| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen **SÅLD*
|
62 besök senaste veckan (891514 totalt) |
|
Transponderronder..
En kort lite historia om min begagnade transponder jag köpte i dagarna. För att få tider i framtiden loggade även på nätet och i mitt namn behövde transpondern reconncetas hos mylaps i Holland, jag trodde det var en baggis och började regga. Först då noterade jag att transpondrnumret var i stort sett omöjligt att läsa, jag tog en högupplöst bild och började mekka lite i Photoshop, med lite stöd från vänner på fejjan blev vi övertygade om att vi hittat det rätta numret. Nu var det dags att gå viadre och regga den. Det visade snabbt att säljaren inte hade reggat den och ett av kraven var att man hade för o efternamn, senaste race eller en epostadress till föregående registrerade ägare så dom kunde verifiera det jag sa. När jag pratade med säljaren här på rejsa (hej Per!) så fick jag full service och namnet på tidigare ägaren, efter lite luskande fick jag tag på en Melvin som själv aldrig reggade transpondern iheller, han i sin tur hade köpte bilen med transponder i Helsingborg av Familjen Jarl, även där visade det sig att transpondern var oreggad och jag började klia mig i huvudet. Efter att ha haft lite mailkorrespondens med Felipe på Mylaps fick jag redan på att transpondern var såld till ett företag i England och sen visste han inte mer. En dag förra veckan ringde det därhemma och döm om min förvåning när det var Felipe på Mylaps i luren! Felipe hade läst igenom vår korrespondens en gång till och luskat lite och insåg nu att transpondern ALDRIG varit reggad! Detta var såklart den ultimata lösningen då det var kostnadsfritt och extremt enkelt att regga den för första gången medan att det kostade lite över 30 euro och var lite mekkigare att reconnecta en beggad transponder. Nu är transpondern till slut reggad på mig och då får man även lite historik, transpondern har rullat lite i Svensk sportvagnsmeeting på Knutstorp och genererat tider strax över minuten, kan det vara detta som är nyckeln till mina kommande fantastiska tider på Knutstorp? :- ) Tiden får väl utvisa men först måste transpondern monteras och testas och sedan skall man väl deltaga i något där man använder sig av transponder också :- )
Re:
Ok. Jag tror säkert att det kan skilja på växlarna. Jag märkte ju stor skillnad på att bara byta från 235/40 till 225/45 nere på ringen. Sammantaget gick det fortare med smalare däck. Inte pga av att de var smalare utan pga av att rullomkretsen ökade och att bilen därför hade högre toppfart. Jag får också (då och då) upp min i 185 vid inbromsningen. Om han är tysk eller inte vet jag inte. Men det är den här firman jag tänkte besöka: www.tmchiptuning.com _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Jo han är tysk Thomas, kanske han kommer ihåg den bråkiga Compacten i Eslöv om du frågar han
Förresten vad har du för vmax på NS och var är det? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re: En dag som flaggvakt
Som alltid trevligt skrivet Johan! _________________ Stefan Larsson
|
||||
|
Re: En dag som flaggvakt
Och som alltid brukar jag ha trevligt på Knutstorp, speciellt denna gång Anders _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
221 Vmax i FX, gps-loggat 2010 och 2012. (Du borde ha det i mina driftboxfiler du fick) (2011 blev det som bäst 215 Vmax, pga av att den då rullade på 235/40.) Jag tittade på några varv i Harrys och över SX går det som bäst 215. Du? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Som jag misstänkte är ni snabba där nere. 216 i foxhole och sx minns jag inte men nåt snarlikt 221 i foxhole är sjukt snabbt, kanske kanske en helbur hade gett 5+ i toppfart men det är bara en teori. För egen räkning är det nästan så jag blundar i kompressionen i dom farterna
