Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 31556 besök totalt |
om man inte bryr sig om vibrationerna från motorn så är ett hett tips att använda hockey puckar som motorfästen ist för org, flexxar ytterst lite och tål högt tryck!! Billigt e det oxå kan tilläggas ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Hej , ett tips på motorkuddar själv handlade jag volvo gammla 240 Diesel 6:ans motor kuddar på micro (tung motor) , ca 60 kr (har jag för mig) styck och sten hårda ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Ni som bygger eget, vad använder ni för pryttlar för att klamra upp broms- och bränslerör? Popnitar ni dom pryttlarna i karossen sen?
Mvh Magnus, med trasiga klamrar på 924:an... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Lite olika, inne i bilen använder vi såna där runda plastpinaler som man trycker ner i ett borrat hål i plåten och som man sen kan fästa ett buntband i...jag har ingen aning om vad de heter egentligen, märks det?? ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Jag brukar använda rostfria klämmor med ett gummiskydd på, brukar finnas på reservdelsställen. Finns i olika storlekar från bromsrör upp till kylarslangar. Har popnitat fast dom. Dom där plasthållarna tycker jag ser lite klena ut. |
||||
Jag har hela sex nitar på min bil, så många fler lär det inte bli. Och de sitterpå bakkanten för att hålla fast karossen.
Jag har använt såna där Biltema "Monteringsclips för bromsrör": ![]() Gjorda för 6mm borr, jag skulle använt 5,5mm för de sitter aningen löst, plus att på vissa ställen fanns inte plats för borrmaskinen så man fick göra hålet från sidan,d vs det blir lite ovalt, med påföljd att de blir lite lösa. För bränslerören använde jag rostfria gummiklammer (också Biltema): ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Varför använder du inte popnit, vad har du mot denna underbara uppfinning ? ![]() Precis sådan klämmor är det jag har... använder dom till allt.. bromsrör, bränslerör, kablar. |
||||
Övergripande (förutom tekniskt "osnygg" lösning) så har jag tre problem med popnitar:
- aluminium och plåt ihop utan skydd kan mha lite vatten bli otrevlig galvanisk korrosion - ska man ta bort dem blir det kvar en liten "plutt" inne i röret och man måste då borra hål i båda ändar och "dammsuga" ut dem - för att få bort dem tar mycket kraft och energi att borra ut dem Så istället har jag borrat och gängat M4 skruvar och där lämpligt, locktitat eller använt låsbrickor. Där jag nitat är det ett öppet rör i båda ändarna så man får bort pluttarna som blir kvar efter utborrning. Jag kanske är lite ![]() ![]() EDIT glömde lägga till: att om jag får problem med att mina M4-or lossnar, så kan man alltid borra upp till 4mm och köra i popnitar ändå. Dessutom har jag nu fått upp snitsen på borra/gänga (när man gjort ca 350 såna hål så börjar man lära sig...) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
||||
Vi är väl all lite ![]() ![]() ![]() Det blir snyggt med skruvar det kan jag hålla med om. Det här med galvanisk cell mellan alu och järnram får du inte det ändå eller vad har du för material i skruvarna.... hur är det mellan alu och järn vilken blir offeranod ? Var längesedan jag läste kemi nu ... Är det inte problem med skruv när du inte kommer åt att borra helt vinkelrätt mot plåten. Skallen borde bli sne då... en popnit drar sig rätt så att säga. Jag har kollat lite på bilderna här i tråden under lång tid coh jag måste säga att Westfield verkar ha mycket bra finish på sina delar... både ram och glasfiber ! Kommer att bli ett snyggt bygge ! ![]() /Per W... håller på att bygga en jätte marrakas av av popnits-"pluttar" och en seven ram !!!! ![]() |
||||
Jaa, typ. Fast jag tänkte mig lite längre t.o.m. men halva längden kanske duger. Och sen pressas på med mycket vatten/diskmedel. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Då är det smart med stål skruv.. blir plåten som offras istället för niten. Är det här med korrosion av nitarna något praktiskt problem på seven bilar eller är det ett teoretiskt problem. ![]() Är det ett praktist problem så får man väl praktiskt lösa det med att borra ur nitarna och ersätta dom med nya säg var 5 år. ![]() |
||||
Mellan plåten och stålet i chassit ligger färg och sedan även byggsilikon, så däremellan är inte sådär jättemycket kontakt. Skruvarna är zinkade så de inte rostar.
Där det är knöligt blir skallen sned, det stämmer, men på vissa ställen har jag helt enkelt inte skruvit in nånting för silikonet är så pass starkt att det håller i rätt väl ändå. Skruvar blir lite halvsnyggt. Jag har inte haft råd att köpa 500 skruvar med insex huvuden och avrundade (hade kostat ca 2000kr bara för skruven), så de flesta är sexkantade M4x10 från Biltema som kostar i princip ingenting. Sen på kardantunneln och inom räckhåll för förare/passagerare sitter med rundade huvuden, iom. att där är större risk att man tar i eller kläder går emot. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Njaa säger jag bara. Många saker har jag fått modifiera eller tillverka själv. Fast iofs det komplicerade såsom bärarmar, chassi osv har varit bra kvalite på ![]() Jag lär turnera sommaren igenom på så många banträffar jag hinner med, så då kan du få se med egna ögon förhoppningsvis. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 31556 besök totalt |