Austenitiska Rostfria ej magnetiskt. Ett PMI-prov avslöjar innehållet om du vill... _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
Re:
Hej Anton. Hade du något som jag kan använde tror du? |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (31988 totalt) |