Buribiltankar
Knepig rubrik? Jepp visst är det så men ämnet är knepigt i sig, att få klä bilens insida med en bur känns tryggt i höga farter på banor med få eller inga avåkningszoner, dock finns det folk som har synpunkter på denna säkerhetslösning, vi vet alla att det är mkt svårt att få igenom våra helbilsgodkända bilar med buren kvar i bilen. Dock verkar det som någon enstaka har lyckats, dock hör man alla möjliga kreativa och mindre kreativa lösningar på problemet. Det som verkat mest intressant är ryktet om att regga bilen för en passagerare och sedan är det inga problem med halvbur. Alternativt att regga bilen som lätt lastbil och då försvinner helbilsgodkännandet och då går det att regga om den som PB men då UTAN helbilsgodkännandet. Därefter lär det inte vara några större problem att få besiktigat den med en bur monterad. Allt detta är dock rykten och inget jag VET. För att försöka sprida lite ljus över frågan valde jag att besöka min lokala Carspect då jag vet att dom har en besiktnings-ingenjör som sköter alla deras regbesiktingar. Tyvärr var han inte där för dagen men jag pratade med en annan av killarna som var nyfiken på mina frågor. Han svarade villigt och intresserat att just dom frågorna var vanliga och att han senast i dagarna hade hjälpt en kille med dessa saker då han ville ha helbur när han körde på ringen, lite som jag då :- ) Han var tydlig med att han inte kunde garantera något men trodde inte det skulle vara något problem att lösa. Tillvägagångssättet han rek var att regga bilen med 1 passagerare och halvbur, då får man beteckningen skyddsbur i bilen, med andra ord skall det vara fritt fram med helbur nästkommande år då ordet skyddsbur inte är kopplat till burens omfattning. Jag skall åka dit igen och diskutera detta med den ansvariga men OM det stämmer är det goda nyheter. Inte för att ta ut något i förskott men går detta att få igenom kommer jag att försöka komplettera halvburen med det som behövs för att ge mig ett mer heltäckande skydd. Halvbur i all ära men på ringen ger den mig bara ett visst mått av trygghet. Förhoppningsvis vet jag betydliger mer i frågan inom några dagar och kommer då givetvis att delge er andra resultatet oavsett negativt eller positivt. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Re:
Hoppas det funkar Men det känns lite oSjöström?? Att vilja släpa på några meter rör i bilen borde väl anstränga däcken lite extra, iom att det är synlig cord titt som tätt på dina ringenbesök..
Fast det är klart, kanske just därför du vill ha bur.
_________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
|
Det var ett himla tjat om den där corden vid ett tillfälle för 3 år sedan
Men du vet än mer än jag vikten av en bur på ringen. Precis som du säger så hoppas vi på en framgångsrik lösning på det hela.
Re:
Det är överreklamerat med bur.. Då laddar man ju bara ännu hårdare & då blir det ännu dyrare att reparera..
_________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
|
Re:
Jag tjatade på att Bodin skulle skaffa sig en riktig bil under några år. Plötsligt hände det. Tjat lönar sig
_________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Ha inte för höga tankar om dig själv nu Måns
Det finns ju ingen vettig människa som lyssnar på någon som kör en Mini (apropå riktig bil)
Dessutom hade jag ju riktiga bilar i garaget redan då.. Men du skaffade ju en riktig bil efter att år i lådbilen.. Nu vet jag ju inte om folk tjatade men... _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
|
Det där med säkerhet och hur man kör eller åker kan man alltid diskutera.
Vill bara flika in med en grej, lite OT men har ändå med saken att göra. Jag bröt ryggen i februari när jag var i alperna och åkte skidor, jag åker alltid med ryggskydd och hjälm. Jag skulle inte säga att jag åker annorlunda bara för att jag idag använder skydd och att jag inte gjorde det för 10 år sedan. Man blir lite klokare med åren och inser lite vad risker och konsekvenser är. Jag är defintivt ingen vildhjärna men kanske ingen fegis heller, iaf en hyfsad skidåkare då jag åkt en del genom åren. Nu tappade jag helt sonika balansen när vi var på väg in i pisten efter att ha kört offpist. Jag ramlade och föll med ryggen först, landade hårt och platt, i det här fallet hjälpte inte ryggskyddet kan jag säga.. Som tur är har jag klarat mig bra och är i princip 100% återställd om än något stelare i ländryggen iom att jag är stelopererad. Jag hade tur i oturen. Vad jag vill säga är att man vet aldrig vad som händer, det är aldrig fel med lite extra säkerhet men det behöver inte heller innebära att man klarar sig oskadd när olyckan är framme. Det vet man aldrig och om och när det väl händer så går det så himla snabbt och man inser hur fort livet kan ändras! Det behövs ibland så himla lite för att det ska gå så fel. Kalla det otur eller vad ni vill, det är iaf något som finns där i livet och som kan hända ens nära och kära i de mest lustiga situationer, eller en själv. Man kan försöka tänka på det och ha det med sig någonstans i bagaget. Jag försöker att inte längre ta saker och ting för givet, därmed försöker jag även uppskatta de små sakerna i vardagen. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
|
Johan: ett mycket vettigt och tankevärt inlägg som gäller för alla, alltid. Det är så lätt att ta allt för givet och vips händer något vi minst av allt hade tänkt oss. Buren kommer under alla omständigheter att vara ett bättre skydd vid en incident därnere än om jag inte haft någon alls. Sen är det ju betydligt mer riskfyllda varv man betar av där nere, högre fart, inga avåkningszoner, blandad kompetens, massor av dolda partier, inga flaggvakter eller elektronisk motsvarighet. Mardrömmen är att halka runt i någon annans sörja...
Jag är jävligt glad att du kom ut ur detta med under omständigheterna så bra resultat, att bryta ryggen är brutalt och låter VÄLDIGT otäckt, faktum ä att en god vän trillade av hästen i veckan och bröt ryggen hon oxå, även där gick det bra så ni båda verkar ha haft änglavakt! Nog om detta, nu vill jag dock följa en härligt utsvävad 1M i din tråd Johan och än en gång önskar jag dig lycka till med ryggen.
Buribiltankar II
Hoppet tändes i förra veckan om att en besiktning med bur skulle kunna genomföras i framtiden, att slippa behöva montera ut stolar, bur, in med bälten, baksoffa, stolar fram, besiktiga och sedan ut med allt igen skall bli så skönt, ja det vill säga om det nu går att lösa. Nåja efter lunchen en dag styrde jag kosan mot Carspect som är nya favoriten vad det gäller besiktning. Efter att ha haft lite gott snack med grabbarna fick jag tag i deras kille som sköter registreringsbesiktningar. Jag lade korten på bordet och förklarade vad jag hade för ändamål med bilen. Jag möttes av en problemfylld blick och tänkte att nu är det kört men så var fallet inte utan vi började diskutera vad som skulle kunna gå att göra för mig. Den lösningen vi kom fram till som skulle kunna funka var att regga bilen för en passagerare och sedan ha halvbur monterad, det skulle inte vara några problem. Själva reggbesiktningen i sig skulle bestå av 2 moment, dels en vägning av bilen samt en inspektion av buren så den var monterad på ett säkert sätt. Övriga besiktningspunkter var som förut och inget han skulle gå igenom. Priset för detta var strax över 1400:- vilket får anses rimligt i detta fall. Jag tyckte det lät toppen och såg till att boka en tid omedelbums då det snart var semester och efter den tillhörde han ett annat Carspect och en lösning hade varit mer komplicerad. Reggbesiktningen kommer att ske på torsdag nästa vecka och jag hoppas sannerligen att det kommer att gå bra, jag kommer garanterat att vara nervös som fan, finns det något tips ni har i frågan så tveka inte att höra av er, gällande omvägningen vet jag inte vad som är nuftigast men visst är det trevligt om bilen viktas ner lite och skatten blir lägre, men å andra sida hägrar en S50 vill man kanske vikta upp sig lite? Skrivet med sömndrucken blick efter en härlig men lång kväll på gokartbanan med knoddens gokart, själv har man ju en lite större gokart :-) _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Vikta ner om det är rimliga arbetsinsatser det är ju bara att vikta upp igen inför ett eventuellt motorbyte.
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen **SÅLD*
|
62 besök senaste veckan (891514 totalt) |