Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
34 besök senaste veckan (19509 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Fina förutsättningar för en rolig motor thumbs up

Blir det dubbla Weber?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Borde bli lite roligare än 1200:an som sitter i tänker jag

Har väl för enkelhetens skull tänkt köra en enkel Weber, DCD eller DGV inte hugget i sten.
Men ljud och utseende med dubbla Weber går inte att prata bort, så kanske i framtiden.
Fast med dubbla förgasare så vill man kanske ha en lite rivigare kam än original GT-kam som jag tror att jag har landat i

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 718



Janne J skrev:
Jag planade blocket också, kolvarna vänder en bit ner i loppet så det finns komp att tjäna där också.


Minsta möjliga klämspalt (avståndet mellan kolvtopp och topplock vid TDC) är att föredra för att undvika spikning. Jag har inte jobbat med Ford men motorn liknar Volvo B18-B20. Ca 11:1 kompression var standard med lite trim och dubbla förgasare.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Dom här motorerna är lågkompade jämfört med Volvo, hiskeliga 9:1 i GT-motorn standard.

Min topp är planad 0,65 och blocket 0,3, ger väl inga jätteökningar i kompförhållade men något i alla fall.
Kommer inte ihåg hur långt ner i loppet kolven vände innan toppdeckningen, ska mäta igen vid ihopmonteringen så får jag se vad klämspalten blir.
Förmodligen "onödigt" stor men i alla fall mindre än original.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 718



Mikko_ skrev:
Dom här motorerna är lågkompade jämfört med Volvo, hiskeliga 9:1 i GT-motorn standard.

Min topp är planad 0,65 och blocket 0,3, ger väl inga jätteökningar i kompförhållade men något i alla fall.
Kommer inte ihåg hur långt ner i loppet kolven vände innan toppdeckningen, ska mäta igen vid ihopmonteringen så får jag se vad klämspalten blir.
Förmodligen "onödigt" stor men i alla fall mindre än original.


Det är en klar förbättring. thumbs up

Är klämspalten riktigt stor blir verkningsgraden låg men motorn blir mindre benägen att spika.

Ford UK slutade använda sidventilsmotorn1962 men de nya motorerna var fortfarande anpassade för dåtidens lägre oktantal. Literpriset låg fortfarande under 1 krona, så förbrukningen var inget som besvärade

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Veven polerad och balanserad.
Kolvar glasblästrade och viktjusterade.
Blocket har fått lite färg.

Nu ska allt bara monteras ihop igen.






_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Vevaxel, kolvar + stakar monterat.
Går sakta men säkert framåt.

Mätte lite grovt på var kolven vänder i cylindern och räknade lite på kompressionsförhållande.
Räknade med att den komprimerade toppackningen är ca 1mm tjock och får då en klämspalt på ungefär 1,2-1,3mm och
ett statiskt kompressionsförhållande på ungefär 9,7:1.
Borde bli lagom och bättre än original tänker jag.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Fick tag på en fin begagnad GT-kam, trodde jag.
Säljaren verkade trovärdig så bad aldrig om bilder.

Fick en ganska skruttig kam på posten, så jakten går vidare eller så handlar jag nytt.
Säljaren betalade i alla fall tillbaka pengarna som tur var.

I min värld obegripligt hur man ens kan sälja en kam som ser ut på det här viset




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003





Tips - kolla med Reine på AGAP om omslipning av din befintliga kam. Han är prisvärd
och jobbar mycket mot historiska sidan! Gör ju även nya kammar av råämnen om man hellre
vill ha det.

Finns ju fler som slipar kammar, Enem t.ex.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5802



Enems kammar slipas av Gunnar Lundström här i Umeå.

Han har säkert nån rolig master i hyllan om du vill ha nån annan profil på kammen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Tack för tipsen.
Misstänker att en omslipning kostar mer än en helt ny kam men man kan ju fråga

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Mikko_ skrev:
Tack för tipsen.
Misstänker att en omslipning kostar mer än en helt ny kam men man kan ju fråga


Omslipning är - betydligt - mindre svettigt än ny kam. Reine gjorde ny profil på båda mina kammar, väldigt prisvärt! thumbs up
Sedan finns det vissa kammar som tydligen inte lämpar sig för omslipning pga material osv och man behöver också kunna justera ventilspel tillräckligt mycket, men det kan du diskutera med sliparen i förväg.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Där ser man

Skickade ett mail till AGAP och frågade så får vi se vad dom säger

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 568



Jag kollade med AGAP om slipning av kammar till min rallycivic för ett par år sen. Men han ville inte ta på sig det eftersom det blev fel geometri pga att det var vipparmar. Så kanske det är eftersom vippan hamnar lite längre in mot centrum av kammen. Jag tror ju i min enfald att det skulle ha funkat ganska ok ändå, men vad vet jag....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Vi får se, säljs ju både nya och omslipade kammar till dom här motorerna i England så tycker ju att det borde gå att slipa men jag vet inte heller

Kanske skiljer sig beroende på hur vild kammen ska bli, tänker att i rally krävs ju lite vassare grejer än på gatan.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Inte fått någon återkoppling från AGAP men däremot hittade jag en ny GT-kam inte långt hemifrån.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Kamaxel, kamdrivning, bröstkåpa och vattenpump monterat.
Även min nytillverkade remskiva på plats.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Mycket trevligt bygge

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1173



Läser alla inlägg men skriver inte så mycket. Hade gärna haft en Cortina med duratec och femväxlad låda, Escort hjulupphängningar. Färgvalet på din motor gjorde mig glad, svart är lite tråkigt. 👍

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Janne J skrev:
Mycket trevligt bygge


Tack, men fort går det inte

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Läser alla inlägg men skriver inte så mycket. Hade gärna haft en Cortina med duratec och femväxlad låda, Escort hjulupphängningar. Färgvalet på din motor gjorde mig glad, svart är lite tråkigt. 👍


Hade helt klart varit trevligt med en sån setup
Var ju inne på Zetec och 5-växlat från början men sen blev jag lat, snål och intalade mig själv att jag föredrar förgasare, fördelare och stötstänger

Ja svarta motorer är tråkigt, och dom ska vara gröna original säger dom som vet.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
34 besök senaste veckan (19509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande